Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dat is nog niet eens zo slecht, hoor: 44 g droogvoer. Grof gerekend komt dat overeen met zo'n 175 g natvoer, en dat eet mijn nierpatient Dalí echt niet elke dag. Bovendien is net genoeg ook mooi, want dan belast je de nieren ook niet meer dan nodig is. Dus met die dosering zou ik me niet druk maken over de hoeveelheid voer, en als hij die hoeveelheid blijft eten zonder Cerenia en/of Mirtazipine - direct stoppen met die medicijnen (want ook die moeten weer worden uitgescheiden).

Het verbaast me trouwens enorm dat Billie nog relatief goed eet, met zijn toch wel erg hoge ureum-waarde. Ik neem aan dat zijn fosfaat ook is bepaald? Want daar kunnen ze ook knap misselijk van zijn, dus ik veronderstel dat die in de buurt ligt van de referentie. Ik vind het trouwens wonderlijk dat hij nog rondloopt met een crea van 900 en een ureum van 46 - dat is echt verontrustend hoog. Als ik in jouw schoenen stond, zou ik maar één hoop hebben: dat ik iedere dag er een flinke hoeveelheid infuus in zou krijgen. En als je ziet dat hij zich daar goed bij voelt, en ook een redelijk blijft eten, dan zou ik starten met Semintra. Als hij met infuus toch zwak en misselijk blijft, kan je denk ik zelf ook de conclusie trekken.....

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, en katten kunnen verbazingwekkend sterk zijn. Sterkte in deze spannende en zorgelijke tijd, en knuffel voor Billie!
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

Dank je voor de knuffel!
Ze heeft zondagavond voor het laatst mirtazapine gehad en cerenia eergisteren een kwart.
Ben een beetje aan het testen....
Ze heeft net ook een beetje gegeten en flink gespeeld in de tuin.
Fosfaat was vrijdag na intraveneuze spoeling binnen referentie, maandag 15 mei na zelf in het weekend gespoeld te hebben veel te hoog.
Mijn man wil morgen weer proberen infuus te geven.
Ze hoeft niet over te geven en ik heb haar nu sinds vrijdag niet zwak gezien.....
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

Nog even een vraagje als het mag.
De DA zegt dat ze Cerenia moet hebben want ze is 24/7 misselijk met die waardes volgens hen.
Maar als ze nu eet zonder cerenia of mirtezipine zal ze dan wel zonder mogen. Ik wil haar niet tekort doen.
Mijn man denkt dat als ze eet ze niet misselijk is.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Precies: als Billie eet en ook niet overgeeft, waarom dan Cerenia geven? Een misselijke kat eet niet. De halfwaarde-tijd van Cerenia is ongeveer 6 uur, bij een nierpatient waarschijnlijk wat langer - maar binnen een etmaal zal het toch effect wel weg moeten zijn. Dus als Billie een dag na de laatste toediening nog redelijk eet, zou ik stoppen met Cerenia.

Net als Mirtazipine wordt Cerenia voornamelijk in de lever afgebroken, maar dat wil niet zeggen dat de nieren helemaal niet worden belast met die medicijnen.
BillieJoepje schreef:Ze heeft net ook een beetje gegeten en flink gespeeld in de tuin.
Dat blijf ik heel apart vinden, zeker als ik nu lees dat ook fosfaat veel te hoog is. Het bewijst weer eens de stelling dat je het dier moet vertrouwen, en niet de getallen. Waar zijn trouwens de bloedtesten uitgevoerd? En heb je een uitdraai van het profiel?
BillieJoepje schreef:Mijn man wil morgen weer proberen infuus te geven.
Hopelijk lukt het! Hang de (voorverwarmde) flacon zo hoog mogelijk. En je gebruikt neem ik aan iedere keer een nieuwe naald? Succes!

Groetjes,
Erik

PS Ik was verleden week verbaasd hoe lekker ze hier het kookvocht van koolvis vinden, drinken ze zomaar een bakje vol van op. Denk je dat dat zou lukken bij Billie?
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

De assistente zei van de week: nee geen kwart Cerenia geven want dan werkt het maar 6 uur.
Een hele pil geven. Ik heb vanmorgen mirtazipine gegeven 1/8e nu.
Geen Cerenia al moet ik dat wel geven volgens de DA.

Bloedtesten uitgevoerd in sterkliniek, geen uitdraai ervan.

Ik heb nog vissticks, als ik de korst eraf haal hou ik koolvis over.
Misschien lust ze het kookvocht wel.
Is dat niet slecht voor een nierfaalkat?

Bedankt Eric voor je uitvoerige adviezen!
Als er iets in Billies situatie verandert meld ik me weer.
Voor nu laat ik het forum even los.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Was Op woensdag met Saffie bij de dierenarts. Leverwaarde verhoogd en de nierwaardes ook. Crea was 233 (max 164) en urea/bun 17,9 (max 11,9) Niet nuchter. Ik was in shock en kon alleen maar denken néé..... niet weer een met nierfalen, en dan al zo jong :???:
Gestart met nier dieet en Semintra, en vanwege de Hemelvaart na 2x Semintra haar urine weg gebracht voor de ratio check.

Ik vraag me af: geven jullie de hoeveelheden niervoer die op de verpakking staat? Ze was niet echt afgevallen (ze had sowieso niet veel lichamelijk klachten, eerder gedragsmatig) en ik vind het behoorlijke hoeveelheden! :eshifty:

De gedragsproblemen zijn al verdwenen, rara politiepet....

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

7 jaar is inderdaad toch wel wat jong. Fase 2 maar ze heeft dus gelukkig geen symptomen.

Hoeveelheid nierdieet... tsja... normaal zijn nierpatiëntjes al moeilijke eters en dan ben je al blij als je er wat eten in krijgt. Of ze vinden de ene week het ene lekker om het de andere week prompt te laten staan. Dat Saffie niet afgevallen is, is in ieder geval goed.

Welke hoeveelheden zie jij staan op het nierdieet? En geef je brokjes of natvoer? Natvoer zou in ieder geval heel goed zijn voor de vochthuishouding. Fabrikanten geven altijd wel veel aan op de verpakking, dus als ze nu eet wat ze normaal ook eet, en daar niet van afvalt, lijkt me dat prima.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik hou aan wat ze kreeg: 3x natvoer en 1x per dag brokjes.

Helaas ben ik als eerste begonnen met Royal Canin Renal natvoer. Die vindt ze nu het lekkerste maar er zit suiker in. Daar eet ze per dag 2 zakjes van. Probeer nu middels een proefpakket van Medpets of mevrouw nog wat anders blieft :lol:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

2 zakjes RC Renal is 2x 85gr dus 170 gram per dag. Dat lijkt mij een prima hoeveelheid.

Suiker staat volgens mij wel helemaal achteraan op de ingrediënten lijst dus dit zal beperkt zijn (en RC geeft geloof ik geen percentages).

Er zijn heel wat nierdieet soorten dus je kunt heel wat proberen. Ik heb ooit een keer een lijstje gemaakt. Ik weet niet of die nog compleet is. https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Er is ook het een en ander te krijgen bij zooplus (zie de linkjes in mijn overzicht hoewel die niet allemaal meer werken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Handig, dat overzicht, bedankt!! Ze heeft net Hills k/d chicken op. Normaal zou ik langer wachten met wat anders voorzetten maar met die warmte neem ik geen enkel risico natuurlijk. Zit ook suiker in helaas maar ik moet wel wat alternatieven hebben.

Vooralsnog gaat haar voorkeur uit naar de stukjes in gelei, zowel Trovet kip als lam paté haalde ze haar neus voor op. Mogen mijn (voor zover ik weet gezonde) katers van bijna 6 jaar dat opmaken of kan dat kwaad?

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Bowy was verslaafd aan de Felix gelei. Die wilde niets anders eten. Ik heb haar gedeeltelijk overgekregen op nierdieet maar ze kreeg toch af en toe Felix met een flinke schep ipakitine erdoorheen (met name voor haar medicijnen want ze had ook te hoge bloeddruk). Dat kan dus ook... gewoon natvoer met ipakitine erdoorheen. Maar nierdieet heeft natuurlijk de voorkeur. Bowy haalde altijd haar neus op voor de paté-soorten maar tot mijn verbazing at ze de Integra paté wel goed. Dat is een soort boeren-paté (met wat ruwere stukjes). En ook de Beaphar paté at ze goed (fijne paté). Ze hebben bij zooplus een proefpakket geloof ik met meerder smaken. Je kunt op zooplus.nl ook kijken of in die andere soorten suiker zit.

Op zich kun je de trovet wel aan de andere katers geven zolang je het maar een beetje afwisselt. Dus niet wekenlang nierdieet geven. Maar een paar zakjes per week mag geen probleem zijn (dat wordt dan weer aangevuld met het normale natvoer).

Overigens kan het ook zijn dat Saffie straks toch weer de trovet wil eten. Maar dat weet je bij een nierpatiëntje nooit :) Trovet paté is het blikje denk ik, toch? Trovet heeft ook zakjes. Dus die kun je ook nog proberen. (of waren die zakjes ook een soort paté? Ik kan me wel zo'n zakje herinneren maar weet niet of dat Trovet was)

Baasjes van beginnende nierpatiëntjes hebben vaak een uitpuilende voorraadkast met allerlei soorten om te proberen :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ja in de tijd van Joepie was er nog niet zo veel keuze. Ik heb inderdaad Beaphar besteld bij Zooplus, en Animonda.

Ben nu serieus aan het kijken voor een verzekering voor de katers. Als zij dit ook krijgen, en die kans is zeer aanwezig, ben ik financieel de sjaak :icon_shifty:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ik neem niet aan dat een verzekering het veel duurdere nierdieet zal betalen. Maar wel e.v. een bijdrage in de medicijnen, bloedonderzoek en controles. Bowy had naast de dure Semintra ook een hoge dosis Amlodipine nodig voor te hoge bloeddruk. Dus ik was redelijk wat kwijt aan medicijnen. Gelukkig kon ik het makkelijk betalen en in de 18 jaar daarvoor heeft ze nooit wat gehad.

Je moet bij de verzekeringen geloof ik wel heel goed kijken wat ze verzekeren want dat is lang niet altijd zo gunstig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ben bij OHRA uitgekomen, zij vergoeden 80% en ik heb geen eigen risico. Gelijk voor 4 jaar afgesloten nu het nog kan, mocht er iets zijn haal ik het er zo uit. Ze zijn nu bijna 6 en ik wil ze jaarlijks gaan checken. Vaccineren doe ik niet meer, gebit hebben ze al niet meer :lol:

Ik heb maar een wia uitkering dus ja dat zou ik absoluut niet kunnen betalen, 3 zieke katten :ehand: Van die gedachte was ik van de week behoorlijk in paniek kan ik je zeggen....

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ohra is een fijne verzekering :) Die heb ik ook voor mijn hond en 2 katten.
Trovet zakjes voer zijn gewoon kleine stukjes vlees met gelei zoals royal canin ;)

In alle natvoer zit trouwens suiker, daardoor zorgen ze ervoor dat het voer lang houdbaar is. Maar dat is zo weinig suiker dat je je daar écht geen zorgen over hoeft te maken hoor.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Plaats reactie