Lang geleden dat ik hier geweest ben.

Ik heb even een vraagje over ons nierfaalkatje Tiki. Zij is inmiddels 18,5 jaar oud en sinds 2015, na een nierbekkenontsteking, bekend met nierfalen.
Sinds enkele weken merken we dat onze Tieks wat wankeler wordt. Ze moet soms een stapje bijzetten om niet om te vallen en bij schudden met haar koppie wil ze ook wel eens omvallen. Ook vind ze het al een hele tijd niet prettig meer om aan haar achterkant geaaid te worden. Ze springt ook al jaren niet meer op hoge dingen, terwijl ze vroeger het liefst bovenop de deuren zat. Al met al heeft de ouderdom een beetje toegeslagen bij haar.
Nu is ze gisteren van de trap gevallen, van helemaal boven naar helemaal beneden. Ik hoorde het gebeuren en ben uiteraard direct naar haar toe gespurt maar ze was toen al opgestaan. Ze was flink van slag, liep hard te gillen en draaide geregeld rondjes. Eerst gezorgd dat we samen een beetje tot rust kwamen en toen verder gekeken. Zo op het eerste gezicht leek er niet al teveel aan de hand, maar later zag ik dat ze wel heel erg wankelt en haar staart vreemd houdt. Gisterenavond had ik echt het idee dat ze pijn had en dus heb ik haar een Onsior gegeven. Het idee dat ze pijn heeft is weg maar het wankelen houd aan. Vannacht heb ik dus beneden bij haar geslapen.
Vandaag besloten naar de dierenarts te gaan en die heeft haar helemaal nagekeken. Ze geeft enorm veel pijn aan in haar buik, bekken en achterpoten (ondanks de Onsior). Ook heeft ze bloed afgenomen voor de nierwaardes.
BUN 20,5 (max. 10,7)
Creat 317 (normaalwaarden weet ik niet)
Ook was het calcium te hoog en de amylase.
Even heel kort gezegd vind deze dierenarts het ureum van 20,5 veel te hoog, met name omdat ze goed gehydreerd is, Semintra krijgt en nierdieet eet. Bij jongere kat zou ze willen spoelen. Zij zegt dat het wankelen komt van het feit van ze zichzelf aan het vergiftigen is (zie ureum) en dat ze daardoor ook van de trap is gevallen. Voor mij allemaal nog plausibel ware het niet dat onze Tieks nog heel goed eet, drinkt en de kattenbak gebruikt.
Haar advies is dan ook om haar nog een paar dagen pijnstilling te geven en te verwennen en daarna afscheid te nemen.

Hoe gek ook, hier was ik niet op voorbereid en alles in mij verzet zich (nog) tegen inslapen. Wel moet ik erbij zeggen dat ik niet wil dat Tiki 3 dagen gespoeld wordt, daar is het de kat niet naar, dat heb ik vanaf het 1e moment gezegd.
Misschien dat ik volgende week bij mijn eigen dierenarts (die nu op vakantie is) een second opinion ga vragen, ik vertrouw hem blind...Maar voor die tijd zou ik graag jullie mening willen? Denken jullie ook dat de ureum zo hoog is dat ze hier deze verschijnselen van krijgt?