Vachtverzorging

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Mireille-Lizzy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2024 19:29

Vachtverzorging

Bericht door Mireille-Lizzy »

Hallo allemaal, ik heb een vraagje! Sinds 3 weken heb ik een hele leuke lapjespoes in huis. Via via heeft ze bij mij een nieuw huisje gekregen en Ik ben er zeker van dat dit haar forceer home is. Haar vacht is een beetje rommelig, heb er al wel een aantal klitten uitgekamd. Maar is er ook een ander middel waarmee Ik haar vacht wat mooier krijg?
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Vachtverzorging

Bericht door OMH »

Je bedoelt meer klitten dan je eruit gekamd krijgt? Of is het iets anders? Kun je misschien een foto plaatsen?
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Vachtverzorging

Bericht door Guazala »

Als je het er niet zo maar uitgekamd krijgt, zou ik een afspraak maken met een ervaren (vachtbesparende) trimmer. Dan kan je starten met een vacht in goede staat en krijg je ineens uitleg hoe en met welk materiaal je best kamt om te onderhouden en toekomstige klitten te voorkomen. Zij kunnen te hardnekkige klitten er ook op een veilige manier uit scheren. Gezien de rekbaarheid van een kattenhuidje toch een risico om daar zelf aan te beginnen.

Als een klit nog niet hardnekkig is, vind ik het vaak makkelijker om ze gewoon los te plukken met mijn vingers (dus in kleine stukjes terug uit elkaar trekken) en eventueel met het bovenste pinnetje van een metalen kam er door te trekken.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1785
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Vachtverzorging

Bericht door Asse-Poes »

Zo fijn dat er forumleden zoals Guazala zijn 😀 , want ik zou de schaar gepakt hebben....
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5289
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Vachtverzorging

Bericht door Synemios »

Als het gaat om vettige klitten kan een beetje maizena ook helpen.
Maar als het echt heel erg is zou ik het inderdaad zoals Guazala al zegt door iemand laten doen die daar ervaring mee heeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Vachtverzorging

Bericht door OMH »

Maizena, weer wat geleerd. Leuke tip!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vachtverzorging

Bericht door castratenkoor »

Ik zou het eerst zelf proberen, gewoon rustig aan elke dag een half uurtje. Net zolang tot alle klitten eruit zijn. Mijn ervaring met zo'n vacht is het handigst een grove metalen kam met lange tanden. Eén van mijn katten is een kruising van een langhaar, zelf is hij korthaar maar heeft een dubbel-dikke vacht, die erg klit.
En dan niet in één keer een klit eruit proberen te trekken maar voorzichtig steeds beetje losser peuteren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Vachtverzorging

Bericht door cerna »

castratenkoor schreef: 19 mei 2024 08:51 Ik zou het eerst zelf proberen, gewoon rustig aan elke dag een half uurtje.
Een half uurtje? Milka begint na 2 minuten al te krijsen en te grommen. Bij haar mag ik blij zijn wanneer ik het in 10 minuten red zonder bloed aan mijn handen/onderarmen.

Ben het met Guazala eens: maak voor de eerste borstelbeurt een afspraak met een kattenkapper want wanneer je nu al de band met de kat verstoort, lukt het je de volgende keer helemaal niet mer.

Maar ziet TS onze antwoorden ook of reageren we weer voor de kat zijn viool?
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
OMH
Panter
Panter
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Vachtverzorging

Bericht door OMH »

Ooit een persje gehad, onvoldoende op gelet, er zat niets anders meer op: dierenarts heeft haar "onder zeil gespoten" en de boel weggeknipt. Daarna is het me niet meer overkomen (schaam me nog kapot). Overigens hoef ik hier maar een kam of borstel te pakken of ze gaan allebei onder het bed zitten. Zijstraatje.

Ik ben ook benieuwd of de TS reageert!
:eboohoo:
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vachtverzorging

Bericht door Dinky »

Ik zou langs een trimmer gaan wanneer het zo erg is met klitten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vachtverzorging

Bericht door castratenkoor »

cerna schreef: 19 mei 2024 14:07 Een half uurtje? Milka begint na 2 minuten al te krijsen en te grommen. Bij haar mag ik blij zijn wanneer ik het in 10 minuten red zonder bloed aan mijn handen/onderarmen.

Ben het met Guazala eens: maak voor de eerste borstelbeurt een afspraak met een kattenkapper want wanneer je nu al de band met de kat verstoort, lukt het je de volgende keer helemaal niet mer.

Maar ziet TS onze antwoorden ook of reageren we weer voor de kat zijn viool?
Mijn ervaring met Teun is anders. Met de vachtverzorging heb ik juist een band met hem gekregen.
Meeslepen naar een kattentrimmer lijkt mij juist veel meer stress geven.
Ik zou dat echt als allerlaatste optie, als het echt niet anders kan, overwegen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vachtverzorging

Bericht door castratenkoor »

Een half uur is inderdaad voor de meeste katten wat veel. Teun zou wel willen.

Mireille-Lizzy gewoon stoppen als poeslief het zat is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Vachtverzorging

Bericht door cerna »

castratenkoor schreef: 20 mei 2024 06:31 Meeslepen naar een kattentrimmer lijkt mij juist veel meer stress geven. Ik zou dat echt als allerlaatste optie, als het echt niet anders kan, overwegen.
Ik denk dat het vooral van de kat af hangt. Bij Luna zou het inderdaad veel meer stress geven, maar Milka vond het geen ramp om naar de trimmer toe te gaan (nu doe ik het zelf omdat ik vond dat ze veel te hardhandig met fragiele , bejaarde Milka omsprong) en vreemde ogen dwingen. Maar toen die vreemde ogen na een tijd ook vertrouwd werden, werd het voor de trimmer ook veel lastiger.
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie