19 Jarige Kater Tommy met nierproblemen nog behandelen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Moonflowertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 feb 2013 20:12
Locatie: de Betuwe

19 Jarige Kater Tommy met nierproblemen nog behandelen?

Bericht door Moonflowertje »

Ik schrijf maar het hele verhaal op, zodat iemand die er wel ervaring mee heeft, me een beetje op weg kan helpen naar de juiste beslissing...

Het gaat om Tommy (ongeveer 19 jaar oud!)
Mijn moeder heeft hem uit een Asiel gehaald, hij was toen ongeveer 7 jaar oud
Ze heeft hem 10 jaar lang goed verzorgd
Helaas is ze in 2015 overleden aan de gevolgen van Longkanker :pdtsad: :pdtsad:
Vanaf het moment dat we de uitslag kregen van de dokter ( Longkanker wat door gezaaid was naar lever, nek en hersenen)
ben ik natuurlijk niet meer van haar zijde geweken!
Ik ben bij haar ingetrokken en heb haar razendsnel zien afglijden van een eigenwijze vrouw die precies wist wat ze wou,
en ook alles zelf deed... naar een vrouw die nog steeds eigenwijs was, maar wel geholpen moest worden, met alles.

Mijn moeder had een kat; Tommy (een oud bokje van 17 jaar)
Mijn moeder had me gevraagd of ik voor Tommy wou zorgen als ze er niet meer zou zijn...
Ik heb eigenlijk al 3 katers, maar ik beloofde dat ik het zou proberen!
Godzijdank ging het beter dan verwacht! Zolang ik Minky maar eerst eten geef en zolang Tommy, Minky met rust laat... :pdtsusel:
De andere 2 katers vinden alles best!

Nu is Tommy ineens razendsnel afgevallen, verzorgd zichzelf niet goed meer
plukkerige vacht, maar drinkt veel, eet vaak (kleine beetjes)
ikke naar de dierenarts natuurlijk.
Hij vertoont uitdroog verschijnselen.
Ook heeft hij een lichte hart-ruis
En heeft ontstoken ogen waarvoor hij een zalfje heeft gekregen
Na bloedonderzoek bleken het zijn nieren te zijn.
Precies weet ik het niet... ik heb de uitslag gisterochtend telefonisch gekregen...
De behandeling zou zijn dat hij opgenomen zou moeten worden 4 a 5 dagen
waar hij d.m.v. een infuus waar hij vocht toegevoegd zou krijgen...
Dat zou zijn nieren spoelen 400ml vocht per dag
Ik weet het niet precies, ik schrok van de prijs! € 300,00
Daarbij kwam ook nog een dieet speciaal voor zijn nieren!
Toen ik zei dat ik geen 300 euro kon betalen, kon het ook met injecties bij de dierenarts zelf,
dat zou veel minder kosten!
Zijn gebit is ook erg slecht het stinkt maar daarvoor zou hij een behandeling kan krijgen
Maar omdat zijn nieren slecht zijn kan hij niet onder narcose gebracht worden
Ze zouden de gifstoffen niet af kunnen voeren

Mijn vraag is: In hoeverre is Tommy te genezen? Ik zie het beestje alleen maar aftakelen.
Hij slaapt de hele dag! Ik merk niet dat hij pijn heeft... al draait hij wel veel om...
alsof hij even anders moet gaan liggen omdat het niet lekker ligt.
We weten niet eens hoe zijn nieren eruit zien?
Ik bedoel: Hoeveel procent werkt er nog? dus daarvan zal wel een echo gemaakt moeten worden...
Ze kan me niet garanderen dat hij "beter" wordt!
Hij weegt nog maar 2,4 kg
Want ik denk ook dat als die nieren gespoeld zijn, dat dat vaker moet gebeuren, toch?
dit is volgens mij niet éénmalig!
En hij heeft een hekel aan de dierenarts, en de rit in de auto er naar toe...
dat zalfje vind hij vreselijk wat ik in zijn ooghoekjes moet doen! Dit geeft hem alleen maar extra stress
Dan daarbij krijgt hij aangepast voedsel!

Kijk... het is wel het laatste wat ik voor mijn moeder kon doen, voor haar beestje zorgen!
Ik ben van mening, dat zorgen voor hem,ook betekent dat je hem moet laten gaan!
Je geeft een vrouw van 99 ook geen chemokuur meer!
Mijn gevoel zegt dat ik hem moet laten gaan! Al verscheurt het me!
want het is zo'n lieverd! Hij is me zo dankbaar dat ik hem mee genomen heb vanuit IJmuiden
Helemaal naar Gelderland...
Al was de reis niet zo prettig! Het onweerde heel erg onderweg, en hij was klagend aan het miaawen!
Arme Tommy! ( Het is precies 1 uur rijden)
Eenmaal thuis heb ik zijn mandje bij mij op het nachtkastje gezet, waar hij meteen in slaap gevallen is...
Toen ik wakker werd de volgende morgen lag hij boven mijn hoofd heel hard te knorren

Ik hoop dat iemand me kan vertellen dat het allemaal wel mee valt,
Dat hij er echt van opknapt!
Dat hij weer de oude zal worden...

Alvast bedankt voor de tips!
Groetjes Moonflowertje
Tommy-Minky-Shanky-Kruimeltje-Snorro-Boeffie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 19 Jarige Kater Tommy met nierproblemen nog behandelen?

Bericht door castratenkoor »

Dat is een heel moeilijke beslissing die alleen jijzelf kunt maken vrees ik. Wij zien de kat niet, jij ziet hem elke dag. Ik denk dat het een afweging van alle factoren is. Niemand kan je de garantie geven dat hij op gaat knappen van de behandeling. Dat merk je pas al hij de behandeling heeft gehad.

Dus vraag jezelf af en weeg de voor- en nadelen af. Zekerheden heb je niet. Ze knappen vaak wel op na een poos infuus-spoeling. Maar dat is niet altijd blijvend.

Sterkte met het nemen van beslissingen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: 19 Jarige Kater Tommy met nierproblemen nog behandelen?

Bericht door Sifra »

Die nierproblemen zullen niet meer over gaan. Door infusen gaat Tommy zich wel beter voelen, omdat de gifstoffen die hem beroerd maken eruitgespoeld worden. Dat kan trouwens net zo effectief met onderhuidse infusen en daarvoor hoeft hij niet opgenomen te worden. Dan kun je hem elke dag na het infuus weer meenemen. Daarna hangt het er vanaf of zijn nieren nog voldoende restcapaciteit hebben. Als de bloedwaarden snel weer oplopen is dat een teken dat die restcapaciteit er niet meer is en dan is het einde oefening. Als hij nog wel voldoende restcapaciteit heeft moet hij inderdaad nierdieet eten en heeft medicijnen nodig, zoals Semintra of Fortekor. Die medicijnen hebben ook effect op de bloeddruk, die bij katten met nierproblemen vaak veel te hoog is. Soms zijn er extra bloeddrukverlagende medicijnen nodig. Afhankelijk van zijn toestand zul je om de 3-6 maanden zijn bloed weer moeten laten controleren en kan het nuttig zijn hem weer een oppepper te geven met een paar infusen. Wat je goed in de gaten moet houden is zijn kwaliteit van leven. Die kan met goede medische zorg nog best een tijdje heel goed gaan, maar uiteindelijk wordt het toch steeds minder. Dan moet je toch een beslissing nemen of je hem in moet laten slapen. Daar kan je dierenarts je goed bij adviseren.

Misschien kun je je dierenarts vragen om de bloeduitslagen naar je te mailen. Dan kun je ze hier posten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: 19 Jarige Kater Tommy met nierproblemen nog behandelen?

Bericht door ErikPhilippus »

Sifra schreef:Misschien kun je je dierenarts vragen om de bloeduitslagen naar je te mailen. Dan kun je ze hier posten
Ja, die bloedwaardes zou ik ook graag willen zien, dan is een meer gefundeerd advies mogelijk. Dus vraag met name naar ureum, creatinine en fosfaat.

Sterkte, knuffel voor Tommy!
Erik
Moonflowertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 feb 2013 20:12
Locatie: de Betuwe

Re: 19 Jarige Kater Tommy met nierproblemen nog behandelen?

Bericht door Moonflowertje »

Dank jullie wel!

Ik zal morgen even langs gaan om het te vragen
misschien kunnen ze een uitdraai maken ;)

Ik denk dat ik hem die goedkopere versie laat geven door de dierenarts
Hij heeft volgens mij geen pijn ofzo?

ik ben ook info bij de dierenwinkel gaan vragen... daar vertelde ze dat ik ook (omdat het weekend is en de arts pas weer op maandag aanwezig is) gewoon water door zijn voeding kon doen...
Dit gaat goed!

groetjes, Cindy
Tommy-Minky-Shanky-Kruimeltje-Snorro-Boeffie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: 19 Jarige Kater Tommy met nierproblemen nog behandelen?

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Cindy,

De bedoeling van een infuus is de gifstoffen die nu in een te hoge concentratie in het bloed zitten, weg te spoelen. Meestal is na een dag of drie spoelen het gehalte zodanig gedaald, dat Tommy zich beter voelt, en weer uit zichzelf goed gaat eten. Als zijn nieren nog voldoende rest-capaciteit hebben, dan heb je een kans dat je met dieetvoer en medicijnen hem stabiel kan krijgen - hoewel je de niercellen die kapot zijn, er niet mee terug krijgt. Hij zal het met de niercellen moeten doen die nu nog functioneren, m.a.w Tommy is en blijft nierpatient, daar is niks aan te doen.

Het enige dat ik kan bedenken bij de opmerking dat je het infuus zou kunnen vervangen door (goedkopere) injecties, is het onderhuids toedienen van vocht met een injectie in de nek. Is niet verkeerd (doe ik zelf ook bij mijn nierpatient), maar is lang niet zo effectief als intraveneus infuus. En hoewel voer aanlengen met water (of een waterfontijntje) altijd goed is voor een nierpatient, is dat ook geen vervanging van een intraveneus infuus.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: 19 Jarige Kater Tommy met nierproblemen nog behandelen?

Bericht door Sifra »

Moonflowertje schreef: Toen ik zei dat ik geen 300 euro kon betalen, kon het ook met injecties bij de dierenarts zelf,
dat zou veel minder kosten!
Ik neem aan dat met injecties inderdaad zoals Erik veronderstelt onderhuidse infusen worden bedoeld. Mijn eigen dierenarts vindt dat een infuus in een ader geen meerwaarde heeft boven een onderhuids infuus. Daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Zijn gebit is ook erg slecht het stinkt maar daarvoor zou hij een behandeling kan krijgen
Maar omdat zijn nieren slecht zijn kan hij niet onder narcose gebracht worden
Ze zouden de gifstoffen niet af kunnen voeren
Dat klopt. Het narcoserisico is erg hoog. Als het onvermijdelijk is, wordt er gasnarcose gebruikt en moet hij tijdens en na de operatie gespoeld worden. Sommige dierenartsen zijn trouwens ontzettend handig in het verwijderen van tandsteen met hun duimnagel.
Hoeveel procent werkt er nog? dus daarvan zal wel een echo gemaakt moeten worden...
Op een echo kun je zien of de nieren verschrompeld zijn, maar niet voor hoeveel procent ze nog werken. Het lijkt mij niet noodzakelijk voor de diagnose.
Hij heeft volgens mij geen pijn of zo.
Of zijn nieren pijnlijk zijn weet ik niet. Wel weet ik dat hij zich hondsberoerd voelt door de gifstoffen in zijn bloed. En omdat nierproblemen vaak een relatie hebben met hoge bloeddruk, kan hij wel constant een daverende koppijn hebben. Een behandeling zal dus werkelijk verlichting brengen. Als blijkt dat hij daar niet voldoende op reageert, laat hem dan snel uit zijn lijden verlossen. Hij wordt in ieder geval nooit meer de oude, daar hoef je niet op te rekenen. En van nu af aan is hij een dure kostganger!

Je vertelde hoe je aan Tommy gekomen bent. Dan wil ik je toch even vertellen over mijn Kasper. Kasper heb ik in 2014 overgenomen van een vrouw -een geliefd forumlid- die aan hetzelfde gestorven is als jouw moeder. Kasper had ook zieke nieren. Vorig jaar heb ik hem moeten laten inslapen toen hij 19 jaar was...
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: 19 Jarige Kater Tommy met nierproblemen nog behandelen?

Bericht door ErikPhilippus »

Sifra schreef:Ik neem aan dat met injecties inderdaad zoals Erik veronderstelt onderhuidse infusen worden bedoeld. Mijn eigen dierenarts vindt dat een infuus in een ader geen meerwaarde heeft boven een onderhuids infuus. Daar zijn de meningen dus over verdeeld.

Ja, misschien is dat ook wel zo - ik heb altijd aangenomen dat intraveneus infuus effectiever is, maar anderzijds heb ik zelf Dalí er destijds weer bovenop gekregen met uitsluitend onderhuids infuus - in het begin zo'n 100-150 ml per dag, de eerste week iedere dag, daarna minder frequent, en nu is het alweer een hele tijd geleden dat hij een infuus nodig had.
Sifra schreef:En van nu af aan is hij een dure kostganger!
Nierdieetvoer is net zo duur of misschien iets duurder dan gewoon voer van hoge kwaliteit, je moet wel verschillende smaken op voorraad hebben, dat maakt het waarschijnlijk wel wat duurder. Medicijnen voor te hoge bloeddruk en betere nierdoorbloeding kosten je ongeveer € 40,- per maand, dus aan extra kosten zit je al gauw op € 50,- per maand, afgezien van mogelijk extra kosten voor bezoek aan de DA.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 19 Jarige Kater Tommy met nierproblemen nog behandelen?

Bericht door Dinky »

Tommy kan zeker opknappen van een vochtspoeling. Echt genezen zal hij niet doen want nierfalen is onomkeerbaar. Het hoort wel gedeeltelijk bij de ouderdom.

Nierdieet + medicatie is om de nieren te ondersteunen waardoor hij mogelijk nog een tijdje mee kan. We hebben geen glazen bol dus valt er niets te zeggen over de prognose. Helemaal niet omdat er ook geen indicatie is hoeveel te hoog de nierwaarden zijn.
Denk dat je jezelf de vraag moet stellen of Tommy strijdlustig genoeg is om door te leven, zeker gezien zijn al respectabele leeftijd.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie