Katje van 4 met ernstig nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Nixy13
Lynx
Lynx

Re: Katje van 4 met ernstig nierfalen

Bericht door Nixy13 »

Ik heb in jullie reacties gelezen dat sommige van jullie beestjes 1 jaar en een half jaar cerenia nodig hebben gehad. Dan kan ik denk ik zéker nog wel even doorgaan. Ik heb het de afgelopen weken ook zeker niet elke dag gegeven.
Misschien afbouwen of om de dag icm dat andere medicijn ofzo.

Ik ben zo blij dat ik het infuusvocht via een ander adres heb kunnen regelen. Morgen krijg ik daar een literzak vak. Nu de naaldjes nog.

Ik had het even nodig, dat jullie ook vinden dat ik door moet gaan. Ik ga maandag denk ik balletjes opgooien bij de oude DA van Ollie in mijn vorige woonplaats en de oude DA van de kat van mijn vriend. We hebben bij die laatste in het verleden al een paar keer Hills voer opgehaald om te proberen (alleen daar kon ik het per stuk krijgen). Wie weet kunnen zij ondersteunen in Cerenia. En de mobiele artsen benaderen inderdaad.

Ik vind het inderdaad een hele rare redenatie. Een goede kennis van mij, is heel ernstig ziek (de K ziekte). 2 jaar geleden, werd in de zomer gezegd, dat hij de kerst niet zou halen. Inmiddels is hij met diverse medicaties, chemos, al 2 jaar in reservetijd aan het leven en voelt zich beter dan óóit (bij wijze van). Katten kunnen niet spreken, maar ik zie niet in waarom katten niet ook met diverse medicatie langer kunnen leven. Als het lichaam niet werkt, kunnen we het best op weg helpen, toch?
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Precies. Zolang je met medicijnen nog een kwalitatief goed leven kunt hebben dan is dat niets mis mee.

Ik zou nog even niet afbouwen met cerenia en gewoon even kijken wat een andere da zou zeggen. Je wilt uiteindelijk wel afbouwen maar dan moet het wel goed blijven gaan. En misschien zijn er ook alternatieven.

Was het bij cerenia overigens ook niet zo dat je na 5 dagen een stopdag in moest bouwen om de lever de kans te geven om te reinigen? (Ik had dat ergens gelezen, ook hier op het forum).

Edit. Yep. Hier. viewtopic.php?f=27&t=12262&p=528178#p528178
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nixy13
Lynx
Lynx

Bericht door Nixy13 »

Aha, ja dat heb ik ook wel eens gelezen.
Ik heb tot nu toe nog geen enkele keer langer dan 5 dagen op rij gegeven.
Ik geef het nu sinds maandag, dus vandaag is dag 5. Mijn DA heeft daar niets over gezegd, ik zal de bijsluiter even lezen.
Ben wel bang als ik hem morgen niet geef dat hij dan misschien weer zo'n gekke aanval krijgt.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Tibby
Poema
Poema

Bericht door Tibby »

Als ik Tibby niet gaande had mogen houden met medicijnen, dan had ze dus niets mogen hebben tegen de hoge bloeddruk. Vreemde insteek.

Gaat Ollie goed op de bak?
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik heb al een paar keer schildklierpatiëntjes gehad en zij kregen Felimazole en dat jaren achtereen. Ook dan niet meer doen? En ikzelf ben ook al 25 jaar schildklierpatiënt. Maar geen Euthyrox meer? Ik heb ook de ziekte van Menière en wanneer ik geen medicatie neem dan ben ik de hele dag misselijk en duizelig. Mag ook vast niet van die dierenartsen.

Idioot toch?
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Schoot ie in zo'n aanval tijdens of na zo'n stopdag? Of misschien net ervoor?

Ik lees in de bijsluiter ook dat injectie tot 5 dagen gegeven mag worden en tabletten tot 14 dagen. Maar ook lees ik daarin dat de veiligheid van maropitant (de werkzame stof in cerenia) niet onderzocht is tot na 5 dagen. Ook hier staat de 'tot 5 dagen' vermeld. En als je dan in de bijsluiter ziet dat de stoffen zich op kunnen bouwen en dat dat voor de lever slecht is, kan ik me zo'n stopdag of twee wel voorstellen.

Trouwens inderdaad ook raar dat een dierenarts je dat niet verteld (en je alleen maar zegt dat de kat het zonder moet stellen). Maar dat zijn we inmiddels hier wel gewend.
Grtz, Rik
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Fijn dat Ollie het toch beter lijkt te doen.
Ik ben het niet eens met die dierenarts en vind het eigenlijk ook belachelijk.
Hoeveel katten van dit forum alleen al zouden ze dan in willen laten slapen.
Als een kat met hulp nog een aantal maanden en soms zelfs jaren nog een mooi leven kan hebben.
We geven mensen ook geen spuitje als ze het zonder medicijnen niet redden.

Dan de cerenia.

Volgens Utrecht is er geen bewijs dat het schadelijk zou zijn bij katten het door te geven.
Tenzij er al sprake is van lever aandoeningen
De internist van Lizzy zei hetzelfde dus ik ga er vanuit dat het dan wel zo zal zijn.
En ik denk ook dat het afgezet wordt tegen de klachten waarvoor het gegeven wordt.
Soms is het voor de kat niet haalbaar te stoppen omdat de klachten dan volledig terug keren en dan ben je terug bij af.
Dus het advies zal ook per kat en aandoening verschillen.

Er bestaan alternatieve middelen maar die zijn geen 1e keus, en soms gecontra-indiceerd.

Emeprid/ primperid of ordansetron en dan houdt het op.

Maar als je je er beter bij voelt, wat ik me ook voor kan stellen.
Eerder werd er na 5 dagen 1 stop dag geadviseerd. Ook met tabletten.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Nixy13
Lynx
Lynx

Bericht door Nixy13 »

Ik vind het spannend om een dag over te slaan met cerenia. Maar ik wil ook niet dat we weer leverproblemen krijgen. Wat zouden jullie doen?

En wat zouden jullie doen qua vocht? Wel elke dag? Of om de dag?

Er was gevraagd of Ollie goed op de bak gaat: ja. Plassen sowieso veel (uiteraard), en ook elke dag minimaal 1x een drolletje.

Wanneer schoot Ollie in de aanval? De 1e keer ruim 1,5 dag nadat hij zijn laatste cerenia had gehad (poging tot afbouw). De 2e keer, weet ik niet goed meer, volgens mij hadden we hem wel cerenia gegeven de dag ervoor, maar 's ochtends, en de aanval was de avond erna, dus zat langer dan 24 uur tussen.

Ik weet niet of het iets wat ik WIL zien en het me dus inbeeld, maar het lijkt, een heeel klein beetje, alsof zijn wangen en staart wat extra "spek" krijgen (van spek kan je niet spreken, maar het voelt echt ietsie pietsie minder botterig aan).

Ik mag zo bij een lieve buurtgenoot een gratis baby weegschaal ophalen, zodat ik Ollie nauwkeuriger kan wegen.

En het vocht ga ik straks halen bij een familielid. Het komt wel van een mensenapotheek, maar dat moet niet uitmaken toch? Daar zit voor een dier toch geen onderscheid in? De zakken/ingrediënten zijn hetzelfde (geloof ik, ga ik uiteraard vergelijken met mijn halve zak).
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Cerna

Bericht door Cerna »

Wanneer er op de bijsluiter staat dat je na vijf dagen een stopdag in moet lassen, dan zou ik me daar aan houden.
Ik zou ook een dagboek bij gaan houden. Veel kun je natuurlijk hier teruglezen, maar je vermeldt vast niet alles en dan is het handig om een evt. patroon te ontdekken (of niet).

Het zou mooi zijn wanneer Ollie weer wat aankomt.

Ik weet niet of infuusvloeistof voor mensen een andere is dan voor dieren, maar wanneer ik google kom ik heel veel merken tegen. Echter, lactetrol wordt meestal voor dieren gebruikt en dat merk kom ik niet tegen voor mensen: https://duckduckgo.com/?q=infuusvloeist ... &ia=images
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Het probleem is dat in de bijsluiter niet iets dergelijks als een 'stopdag' staat maar gewoon 'tot 5 dagen' of 'tot 14 dagen'.
De veiligheid van maropitant tijdens een behandeling van meer dan 5 dagen is niet onderzocht in de doelgroep (dwz jonge honden die lijden aan virale enteritis). Zorgvuldige monitoring van mogelijke bijwerkingen dient plaats te vinden indien een behandeling langer dan 5 dagen als noodzakelijk wordt geacht.
Maar ook weer:
Cerenia kan voor de behandeling van braken gebruikt worden in de vorm van tabletten of als oplossing voor injectie, eenmaal daags toegediend. Cerenia oplossing voor injectie kan worden toegediend tot 5 dagen en Cerenia tabletten tot 14 dagen achtereen.
Het wordt er niet veel duidelijker op. Maar zoals Denise al aangeeft zou dit dus achterhaalde informatie kunnen zijn.

Ik denk dat je de pilletjes die je nu hebt zonder problemen wel kunt geven. Het zal niet zo zijn dat er gelijk de eerste keer een ophoping plaat vindt waarbij de lever een opdonder krijgt. Maar ik zou het zeker vragen aan een nieuwe dierenarts waar je dan eventueel de vervolgpilletjes vandaan zult halen (of die dus denkt dat een 'stopdag' aan te raden is of dat dat niet nodig is).

Je hebt inderdaad verschillende soort infuusvloeistof. Maar de simpelste is gewoon een fysiologische zoutoplossing van 0,9% NaCl (9 gram keukenzout per liter) in water (zonder toevoegingen). Het zou zelfs zelf te maken zijn maar daar zou ik liever niet aan beginnen (want dat moet wel heel erg steriel zijn). Het is overigens ook vaak gewoon apotheek te krijgen.
https://www.henryschein.nl/nl-nl/medisc ... -ml/940402
Grtz, Rik
Nixy13
Lynx
Lynx

Bericht door Nixy13 »

Pff, de baby weegschaal geeft 3,4 kg aan.
Ik dacht dat ie aankwam, maar dit is het laagste ooit.
1e dierenarts moment 3,8
2e dierenarts moment 4
En nu dus 3,4

Bah bah bah. Gezien wat die eet ten opzichte van eerst.... niet gedacht. Moet meer eten dus.

Nog tips wat ik extra kan geven wat hem dikker maakt....
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Tibby
Poema
Poema

Bericht door Tibby »

Wat krijgt Ollie nu binnen aan voedsel op een dag?
Nixy13
Lynx
Lynx

Bericht door Nixy13 »

Op dit moment circa 2 tot 2,5 blikje carny met ipa
Plus zo’n 10 gram verse tonijn met ipa

En vorige week was dat circa 9-11 spuitjes PURINA® ONE PRO PLAN® VETERINARY DIETS Feline NF St/Ox Renal Function uit blik (circa 10 ml per spuitje)

Maar momenteel haalt ie weer z’n neus op voor dat blik en is het weer in vismodus.
Groetjes Nikki

Kopjes van Ollie & Enzo
Tibby
Poema
Poema

Bericht door Tibby »

Ik heb Tibby over de jaren geregeld Restorative Care gegeven en dat heeft haar geregeld door moeilijke periodes gehaald. https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... tie/594222

Maar 2 tot 2,5 blikjes klinkt niet als heel weinig.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Ik zou het gewoon door geven maar ja ik heb makkelijk praten want bij ons betekende stoppen elke keer weer van voren af aan beginnen en de leverwaarden van Lizzy werden steeds meegenomen in die periode, zij was makkelijk te onderzoeken/prikken.

In de bijsluiter staat zoals Rik al zegt niets over een stop dag, maar ik had het dus ook wel gelezen, dus vandaar dat ik het zowel voor Lizzy als voor Luna nagevraagd heb.
Voor katten is er al helemaal weinig duidelijke info als het gaat om cerenia.

Ik zelf wil ook altijd gewoon precies weten hoe het zit en dan ook specifiek voor de kat waar het om gaat.
Want wat ik al eerder aangaf het advies kan voor een andere kat weer anders zijn.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie