Aangezien dit mijn eerste post is wil ik even melden dat indien ik in het verkeerde forumonderdeel ben het niet met opzet is

Verder zit ik met een aantal specifieke en minder specifieke vragen mbt het nemen van een Ragdoll kitten.
Mijn partner en ik zijn nu al enkele maanden, bijna een jaar op zoek naar een Ragdoll kitten van een cattery waar wij ons goed bij voelen. Een maand of 2 geleden hebben we deze cattery gevonden en in de loop van volgende week wordt onze kitten geboren. Op 1 juli zullen we de kitten verwelkomen op ons appartementje en we willen graag helemaal voorbereid zijn. Ik ben namelijk van nature een persoon die alles tot in de puntjes geregeld wil hebben.
De Krabpaal
We zijn al naar enkele dierenwinkels geweest en ik heb al enkele forums afgeschuimd en voor een krabpaal lees ik erg veel goeds over het merk Petfun. Als ik dan verder in hun assortiment kijk spreekt het 'Joy' model mij het meeste aan.
Aangezien we hier spreken over een Ragdoll kat zou ik opteren voor de dikke sisalstammen, grotere bedjes en hangmatjes en als we dan toch bezig zijn kan ik net zo goed de bodemplaat ook kunnen vernissen. Totaalprijs: 370 euro
Ikzelf ben hierdoor overtuigd maar mijn partner vindt het echter te duur, dus we willen alle opties open houden.
Zijn hier mensen die tips kunnen geven?
Voor de petfun gaan of toch maar iets anders nemen en zoja, wat dan?
We zullen ook maar 1 kat hebben dus misschien kan een iets minder stevige krabpaal dat nog wel aan?
Ook willen we graag een krabton voor in de slaapkamer, we willen vermijden dat de kat bij ons in bed zal slapen maar willen zeker de ruimte niet afzonderen voor ons nieuwe vriendje en dus ook een persoonlijk plekje voorzien in de slaapkamer. Ik heb al gelezen dat een vierkant model steviger zou staan. Suggesties?
De kattenbak
Ook hierover is een hele boel informatie te vinden: neem je een open of gesloten bak, een automatische bak, welk grind en ga zo maar door.
Ik ben gestart uit het oogpunt van de cattery: zij gebruiken erg grote open bakken met als vulling Karlie Flamingo met baby powder. Nu heb ik al erg veel dingen gelezen over het PeeWee systeem en dat spreekt ook wel aan. Kan ik een kitten onmiddellijk kennis laten maken met een volledig nieuw kattenbaksysteem (omdat het dier nog jong is kan het zich misschien sneller aanpassen?)?
Neem ik een open of een gesloten kattenbak? Een gesloten kattenbak zou ervoor kunnen zorgen dat de kat elke keer een statisch schokje krijgt van het plastic materiaal volgens de cattery dus zij raden af een gesloten bak te gebruiken aangezien ze er net schrik van zouden krijgen. Ook kunnen ze hier minder in graven en zijn ze geneigd altijd op hetzelfde plekje hun behoefte te doen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Over het algemeen zijn wij voorstander van een gesloten kattenbak, gewoon voor het zicht.
Nu ik ben bereid een gesloten kattenbak te komen en de kap er enkel op te zetten als er bezoek is, want dat zou voor mij ook de enige reden zijn om een gesloten kattenbak te nemen.
Kan ik dat zomaar doen? Ga ik mijn kat dan niet in de war brengen?
De afmetingen van de kattenbak staan in ieder geval vast, wij willen sowieso een XL model, het zal misschien wat bombastisch zijn maar het moet aangenaam blijven voor de kat.
Graag hoor ik wat meningen over welke kattenbaksystemen algemeen hoog aangeschreven staan.
Hebben jullie ervaring met PeeWee? Voor urine vind ik hier heel veel info terug, maar hoe zit het met de grote boodschap, zo snel mogelijk eruit scheppen denk ik dan aangezien de korrels dit niet op zullen nemen? Of gaan de korrels zorgen dat het uitdroogt, waarna ik het uiteraard alsnog snel moet wegnemen. Kan een kat nog steeds een beetje graven, of moet dit eigenlijk niet per se?
De litter robot is out of the question, te duur en te bombastisch voor ons appartementje, misschien later..
Eten en drinken
Regel 1: eten en drinken uit de buurt van de kattenbak. Dat zal in elk geval wel lukken.
We hebben eigenlijk al een drankfonteintje en een eetbakje voorzien. Bij de cattery gebruiken ze fonteintjes van CatIt en op aanraden van hen hebben we er zo eentje aangeschaft. Bij ons zit er namelijk erg veel kalk in het water dus het lijkt ons zeker niet slecht dat het wat gefilterd wordt. Voor een eetbakje hebben we een CatIt eettoren gekocht aangezien deze er in promo bij was maar daar hebben we nog wat onze twijfels over. Wat als onze kat meer een schrokop is die graag zijn dagelijkse porties in 1x op eet, heeft het dan zin om dit type eetbak te kopen?
Is een drinkfontein wel veilig?
Gaat de stekker niet constant warm worden?
Welke voeding is aan te raden?
Ook hier is veel controverse over. Geen natte voeding, soms natte voeding, enkel zuiver vlees (BARF), brokken met of zonder granen en ga maar weer door.
In de cattery krijgen de katten enkel droge voeding, namelijk 'jachtinsinct', van wat ik vernomen heb is dit droogvoer zonder granen dus volledig op vleesbasis. Dat lijkt me al een stap in de goede richting.
Aangezien wij de voorbije maanden verschillende cattery's bezocht hebben zijn we ook in aanmerking gekomen met andere voedingsmethodes, iets wat we erg veel tegen kwamen was rauw vlees, BARF genaamd. Wat zijn de meningen hier over het juiste voedingspatroon voor een Ragdoll?
En hoe zit het met snoepjes of beloningen? Of houden jullie je strikt aan een bepaald schema?
Hier ga ik het voorlopig bij laten, er zullen vast nog meer vragen naar boven komen maar dat zie ik dan wel weer. Alvast bedankt als je de tijd genomen hebt om deze post te lezen en ik kijk erg uit naar reactie. Ik weet dat er heel veel info te winnen is op het internet maar ik vond niet altijd even recente berichten terug.
Alle info is welkom, als ik iets niet gevraagd hebt maar jij denkt dat het handig is om de info te weten als toekomstig Ragdoll eigenaar gelieve dat dan zeker te melden!
Groetjes
Ilse