Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dinky »

Fijn om te lezen dat het al zo'n stuk beter gaat :)

Je kan even kijken of de zoolac de oplossing blijkt te zijn maar als er over twee dagen nog diarree is dan zou ik toch even onderzoekje bij DA doen gezien de voorgeschiedenis ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Na vier dagen slechte ontlasting, DA gebeld. Toch maar laten testen, drie dagen ontlasting opvangen. De ontlasting werd eigenlijk al wel weer beter. Maar toch maar even doorgezet. Alles wordt nu getest; giardia, tritrichomonas, salmonella, noem maar op. Kosten; 150 euro.

Volgens mijn vriend moeten we nu maar even doorbijten.

Ik houd jullie op de hoogte van de uitslag!
Lopke

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Lopke »

Goed mzo, lijkt me een verstandig idee.
Vraag of ze ook op schimmels willen testen, zoals candidae ed da zijn er niet zo van op de hoogte maar ze veroorzaken veel problemen.
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Kurgel »

Dikke pens en veel gas krijgen ze vaak ook van brokken met laag vleesgehalte omdat ze de granen niet,zo,goed verteren=veel gas en ze krijgen er ook meer honger van. Ik merkte veel verschil op hoog % vlees brokken en goed blikvoer zoals inderdaad applaws, purizon, sanabelle no-grain, arcana etc. Sneller verzadigd, minder stinken op de bak en glanzender zachte vacht. Van natvoer mogen ze meer eten, want meer vocht wat ook beter is. Ik zou het eens proberen met 2 dd 50 gram natvoer en dan klein bakje brokjes voor als je overdag weg bent. Helpt misschien ook voor de jeuk, mocht ze allergisch zijn voor al die vulmiddelen in 'goedkope' brok. Aangezien ze er minder van eten ben je overigens uiteindelijk niet veel meer geld kwijt. En een keertje wat runder of kippehart, verkopen ze bij ah al klein gesneden en kost weinig. Kan je ook in kleine porties invriezen.
En of introductie makkelijk of moeilijk gaat hangt wschl vooral,van de kat zelf af. Katers lijken makkelijker dan poezen en kittens die jong zijn gaat ook vrij makkelijk, maar hier ging kittenmbij oudere kater prima. De ouder poes vind het nog steeds niks. Maar er zijn er waarbij het nooit goedkomt als je de verhalen mag geloven en er zijn er waarbij het meteen beste vriendjes is. Zijn net mensen ;-)
Voor handigheid kan je je inlezen op internet hoe je het best een nieuwe kat in de bestaande kat's territorium inwijdt. Heeft mij in ieder geval erg geholpen.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door nellebel »

die polly toch. lijkt ons guusje. ook niet perse dol op knuffelen. ik pak guusje ook vaker op een dag op, dikke knuffel en voordat er protest komt zet ik haar weer neer. zij knort dan ook en komt soms ook een knuffeltje halen, al zal ze dat nooit toegeven hihi
heb dat ook altijd bij gijs zo gedaan, mijn dikke rooie bangerd, dat is nu knuffelkont ten top. die klimt gewoon in me en kruipt helemaal weg in mijn nek.
hij lijkt wel meer op louis hihihi, gijs kan dus ook niet miauwen. wel grappig hoor, dikke kater van 5,5 kg die piept als een cavia.
fijn om te lezen dat ondanks de zorgen je ook enorm geniet van je schatjes, net als je vriend
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

De uitslag is er! Werkelijk alles is getest en alles was goed, ook de giardia, alleen de coronavirus was net iets boven de grenswaarde. Ik natuurlijk gelijk in de FIP-stress...maar de dierenarts zegt dat ik me geen zorgen moet maken. Denken jullie ook niet? Plan is nu om Polly 3 maanden op applaws te houden en daarna eens andere brokjes te proberen. Ik moet zeggen dat haar ontlasting de afgelopen dagen prima was! En die ga Louis ook. Vind het lastig om goede info te vinden over FCoV. Kunnen jullie me geruststellen?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door nellebel »

Bijna alle katten dragen het corona virus. Daarom worden ras katten daar niet op getest. Het wordt pas gevaarlijk als het muteerd. Dus nu niet in de paniek schieten. Dat helpt niet. Jou niet en de katjes niet. Probeer wat rust te krijgen. Katjes voelen jou stress ook.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Ik denk ook dat je je geen zorgen hoeft te maken.

Als Polly het goed doet op Applaws, waarom dan overschakelen op den duur? Dat is heel goed voer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Dinky »

Geloof dat ik wel eens op sites van dierenartsen heb gelezen dat 80-90% van de katten het corona virus bij zich draagt ;-) Daar zou ik mij dus niet druk om maken.

En waarom wil je graag van de applaws af? Wanneer ze het er goed op doen zou ik ze er gewoon op houden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Vanochtend was de kattenbak aan het schoonmaken, wilde het poepzakje naar de otto brengen, zie ik ineens een witte poes in de tuin. Verrek, dat is Polly! Hoe komt die nou buiten? Dus ik achter die kat aanvangen, wilde niet gevangen worden. Oh, ik was als de dood dat ze naar de buren of nog verder weg zou rennen. Toen ging ik op een gegeven moment weer naar binnen, en toen is ze me vanzelf weer gevolgd. Ik schrok me rot. Ik weet nog wel dat ik dacht: "wat een mooie poes". Was het Polly...
Ik had de deur op een kiertje gezet om het een beetje door te luchten.

Sjongejongejonge
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Ja, ik weet het precies. Paar weken geleden was Bowy dus door de voordeur verdwenen (ook doordat ik plastic aan het weggooien was). En als ze nog 2 meter van de deur is, kan ze nog naar binnen vluchten maar ze was dus te ver weg en rende prompt de verkeerde kant op. En kwam niet meer terug. Dan zit je pas goed in de rats.

Je mag dus blij zijn dat ze je gewoon naar binnen gevolgd is. Hier mag ik in de zomer met de katten gaan oefenen om de buurt te verkennen zodat ze niet meer zo bang zijn dat ze de weg terug niet meer kennen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Kwam Bowy vanzelf weer terug dan?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door ErikPhilippus »

Ik denk dat Rik zich (begrijpelijk) even vergist heeft: het was niet Bowy, maar Yuna die ontsnapt was.
En die verstopte zich in de voortuin van de buren omdat het nieuw terrein was voor haar. Anders was ze waarschijnlijk wel uit zichzelf teruggekomen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Woeps, ik bedoelde inderdaad Yuna :oops:

Die 1,5 uur waren de meest bange die ik in lage tijd heb meegemaakt. Het was begin van de avond dus allerlei geluiden in de buurt waar ze bang voor was en als het 's-nachts rustiger zou worden zou ik haar ook wel gevonden hebben... maar toch... er gaan dan allemaal dingen door je hoofd.

Na 1,5 uur gezocht te hebben (op en af, naar binnen en buiten) kwam ik weer buiten en hoorde een klein miauwtje. Daarna weer niets maar toen had ik haar eindelijk onder een struik weg zien schieten, 2 deuren verder. Ze kwam niet naar mij toe toen ik riep. Waarschijnlijk nét te ver weg en te eng dus ik heb haar gelukkig daar kunnen vangen.

Overigens ben ik Bowy (ja, Bowy ;) ) ook een keer een nacht kwijt geweest. Ze was aan de voorkant door het badkamer-raampje geklommen, 's-nachts. Ik kon haar 's-ochtends dus niet vinden en zag een nagelspoor op het schuine afdakje onder dat raampje. Toen was ik ook even in paniek. Met wat zoekwerk hoorde ik haar miauwen in mijn eigen achtertuin en ze kwam triomfantelijk op me af lopen toen ik de achterdeur open deed. Ze was dus zelf, na uit het badkamer-raampje gevallen te zijn, van de voorkant omgelopen (2 huizen) naar de achterkant.

Gelukkig ben ik dus nooit zelf katten dagen of weken kwijt geweest maar in die weinige uurtjes spookt er toch al heel wat door je hoofd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Ik snap je angst. Die van mij hebben ook helemaal geen streetskills! Ze redden zich voor geen meter buiten vrees ik!

De stress is enorm invoelbaar. Man, wat hou je toch veel van die beestjes...
Plaats reactie