Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Ennakee »

Volgens mij houdt het ontwikkelen van Fip verband met o.a. stress binnen het nest / cattery. Gevoelige ouderdieren met een mogelijke genetische aanleg voor Fip. En een te lage weerstand en lichamelijke gezondheid van een kitten in combinatie met bijvoorbeeld een nieuwe thuissituatie (stress trigger). Hoe meer stress prikkels kittens en ook volwassen katten door moeten maken des te vatbaarder kunnen ze worden voor de mutatie van het corona virus, en Fip kan zelfs pas jaren later tot uiting komen bijv na een verhuizing of wisseling van eigenaar, waardoor een kat of kitten ziek wordt.

Daarbij moet je denk ik ook de fokwijze (aantal nesten tegelijkertijd en hoeveelheid dieren binnen beperkte ruimte) van de cattery in het achterhoofd houden. Wordt er wel zorgvuldig met de moederdieren omgegaan krijgen ze kans om te herstellen van een nestje? Of worden de poezen kort nadat de kittens het nest hebben verlaten opnieuw gedekt. Waardoor dit een fikse aanslag op het lichaam betekent en ook op het immuunsysteem. Is de omgeving stressvrij waar de kittens opgroeien etc. Hoe sterk zijn de ouderdieren op het psychische vlak en lichamelijk.

Lees voor uitgebreide info onderstaande site

http://www.licg.nl/i8rp/praktisch/kat/g ... s-fip.html
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Ennakee »

Trouwens zes nestjes in drie jaar tijd van drie poezen betekent twee nestjes per poes per jaar en dat drie jaar achter elkaar. Terwijl maximaal 3 nestjes per 24 maanden door dierenklinieken geadviseerd wordt.

Deze poezen worden dus lichamelijk en geestelijk wel heel zwaar belast. Bij deze fokker. En dat vind ik persoonlijk iets om over na te denken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

Ennakee schreef:Trouwens zes nestjes in drie jaar tijd van drie poezen betekent twee nestjes per poes per jaar en dat drie jaar achter elkaar.
Dit is dus waarschijnlijk ook de reden waarom ze geen stamboom hebben. Rasverenigingen staan ook maar een maximum toe en dan kun je als cattery niet méér stambomen aanvragen.

Maar sommige catteries proberen op deze manier onder dat maximum aantal nestjes uit te komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Kimm »

Wat leuk dat je een nieuwe kitten hebt gevonden. Alleen deel ik ook een beetje de zorgen wat de anderen ook hebben. Maar ik hoop gewoon dat alles goed is.

Wat ik wou vragen. Ik zie staan, als het niet klikt, dat er dan wel iets geregeld zou worden.. Daar zou ik toch iets meer duidelijkheid over willen en dan zwart op wit. Zal vast niet nodig zijn dat het niet klikt en wat ik nu zeg is misschien helemaal niet netjes en zielig voor het kitten. Maar mocht je zwart op wit hebben dat het kitten terug kan en jij de kosten terug krijgt. Mocht je binnen een of twee weken er achter komen dat er van alles mis is met het kitten heb je nog altijd iets om op terug te vallen, ook al is het onder het mom van dat het niet klikt.

Kan zijn dat ik heel hard klink nu, ik zou ook niet zo'n ziek kleintje weer weg kunnen geven, maar dan heb je misschien nog iets om op terug te vallen.

Maar ik hoop gewoon dat alles gewoon goed is en er geen problemen zijn!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Maar zes nestjes over drie jaar verdeeld over drie poezen, is toch hooguit 1 nestje per poes per jaar?

Ik zal haar wel vragen waarom de kittens geen stamboom hebben, of de ouders echt getest zijn op alles en wat te doen als er geen klik is en de kitten moet onverhoopt herplaatst worden.

Verdorie zeg, krijg er door jullie Posts wel minder zin in. Allemaal negatieve dingen. Toch heb ik zelf een veel beter gevoel bij deze fokker dan bij de fokker van Polly. Echt.

We halen hem op op 25 maart. Is hij 11,5 weken. Ik neem hem mee naar de dierenarts na het weekend, voor de chip en tweede vaccinatie en ook nog eens ontwormen en ontvlooien. Ik doe Polly dan ook gelijk weer ontwormen en ontvlooien.

Verder heb ik veel gelezen over de introductie van de nieuwe kitten. Overal staat dat de nieuwe kitten eerst in een aparte ruimte moet zijn. Geuren uitwisselen. En als de Polly nieuwsgierig komt kijken zonder blazen en grommen, daarna pas de kitten uit de kamer laten. Hebben jullie andere adviezen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Rik »

We willen je geen slecht gevoel geven hoor. Een nieuwe kitten moet per slot van rekening een feestje zijn :) We wilde je alleen even wijzen op de mogelijke complicaties.

Je zou bij het ophalen wel alvast een dekentje van Polly in de reismand kunnen doen. Maar verder zou ik een kitten van 11,5 weken gewoon direct bij Polly droppen. Je kunt de reismand even in de midden van de kamer zetten en kijken hoe ze reageert. Maar over het algemeen zal het voor je kitten niets uit maken. Polly zal of heel nieuwsgierig zijn of ze zal blazen en grommen. Maar die kleine krijgt daar vrij weinig van mee (of trekt zich daar niets van aan). Zelfs als Polly een mep uit deelt zal zo'n kleine daar niet zo van onder de indruk zijn. Pas als Polly als een bezetenen vol op je nieuwe kitten duikt dan zou het een probleem zijn, maar dat komt gewoon nooit voor omdat Polly toch "de grote" is. Dus die zal alleen af en toe met haar poot een tikkie uitdelen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door nellebel »

Wilde je niet je plezier ontnemen. Geniet van je nieuwe moppie. Ik meen het echt. Vertrouw op je gevoel en dat is goed. Polly krijgt een vriendje en dat is feest. Ga je nog een keertje kijken?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Kimm »

Ik heb je ook nooit een stom gevoel willen geven. En als je zegt dat jou gevoel bij de fokker goed is dan zal dat ook vast wel zo zijn. Ik heb zelf niet een super goede ervaring met de fokker van die van mij gehad, misschien dat ik daarom zo reageerde. Maar uit de grond van mijn hart wens ik jou ook heel veel succes met wachten haha want dat duurt zo lang en heel veel plezier van je nieuwe kittenkindje. Heb je foto's?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

castratenkoor schreef:Mijn mening - als je een goed gevoel krijgt zondag bij de gehele huisvesting, de fokkers en het kitten dan kun je dat prima doen. 13 weken bij 9 maanden zou goed moeten gaan. (al heb je uiteraard geen garanties of iets een goed duo wordt) Zal even een weekje grom en blaaswerk worden, maar dat went over het algemeen snel aan elkaar.

Ik zou ze dan ook meteen bij elkaar zetten, niet het jonkie apart op een kamer. Zeker als je erbij bent. Bij twijfel eventueel de nachten en als je weg bent wel scheiden.

Geuren uitwisselen werkt goed, om en om borstelen met zelfde kam of borstel b.v.
wat ik b.v. doe als ik een nieuw kitten haal is een pluche beest een paar dagen onder mijn trui en 's nacht onder mijn pon. Zodat hij flink naar mij ruikt. En dat ding doe ik dat in de vervoersmand als ik het kitten haal. Kitten er nog even mee inwrijven eventueel. Dan ruikt hij vertrouwd voor de 9 maanden poes.

En ik zou adviseren hem met 6 maanden te castreren, zodat hij niet onder invloed van hormonen de poes gaat domineren en belagen. Als je dat voor bent heb je veel meer kans op een goede band.
Even mijn eigen post geciteerd - als je je hele topic leest heb je antwoorden op je vragen.

En vooral ook niet teveel schrikken als er wel eens een pest wordt uitgedeeld.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door Sifra »

Hoi Carolien, zou het een idee zijn om verder te gaan in het forum Aanschaf van een kat of kitten? Je zit namelijk nog steeds in het Voorstelforum voor de baasjes. Berichten in dit foum tellen ook niet mee als je een fotoalbum voor je schatje(s) wilt aanvragen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Sifra schreef:Hoi Carolien, zou het een idee zijn om verder te gaan in het forum Aanschaf van een kat of kitten? Je zit namelijk nog steeds in het Voorstelforum voor de baasjes. Berichten in dit foum tellen ook niet mee als je een fotoalbum voor je schatje(s) wilt aanvragen.
Lijkt me goed. Gewoon nieuw topic aanmaken toch? Doe ik!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
kittentjes

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door kittentjes »

Hoi hoe is het inmiddels met je gevoel over de cattery? Heb nog geen nieuw topic gezien?
Gebruikersavatar
prinsespolly
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 jan 2017 09:02

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door prinsespolly »

Ik post toch nog even in dit forumdeel. Ik ben aan het zoeken geraakt hoe ik de moderators kan mailen dit topic te verplaatsen naar het nieuwe kitten-topic, maar kan het niet vinden hoe ik ze kan bereiken en zelf kan ik dit topic niet verplaatsen volgens mij. Als we de tweede kitten hebben maak ik een nieuw topic aan.

Voor nu had ik weer een nieuw probleem. Gisteren hoorde ik rond 5:00 een akelige miauw. Ik ging kijken wat er was en de poes sprong bij me op bed. Kokhalsneigingen, onrust, hevig spinnen. Ik merkte dat ze niet goed was. Ineens was ze weg, en toen ze later terugkwam had ze bloed en poep aan haar pootjes (en nu dus ook door het huis, in bed en op mijn kussen). Toen ik keek in de kattenbak zag ik heel veel bloed en heel veel diarree verspreid door de bak liggen. Och, ik kon wel huilen. Te meer, omdat zij er niets aan kan doen en ik haar niet goed kon helpen met het misselijk zijn. Al het beddengoed in de was gedaan, gedweild en stofgezogen om 6:00 's nachts, en om 9:00 strak de dierenarts gebeld. Ik kon om 9:45 komen, maar stond er al om 9:15. Weer huilen natuurlijk. De dierenarts had bloed aan de thermometer zitten. Ach die arme poes. De dierenarts denkt dat ze allergisch is voor voer, dus nu moet ze hypoallergeen voer, Sanimed gekocht en Royal Canin hypoallergeen besteld. Sindsdien gaat het beter. Achteraf denk ik dat ik het zelf heb veroorzaakt. Omdat ik vermoedde dat ze allergisch was voor rund, kip en gevogelte, had ik Applaws zalm aangeschaft en haar dat een tijdje gegeven. Daarna weer terug naar de Royal Canin Sensitive en toen ging het mis. Och, wat stom van mij en die arme mooie poes. Gelukkig gaat het met dat hypoallergene dieet dat ze nu heeft gelijk al een stuk beter: geen bloed meer en de ontlasting is weer een stuk vaster. Ze krabt nog wel veel op haar hoofd, maar ik moet het zes weken volhouden (en ik denk dat ik het de rest van haar leven ga volhouden). Wordt alleen problematisch met de nieuwe kitten, maar daar verzin ik wel wat op.

Och, het hebben van een poes heeft me zoveel zelfinzicht gegeven; dat het toch echt goed is dat we geen kinderwens hebben en dat het dapper is dat ik een huisdier heb. Ben ook blij dat er een tweede kitten bijkomt...over 4 weken pas. Kan niet wachten...Mijn vriend heeft hetzelfde. We waren 3 dagen weg (toen heeft het buurmeisje opgepast) en we hebben haar zo gemist, mijn vriend stelde voor de komende vakantie gewoon thuis te blijven. Mijn vriend is ook zo gek met haar.

Ik wou alleen dat ik me beter ingelezen had, dat is het enige wat ik anders zou doen...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door nellebel »

Niet zo streng voor jezelf. Ook nieuwe moeders maken fouten en leren hier van en dat geldt ook voor nieuwe katten eigenaren. Je doet je best en polleke heeft het getroffen bij jullie.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis, gelijk allerlei problemen :-(

Bericht door castratenkoor »

Om de admin te benaderen kun je b.v. op het uitroepteken klikken, rechts onderin je post. En dan je vraag aangeven.

Gelukkig dat het nu beter gaat met poeslief. vast wel een goed idee haar dat speciale voer te blijven geven. Wat lief ook dat je vriend aangeeft thuis te blijven ipv met vakantie te gaan. Dat zegt heel wat over zijn liefde voor het diertje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie