Kitten versus kat van 12 jaar

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Evaatje »

Goedemiddag, ik heb een vraag...wij hebben sinds een paar dagen een kitten in huis gehaald die de tweede kat is in ons huis...mijn oudere kat van 12 blaast en gromt als ze de kitten ziet maar verder gebeurt er weinig...echter...vraag ik me af wat het betekent als een kat ook gaat grommen, is het een waarschuwing voor erger of zal het hierbij blijven...en kan ik ze beter apart van elkaar laten of toch zo veel mogelijk bij elkaar laten zijn....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6869
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Dinky »

Het zou goed kunnen dat de oudere kat van 12 het kitten te druk vind en aangeeft dat hij hem met rust moet laten. Het energieniveau van een kitten en een 12 jarige kat liggen namelijk nogal uit elkaar.

Zolang het kitten de 12 jarige niet gaat terroriseren maar luistert naar de 12 jarige dan zal dit geen probleem opleveren. Je zal als baasje echter wel moeten zorgen voor extra aandacht voor het kitten door middel van spelen zodat hij zijn energie kwijt kan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Evaatje »

We hebben het kitten natuurlijk nog maar net maar ze zoeken elkaar al wel op en de oudere poes blaast en gromt wel vaak...ik vraag me dan af...kan het zijn dat ze elkaar letterlijk in de haren vliegen of zal het bij dat blazen en grommen blijven....ik wil ze ook niet voortdurend uit elkaar houden...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7746
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Rik »

Als de poes (namen?) nog niet fysiek op je kitten gedoken is dan zal dat waarschijnlijk ook niet meer gebeuren. Dan blijft het alleen even bij blazen en grommen en een corrigerende tik als de kleine te dicht in de buurt komt. Compleet in de haren vliegen zie je eigenlijk nooit bij kitten/kitten of kitten/volwassen. Dat zie je meer bij volwassen/volwassen. Die kleine zal lekker onstuimig zijn en echt nog wel een flinke tik krijgen maar dat is helemaal niet erg. Daar kan hij ook wel tegen en dan weet ie wat ie wel en niet kan doen. Dus volgens mij kun je ze wel bij elkaar houden. Het blazen en grommen van poes zal daarna ook langzaam afnemen maar het heeft wel even tijd nodig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Cerna »

Alleen...................wat heeft een kitten aan een bejaarde?

De bejaarde wil vooral rust, het kitten wil spelen en knokken, ondeugd uithalen. Dat zijn twee tegengestelde belangen.
Wanneer het binnen je mogelijkheden ligt zou ik er daarom een speelkameraadje van ongeveer dezelfde leeftijd bijnemen. Dan houdt de bejaarde zijn/haar rust en kunnen de kittens zich op elkaar afreageren.
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Evaatje »

Nou nog een kitten erbij vind ik niet echt een goed idee ook al omdat we ook nog een grote hond hebben..maar druk is het wel zeg want ze reageren allemaal op elkaar...de oudere kat is op zich ook nog wel speels hoor maar ja zo'n kleintje helemaal....Ik loop soms als een politieagent door het huis, de hond blaft veel doordat de kitten haar uitdaagt en daardoor blaast het kitten weer of andersom, zij blaast en mijn hond blaft weer enz...en dan de oudere kat die zich ook mengt in het gebeuren.....ik zet de oudere poes ook apart hoor, ze ligt vaak in andere ruimte maar laat de deur op kiertje staan zodat ze zelf kan bepalen of en wanneer ze wilt komen kijken en dat gebeurt regelmatig....tips en adviezen zijn altijd welkom want met 1 hond en 1 kat had ik het lekker rustig haha
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7746
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Rik »

O, er komt ook nog een hond in de situatie voor :) Ja, 1 hond en 1 oudere kat is wel zo rustig. Je kitten zal inderdaad lekker alles op stelten zetten :lol: Als de hond er ook wat meer aan gewend is, zal het wel iets rustiger worden maar je kitten zal toch zijn energie kwijt moeten. Maar die kan dan wel verdeeld worden over de poes en hond :)

(Zolang kitten geen leeftijdsgenootje heeft zullen de andere bewoners echter wel voor speelmaatje moeten spelen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Evaatje »

Haha ja joh voor mij geen probleem hoor als het druk is maar ik vind het voor de beestjes onderling wel even wennen...normaal gesproken gaat mijn hond van 6 regelmatig lekker slapen en de poes ook (maar die ligt vaak in de slaapkamer) maar nu is die kleine continue aan het uitdagen ...tikt ze met de poot tegen mijn hond en ja die blaft dan...zij weer blazen enz...ze is wel echt druk hoor, mijn poes die nu 12 is was niet zo...maar het gaat per dag beter, de twee poezen zijn nu ook samen in 1 ruimte...de kitten kan ook lekker spelen met allerlei speeltjes en ik zit ook vaak lekker te stoeien...
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Kurgel »

Deed Luna altijd ook naar Stella als die druk kwam aanrennen. Als ze gewoon stil bleef liggen was er niets aan de hand. Gewoon oudje vs druk jong ding denk ik. Maar Stella kon met spelen en met Bo genoeg energie kwijt, maar als ze Luna toch wilde uitdagen om te spelen was ook hier het gegrom en geblaas hier af en toe indrukwekkend zonder dat er ooit ook maar een hengst of mep is uitgedeeld hoor.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Evaatje »

Ok het zal ook wel loslopen...het blazen en grommen is inderdaad 'het enige'dat ze doe al slaat ze ook weleens met haar poot naar de kitten. Het kleintje is ook ontzettend druk en zit de oudere poes continue uit te dagen, dus ik begrijp haar wel. Hoorde nu weer dat als katten blazen je ze niet bij elkaar zou moeten laten maar ja...de confrontatie moeten ze toch een keer aangaan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7746
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Rik »

Evaatje schreef:Hoorde nu weer dat als katten blazen je ze niet bij elkaar zou moeten laten
Als dat zo zou zijn dan zou je dus nooit een succesvolle introductie kunnen doen van katten (volwassenen en kittens). Want als je ze niet bij elkaar laat omdat ze wat lopen te blazen dan komen ze dus nooit bij elkaar :lol: (Grommen, blazen en af en toe een mep zijn eigenlijk standaard dingen bij een introductie)

Het is natuurlijk wel zo dat je naar meer dan alleen dat moet kijken. Als ze bijvoorbeeld continue naar elkaar lopen te blazen of je merkt dat één kat gewoon 24 uur per dag gestrest is, dan kan het handig zijn om een aantal time-outs in te plannen (tijd apart). Maar blazen is gewoon een methode van de kat om aan te geven... "dit is te eng... tot hier en niet verder". De andere kat/kitten zou dat moeten begrijpen en een stapje terug moeten doen. Als dat niet gebeurd is een volgende stap een mep van die kat. Daarna wordt er wel meestal een stapje terug gedaan. Pas als ze elkaar echt in de haren vliegen en elkaar zouden kunnen verwonden is het echt tijd om ze uit elkaar te zetten.

Dus blazende katten niet bij elkaar laten... nee, daarvan kan ik niet begrijpen welke gedachte daar achter zit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Evaatje »

Nee inderdaad, zo dacht ik ook en je kunt (en wilt) ze ook niet continue apart van elkaar laten...het is echt blazen en grommen maar het gaat nu al zoveel beter na 1 week!! Ook de oudere kat zoekt de kitten op en blaast niet eens meer iedere keer.Als de kitten heel druk is geeft ze een waarschuwing, reageert het kleintje daar niet op dan kan het zijn dat ze een keer met haar poot 'slaat'...maar er gebeurt verder niks en het kleintje neemt afstand. Sowiezo zijn ze 's nachts niet samen en overdag alleen als ik thuis ben maar de oudere ligt ook vaak in een andere ruimte als ze dat wilt...ik denk dat het wel goedkomt ;-)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, zo te horen komt het wel goed. Zoals Rik als opmerkt, voor ons ziet het er soms behoorlijk ruig en gewelddadig uit, ook ik schrik nog wel eens als er een schermutseling hier - maar meestal valt het wel mee, en liggen ze een half uur later elkaar te likken. Ik denk als het echt vechten is, je het verschil wel opmerkt :cry:

Groetjes,
Erik
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Evaatje »

Ik vond eerder blazen van mijn kat ook heel naar, maar het kwam ook niet zo vaak voor omdat we alleen een hond hebben en daarna nooit meer een hond erbij..wel naar visite doet ze het vaak maar we brengen haar dan altijd naar een andere ruimte...nu met het kleintje erbij blies ze veel en gromde ook en dan vind je dat een beetje griezelig echter nu zie ik dat er verder niks gebeurt...het is al best rustiger in huis en het zal alleen maar beter gaan....ik heb ze nog niet bij elkaar in de kamer alleen gelaten als ik de deur uit moet maar dat moet ik gewoon een keer proberen....
Evaatje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:40

Re: Kitten versus kat van 12 jaar

Bericht door Evaatje »

daarna nooit meer een huisdier erbij bedoelde ik haha
Plaats reactie