Kat eet alles wat ze kan vinden

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Anouks
Kitten

Kat eet alles wat ze kan vinden

Bericht door Anouks »

Beste mede katteneigenaren (lees voer machines)

Sinds ruim drie weken hebben wij een asiel poesje van ongeveer 3 jaar in huis. Wij zijn geen van beide ervaren katten eigenaren dus het is nog wat zoeken. Ze was volgens het asiel al erg op voedsel maar in de eerste week hier is ze flink ziek geweest met nies ziekte en was ze ook nog erg afgevallen. Sindsdien is er geen houden meer aan. Ze zeurt verschrikkelijk om eten ondanks dat ze nu bijna 3 keer zo veel krijgt als voorgeschreven op een dag (ongeveer 100gr royal canin sterilized en 1 zakje natvoer van Jumbo), het droogvoer in een voerbal en het nat voer in twee porties.

Vooral siliconen spatels en keuken dingen (nu alles weg gehaald maar met kerst in een onbewaakt moment toch weer een cupcake vorm te pakken gehad). Ze kauwt er niet alleen op maar eet ook stukken op wat ze dan later weer uit braakt. Maar ook plastic boterham zakjes eet ze op als ze de kans krijgt.. We doen ons best om alles uit haar buurt te houden maar ze is sneller dan wij zijn.

Van spelen moet ze (nog) niet veel hebben. Moe maken doen we dus twee keer per dag met snoepjes rond gooien zodat ze er lekker achteraan kan rennen.

Na oud en nieuw mag ze lekker naar buiten maar als ze daar ook zo plastic blijft eten maak ik me een beetje zorgen.

Mijn vraag dus vooral (naast dat ik als nieuwe poezen mamma het gewoon wil delen) is of jullie denken dat dit nog aan de aanpassings-fase ligt of dat hier iets gedragsmatig achter zit. Ze is door het asiel en de dierenarts gecheckt en gezond bevonden dus ik denk niet dat dat het is.

En natuurlijk zijn advies of ideeën van harte welkom!
Sifra
Tijger
Tijger

Re: Kat eet alles wat ze kan vinden

Bericht door Sifra »

Het kan pica zijn, het eten van oneetbare zaken. Google daar maar eens op. Dan moet je er heel erg op gespitst zijn dat er geen dingen rondslingeren die ze op kan eten. Plastic in de darmen kan levensgevaarlijk zijn. In het asiel is dit waarschijnlijk niet geconstateerd, omdat daar geen gelegenheid is voor het eten van keukengerei.
In het gunstigste geval is het een poesje geweest dat voor zichzelf heeft moeten zorgen als zwervertje en nu gefixeerd is op eten. Dan kun je de eerste tijd altijd wat eten klaarzetten, totdat ze begrijpt dat ze niet meer bang hoeft te zijn voor honger.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik een kat met zulk gedrag niet los laten lopen. Je loopt het risico dat ze zich letterlijk dood vreet.

Ik heb een kat gehad met net zulk gedrag. Hij vrat b.v. vulling van bureaustoel en isolatiemateriaal. Ik heb hem meermalen half stikkend bij de dierenarts achter moeten laten. Hij is maar 8 jaar geworden. Zijn darmen hebben het begeven.

Mijn advies zou zijn, binnen houden en proberen te zorgen dat hij niks raars kan eten.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
ErikPhilippus
Tijger
Tijger

Bericht door ErikPhilippus »

Ik sluit me aan bij Dinie.

Dit lijkt op aangeleerd, neurotisch gedrag. Dat ze door het asiel en de dierenarts gecheckt en gezond is bevonden sluit dit geenszins uit. En het kan best een behoorlijke tijd overheen gaan voordat het is afgeleerd - als het al overgaat. En buiten heb je er geen enkel zicht op, en is het vragen om moeilijkheden.
Sifra schreef:Dan kun je de eerste tijd altijd wat eten klaarzetten, totdat ze begrijpt dat ze niet meer bang hoeft te zijn voor honger.
Mee eens.

Succes!
Erik
Anouks
Kitten

Bericht door Anouks »

hoi!

Bedankt voor het meedenken! Ik heb Pica even opgezocht en dat ziet er inderdaad wat eng uit. Ze blijft zowiezo tot half/eind januari binnen dus tot die tijd kijken we het nog aan. Ik hoop dat het inderdaad angst is om weer honger te hebben (kwam ondervoed en maar wel met melk zonder kittens in het asiel). Tot nu toe eet ze alleen nog dingen die wel in aanraking geweest zijn met eten maar waar misschien niet alle geur en smaak uit is met afwassen en spugt ze het er weer een half uurtje later uit. Ook met een kattengras plant ging dat zo, daar bleef ze van eten tot ze ziek werd spuggen en dan van voren af aan beginnen. Dus die staat nu buiten haar bereik. We zijn nu een paar keer aan een tuigje naar buiten geweest en daar was ze een stuk minder bezig met eten.

We zijn nu super alert op het wegzetten van alles maar dit poesje heeft al meerdere malen laten zien dat ze slim genoeg is om deuren open te maken en dan toch ergens bij te komen. Snel leren voor ons ;) We kijken het even aan !

Bedankt!
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Sterkte ermee
Jammer dat er voor dit soort gevallen geen muilkorf voor katten bestaan
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Ik heb een poes Kathinka gehad die haar levenlang een voer obsessie heeft gehad. Ook afkomstig uit het asiel ondervoed, ziek veel te jong kittens etc. Het is een poes geworden met obesitas en ze is overleden aan HCM.

Niks was tegen deze drang/dwang opgewassen, zelfs op de dag van overlijden had ze in een hoog tempo haar bakje brokjes en van de andere katten leeggegeten. Terwijl katten met laatste stadium HCM doorgaans de eetlust verliezen en afvallen. Gebeurde dit bij haar niet.
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Er zit wel verschil tissen een voer-obsessie, zoals Bob heeft en een obsessie voor het naar binnen werken van rare dingen, zoals Bram* had. Bram* was op zich qua eten helemaal geen enorme vreetzak.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie