Kater drinkt veel

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Silveraax
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2019 19:38

Kater drinkt veel

Bericht door Silveraax »

Ik heb een vraag over mijn kat Clooney van 12.

Het heeft niet zozeer hoge nood denk ik, maar hij drinkt altijd al enorm veel en ook alles: water, melk, dubbel fris, (afgekoelde) thee, zolang het maar vloeibaar is eigenlijk. Ik zat zelf te denken aan nierfalen o.i.d., maar hij heeft geen andere symptomen.
Hij plast niet erg veel (misschien twee keer per dag), is nog speels, stinkt niet uit zijn bek en verliest ook geen gewicht (alhoewel hij een moeilijke eter is). Hij slaapt wel veel, maar ja dat zal ook de ouderdom zijn :-P .

Zou iemand weten wat andere oorzaken zouden kunnen zijn waarom hij zo veel drinkt? In ieder geval bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater drinkt veel

Bericht door castratenkoor »

Hij ka ook diabetes hebben of schildklierproblemen. Maar wat heeft gissen nou voor zin? Ik zou naar de dierenarts gaan en bloed en urine laten nakijken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater drinkt veel

Bericht door Anne »

Als hij altijd al zo veel drinkt zou ik me verder geen zorgen maken mits hij goed eet, niet aan het overgeven is en verder geen mankementen vertoont. Wanneer is hij voor het laatst bij de da geweest en wat zegt je da ervan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kater drinkt veel

Bericht door Synemios »

Een kat die veel drinkt is altijd reden voor verder onderzoek.
Wat Dinie al zegt, het kan ook nog wat anders zijn.
Je kunt pas zeggen dat het bij de kat hoort als alles verder uitgesloten is en zeker bij 12 zou ik het risico niet nemen.
En je ziet pas andere problemen als je al een eind verder bent zeg maar.
Melk, thee en dubbelfris etc zou ik sowieso niet toelaten dat dat gedronken wordt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Kater drinkt veel

Bericht door Siffie »

Krijgt hij brok, of natvoer te eten?

Ik zie mijn kat eigenlijk nooit drinken. Dit komt omdat ze natvoer krijgt, waar vooral water in zit. Katten halen hun meeste vocht uit hun voer (prooi zoals muizen en volgens bestaan ook al snel voor zo'n 70% uit water).
Van nature zijn katten slechte drinkers. Ook al zie jij je kat vaak drinken, zoveel vocht zal hij wel niet binnen krijgen elke keer als hij drinkt. Hun tongetjes zijn er namelijk helemaal niet op gemaakt, het zijn steeds maar druppeltjes wat hij tijdens het drinken binnen krijgt.

Als hij nu alleen brok krijgt, zou ik zo snel mogelijk overstappen op (kwalitatief hoogwaardig) natvoer. In brok zit namelijk nauwelijks vocht, maar in natvoer bijna net zo veel als in prooidieren.
Heel veel katten op brok zijn constant uitgedroogd, en/of krijgen op latere leeftijd blaas/niet problemen helaas.

Mijn kat plast wel 5 keer per dag, en dat terwijl ze eigenlijk nooit drinkt.

Sowieso is het een goed idee om met je kat naar de dierenarts te gaan, want dit klinkt inderdaad niet al te best.
Plaats reactie