Diagnose: nog 1 werkende nier..

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat

Re: Diagnose: nog 1 werkende nier..

Bericht door Mijnnierkat »

Wat een mooi gezicht Erik, op die video. Dat gaat heel gecontroleerd. Ik zie dat Dalí wel mooi rustig blijft zitten, Sep vliegt alle kanten op. Maar we gaan het weer proberen zo, eerst de rust en zelfverzekerdheid vinden. Sep hapt niet naar adem en krijst ook niet, dus we gaan het inderdaad in een 'teug' proberen.

Ik moet zeggen dat de AB ook wel vreselijk vies en bitter ruikt, je gaat je haast afvragen waarom een fabrikant hier niet op in speelt.
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat

Wauw, dat is behoorlijk wat!! Dat stelt me gerust wat verslikken betreft, dat zal dan echt wel meevallen. Zometeen weer een poging wagen, en duimen dat de dierenarts de AB in injectievorm kan meegeven.. Vrees het ergste, anders hadden ze het misschien al wel aangegeven.
Cerna schreef:Bij ons was het spuitjevoeren ook nooit een probleem mbt verslikken. En hoeveel spuitjes heeft Noa wel niet gehad? Wanneer ik goed reken (en daar ben ik slecht in) acht spuitjes per keer en dat driemaal daags = 24 x 7 dagen = 168 spuitjes X 52 weken = 8736 x 4,5 jaar = 39.312 spuitjes. Hemel! :lol:
En dat was alleen het eten.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Bericht door ErikPhilippus »

Mijnnierkat schreef:Ik moet zeggen dat de AB ook wel vreselijk vies en bitter ruikt, je gaat je haast afvragen waarom een fabrikant hier niet op in speelt.
Ja, dat vermoeden had ik al, en dat helpt natuurlijk niet echt mee :cry: Als het echt vies smaakt, meng ik het altijd met tonicum (wat ik ook in het filmpje aan Gaudí geef) - dat vinden ze heerlijk, en dan wordt het vieze enigszins gemaskeerd.

Synolux is er ook in 'smakelijke' tabletten - misschien een idee om die te vermalen en op te lossen in een smakelijke substantie? Want overstappen op een ander AB lijkt me ook nadelen hebben, maar dat zou je de DA kunnen vragen.
Mijnnierkat schreef:Wat een mooi gezicht Erik, op die video. Dat gaat heel gecontroleerd. Ik zie dat Dalí wel mooi rustig blijft zitten, Sep vliegt alle kanten op.
Ja, dat is zo - maar vergis je niet: als ze gedwongen worden, en tegen hun zin worden vastgehouden: nou, berg je dan maar, dan worden het echte Bengaalse tijgers en verwonden iedereen die in de buurt is. Maar ze zijn het onderhand gewend, en ik ben er natuurlijk bedreven in geworden, en zoals je ziet ben ik behoorlijk gedecideerd: "nu even geen gezeur, spuitjestijd!". En dan schikken ze zich in hun lot :grin:

Maar het is lastig hoor, ik snap het. Hopelijk vinden jullie een minder stressvolle manier!
Succes!
Erik

PS
Onlangs is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat het automatisme dat je een AB kuur altijd moet afmaken, niet in alle gevallen gunstig is. Juist omdat de darmcultuur wordt verzwakt tijdens de kuur, zou het organisme na een paar dagen al niet meer goed in staat zijn om de overgebleven bacteriën op te ruimen - dus het is dan maar de vraag of je resistentie voorkomt door de kuur af te maken...
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat

Jullie tips hebben geholpen, super! :grin: Sep in een handdoek gedaan zodat hij niet kon spartelen, vond hij prima. Daarna 1,5 pilletje achter in zijn bekje, het ging perfect! Hij kwijlt zelfs niet, gaat zich rustig en tevreden zitten wassen na een snoepje. Pffff. Nu gaan we hem zoveel mogelijk verwennen, hij is immers 6 geworden vandaag ! :edance: .

Mijn partner heeft nu dus gekozen nog een keer de pilvorm te proberen in plaats van het spuitje. Goed bedoeld natuurlijk, maar aangezien Sep gisteren spuitjes (vloeibaar AB) gehad heeft weet ik helemaal niet of het erg is dat er nu een pilletje in is gegaan.. Maar goed dat is een vraag voor de dierenarts zo om 13.00 uur.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Nou, van harte gefeliciteerd, Sep! Nog vele jaren zullen we maar zeggen :eboohoo:

Goed te horen dat het met het pilletje wel goed is gelukt! Lijkt me dat het niks uitmaakt pilletje of vloeistof, is dezelfde werkzame stof in dezelfde dosering, dus....

Groetjes,
Erik
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Gefeliciteerd (met) Sep :birthday:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Bericht door Cerna »

:cadeautje:
Sep, Van Harte Gefeliciteerd Met Je Zesde Verjaardag en nog minstens tien erbij!
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Fijn dat het nu met de pil soepel is verlopen!

En natuurlijk van harte gefeliciteerd met je 6e verjaardag Sep! Dat er nog maar vele mogen volgen samen met je liefhebbende verzorgers :bdaysmile: :birthday: :cadeautje: :catani:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat

Haha bedankt allemaal, ik zal de verjaardagswensen doorgeven ;-)

Sep heeft vandaag tot 3 keer toe op eigen initiatief royal canin renal select gegeten. :edance:
Nu rest mij de vraag, onze (gezonde) poes Zoé eet maar wat graag mee van de renal brokken. Nu heb ik dat de afgelopen dagen toegestaan omdat ik haar niet wilde weg sturen als Sep aan het eten was, ik wilde de situatie zo normaal mogelijk voor hem houden. Maar nu Sep beter eet en zelfs op eigen initiatief begin ik me wel af te vragen; mag Zoé mee-eten met het dieet? Het lijkt me niet goed i.v.m de aangepaste voedingsstoffen. Hebben jullie hier ervaring mee?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Fijn dat Sep weer goed eet - lijkt me toch een aanwijzing dat er sprake is geweest van een ontsteking (met als gevolg daarvan mogelijk licht acuut nierfalen).

Hier eten de gezonde katten rustig mee van nierdieet, hoor. Wat Dalí en Gaudí laten staan, geef ik meestal aan de anderen. En ze zijn allemaal gek op HappyCat nierbrokjes. Zolang ze daarnaast regelmatig ook gewoon voer krijgen (met voldoende hoogwaardig eiwitten), is er niks aan de hand. Alleen voor jonkies is nierdieet voer niet zo goed vooral vanwege het verlaagde fosfaat.

Groetjes,
Erik
Cerna

Bericht door Cerna »

Hoe gaat het nu met Sep?
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat

Sep had gisteren en eergisteren echt 2 hele goede dagen. Hij at lekker van zijn nierbrokken geheel op eigen initiatief. Echter vandaag (zaterdag) at hij nauwelijks, hij is wel 3 keer op eigen initiatief naar zijn voerbak gelopen, at daar +/ 3 brokjes en begon toen te smakken om vervolgens weer weg te lopen. De tweede keer begon hij naast z'n voerbak te graven op de grond. Jammer, want het ging net zo lekker.

Hij is wel weer echt zichzelf, is ondeugend en enorm speels en hij kletst ook weer. Sep kondigt namelijk altijd aan als hij eraan komt, of miauwt me m'n oren van mijn hoofd als ik sta te koken ;-) Alsof zijn energie er even uit moet na de afgelopen stressvolle dagen. Jammer van het eten vandaag, ik hoop morgen op een betere dag wat eten betreft.
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat

Wil vanmorgen weer niet eten. Weigert de Royal canin Renal select brokken. Ik wil er niet aan toegeven, maar hij moet ook niet weer in die spiraal van niet eten terecht komen. Ik twijfel dan ook om hem nu een blikje gourmet te geven met desnoods ipakitine..
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Als hij van de gourmet (met Ipa) gaat eten, dan is Sep die brokjes zat. Ik zou dan een ander merk proberen, b.v. HappyCat of Sanimed nierbrokjes. Alternatief is senioren natvoer, b.v. RC Ageing 12+: zit weinig relatief weinig eiwit in en verlaagd fosfaat (geef ik Dalí vaak als tussendoortje). Gaat het eten dan zowiezo nog moeizaam, dan 1/8 Mirtazipine. Gaat het dan nog niet, eventueel spuitje voeren.
Mijnnierkat
Huiskat
Huiskat

Nee, zelfs de gourmet (met of zonder ipa) loopt hij na een paar likjes van weg. Hebben 'm nu weer cyproheptadine (eetlustopwekker) gegeven, maar zelfs dan hoeft hij niks. Behalve Felix partymix..

Inderdaad, ik heb al gegoogled of er vandaag een dierenzaak open is waar ze happycat verkopen, maar kan zo niets vinden. Morgen maar op pad, en anders inderdaad spuitje voeren.
Laatst gewijzigd door Mijnnierkat op 20 aug 2017 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie