Andere kat na vakantie

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Andere kat na vakantie

Bericht door MKkitten »

Hallo, tijd geleden dat ik hier een vraag heb gesteld. Vooral omdat t zo goed ging met onze kat van inmiddels 1 jaar en 2 maanden.
Nu zijn we in mei 2 weken op vakantie geweest en is hij voor het eerst (was al een weekend wezen proef logeren) 2 weken naar een pension gegaan. Volgens de eigenaar was alles goed gegaan en we kregen ook regelmatig foto’s.
We hebben m afgelopen vrijdag opgehaald, maar het lijkt wel een andere kat. Het is een futloos beestje die letterlijk de hele dag slaapt. Zijn brokken niet meer eet. Niet meer wil spelen en zichzelf niet meer schoonmaakt. Voorheen at hij goed. Hij heeft misschien in de 6 dagen dat hij weer terug is 80 gram brokken op totaal. En ook maar 3x gepoept.
Het was altijd een ondeugende vlierenfluiter die energie over had, maar dit herken ik helemaal niet.
Er stond al een dierenarts bezoek gepland, daar moet ik morgen heen, dus ga dit wel zeggen. Hij is ook enorm afgevallen.

Hebben anderen hier ervaring mee ? Een andere kat na 2 weekjes vakantie ?
Gebruikersavatar
Miloe
Poema
Poema
Berichten: 303
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door Miloe »

Allereerst wat naar dat je kat zo getransformeerd is na de vakantie. Ik heb er helaas geen ervaring mee. Mijn katten bleven altijd in hun thuisomgeving als wij op vakantie gingen en regelde ik oppas.

Zou het kunnen dat hij stress heeft ervaren in het pension? Succes morgen bij de dierenarts en hopelijk zijn er andere mensen met soortgelijke ervaringen en advies voor je.
Cats choose us; we don't own them. (Kristin Cast)
Groetjes van Mina, Miyuki en Sookie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7775
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat hij zijn jaar entingen gehad heeft voordat hij naar het pension mocht (meestal een vereiste van het pension).

Dat hij niet goed eet en lusteloos is is wel reden voor zorgen. Fijn dat er een DA bezoek in de planning staat.

Eet hij ook geen natvoer (meestal wel beter dan brokken, zeker om nu ook niet uitgedroogd te raken). Maar hij zal dus waarschijnlijk flink ziek zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door MKkitten »

Ik wilde m eigenlijk inderdaad niet naar een pension doen, maar kon helaas niemand regelen die elke dag kon langs komen. , ik had nog 1 zakje whiskas in de kast liggen, dat at hij eigenlijk wel achter elkaar op. Voorheen moest hij niet veel meer hebben van natvoer en ben daarom toen compleet over gegaan op orijen brokken welke hij heel lekker vond. Nu eet hij er niks meer van. Heb ondertussen wel wat natvoer besteld. Zou het kunnen dat ie in die 2 weken zoveel troep en snoepjes heeft gekregen dat die daardoor nu zijn normale voer niet meer moet? Snack brokjes eet ie nog wel namelijk.
Hij krijgt morgen zijn enting en jaarlijkse controle. Het is overigens een vereiste dat ze geënt en ontwormd zijn als ze naar t pension gaan, dus je zou denken dat t dan wel goed zit?
Baal er enorm van. Lijkt wel een kat van 20 die we terug hebben gekregen. Ik mis z’n donderstreken nu al.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7775
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door Rik »

Dat hij snacks eet kan soms ook wel eens zijn om jou te plezieren (omdat jij het geeft en op dat moment met betrokken bent). Maar als hij ziek en misselijk is zal hij dat niet uit zichzelf duren doen.

Wat kreeg hij te eten in het pension?

Op zich kan een kat wel snel iets aanleren wat betreft eten (natvoer of lekkerdere brokjes) maar dat zou dan niet de lusteloosheid verklaren. Of het moet zijn dat dat na een dag of 2 slecht eten gekomen is.

Met de enting zou ik in ieder geval even wachten tot je zeker weet dat hij mankeert (je moet een zieke kat niet enten).

Als hij zijn 1e jaarsenting dus nog niet gehad heeft dan kan het natuurlijk zijn dat hij iets opgelopen heeft. Kon overigens ook als hij wel geënt was hoor (maar dan niet waarvoor hij geënt was).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1859
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door Asse-Poes »

- Zat jouw kat alleen in een kamer of in de groep met andere katten?
- At hij die 2 weken in dat pension ook slecht?
- zijn er reviews over dit pension?

Ik begrijp uit je verhaal dat jouw kat niet gevaccineerd was toen hij daar 2 weken ging logeren.
Het verbaast me dat hij dan welkom was.

In die 2 weken hebben ze wel foto's gestuurd, maar niet gemeld dat het slechter met hem ging?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en Clea ♀ (2013-2024)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9448
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door castratenkoor »

Ik ben het met Rik eens, nu niet laten enten. Voor een enting moet hij echt 100% goed zijn. Dus beter even uitstellen, anders wordt hij nog veel zieker.

Ik heb zelf geen ervaring met pensions, maar heb in kattengroepen wel vaker zulke verhalen gehoord.

Marina, met 1 jaar en twee maanden is de kitten-enting nog "geldig" zeg maar.

MKkitten sterkte en beterschap, ik hoop dat hij gauw opknapt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5560
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door nellebel »

ach jee, heeft hij toch misschien een virusje ofzo onder de leden. wat zegt het pension, want ik kan me niet voorstellen dat er daar helemaal niets aan de hand was.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door MKkitten »

Hij is wel gevaccineerd. Daar controleren ze ook op, althans bij mij. Pension heeft goede reviews en in de tijd dat hij daar zat gaven ze aan dat alles goed ging. Hij zat met andere katten. Gisteren weer niets gegeten en er lag vanochtend 1 kleine keutel. Ik moet straks naar de DA dus laat wel weten wat er uit komt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5560
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door nellebel »

succes. hopelijk valt het mee en is hij snel de oude
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1859
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door Asse-Poes »

Misschien zijn de pensionvoorwaarden (ik dacht dat dat zelfs wettelijk geregeld is) nu anders, maar bij mijn kat mocht de niesziekte vaccinatie tijdens het verblijf in het pension niet over de 10 maanden heen gaan.
In dit geval zou het qua geldigheid dan op of net over het randje zitten?
Mijn kat moest ook de Bordetella enting hebben.

Succes bij de DA, ik duim dat hij niks ergs heeft.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en Clea ♀ (2013-2024)
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door MKkitten »

Net terug van DA. Hij heeft een verstopping in dikke darm. Waarschijnlijk omdat hij de 2 weken in het pension dus veel te weinig gegeten heeft waardoor de darmen niet optimaal werken. Kreeg cerenia mee tegen misselijkheid en een vloeistof wat laxerend werkt om het wat op gang te helpen. En purina licht verteerbaar brokken. Nou bij thuiskomst probeerde ik een halve tablet van die cerenia te geven achter in z’n keel. Heb m nog nooit zo panisch gezien. Hij begon helemaal te schuimbekken en rende in paniek het hele huis door. Ik dacht die stikt in een reactie ofzo. Ik in paniek die DA gebeld, “ja dat een reactie zijn op z’n slijmvliezen”. Oke leuk dat je dat even vertelt op voorhand. Hij is nu gekalmeerd. Straks om half 5 die vloeistof geven en dan zou de DA me bellen hoe het gaat.
Hij at overigens dat Purina wel direct bij thuiskomst. Ik heb die pension eigenaar inmiddels al meermaals vervloekt hier. 130 euro armer en een zieke kat.
Zijn enting krijgt ie nu pas over een week indien het aanslaat en z’n verstopping oplost.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1859
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door Asse-Poes »

Cerenia is inderdaad super smerig. Mijn kat ging er ook behoorlijk van speekselen/schuimbekken.
Als je Cerenia niet in 1x goed achterin zijn bekje kan mikken, gebeurt dit helaas. Fijnstampen en door een liquid snack doen (vitakraft bijvoorbeeld) , lukte bij mijn kat ook niet.
Een injectie met Cerenia is dan handiger.

De (dure!) Brokken van Royal Canin Gastrointestinal Fibre Response werken erg goed bij verstopping en harde ontlasting.
Heb je een flesje lactulose meegekregen ?

Zo te lezen was het geen fijn pension waar je kat verbleef 😞.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en Clea ♀ (2013-2024)
MKkitten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2023 11:04

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door MKkitten »

Dat was inderdaad wel duidelijk dat ie daar niks van moet hebben. Heb m nog nooit zo gezien.
Hij heeft een flesje laxatract waarvan ie 1.5ml 2maal daags moet totdat er verbetering zichtbaar is. Even afwachten maar. Bedankt voor de tip van Royal Canin. Hoop na dat dit achter de rug is, hij gewoon weer op z’n orijen terug kan. Het is namelijk al een kieskeurige eter sinds dat hij kitten is. En wil voorkomen dat ik 10 merken in huis moet halen. We gaan t zien. Dank voor het meedenken.

En voor de volgende vakantie ga ik maar heel goed nadenken of een pension wel werkt voor hem. Zijn er hier goede ervaringen met de kat thuis laten in z’n eigen omgeving en iemand elke dag even laten komen?
Gebruikersavatar
OMH
Jaguar
Jaguar
Berichten: 681
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Andere kat na vakantie

Bericht door OMH »

Heb je dit verhaal teruggekoppeld naar de pensioneigenaar?

Ja, ik heb goede ervaringen met katten (twee stuks) thuis in de eigen omgeving laten, maar ik heb dan ook een zoon die dichtbij woont, zelf katten heeft en gek is op de onze. Hij kwam een paar keer per dag en dat ging prima.
We zijn wel iets eerder teruggekomen omdat we de katten erg misten, maar dat is een ander verhaal.

Dit jaar gaan we niet weg en o.a. hierom vind ik dat helemaal niet erg, maar dat is je vraag niet.

Sterkte en beterschap voor de kat!
Laatst gewijzigd door OMH op 30 mei 2024 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Plaats reactie