Vlooien omgevingsspray

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Zwartwitje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2024 12:57

Vlooien omgevingsspray

Bericht door Zwartwitje »

Hi!
Mijn kleine kitten (inmiddels 12 weken) heeft vanuit het nestje vlooien meegekregen... Ik heb haar direct een pipet gegeven van Advantage, maar ik zie na twee weekjes nog steeds vlooien lopen. Ik heb nu VloKill (Beaphar) en omgevingsspray (Beaphar) aangeschaft. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan aanpakken met de spray...
Mijn plan is om de kitten even in de badkamer te plaatsen (uiteraard samen met waterbak, voerbak en kattenbak), dan de vlokill tablet te geven en in de woonkamer te sprayen.

De spray moet een uur lang inwerken en daarna een half uur ventileren. Mag daarna de kitten na deze 1,5 uur weer de woonkamer in, zonder dat het schadelijk is? Ze zal dan ongetwijfeld namelijk weer op de (behandelde) bank willen 😬
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5461
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Synemios »

Als het goed is staat er een waarschuwing bij dat het niet gespoten mag worden op plekken waar het kitten ermee in contact kan komen.
Dus geen mandjes, bank etc.
Zit er per permethrin in?

Ik zelf gebruik het niet, ik heb een stoomreiniger gebruikt, alles goed gewassen en de katten advantage gegeven.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7775
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Rik »

Zwartwitje schreef: 02 jun 2024 13:04 Ik heb haar direct een pipet gegeven van Advantage, maar ik zie na twee weekjes nog steeds vlooien lopen.
Wat is de wachttijd van Advantage ???? (3 tot 4 weken geloof ik)

Ik zou erg voorzichtig zijn om opnieuw 'gif' te introduceren als Advantage nog niet uitgewerkt is. Want dat kan gaan 'stapelen'.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5461
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Synemios »

En vectra felis? die pakt nog beter ook de omgeving aan.
IK heb ze beiden gegeven eerst vectra en toen advantage, wel met 4 weken er tussen en alles met de stoomreiniger gegaan. wat niet in de wasmachine kan en vooral langs alle plintjes.
Katten hebben we 2x per dag gekamt.
en laat je kat in alle ruimtes komen als het kan.
Heeft 3 maanden geduurd en toen was het helemaal weg.

@Rik, ik denk direct na constatering.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zwartwitje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2024 12:57

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Zwartwitje »

Ik snap het niet zo goed waarom dan er wordt aangeraden om de omgeving te behandelen (met bijvoorbeeld zo'n spray), als de kat daarna nooit meer op die bank zou mogen, zoals @Symemios stelt. Uiteraard maak ik alles goed schoon, maar die spray is er toch voor bedoeld dat de kat daarna weer lekker op de ontvlooide bank kan? De vraag is alleen na hoe lang ze weer op een behandelde bank mag, want ik wil inderdaad geen gezondheidsschade voor haar...
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5461
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Synemios »

Er staat in de bijsluiter dat je het niet in mandjes etc mag gebruiken als het om katten gaat.
Als je kat veel op de bank ligt dan komt dat op hetzelfde neer.
Waarom dat aangeraden wordt is mij ook een raadsel want er zit permethrin in en dat is giftig voor katten.
Kun je zo terug vinden via google.

Anders volg je de bijsluiter.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zwartwitje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2024 12:57

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Zwartwitje »

In de bijsluiter staat dat dieren uit de ruimte verwijdert dienen te worden, sprayen en een uur wachten, daarna ventileren. Vandaar dat mijn vraag was of daarna weer de kat in de woonkamer (en ook dus op de bank) mag ;)

De vlooitjes moeten wel behandeld worden (en dus ook de bank), de vlooien hun gang laten gaan is geen optie. Het is ook absoluut geen optie om haar niet meer in de woonkamer te laten. Dus vandaar de vraag na hoe lang ze weer in de woonkamer kan na het sprayen..?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5461
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Synemios »

Als het een spray is met permethrin een uur of 4,


maar maar dan gaat het om de omgeving niet om dingen waar ze rechtstreeks mee in contact komt.

Ik zeg nergens dat je de vlooien hun gang maar moet laten gaan, hebben wij ook niet gedaan maar als er staat dat je kattenmandjes etc niet mag behandelen dan kan een bank ook niet als ze daar veel opliggen, ik zou zelf dat risico niet nemen.

zie dit topic:

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=36672

En de waarschuwing van Beaphar:
Gebruiksvoorschrift: Het product dient gebruikt te worden voor plaatselijke behandeling van niet-afwasbare meubelen en huishoudelijk textiel zoals tapijten, matten, fauteuils. Lees voor gebruik altijd het etiket of de folder en volg alle aanwijzingen op. Houd u aan de aanbevolen dosering. Werkzaam tot 6 maanden. Dit kan afnemen door normale reiniging (bv. stofzuigen van tapijten) of intensiever gebruik van de oppervlakken (bv. lopen, wrijving...). Wissel in geval van een aanhoudende plaag af met producten die werkzame stoffen bevatten met een andere werking, om te voorkomen dat er resistentie ontstaat. Afwisseling zorgt ervoor dat resistente exemplaren uit de groep worden gedood. Niet gebruiken om katten of andere dieren te behandelen. Niet gebruiken in kattenmanden.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zwartwitje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2024 12:57

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Zwartwitje »

Het lijkt me logisch dat een kitten gewoon door de hele omgeving loopt en speelt. Dus zoals jij het nu stelt kan je een omgevingsspray dus niet door de omgeving sprayen, als de kat even een paar uur wordt verwijderd van die plek?

Welke spray raadt je dan aan, om een bank en omgeving mee te behandelen? Waarbij mijn kat na een paar uur wel in de kamer mag komen? Ik wil de vlooien in de ruimte doelgericht aanpakken met een spray in het belang van mijn beestje.
Laatst gewijzigd door Zwartwitje op 02 jun 2024 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5461
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Synemios »

Je kunt je bank ook elke dag stofzuigen, en die vlooien kun je met een stoomreiniger ook bestrijden.
Ik heb uitwasbare hoezen dus dat is nog makkelijker.

Ik stel helemaal niks het staat in de bijsluiter, en als je op google zoekt naar permethrin en katten kun je er genoeg over lezen.

en anders gebruik je die spray toch gewoon of je neemt contact op met de fabrikant van die spray.

Wel goed luchten maar dat staat er als het goed is ook allemaal in.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5461
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Synemios »

Je hebt trouwens ook spray's met dimethicare maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zwartwitje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2024 12:57

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Zwartwitje »

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het inderdaad goed schoon houd. Ik snap dat permethrin giftig is voor katten, dat is de reden dat ik vraag na hoelang het weer veilig te betreden is... Maar tot nu toe heb ik allerlei randzaken gehoord van je, behalve een tijdsduur... Kan mij niet voorstellen dat een kat NOOIT meer zo'n ruimte in kan, maar dat de spray wel aangeraden wordt voor de omgeving door vlooien door huisdieren. Dus de vraag is concreet: hoe lang moet ik daarmee wachten?

Oke, dank je wel voor het alternatieve optie. Na hoe lang kan een kat in de kamer weer in, op de bank, ect. met een spray met dimethicare?

Dus kortom, de vraag is: hoelang mag zij de woonkamer niet in?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7775
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Rik »

Zwartwitje schreef: 02 jun 2024 20:14 Maar tot nu toe heb ik allerlei randzaken gehoord van je, behalve een tijdsduur... Kan mij niet voorstellen dat een kat NOOIT meer zo'n ruimte in kan, maar dat de spray wel aangeraden wordt voor de omgeving door vlooien door huisdieren. Dus de vraag is concreet: hoe lang moet ik daarmee wachten?
Dat was al wel genoemd volgens mij.
4 uur staat hier ergens boven.
Synemios schreef: 02 jun 2024 19:43 Als het een spray is met permethrin een uur of 4,
Volgens handleiding is het minimaal 1 uur alles dichthouden. Daarna alles goed ventileren. Daarna zouden ze dus weer terug kunnen (maar ik zou dat dus na het goed ventileren doen, na een uur of 2? Afhankelijk van hoe goed je kunt ventileren).

Plekjes waar ze spelen is daarna geen probleem omdat ze daar maar kort zijn. Vloerkleed, langs de plinten, onder de bank, etc. Slaapplekjes zijn dus wel een probleem omdat ze daar echt langer in liggen. Kun je een faulard over de bank heen doen, nadat ie behandeld is?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5461
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Synemios »

Ik zei al eerder omgeving 4 uur en ik geef je zelfs linkjes naar andere topics en info.
Doe gewoon lekker wat de bijsluiter zegt, want je beweerd nu dingen die ik nergens zeg met je nooit meer in de ruimte laten komen.
Dat zeg ik nergens, en ik vind de manier waarop je op mij reageert alles behalve prettig.
succes ermee.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zwartwitje
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jun 2024 12:57

Re: Vlooien omgevingsspray

Bericht door Zwartwitje »

@Rik, jij zou het dus na een aantal uren en goed ventileren weer aandurven om je kat wel binnen de ruimte te laten? Inderdaad heb ik grote kleden die ik over de bank kan leggen. Dan is het giftige effect voor katten dus weg (na dus luchten, ventileren, wachten, dekens erover, ect.)? Het is zo zielig, die jeuk voor haar...
Plaats reactie