Inmiddels uit m'n werk vandaag langs een andere dierenartspraktijk geweest, én weer terug naar de eigen praktijk voor het opvragen van alle onderzoeksgegevens.
Andere praktijk in onze stad heeft zijn patiëntinformatie bekeken, en kwam veelal op dezelfde conclusie en punten als de eigen praktijk. Ook vonden ze dat de Semintra goed gegeven mag worden. Ze gaven tevens aan dat we Sep kunnen laten opnemen voor 3 dagen + infuus en sondevoeding, mocht hij niet beter gaan eten op termijn etc. Ze gaven ook wel aan dat dit zeer pittig voor hem zal zijn, Sep is namelijk erg getraumatiseerd als het om de dierenarts gaat na al die nare consults voor zijn oog, en uiteindelijk de oog verwijderingsoperatie. Laten we hopen dat het zo ver dus niet hoeft te komen.
Sep zijn patientinformatie: 10-08-2017
6 jaar, 5,52 kg
Laboratoriumuitslag - idexx en HT erbij. Bevindingen: Bloz Biochemie
- creat verhoogd --> CKD stage 2 volgens IRIS- Stagering
diagnose: Beginnend nierprobleem
advies / therapie: urine opvangen voor oz urine sg en evt. eiwit/creat ratio.
- bij sg < 1035 --> urine eiwit/creat ratio laten bepalen, bloeddruk en evt BO/AGB urine
- bij sg > 1035 --> obv klinisch beeld wel/niet symptomatisch behandelen en over 6mnd herevaluatie.
GLU: 5.52 mmol/l = normal
CREA: 227 umol/l = HIGH
UREA: 8.7 mmol/l = normal
TP: 68g/l = normal
ALB: 37g/l = normal, echter refence interval is 40 dus aan hoge kant
GLOB: 31g/l = normal
ALT: 77 U/l = normal
ALKP: 61U/l = normal
11-08-2017 urine onderzoek
Urine: SG 1.031
Dipstick: bloed-, urobiligeen-, bilirubine+, eiwit+, nitriet-, ketonen-, ascorbinezuur+, glucose-, pH7, leuko's+++
sediment: schoon, geen leuko's, geen rbc;s, geen gruis.
''SG is nét onder de normaalwaarde maar niet zorgelijk, geen aanwijzingen voor complicerende cystitis, advies is op nierdieet, en over 1 mnd controle nierwaarden. (indien AK of MR anders besluit, urine staat in de koelkast.)''
Dat zijn alle gegevens die ik nu heb, ik ga morgen tevens de echo-informatie opvragen mits dat mogelijk is. Verder had Sep een rottig dagje vandaag, was loom, idee dat dat natuurlijk door weinig eten kwam, maar mogelijk ook door de medicijnen. Besloten is daarom ook om met het misselijkheidsmedicijn cerenia even te stoppen morgen.
Echter, toen ik thuis kwam rond 17.45 uur vanmiddag sloeg hij beter aan het eten. At toen een klein handpalmpje whiskas brokken, paar felixpartymix brokjes. Na een uurtje weer een klein handpalmpje whiskas brokjes waar hij er weer 5 van 'teruggaf' door middel van overgeven met wat slijm. Hij had ze naar mijn idee ook nog niet echt lekker doorgeslikt. Rest bleef wel in z'n maagje zitten. Toen nog zo'n 20 felix partymix brokjes en nog 1 whiskas snackstick rund. Hartstikke slecht allemaal, maar Sep heeft nu wel een bodempje en dat is fijn.
Heb van de eigen dierenartspraktijk allerlei soorten nierdieet brokjes/nat voer gehad om te proberen, maar hoeft daar tot nu toe nog even niets van te weten.
Heb ook een blik hills a/d meegekregen met een spuitje, om spuit voeding te geven. Hopelijk lukt dat zonder al te veel 'ruzie'. Ik overweeg om dat vanavond nog te geven, juíst ook nu Sep een bodempje heeft, zodat hij hopelijk over die misselijkheid heen komt. Als het al misselijkheid is? Zucht
Beide dierenartspraktijken adviseerde wel door te gaan met de antibiotica, en de cyproheptadine (smaakopwekker). Dat proberen we dus maar..
Groetjes