Ik heb al even gezocht op het forum, maar kan niet echt een antwoord vinden voor mijn vraag/situatie.
Ik zou graag advies krijgen voor het volgende:
Ik heb 2 binnenkatten: 1 kater van 6 jaar en 1 poes van bijna 4.
De kater is normaal qua postuur. Sinds de poes gesteriliseerd is (ze was toen 1,5 jaar) is ze langzaam steeds dikker geworden en nu denk ik dat ze wel echt een beetje moet afvallen. Ik geef ze 's morgens per bakje (allebei een 'eigen' bakje) ongeveer een handje droogvoer en hier eten ze gedurende de hele dag kleine beetjes van. Omdat ze het niet in 1x opeten is het dus lastig om de poes minder te geven of ander voer dan de kater. Eerst kregen ze Taste of the Wild - Rocky Mountain Feline en sinds een jaar Josera Nature Cat omdat ik het idee had dat ze TOTW niet meer zo lekker vonden. Josera eten ze graag.
Ik geef ze graanvrij voer omdat dit gezonder en beter verteerbaar is (de kater heeft de eerste 2 jaar Royal Canin gehad), maar las nu ook weer dat het door de vervangende ingrediënten (rijst e.d.) alsnog veel koolhydraten bevat. Ik ben nu op zoek naar voer dat geschikt is voor zowel de poes als de kater, maar waardoor de poes hopelijk toch iets afvalt. Er zijn alleen zoveel merken dat ik echt door de bomen het bos niet meer zie... Josera heeft ook een variant voor katten met overgewicht (Josera Léger), maar ik vraag me af of Josera dan wel goed is ivm toevoeging mais, rijst, e.d.? Of moet ik wellicht toch weer overstappen op voer dat niet graanvrij is (Royal Canin of...)?
De vacht van de poes is ook heel anders dan die van de kater. Beide zijn kortharig. De kater heeft een mooie glanzende vacht en verhaart normaal. De poes verliest meer haren (kam haar daarom regelmatig, komen hele plukken uit) en het lijkt alsof ze roos heeft (dit was volgens mij ook al toen ze nog TOTW te eten kregen). Daarnaast is de poes ook vrij lui. Mijn vriend en ik spelen wel vaker met haar en ook vliegen vangen is een hobby, maar daarnaast slaapt/luiert ze ook heel veel. Naar buiten laten is helaas geen optie. De kater is in het verleden wel naar buiten geweest en heb ik 2x van een dak af kunnen halen omdat hij er niet meer af durfde, dit was dus echt geen succes. De poes is nooit buiten geweest en vraagt hier ook niet echt naar. Ook wonen we aan een drukke weg. Afvallen zal dus denk ik vooral d.m.v. het voer moeten gaan.
Dus:
Welk droogvoer raden jullie aan geschikt voor beide katten, maar waardoor de poes toch hopelijk iets afvalt?
Bij voorkeur verkrijgbaar via Zooplus en niet in de hoogste prijsklasse..
Hopelijk kan iemand me helpen, bedankt alvast!