Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Inderdaad kunnen zweertjes ontstaan in de bek door een te hoog ureum:
Bij nierfalen kunnen de nieren afvalstoffen niet meer goed uit het bloed verwijderen. De belangrijkste afvalstoffen zijn ureum en creatinine. Door de verhoogde afvalstoffen kunnen er zweertjes ontstaan in het maagdarmkanaal en de mondholte. Dit kunnen zweertjes op de tong zijn, wat een verminderde eetlust en pijn bij het eten kan veroorzaken, maar ook zweren in de maag, wat misselijkheid en braken kan geven. Verder komen ook zweren in de darmen soms voor waardoor diarreeklachten kunnen ontstaan. Door de verminderde eetlust en diarree kan uw huisdier gewicht gaan verliezen.
https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... lemen-kat/

Overigens kreeg ik voorgevulde spuitjes buprecare mee van de DA om aan Dinky te geven in de bek of over het voer. Het is dus niet zo dat buprecare alleen via injectie toe te dienen is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
AnneMarieVerjaal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2015 18:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnneMarieVerjaal »

Dank allemaal. De antwoorden helpen om moed niet op te geven. Morgen terug naar DA voor meer vocht. ik spuitvoer nu iets meer als 1 blikje kd per dag. Hopelijk is dat voldoende.
DA zei dat tramedol niet samen met mirtazipine kan. Morgen versee overleg. Alle nieuwe tips zijn nog welkom
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Ik weet dat Annet (forumnaam: Cerna) goede ervaring heeft met analgos als pijnstiller. Mogelijk dat je haar nog kan contacten? Zij heeft ook langdurige ervaring met spuitjevoeren bij nierpatient.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Damraelala
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2017 20:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Damraelala »

Hallo beste mensen. We zijn deze week een beetje geshockeerd. Onze rode kater Fela (11 jaar oud) at vorige week ineens minder goed en dronk vrij veel, bij de bloedtest bleek een creatinine van 729 en ureum ±50. Wonder boven wonder na 3 dagen spoelen is de creatinine gezakt naar 270, en het ureum en fosfaat is weer normaal. We hebben hem nog 1 dag laten spoelen, en vandaag mocht hij weer naar huis. We hebben het advies gehad om nierdieet voeding te geven, semintra, ipakitine en vooral veel water. Bij de dierenarts heeft hij 2 dagen dwangvoeding gehad, maar thuis (voor en na de infuus) eet en drinkt hij uit zichzelf. Hij was altijd een goede eter, en op het eerste gezicht lijkt hij het royal canin natvoeding prima te vinden. Na wat spelen en rondlopen door het huis is hij nu lekker aan het slapen.

Hij heeft een opgezet buikje, en daar maak me een beetje zorgen om. Is dat normaal na 4 dagen infuus?

Ook weten we nog altijd niet wat er aan de hand is. Het is niet duidelijk of het acuut nierfalen of chronisch is. Hij heeft geen bacteriele infectie. Zijn linker nier is 2x zo groot als normaal, maar de rechter lijkt OK te voelen. Als alles thuis goed gaat, gaan we over anderhalve week terug naar de dierenarts om weer bloedwaardes te laten checken. Is er nog meer wat wij kunnen doen? Of iets waar we specifiek op moeten letten? Dit is allemaal nieuw voor ons, en we willen gewoon het beste handelen.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Tegelijk Tramadol en Mirtazipine kunnen inderdaad het serotinine niveau laten oplopen - maar Buprecare is ook een opiaat, dus daar zal wellicht dezelfde restrictie voor gelden. Buprecare kan inderdaad ook via het wangslijmvlies worden opgenomen - maar kan overdadige speekselvorming veroorzaken, en dat ziet er wel onprettig uit... Dan kies ik zelf toch voor een injectie in de nek - voelen ze totaal niets van.

Overigens kan ik de combinatie spuitjevoeren en Mirtazipine niet zo goed plaatsen - waarvoor wordt die Mirtazipine dan eigenlijk gegeven? En ik vraag me ook af hoeveel Mirtazipine er wordt toegediend?

Groetjes,
Erik
AnneMarieVerjaal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2015 18:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnneMarieVerjaal »

Hi
Skippie is opgenomen nu en ligt aan een infuus. Hij was erg uitgedroogd en helaas zijn zijn alvleesklierwaardes weer afwijkend. Nierwaardes ook crea in de 500 en ureum 24. Hij kreeg een achste mirtazipine per drie dagen. Spuivoer was in afwachtig van mirtazipine te krijgen.
We hopen dat hij met infuus en misschien uiteindelijk sonde voeding wat opknapt. We hebben eerder een hele slechte periode met alvleesklier ontstekking gehad maar zijn Nierwaardes waren nooit zo slecht.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik hoop dat Skippie weer wat opknapt van het infuus, en dat daardoor ook z'n nierwaardes weer verbeteren. Sterkte in ieder geval!
Erik
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Saffie staat nu een maand op nierdieet. Het ging wisselend goed met haar, maar de laatste week wel steeds minder goed. ze at weer steeds minder goed en ze miauwde weer meer. Zaterdag ineens een echt hele diepe dip, ging steeds minder eten en had gedragsproblemen die bij mij alle alarmbellen deed rinkelen.

Met een strip is vastgesteld dat er een ontsteking zit, ofwel in haar blaas ofwel in de nierbekkens. Ze is op Synolux gezet. Maandag is er bloed afgenomen en crea/urea zijn ongeveer hetzelfde als vorige maand. SDMA waarde was nog niet binnen. De dierenarts hoopt dat de verhoogde waardes komen door de ontsteking, omdat ze zro snel positief reageert op de antibiotica en er geen verhoogde eiwit waarde in de urine te vinden is. Als de SDMA goed is is dat ook weer een aanwijzing in die richting.

Dan zou het goed zijn om haar vocht toe te dienen, een opname van 3 dagen om te spoelen kan ze niet aan. Het is een Oosters korthaar en die kan echt niet 3 dagen en nachten zonder mij....

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Is het niet mogelijk om drie dagopnames te doen?
Dat hebben wij de laatste keer ook bij Noa gedaan: om 8 uur brengen en om 18.00 uur weer ophalen. Het enige nadeel was wel dat de infuusnaald in de poot bleef zitten en dat vond Noa niet fijn, maar alles beter dan ook de hele nacht in de kliniek blijven.

Intraveneus is zoveel effectiever - en ook minder belastend - dan onderhuids infuus want dan krijgen ze een grote waterbel onder de huid en dat schijnt vrij pijnlijk te zijn.
Wij hebben dat in het begin met Noa ook wel gedaan, maar ze raakte er erg gestressed van.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ze heeft zaterdag onderhuids vocht gehad en gaf geen kik. De dierenarts zei ook dat intraveneus beter is en inderdaad zou dagopname een optie zijn maar ik vrees dat de katers die naald er uit willen halen :roll:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Zal overleggen met de dierenarts of dagopname en dan 3x aanprikken mogelijk is. Weet nameijkn iet hoe snel zo'n ader beurs is bij een kat. Mijn gevoel zegt wel dat het verstandig is om te gaan spoelen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Het wordt behoorlijk goed afgeplakt dus dan moeten ze van goede huize komen, maar ik weet niet hoe fanatiek Saffie is :smile:
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Het drukverbandje dat ze maandag had na het bloedprikken liet ze wel zitten in de auto. Dat was bij de katers wel anders haha

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Hmm SDMA is licht verhoogd, 168 waar 140 de max is :eshifty:
Nu begon deze dierenarts weer over Semintra gaan geven maar aangezien er geen stijging is van de eiwitten in de urine ben ik daar geen voorstander van. Nee ik neig nu naar een opname met spoelingen voor 3 dagen en dan kan ik altijd nog zien of ik Semintra moet geven.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik heb bij Noa en Cochi nooit urine laten controleren en wij kregen standaard vanaf de diagnose Fortekor mee.
Plaats reactie