Ik ben nieuw op dit forum, heb wel al veel gelezen.
We zijn het gelukkige personeel van Streepje en Vlekkie, broer en zus, 2 jaar oud, beiden geholpen toen ze 6 maanden waren. Ze zijn direct als kitten bij ons gekomen.
Het zijn binnen katten, gezien de drukke weg vlakbij. Dat willen we ook zo houden. Ze waren altijd de beste maatjes.
Vorige zomer ging het ineens helemaal fout. Waarschijnlijk is er een buurkat buiten geweest die stampij maakte. Het was een geblaas en gedoe en ze konden elkaar niet meer luchten of zien.
Met veel geduld en de hulp van een geweldige gedragstherapeute hebben we verschillende maatregelen genomen. Volledige herintroductie, verrijking van de omgeving, meer spelen, katten nu en dan buiten in de tuin (aan een tuigje). Na een maand of 2 was de rust hersteld. Ze sliepen weer samen, wasten elkaar etc.
Nu is het helaas vorige week weer geknald. We waren net terug van vakantie (en hadden oppas in huis gehad), en na terugkeer van een etentje troffen we 2 ultra gestresste poezen. Er was zelfs bloed gevloeid

Meteen hebben we ze weer apart gezet en nu (ruim een week verder) zijn we zo ver dat ze samen in de kamer kunnen eten/spelen voor enkele minuutjes. Ik heb er goede hoop op dat het goed komt.
Nu komt mijn vraag.
Naast de kat buiten speelde er ook nog het volgende een rol, denkt de therapeute. Streepje heeft de neiging achter zijn zus aan te jagen, vooral op de trappen. Dit gaat net te lomp waardoor er conflicten ontstaan. Vlekkie is ook soms enorm uitdagend. We merkten in het verleden wel dat ze soms een kras op de neus hadden als we thuis kwamen. Dus kleine conflicten waren er ook.
Maar nu. Tot nu toe hebben we onze poezen sinds de eerste "clash" en de geslaagde hereniging altijd samen in de woonkamer gezet als we er niet zijn. Zo kunnen ze in elk geval niet achter elkaar aan op de trap.
Maar nu willen we ze eigenlijk gewoon scheiden als we er niet zijn, voor de zekerheid. Dus de één boven/gang en de ander in de woonkamer. Dit doen we sinds de tweede clash ook en ze lijken het prima te vinden. We wisselen ze ook heel regelmatig van ruimte. 's Nachts slaapt Streepje boven, Vlekkie beneden. Ook dit gaat prima. Ook voor de vakantie lijkt ons dit een oplossing (ipv een pension).
Maar de therapeute kijkt hier anders naar. Beperking van de bewegingsvrijheid is volgens haar niet goed. Daar kan ik in komen, maar gezien de situatie weet ik niet hoe het anders zou kunnen.
Een pension in de vakantie is natuurlijk een optie, maar dat geeft misschien wel meer stress dan gescheiden thuis blijven?
Dus concrete vragen:
1) wat lijkt jullie wijsheid in de situatie dat we overdag weg zijn?
2) en in de vakantie (max een week weg)?
Bedankt alvast voor het meedenken!
Groetjes Dominique