Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

De dosering Cerenia die ik hanteer is ½ pil/dag (bij 4 kg lichaamsgewicht), niet langer dan een week achter elkaar. Hoeveel Mirtazipine geef je eigenlijk?

Is de urine gecontroleerd op eiwit/soortelijk gewicht? Is er nooit gesproken over Semintra om de doorbloeding van de nieren te verbeteren? Ik vind het wel apart (en ook jammer)dat Billie diarree krijgt van infusen. Want diarree gebruikt vocht, en dat is nu precies wat Billie denk ik nodig heeft: vocht, veel vocht om de gifstoffen te verdunnen en weg te spoelen, zodat hij weer gaat eten. Ik heb destijds Dalí vaak verlost van misselijkheid door hem zelf onderhuids infuus te geven, in het begin soms wel 100 m of meer per dag.

Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

Ze krijgt geen diarree van de infusen maar volgens mij van de overdosering Cerenia. Ben zelf naar een kwart gegaan. Sg zal wel gecontroleerd zijn maar niet aan mij verteld. Bijna alleen water wat ze uit
plaste. Maar kan ik niet altijd zien omdat ze ook in de tuin plast. (en poept)
Van de week harde keutels gevonden. Over Sementra en dergelijke wordt niet gesproken omdat haar waarden na de infusen niet voldoende gedaald waren en meteen daarna weer stegen.
Onderhuidse infuus vrijdag weer gedaan bij DA maar ging zeer zeer moeizaam. Liep niet.
Billie is 4 kg. Zou je naar een halve pil gaan?
Metrazipine 1 kwart per 2/3 dagen.
Cerenia na 4/5 dagen een stopdag.
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

Er is mij overigens gezegd om op een gegeven moment ook te stoppen met mitrazipine.
De dierenartsassistente zei vrijdag dat we volgens haar al een week te lang doorgegaan waren.
9 mei de diagnose, 19 mei zei ze dat tegen mij nadat ik was gekomen voor een infuus.
We hebben 13 en 14 mei zelf infuus gegeven. Maar ging zeer moeizaam.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

BillieJoepje schreef:Onderhuidse infuus vrijdag weer gedaan bij DA maar ging zeer zeer moeizaam. Liep niet.
Dit kan ik even niet volgen: liep niet? Dan zit de naald er niet goed in zou ik denken. Gebeurt mij ook wel eens, en dan her-positioneer ik even de naald, en dan gaat het altijd lopen.

1 kwart Mirtazipine per 2 dagen is denk ik teveel, dan ga je stapelen. Ik heb altijd 1/8 per 2 dagen gedaan, en binnen een kwartiertje zag ik resultaat (dus: eten). Als je dat bij Billie niet ziet gebeuren, zou ik stoppen met Mirtazipine, en iets anders proberen, wellicht valium? Ik heb zelf goeie ervaringen met Reactiv tonicum - belangrijke voedingsstoffen, en eetlustopweekend, en je geeft ook meteen flink wat vocht.

Ik begrijp dat de urine er heel waterig uitziet, dus nauwelijks geel van kleur? Ik vermoed dat er ook eiwit wordt doorgelaten, gezien de nierwaardes. Als je toch nog iets wilt proberen, zou ik Fortekor of Semintra geven - Dalí reageerde destijds goed op Fortekor.

Groetjes,
Erik
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Wat voor naald gebruik je? In de roze verpakking, 1,2 x 40 mm?
En de vloeistof zeker 2 m hoog ophangen. En niet te bang zijn: als je het nekvel goed optilt, de naald er stevig in prikken onder de juiste hoek, dan kan je nooit iets raken. En ik doe van tevoren een halsriempje om, daar kan je 'm goed aan vast houden tijdens het infuus.
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

De assistente had het ook, ze begreep het ook niet. Als het vel omhoog gehouden wordt liep het iets beter.
ze moest een paar keer prikken.
Niet geel van kleur inderdaad. Ze hadden zoiets van, niets meer aan te doen, nog een maand op zijn hoogst. Cerenia heeft ze overigens ook een paar keer ingespoten gekregen, ook wij hebben dat nog gedaan.
Fortekor, heb erover gelezen, ik zal vrijdag vragen of ze het nut ervan inzien.
Bedankt!
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

ErikPhilippus schreef:Wat voor naald gebruik je? In de roze verpakking, 1,2 x 40 mm?
En de vloeistof zeker 2 m hoog ophangen. En niet te bang zijn: als je het nekvel goed optilt, de naald er stevig in prikken onder de juiste hoek, dan kan je nooit iets raken. En ik doe van tevoren een halsriempje om, daar kan je 'm goed aan vast houden tijdens het infuus.
Ja, roze verpakking.
Wij moesten hem ook hoog hangen, bij de da hing ie heel laag.
Bij heel hoog hangen thuis liep ie beter.
Waarom hingen ze het bij DA dan niet hoog?
Eerst zeiden ze dat ie niet liep thuis omdat er geen gaatje in het infuus was geprikt, later zei ze dat dat niet nodig was en dat de kat verkrampte en dat dat iets met het vel deed.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

En een onderhuids infuus hoeft niet per definitie in de nek, kan in principe overal waar je de huid een beetje kunt optillen. En in de nek kan de naald er op twee manieren in: naar het koppie toe, of er juist vanaf.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

BillieJoepje schreef:Eerst zeiden ze dat ie niet liep thuis omdat er geen gaatje in het infuus was geprikt, later zei ze dat dat niet nodig was en dat de kat verkrampte en dat dat iets met het vel deed.
Raar verhaal - om niet te zeggen: gezwets. Alsjeblief geen gaatje prikken in het infuus, want het is toch wel fijn als het steriel is. En waarom verkrampt de kat? Als je het goed doet merkt hij er nauwelijks iets van. In het ergste geval wordt de kat onrustig na een minuut ofzo, en moet je het bij 50 ml stoppen - ook goed.
De infuusvloeistof is toch wel op lichaamstemperatuur gebracht? Ik leg de zak altijd een tijdje in heet water, en controleer de warmte van de vloeistof die eruit loopt - die moet neutraal aanvoelen op je huid.
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 24 mei 2017 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

ja , ze had het daarna in de rug gedaan.
Over de waterige urine, ze plast ook buiten, na de infusen was het heel waterig, logisch denk ik.
Ze plaste over de bak heen. daarom zag ik het.
Ik wilde vrij nemen om de kat goed te observeren en alles maar ik kan geen vrij krijgen.
Nee, niet op temperatuur gebracht.
ik ben totaal niet tevreden over de sterkliniek....
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

BillieJoepje schreef:Nee, niet op temperatuur gebracht. ik ben totaal niet tevreden over de sterkliniek....
Dan volg je je eigen intuïtie en boerenverstand. Hoe zou jij het vinden als je een plens koude vloeistof onder je vel krijgt? Geen wonder dat Billie verkrampt....
Je legt die zak minstens 5 minuten in heet water, zodat het flink warm aanvoelt als je 'm uit het water haalt. Want de vloeistof koelt natuurlijk in het slangetje. Controleer het op je eigen huid.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Het blijft een beetje aan me haken, dat verhaal van een 'slecht lopend infuus'.
Even voor alle zekerheid: zo ziet jouw infuus er toch uit?

Afbeelding

Groetjes,
Erik

PS: Als je denk dat het helpt als we even bellen, stuur me een PB
Laatst gewijzigd door ErikPhilippus op 24 mei 2017 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

Nee, het is geen zak maar een flacon van plastic!
Als het nodig is pb ik je wel, dank je wel...
voor nu hartelijk bedankt.

Toen 15 mei bleek dat de waardes terug naar af waren waren infusen niet meer van nut volgens hen.
Een assistente zei later weer dat het wel hielp tegen misselijkheid.
Hier de link naar dosering cerenia kat.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/cerenia
er is nog een site waarin het staat 1 mg/kg en niet 4mg/kg zoals de da voorschrijft.
Dat is voor een hond, met reisziekte lijkt me?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dosering voor de kat is inderdaad 1 mg/kg. Voor honden is het hoger, ik dacht 2 mg/kg, en voor reisziekte zelfs 8 mg/kg. In ieder geval is 4 mg/kg te veel. Maar helpt die Cerenia nu eigenlijk, hoeveel eet Billie nu?
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BillieJoepje »

Billie eet maar net de dosering, 44 gram droogvoer hills k/d.
maar is allemaal nog maar kort.
Eerst gaf ik haar sheba maar nadat ze hills kreeg keurde ze dat geen blik meer waardig.
(wilde de eerste dagen geen enkel nierdieet, later dan wel Hills)
Maar als ik niet thuis ben kan ik het niet goed controleren.
Heeft zijn redenen dat ik de 2 katten niet apart zet 9 uur per dag.
Plaats reactie