Graag zou ik wat raad en uitleg vragen over het volgende:
We hebben 2 katten, broer en zus, ze zijn hier rechtstreeks uit het nest gekomen.
Ze zijn beide geholpen rond de leeftijd van 5.5 maand (iets te vroeg misschien, maar er waren al enige tekenen van hormonen

Hun terrein is binnen en in onze afgezette tuin, waar toch wel redelijk wat te beleven is (gras, hoge coniferen om in te klimmen, enz.) en ook spelen we dagelijks met ze.
Het eerste jaar waren ze onafscheidelijk, alles deden ze samen en ze waren dol op elkaar, maar langzaam is daar verandering in gekomen en wil zus steeds minder weten van haar broer. Ze zijn inmiddels 1.5 jaar oud en ik vond dat niet verontrustend en schaarde het onder 'volwassen worden'.
Zus is een echte 'hutte-pe-tut', snel op haar teentjes getrapt en een pittig en actief gevalletje.
Broer is wat luier en gemoedelijker, wil graag aandacht, hij is een stuk groter en zwaarder dan zijn zus (ze schelen ruim 1.5 kilo).
Een paar maanden geleden begonnen ze af en toe wat ruzie te krijgen, zus blaast, gromt en sist dan wat af en broer doet eigenlijk niets terug. Hij heeft nog nooit geblazen of gegromd.
Het leek erop dat de oorzaak was, dat broer aandacht van zijn zus wilde en zij er totaal geen zin in had.
Nu, sinds een paar weken, klemt broer zijn zus vast met zijn voorpoten en daar gaat mijn vraag eigenlijk over: wat is dit voor gedrag?
Hij loopt haar achterna en pakt haar dan van achteren met zijn voorpoten om haar middel en drukt haar tegen de grond. Verder maakt hij geen geluiden hierbij. Uiteraard vindt zus dit totaal niet leuk en blaast en gromt wat af en een enkele keer leidde dit tot echt behoorlijk wat kabaal en toestanden. Broer doet dan niks terug, maar blijft haar wel vastklemmen totdat zus er onderuit is gekomen.
Ik weet eigenlijk niet of dit gedrag voortkomt uit het feit dat hij weinig aandacht van haar krijgt en zo aandacht wil afdwingen of dat het pure dominantie van zijn kant is?
Het lijkt er ook een beetje op of hij plekjes in huis aan het claimen is: zus wil ergens liggen en hij gaat er dan voorzitten met een bepaalde blik. Hij doet niets, maar gaat ervoor zitten, dan blaast zus weer en soms gaat zij weg en soms niet. Als zij weggaat, dan gaat hij er snel liggen.
Waar komt het gedrag van het vastklemmen met zijn voorpoten vandaan? en ook: wat doe ik hiermee? Is het heel normaal gedrag en laat ik het ze zelf oplossen of grijp ik in op één of andere manier voordat het misschien verder uit de hand loopt? Op dit moment probeer ik ze af te leiden, wat alleen succes heeft als ik het aan zie komen, maar niet als het al aan de hand is. Dat werkt dus maar zelden.
Ze kunnen wel samen zijn: ze eten samen (ieder eigen voerbak op een kleine afstand), ze lopen ook wel samen op in de tuin en vangen samen beestjes, maar ze liggen niet meer samen op één plekje te slapen... jammer genoeg.
Alvast bedankt voor het lezen en voor hopelijk wat goede raad en verduidelijking van het gedrag.
Groetjes,
Caroline