Spinnen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Wat leuk Danielle dat je dat opgezocht hebt!
Dit vind ik echt leuk om te weten! Eigenlijk doen ze het dus gewoon om ons gerust te stellen, zou ook wel verklaren waarom ze het niet bij elkaar doen, zij zijn immers gewoon maatjes. Leuk!
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Larynx = slokdarm, diafragma = middenrif :lol:
Mijn da zegt dat een kat ook kan spinnen uit angst of van pijn, maar ik vind bovenstaande verklaring veeeeeel aantrekkelijker!
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Hier spint xonya zon beetje de hele dag door, als ze bij de jongens ligt, of bij eenvan ons, en sochtends draait haar soinwieltje dubbelhard want als ik gaap bij t wakker worden moet ze perse bij mij op mn kussen liggen, dus dan gaat de deur los, en komen er 2 sneaky op bed liggen.

Gizmo spint wanneer hij aangehaald word, en gekroeld, maar daarbij gaat ie t andere moment net zo lief alleen op de bank of krabpaal liggen, als ie er genoeg van heeft.. terwijl hij buiten juist wel om me loopt te doeken...

Caddy is binnen een vrijkont, die mekkerend en spinnend aandacht vraagt en t liefst zo veel mogelijk geaaid word....
Buiten komt ie af en toe bij me als ik t niet doorheb, want hij weet dat ik m zo op kan pakken om naar binnen te doen, de slimmerd...

hij vind het minder dat xonya zich er mee bemoeit als ie bij me ligt, maar gisteren hebben ze wel 10 minuten met zn 2 bij me gelegen, maar hij wil of alle aandacht of niets.. dus weg was ie....

maar t spingehalte ligt wel hoog :grin: haha
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Wat zegt "spinnen" over de gemoedstoestand van de kat?

Bericht door daantje »

Het valt ons op dat Barreltje weinig tot nooit spint. Ze is volgens ons wel een heel tevreden poesje maar we horen haar tegenwoordig nooit meer lekker knorren. Voorheen deed ze dat wel, met name als ze bij ons op bed lag. Bibi spint ook niet heel veel maar wel als ze er zelf voor kiest om bij ons te komen liggen, op schoot of op bed. Baja..... daar hoeven we alleen maar naar te kijken en er komt een geluid uit! Wat zegt dat spinnen nou eigenlijk over de gemoedstoestand van de poezels?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Quinto spint alleen als hij zich echt heel erg prettig voelt en rustig is. Bij hem is het inderdaad een duidelijke graadmeter.
Xandor spint een aantal uren per dag. Als hij mijn stem hoort of mijn hand ruikt, als hij op schoot zit en als je hem aan het kroelen bent. Volgens mij is dit gewoon een katje die snel tevreden is.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Katten spinnen toch ook wel eens bij extreme stress en pijn?? Volgens mij is ook een verzoenend geluid. "Ik spin lief....ben jij ook lief?"
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Barrel spint gewoon helemaal niet (meer). Ook niet als ik op haar borst luister. Misschien heeft ze toch wat last van stress of iets dergelijks, achteraf bezien doet ze het al een hele tijd niet meer maar toch wekt ze niet de indruk ongelukkig te zijn. Ik weet niet wat haar (of liever poezen in het algemeen) gedrag onder invloed van stress is. Iemand een idee? Ze is niet raar angstig of iets dergelijks. WIl niet graag geknuffeld worden maar het is nooit een knuffel geweest. Ze ligt wel erg graag bij ons in de buurt en als één van ons de deur uit gaat loopt ze wel even te mauwen totdat ze weer iemand ziet. Zo gauw als we in beeld zijn is het goed.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

raar :???: maar ik weet van miss dat ze ook een periode heb gehad dat ze nooit spinde,waarom weet ik ook nog steeds niet want ze was best tevreden en liet zich altijd lekker kriebelen,maar nu spint ze wel vrij veel.mischien is het gewoon een fase?zij is trouwens ook nooit een knuffel geweest al laat ze zich graag aaien en vraagt ze toch altijd om de nodige aandacht.
redney is juist wel al vanaf dat we hem hebben een spinner al kijk je maar naar 'm is al reden genoeg :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

daantje schreef:Misschien heeft ze toch wat last van stress of iets dergelijks.
Is er dan een reden waarom ze stress zou kunnen hebben?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

sKatje schreef:Is er dan een reden waarom ze stress zou kunnen hebben?
Nee, ik geloof niet dat er reden voor stress is hoor. Ik maak me er ook niet zo druk om, tis alleen dat het gewoon opvalt vooral omdat Baja zo gauw aan het spinnen is.... echt, daar hoef je maar naar te kijken en het machientje werkt. Ha, misschien heb je gelijk sKatje.....
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hier wordt wisselend gespind; sommigen doen het gewoon weinig tot niet. Dat zegt hier niets over hun gemoedstoestand want ze voelen zich duidelijk gelukkig, dat is aan hun tevreden slaap- en speelhoudingen te zien. Echt lawaaiig spinnen doen ze als ze in mandjes trappelen :grin:

Geeft Barrel kopjes? Ik zie dat hier wel eens in plaats van spinnen, dat kan dus ook.
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

En hoe is het met de toestand van de staart gesteld? Staat die omhoog of hangt ie laag bij de grond? Een lage staart duidt (als ik het tenminste goed begrepen heb) op onzekerheid of stress. Bij een hoger opgeheven staart is het goed gesteld met het beest in kwestie.

Groetjes,
Frank en Puk.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Hoi,

Precies Frank! Je hebt goed opgelet bij kattenles (verplicht onderdeel voor alle aanstaande katteneigenaren). :wink:

Jesse spint om van alles en nogwat. Zelfs alleen maar aankijken, brengt dat motortje al op gang. En hij spint echt oorverdovend! :nshocked:

Pippin spint veel intiemer en alleen als ie het echt leuk vindt om aangehaald te worden. Bij hem hoor je het niet zo zeer, maar voel je het vooral.

Misschien is het toeval, maar van de twee heren is Pippin ook degene met het liefste en beschaafste miauwtje, terwijl Jesse het gewoon op een bleren zet!

Ik zou niet weten waarom jouw kleintje niet spint, Daantje. Als ze verder gelukkig lijkt en gezond is, zou ik me er niet al te veel zorgen overmaken. Heeft ze eerst wel gespint of is het alleen iets van de laatste tijd? Misschien komt het vanzelf terug?

Groetjes,
Vanessa, Pippin ( :eshhh: ) en Jesse ( :drum: )
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Dit had ik destijds gepost in een topic van een tijd geleden:
yedamy schreef:Op de link hieronder heb ik kunnen lezen dat het gespin van een kat helend is!
http://www.animalvoice.com/catpurrP.htm

Als kitten zjnde spint het om zijn moeder te laten weten dat alles ok is (en ik denk dat ze op die manier ook aan ons willen laten weten, van "he alles ok hier hoor ondanks je afwezigheid" of van "ja ik ben weer blij dat je weer even aandacht aan me geeft, maar maak je geen zorgen om me" ??). Maar ze schijnen dus op een bepaalde Mhz te zitten wat het genezen van botten etc versneld. Daarom spinnen katten niet alleen maar als ze happy zijn, maar ook als ze een ongeluk hebben gehad of aan het bevallen zijn! Nooit geweten..maar het schijnt ook goed te werken op mensen dat gespin, we hebben dus allemaal alternatieve genezerdjes in huis!

En dit vond ik nog:
---
Ever wonder why a cat starts purring when you pet it? Or why some cats will start purring before you even pet it? It's not just because the cat is happy. Your cat might even purr when he's dying.
The older a cat gets, the more its purr changes. Newborn kittens purr while they feed. When they get older, some cats purr when they're happy. However, really scared cats purr, sick cats purr and female cats purr while giving birth. Some cats even purr when they are close to death. Scientists believe that stressed cats purr to reassure or comfort themselves - kinda like when we sing.

Most scientists think purring is a vibration of the muscles of the larynx and diaphragm. Others think blood flow to the soft palate at the back of the mouth causes the vibrating noise. Purring happen when nerves are activated within the voice box. Apparently, cats purr only when they want to.
----

geen idee wat de Larynx of de diaphragm is maar daar komt het geluid dus vandaan... :roll: waarschijnlijk....


groetjes
Danielle
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik ben er waarschijnlijk achter waarom Barreltje niet lekker in haar velletje zit. Ik had het erover met mijn jongens..... Nu blijkt dat er hier laatst een vriendje is geweest die Barrel heel hard naar zich toegetrokken heeft aan haar staart. Jeetje, daar schrok ik wel van, dat vriendje heeft dan ook enorm op zijn donder gehad van mijn zoon maar het leed was al geschiedt. Dit kind heeft duidelijk nooit geleerd om met dieren om te gaan....... komt er tegelijk niet meer in hier. Etterbak. Waarschijnlijk dus toch enige stress bij Barreltje.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gesloten