Ik heb al jaren niet meer gepost maar nu dan toch een medische vraag. Ik hoop dat dat geen probleem is.
Onze kat Tobby 8 jaar, kreeg afgelopen zomer wat klachten: veel drinken, bijna elke ochtend vroeg in de ochtend overgeven, alleen maar vocht en wat schuim. Is bijna standaard rond zelfde tijdstip. Daarnaast leek minder goed te kunnen springen. Bloed onderzoek gedaan en waardes van de nieren waren niet heel goed. Maar ook een te hoog calcium, wat kon duiden op een tumor.
Toen naar Astrid van Dongen geweest, nefroloog in Utrecht. Wat onderzoeken gedaan maar ze wist het eigenlijk niet zo goed wat er precies was.
Bloeddruk was goed. Echo liet wat mineralisaties zien. Urine kon nog geconcentreerd worden. Borderline proteinurie.
Advies: waardes in gaten blijven houden, nierdieet en omeprazol tegen het overgeven wat hij dus op lege maag doet.
Voerbak gekocht op zijn chip zodat hij geen lege maag meer hoefde te hebben en op nierdieet en eigenlijk deed hij het prima. Waardes gingen ook omlaag.
Tot hij sinds nu paar weekjes weer veel meer ging drinken en hij niet meer zo vaak bij me lag. Hé negatief signaal. Weer bloed geprikt en waardes zijn nu:
Ureum: 22,5 (5,7-13,5)
Creatinine: 311 (80-203)
Sdma: 23 (0-14)
Maar ook weer verhoogd calcium: 3,2 (2,2-2,9)
En verhoogd glucose: 7,9 (3,5-7,8)
CK (onder kopje spier) 602 (52-542)
3 dingen verlaagd:
Erytrocyten: 4,3 (7,1-11,5)
Hemoglobine: 6,5 (10,3-16,2)
Hematocriet: 18,5 (28,2-52,7)
Arts schreef Semintra voor terwijl ik dat twijfels over heb want volgens arts geen eiwit in urine. Urine was wel net water.
Toch gaan geven en hij drinkt nu wel echt minder. Eten gaat nog redelijk maar wordt al wel iets minder.
Bloeddruk nu ook niet gemeten.
Zijn er nog dingen die we uit kunnen laten zoeken, hem kunnen geven zodat hij zich nog iets lekkerder voelt?
Het voelt zo onaf 'Ja nieren inderdaad slecht, hij heeft nog paar weekjes/ paar maanden' en dat was het.
Natuurlijk liegen de nierwaardes er niet om maar heb het gevoel of er niet naar dingen wordt gekeken wat nog wel zou kunnen......
Aangezien hier heel veel ervaringsdeskundigen zitten.......
Topics over nieren ben ik al aan het lezen maar zo vreselijk veel pagina's

Alvast hartelijk dank.
Ingrid en Tobby.