Chronische nierziekte en probiotica

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Hi allemaal,

Één van mijn katten heeft chronische nierziekte. Laatste waarden met bloedonderzoek waren erg mooi. Dus hij is aardig in balans. Echter snel benauwd (chronische nierziekte). Kan ik mijn kat probiotica aanbieden icm hills dieetvoer en blikvoer. Ook geven wij sinds kort kattovit (iemand bekend hiermee en is dit hoogwaardig natvoer)?
Verder gaan wij lysine aanbieden. Propolis heeft geen positieve resultaten gegeven. Hebben jullie verder tips? Ivm nieraandoening ben ik wat voorzichtig.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door cerna »

Onze oudste kat heeft ook nierfalen en chronisch niesziekte en zij krijgt 2x daags Nutriplusgel. Dat kan prima samen met verhoogde nierwaardes. En wanneer er in probiotica geen fosfor zit, kun je dat zonder probleem geven.
Kattovit ken ik en is prima nierdieet en fijn ter afwisseling.

Ik geef onze Milka dr. Ann's Kidney Support en Puur Kidney. De creatininewaarde was hierdoor weer onder de referentiewaarde gezakt. Daarnaast krijgt zij Trovet.
Dr. Ann's heeft ook probiotica en L.lysine.

https://www.medpets.nl/dr-anns-kidney-support
https://www.medpets.nl/dr-anns-probiotics
https://www.medpets.nl/dr-anns-lysine

https://www.medpets.nl/puur-kidney

https://www.medpets.nl/nutri-plus-gel
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Dankje voor je uitgebreide info, hier heb ik veel aan. Ik ga starten met de Lysine en probiotica. Goed om te lezen dat Kattovit prima is. Hills wordt steeds duurder en ik houd van afwisseling voor mijn kat. De waarden zijn nu erg goed, zelfs niet meer zichtbaar dat hij nierproblemen heeft, maar blijf de semintra toedienen en dieetvoeding. Hij gaat hier erg goed op:)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door cerna »

Semintra?
Heeft de kat (naam?) eiwitverlies in de urine?
Valt hij vanwege dat eiwitverlies af?
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. 2 dierenartsen gaven aan dat het chronisch is en dat één daarvan dat wij dit levenslang moeten geven. Nee eerder overgewicht;). Ik ga ze eens bellen morgen ook.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door cerna »

Dierenartsen lezen volgens mij maar zelden bijsluiters want daarin staat duidelijk dat Semintra alleen gegeven mag worden bij eiwitverlies in de urine. Is dit niet het geval dan kan het zelfs averechts werken.
https://mcvoordieren.nl/kennisbank/fortekor/
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7742
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Rik »

Vijfkatteninhuis schreef: 25 mei 2024 15:05 De waarden zijn nu erg goed, zelfs niet meer zichtbaar dat hij nierproblemen heeft,
Dan komt ook de vraag op of er geen mis-diagnose gesteld is. Ik heb nog nooit gezien dat bloedwaardes zich helemaal herstellen bij chronisch nierfalen. Wel bij acuut nierfalen... maar bij chronisch...?

(Chronisch kan ook pas na 2 of 3 metingen over verschillende maanden vastgesteld worden. Nooit a.d.h.v. één meting)
Vijfkatteninhuis schreef: 25 mei 2024 15:05 maar blijf de semintra toedienen en dieetvoeding. Hij gaat hier erg goed op:)
Inderdaad alleen bij eiwitverlies (maar helaas schrijven dierenartsen dat ook erg snel voor, voordat dit gecontroleerd is). Overigens is Semintra ook niet goedkoop.

Zorg er ook voor dat je zelf altijd alle uitslagen van onderzoeken (en facturen) op papier of e-mail krijgt. Dan kun je achteraf altijd nog terugkijken wat er gedaan was en wat de waardes waren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Jeetje, dit vind ik wel bizar eerlijk gezegd. Ik ga meteen de waarden opvragen.
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Dit is een bericht uit 2021 en toen gestart:

Er is geen vrij vocht waarneembaar in de buik. De lever ziet er echografisch normaal uit. De structuur en
de
grootte is normaal. De galblaas heeft mooie dunne wand en de gemeenschappelijke galgang is niet
verbreed. De pancreas is niet afwijkend. De nieren hebben een mooie vorm, schors-mergonderscheid
is
mooi en de nierbekkens zijn niet verwijd. Wel zijn er echorijkere zones in de nieren te zien (schors). De
lengte van de nieren is 3.4 cm, normaal. De milt en de blaas vertonen geen afwijkingen. Er zijn geen
afwijkingen aan het maagdarmkanaal, voor zover beoordeelbaar door de aanwezige gasartefacten,
waarneembaar. lnn zijn niet vergroot.
urine ziet er wel waterig uit.
plan is urine op kweek zetten en starten met semintra en dierdieet starten. sg urine is 1008. alles wijst
wel op
nierprobleem.
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Urineonderzoek:
Test Results Reference Interval LOW NORMAL HIGH
Collection Cystocentesis
Color Colorless
Clarity Clear
Specific Gravity 1.008
pH 7.0
PRO Negative
GLU Negative
KET Negative
UBG Normal
BIL Negative
BLD 50 Ery/μL
Bloedonderzoek:
Test Results Reference Interval LOW NORMAL HIGH
PHOS 1.73 mmol/L 1.00 - 2.42
GLU 6.60 mmol/L 3.95 - 8.84
SDMA 18 μg/dL 0 - 14 HIGH
CREA 221 μmol/L 71 - 212 HIGH
UREA 12.2 mmol/L 5.7 - 12.9
BUN/CREA 14
TP 78 g/L 57 - 89
ALB 26 g/L 23 - 39
GLOB 52 g/L 28 - 51 HIGH
ALB/GLOB 0.5
ALT 151 U/L 12 - 130 HIGH
ALKP 91 U/L 14 - 111
SDMA:
SDMA and CREA are increased: acute, active or chronic kidney injury likely. Recommended next step:
complete urinalysis. For information on recommended actions visit: www.idexx.com/sdmaalgorithm.
Gewicht: 3 kg
Artikel: 1 - Semintra 4mg/ml orale opl.v.kat 30 ml
1 x daags voor 3 kg ingeven, mag met wat eten. Ondersteunt de nierfunctie, levenslang behandelen.
Vijfkatteninhuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2024 01:10

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Vijfkatteninhuis »

Wel wil ik meegeven dat zijn waarden sinds Semintra zijn gedaald en dieetvoeding. Ik was toen bang hem kwijt te raken. Misschien dat emotionele trauma ook invloed heeft op de organen. Hij kwam uit Roemenie, ziek, zwak gebit, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7742
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Rik »

Ik ben geen DA maar... Ureum niet verhoogd, Creatinine slechts licht verhoogd, SDMA licht verhoogd.
Met alleen SDMA en CREA iets verhoogd kun je nog geen chronisch nierfalen diagnosticeren.

Hoge globulinen kan staan voor stress, uitdroging, bloedziekten, leverziekten, hart- en vaatziekten, allergieën, diabetes en artritis. Volgens mij niet bij nierziekten. Verhoogde ALT zegt alleen iets als het meerdere keren gemeten wordt.
https://dierenkliniekheemskerk.nl/servi ... onderzoek/

En er staat nota bene overigens ook:
Recommended next step: complete urinalysis.

Ik mis hier verder een beetje de tijdlijn. Is dit bloedonderzoek van voor de Semintra en nierdieet? En het urine onderzoek? Ik mis de datums. Zijn er meerdere bloedonderzoeken gedaan voordat er de diagnose chronisch nierfalen aangehangen is (wat normaal wel zou moeten in een tijdspan van minimaal 3 maanden).

Verder heb je het over benauwdheid. Nu schijnt dat wel voor de kunnen komen in combinatie met nierfalen maar dan zou je vocht bij de longen moeten hebben. Dat is blijkbaar niet geconstateerd. Alleen echorijke gebieden in de nieren (?)

En... is er een bloeddrukmeting gedaan? (zeker ook omdat er over benauwdheid gesproken wordt)

Nu urine onderzoek doen om te testen op eiwitverlies heeft geen zin zolang er al Semintra gegeven is. Dan zou je of moeten stoppen en na een tijdje een 0 meting moeten doen... of levenslang doorgeven.
plan is urine op kweek zetten en starten met semintra en dierdieet starten. sg urine is 1008. alles wijst wel op nierprobleem.
Bowy is, toen ze 18 was en een tia kreeg met nierfaaldiagnose + hoge bloeddruk, ook direct op Semintra gezet, zonder de urine eerst te testen. Achteraf is de urine getest en geen eiwitten gevonden. Maar of dat nu het effect van de Semintra was of gewoon dat de nieren nog hun werk deden, heb ik nooit geweten.

Hoe oud is hij overigens. Bij een oude(re) kat kun je op zich wel nierdieet geven (liefst wel natvoer). Hou dan wel het gewicht in de gaten (minimaal 1x per 3 maanden wegen) want katten op nierdieet kunnen ook op termijn af gaan vallen door het gemis (of vermindering) aan kwalitatief goede eiwitten.

Maar... die benauwdheid... ik vraag me echt af of ze dit niet te snel aan de nieren toegewezen hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door cerna »

Ik zie ook geen schokkende uitslagen.
De nierwaardes kunnen ook gedaald zijn door het nierdieet.

Goed dat je morgen contact opneemt met de kliniek!
Kan me voorstellen dat je nu wel wat vragen hebt. :smile:
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7742
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door Rik »

cerna schreef: 26 mei 2024 20:03 Ik zie ook geen schokkende uitslagen.
De nierwaardes kunnen ook gedaald zijn door het nierdieet.
Dat zou ik toch knap nierdieet vinden ;)
Tenzij het acuut was.
We spreken pas van chronisch nierfalen als blijkt dat de bloedwaardes 2-3 maanden na het begin van de behandeling niet dalen.
AKI of acute nierproblemen:
Deze zijn omkeerbaar en de nierwaardes zijn weer goed na een behandeling (vaak zijn AKI's omkeerbaar).
Nu vind ik het soortelijk gewicht van de urine ook wel erg laag dus er zal wel iets met de nieren gespeeld hebben. Maar met deze (bloed)waardes en zonder herhaling van onderzoek zou ik het echt niet op chronisch durven gooien.

En ik begrijp dat hij nu nog steeds erg snel benauwd is. Met puur alleen slechte nieren (met inmiddels betere waardes), zonder vocht in of rond de longen? Heeft iemand hier dat ooit meegemaakt?

Benauwdheid kan wel bij hoge bloeddruk komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Chronische nierziekte en probiotica

Bericht door cerna »

Rik schreef: 26 mei 2024 20:28 Dat zou ik toch knap nierdieet vinden ;)
Dat is anders bij Noa wel gebeurd. Creat voor het spoelen 472, ureum 29.4. Na het spoelen 308 + 17.4. Bij de volgende keer bloedprikken (na 4 weken en zonder infuus): 394 + 14.2 (dankzij het nierdieet). Een half jaar later met alleen nierdieet: creat 317 en ureum 16.9. En daar is ze vervolgens 2 jaar stabiel op gebleven.

En Milka krijgt alleen nierdieet en dr. Ann's en zit wat betreft de creatwaarde weer onder de referentie; ureum is ligt verhoogd.
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie