Diarree én constipatie binnen een week

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Mylox
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 okt 2023 14:42

Diarree én constipatie binnen een week

Bericht door Mylox »

Hi, na het forum als nieuwe gebruiker goed te hebben doorgelezen kom ik er helaas toch achter dat mijn Mylo een speciaal gevalletje is. Als kitten heel erg ziek geweest, giardia, verdacht op fip en opgegeven door de dierenarts. Het is een heel lang proces geweest om hem weer enigszins gezond te krijgen met om de zoveel tijd weer darmproblemen. Dit uit zich in dunne ontlasting, persende houding op de kattenbak en hele erge krampen en buikpijn waarbij hij minutenlang een houding kan aannemen met zijn koppie voorovergebogen.

Heel veel voer geprobeerd, tot 1,5 week geleden de diagnose ‘IBD’ aan bod kwam. Omdat het afnemen van een biopt vrij ingrijpend en risicovol was volgens mijn dierenarts zijn we gestart met prednison om te zien of dat positieve effecten heeft. Na een week prednison was er geen positief effect afgelopen vrijdag en was hij nog sprake van diarree. Vanaf zaterdag tot vandaag is hij echter niet meer op de bak geweest. Hij is vandaag met spoed gelaxeerd door de dierenarts, we hebben laxeermiddel meegekregen én de prednison moet doorgeslikt worden. Daarnaast heeft hij ondanks de ontstekingsremmende prednison een tandvlees-ontsteking. Komende donderdag staat er een maag-darm echo op de planning, maar ik heb er door vele verkeerde diagnoses bij Mylo in het verleden weinig vertrouwen in. Het is een groot raadsel momenteel, heeft er iemand hier ervaring met deze gekke volgorde van extreme diarree tot constipatie binnen een week en/of tips om dit te vergemakkelijken voor Mylo?

Ps. Erg lang verhaal, sorry! :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Diarree én constipatie binnen een week

Bericht door nellebel »

Het kan ook overloop diarree zijn. Heb ik vaker bij mensen mee gemaakt. Dan zit je verstopt maar loopt er langs de verstopping wat diarree. Dat geeft een verkennend beeld omdat het lijkt alsof er eerst diarree was. Vaak is dat als de darmen flink uitrekken. Het enige dat er nog door kan is iets vloeibaars


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Diarree én constipatie binnen een week

Bericht door Synemios »

Allereerst als je weinig vertrouwen hebt dan zou ik naar een andere dierenarts gaan.
Ik heb 2 katten met oa IBD maar meestal doen ze eerst een echo, ibd is ook niet altijd op een echo waarneembaar.
En een moeilijke diagnose om aan te tonen.
Dat de prednison niet meteen hielp heb ik hier ook gezien, die ontsteking is namelijk niet meteen weg, dus dat duurt een tijdje.
En soms is er ook antibiotica nodig.

Heeft de dierenarts kunnen voelen dat er echt ontlasting zat?
Want het kan ook zijn dat die ontsteking het gevoel geeft dat de kat moet poepen en met diarree zijn die darmen vaak leeg.
Ik ben benieuwd wat er uit de echo komt.

Wat je dierenarts vertelde over een biopt klopt.
Omdat er ook een tandvleesontsteking is kan het gaan om een probleem met het immuunsysteem maar dat is echt aan de dierenarts om uit te zoeken.

https://www.dekattensite.nl/alles-over- ... sease-ibd/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie