Maaginfectie?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Hij gaat toch naar Duizel, woensdag pas. Niemand doet aan opname. Dus ik moet de komende dagen hem hier 2x per dag insuline geven en dwangvoeding via sonde. Nu even geen ursochol alleen dit.

Vught kon dinsdag pas, maar die deden alleen een combi consult met bv een echo. Mijn eigen DA vond dat niks toevoegen, de vorige echo is van 24 oktober.

Mijn DA blijft de plekjes in de dunne darm niet vertrouwen. Ook wil ze weten waar die suiker vandaan komt.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Maaginfectie?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik weet niet wat hij nu te eten krijgt, maar ik had eerder al vetarm én koolhydraatarm aangeraden. Zeker nu hij suiker heeft is dat heel belangrijk!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Dat weet ik ook niet, dat gaat de DA me om 17 uur uitleggen,
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

blikjes rc recovery die ik aan moet lengen met water om door de sonde te spuiten, en dan 2x per dag insuline spuiten om de 12 uur, maar hoe moet dat als ik er niet ben ? ik ben niet altijd thuis.
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Ik ben er serieus over aan het nadenken om het te laten inslapen. Om de 12 uur inuline spuiten dan heb ik geen leven meer, ik weet me geen raad,
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1788
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Maaginfectie?

Bericht door Asse-Poes »

Aangelengd Blikvoer als sondevoeding is niet handig.
Royal Canin heeft flesjes vloeibare sondevoeding.

Ik mag het waarschijnlijk niet zeggen, maar ik heb vanaf het begin al het idee dat je Flip liever laat inslapen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Helemaal niet, maar ik ben helemaal in paniek nu, Ik heb niemand, ik ben helemaal alleen !!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Hoezo geen leven als je elke 12 uur even thuis moet zijn? Je kunt er ook iemand voor inhuren.

Je zegt helemaal alleen te zijn. Maar waarom kun je dan niet elke 12 uur thuis zijn? Of ben je veel weg naar vrienden? Dan ben je dus weer niet alleen.
Twee van de symptomen van diabetes zijn: meer drinken en plassen. De pancreas (alvleesklier) maakt insuline aan en kan uitgeput raken. Een gevolg hiervan is dat hij minder of geen insuline meer produceert. Insuline is van vitaal belang om het glucosegehalte in het bloed in evenwicht te houden. De pancreas kan rust krijgen door de toediening van insuline en eventueel naar verloop van tijd weer zélf (meer) insuline gaan produceren. De kans hierop wordt vergroot als diabetes vroeg wordt vastgesteld en er snel met de behandeling ervan wordt begonnen. Ik was net op tijd, maar had eigenlijk nog eerder aan de bel moeten trekken, vind ik zelf.
https://www.ikpasopjouwkat.nl/diabetes- ... r-prikken/

Hopelijk hersteld de pancreas weer een beetje en is het insuline spuiten tijdelijk.

https://www.catmoneo.nl/tips-omgaan-suikerkat/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Nee ik ben ook helemaal alleen. Maar mijn vrienden die ik heb, kunnen dat ook niet. Die hebben niks met katten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7693
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Maaginfectie?

Bericht door Rik »

Ja, maar dat is geen reden om een kat in te laten slapen. Er zijn ook opties zoals afstaan e.d.

En misschien kunnen die vrienden ook vaker bij jou komen zodat je er voor je kat kan zijn.

Je kunt de 12 uur ook indelen als 12:00 en 24:00 zodat je 's-avonds weg kunt zijn (en voor middernacht weer terug, beetje als Assepoester ;) ).

Geen leven vindt ik wat overdreven. Als je het niet doet heeft Flip geen leven meer.

En je weet ook niet of het permanent is (zie vorige post).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5290
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

Diabetes kan ook door de triaditis komen.
Dat moet je dierenarts gewoon weten.
Rik heeft ook al eerder gevraagd of daar naar gekeken is.
En geen leven? Ik heb jaren lang een suikerkat gehad, en die moest ik ook alleen verzorgen.
Dan kun je hem beter later gaan als je dat teveel gedoe vind of kijken of Flip ergens anders heen kan maar ook dat heb ik je eerder al gezegd.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5290
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

alvleesklierontsteking en triaditis zijn ernstige aandoeningen. De alvleesklier en lever vervullen vitale functies in het lichaam. Wanneer deze organen ontstoken zijn functioneren ze minder goed en kunnen er allerlei problemen ontstaan zoals: verstoring van het bloedsuikergehalte, verhoogde galproductie, verstopte galwegen etc. Daarnaast kan een alvleesklieronsteking ook leiden tot sepsis (bloedvergiftiging) of diabetes. Pancreatitis of Triaditis is een potentieel levensbedreigende aandoening en vergt ook een directe behandeling.
Ik zou hem wel binnen houden nu al wil hij naar buiten.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat er niets open is in de regio waar ze 24/7 opname hebben evidensia is een spoedkliniek, die doen dat sowieso en die kunnen meer dan jou dierenarts.
Ik zou zelf even gaan bellen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Maaginfectie?

Bericht door Cerna »

argearge1 schreef: 04 nov 2022 17:50 Ik ben er serieus over aan het nadenken om het te laten inslapen. Om de 12 uur inuline spuiten dan heb ik geen leven meer, ik weet me geen raad,
Ik heb een keer een kat in laten slapen omdat ik er zelf niet meer tegen kon. Hij had chronische diarree en poepte alles onder. Tot in Utrecht zijn we met hem geweest, maar ze konden niets vinden.
De hele dag was ik aan het schoonmaken (en we hadden overal vaste vloerbedekking :-( ) en op het laatst kon ik niet meer.....

Dat was in 2005 en sinds die tijd voel ik me hier schuldig over en heb ik me voorgenomen om nooit meer een kat in te laten slapen omdat het me zelf teveel werd.
Op dit moment heeft onze oudste kat Amber erg veel zorg nodig:
- 4x per dag 5 spuitjes zacht voer
- 2x per dag Puur Kidney-tabletje
- 2x per dag Analgos pijnstiller tegen artrose
- 2x per dag Bronchohexin slijmoplosser
- 1x per dag 1 ml Puur Sinus
- 2x per dag Puur Stomac tegen spugen
- 1x per dag 1/4 Zitac
Dat betekent om 8 uur eten + stomac, 9.30 uur analgos, 12.00 uur kidney, bronchohexin + sinus, 13.30 eten, 18.30 uur zitac, 20.00 uur eten + stomac, 21.30 uur analgos, 22.30 uur kidney + bronchohexin, 23.00 uur eten. Rust

Maar ik heb wel een leven en maak mijn afspraken tussen 10.00 - 12 uur of 14.00 - 17.00 uur en wanneer ik 's avonds ergens heen moet dan geef ik haar iets eerder zitac, eten, stomac en analgos (dat mag gecombineerd worden) en krijgt ze wanneer ik terug ben haar laatste portie eten. De pillen van 22.30 uur sla ik dan over (dat is geen ramp).

De plicht roept want Amber moet eten :smile:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5290
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Maaginfectie?

Bericht door Synemios »

IK weet dat op het suiker/diabetes katten forum er toen wel ook mensen waren die onderling konden helpen.
Ook met goed instellen kunnen ze helpen de consulentes hebben daar ook echt een opleiding voor gehad/
Dus misschien dat zij iets voor je kunnen betekenen nog.

https://www.diabeteskatten.nl/phpbb3/index.php
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
argearge1
Panter
Panter
Berichten: 476
Lid geworden op: 03 sep 2022 07:56

Re: Maaginfectie?

Bericht door argearge1 »

Ik heb hem afgegeven bij mijn eigen DA en die neemt hem mee naar huis om tot woensdag voor hem te zorgen. Het is me even allemaal teveel. Vanaf half augustus draai ik met hem overuren dat ik ook al naar bed moet gaan om 20 uur.

Mijn DA denkt dat hij ontregelde suikerziekte heeft. Hoe en wat moet woensdag bekeken worden.

Dankjulliewel voor alle tips.
Plaats reactie