Teek weghalen bij schuwe kat

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Verdi
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 apr 2024 17:02

Teek weghalen bij schuwe kat

Bericht door Verdi »

Hoi! Baasje van Verdi hier. Voor context: Verdi is een nogal onafhankelijke kat van 12 jaar. Hij vindt gezelschap wel fijn, maar alleen op afstand. Ik mag hem af en toe kort aaien, maar hij vindt het algauw genoeg en geeft het dan netjes aan.

Helemaal prima, behalve dat ik nu een teek in zijn nek heb gevonden... Ik heb wel ervaring met katten en teken, maar altijd met katten die ik op schoot kon nemen en stevig kon vasthouden terwijl ik te werk ging. Dat vonden ze natuurlijk niet leuk, maar ze accepteerden het wel. Met Verdi is het een heel ander verhaal. Als ik met de tekenhaak in de buurt van zijn schouder kom, rent hij weg, of gaat hij blazen/slaan dat ik weg moet gaan. Ik durf hem ook niet zo goed in zijn nekvel te grijpen. Ben ik te voorzichtig? Ik wil hem geen stress bezorgen, maar ik kan die teek moeilijk laten zitten! Aan de andere kant moet je de teek juist voorzichtig verwijderen om de kans te verkleinen dat ziektes overgebracht worden.

Heeft iemand ervaring hiermee? Online vond ik een paar sprays die de teek zouden moeten verdoven/doden, maar die hebben slechte reviews, dus daar heb ik ook niet veel vertrouwen in.
sylvievksiamees
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2024 20:59

Re: Teek weghalen bij schuwe kat

Bericht door sylvievksiamees »

hoi!

Er zijn wel handige tekentangetjes waarmee de teek er erg snel uitgehaald kan worden. Dit is een kwestie van seconden. Mijn siamees heeft nog wel eens de neiging te krabben, maar hij laat dit wel gewoon toe, als je maar snel genoeg bent.
Daarnaast kan je ook preventief anti teken spul gebruiken. Ik heb die van mij gekocht bij [link verwijderd door Admin] en het werkt heel goed!
Ik hoop dat je hier iets aan hebt:)
Plaats reactie