Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

O, koetje. Wat duim ik hier dat het weer goed komt met je. Eerst die nieren en nu dat abces. Je krijgt het zwaar te verduren. Sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Sterkte met de onzekerheid rondom koetje
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank jullie wel....dat hebben we nodig.

Koetje haar calcium was weer flink gestegen. Ze weten op dit moment eigenlijk niet goed waar dit vandaan komt. Haar crea en ureum waren licht gestegen tov zondag. De rest van de bloedwaarden (fosfaten, kalium, etc waren binnen de referentie).

Heeft iemand dit weleens meegemaakt of heeft iemand toevallig een idee?
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ugh. Heel veel sterkte :( wat een gedoe..
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Hoi Kim,

Ik weet niet of dit bij katten mogelijk is. Maar bij mensen kunnen zeer hoge calcium waardes ontstaan doordat de Bijschildklieren ontregeld zijn geraakt. Het hormoon dat hierin wordt geproduceerd PTH regelt samen met vit D de opname en balans van calcium in het lichaam /bloed vanuit de voeding. Een te hoge calciumspiegel zou duiden op een te laag PTH gehalte . Misschien zou je DA kunnen kijken of dit ook bij Koetje een mogelijkheid zou kunnen zijn voor de hoge waarde in haar bloed. Het kan vergezocht zijn, maar je weet het nooit..

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... klier.html

http://umcg.net/metabool/bijschildklier/

Verder wil ik Koetje en jou heel veel sterkte en kracht toewensen!!! Ik duim hard voor jullie!!!
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Daar gaat de DA straks op prikken Ennakee ;) . Het schijnt dus bij katten ook te kunnen.

Weet inmiddels wel dat het een niet veel voorkomend verschijnsel is dat het calcium op deze manier verhoogd. Koetje heeft de DA's extra aan t werk moeten zetten....ze zijn de boeken ingedoken.

Ook wordt nog nagevraagd bij de leverancier of er gevallen bekend zijn door het gebruik van Semintra.

Verder heb ik gisteren een kalium-citraat bij de apotheek moeten halen. Hier gaan zij straks mee beginnen. Heeft iemand dit weleens moeten toedienen bij zijn/haar katzel?

Meteen maar even een kleine update, gezien ik net gebeld ben door de DA:
Het bloed voor de PTH zou opgestuurd moeten worden. Gezien de Calcitonine de tegenhanger is van het PTH, zou dat ook gecontroleerd kunnen worden. Aan de hand van de teruggekomen waarden kan aangeduid worden of t de bijschildklier is, of tumorale vorming, of geen van beiden en kan t alsnog iets anders zijn. Er zit alleen een "klein" kostenplaatje aan, in de zin van 600 euro ex transport. Uhmmmm wat is wijsheid......
Haar calcium was gelukkig wel weer binnen de referentiewaarden. Haar Crea en Ureum waren ook wat gezakt.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Nou Kim wat spannend allemaal en wat krijg je veel op je bordtje momenteel aan spanningen. Hopelijk willen ze qua prijs coulant zijn want dat is echt extreem.

We duimen verder voor jullie dat alle waardes zullen dalen en normaliseren en stabiel zullen blijven !!!

Heel veel sterkte voor Koetje!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Zo... waar halen ze die tarieven nou weer vandaan? Pffff. Als ik gewoon eens zoek naar kosten voor bloedonderzoek kom ik op €10/€11 uit voor PTH.

Zomaar even 2 prijsjes van internet geplukt:
http://www.verwijzersgidsjbz.nl/Website ... 202013.pdf
https://www.shl-groep.nl/patient/tarieven/
Niet specifiek voor dieren maar je gaat me toch niet vertellen dat het voor dieren duurder zou zijn.

Wel voor dieren:
https://www.mcvoordieren.nl/bloedonderzoek-hond-kat
https://www.mcvoordieren.nl/calcium
Ik vraag me af of die €600,- niet voor alle testen bij elkaar is.

Of het moet voor dieren iets speciaals zijn:
Bij verdenking van primaire hypoparathyreoïdie wordt behalve naar calcium en PTH (duur onderzoek!) ook onderzoek gedaan naar hematologie (bloedcellen), biochemisch profiel o.a. albumine (zie Hypocalcaemie) en fosfor (zie verderop).
http://www.vetined.nl/news/89/show

Maar ja... je bent natuurlijk enigszins gebonden aan de DA.
Sterkte.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank je voor het duimen Ennakee. De dierenarts gaat alleen niet over deze prijs. Het moet namelijk opgestuurd worden naar een laboratorium gezien zij dit zelf niet kunnen. Andere bloedonderzoeken doen zij normaal wel en dan heb je ook meteen de uitslag. Nu moet ik ook 7 tot 14 werkdagen wachten.

Ik viel ook even achterover van het bedrag hoor Rik. Heb ook om uitleg gevraagd. Het schijnt dus iets te zijn wat een "speciale behandeling" nodig heeft. Ze hadden ook in totaal 5ml bloed nodig. Er moest bij hen in de praktijk ook meteen al iets mee gebeuren en daarna invriezen. Het is dus iets om aan de hand van het PTH (intacte hormoon), hyperparathyreoïdie aan te tonen. Om dan te kijken of er iets bij de bijschildklier aan de hand is. Dan heb je ook nog het related proteïn wat nagekeken wordt. En aan de hand van een combinatie van beiden kunnen zij dan ook weer iets zeggen.
Uiteindelijk heb ik maar wel toestemming gegeven om deze test uit te voeren. Gezien een stijging van het calcium ook zo goed als nooit voorkomt, wil ik toch weten of dit er niet mee te maken kan hebben. Volgens de DA komt dat ook niet vaak voor, maar dan vraag ik mij ook meteen af hoeveel mensen die test uit laten voeren (het is nogal een bedrag natuurlijk) en hoeveel "gevallen" er dan bekend zouden zijn wanneer dit wel betaalbaar voor iedereen zou zijn. Misschien zou het dan ineens wel wat vaker voorkomen. Ik moet het gewoon weten en mocht het nou wel het geval zijn, dan moet de behandeling meteen aangepast worden.

Koetje ligt overigens nog steeds aan het infuus helaas. Ik ben gisteren de kalium-citraat gestart en op de één of andere manier schijnt het behoorlijk smerig te zijn. Na de dosis van gisteravond kwam alles er meteen uit bij haar. Gelukkig was mijn eigen DA nog aanwezig en hij heeft haar nog even nagekeken. Ook heeft hij gisteravond, na een aantal uur, een halve dosis weer gemengd met haar eten en dat is er gelukkig wel ingebleven. Vanmorgen eigenlijk hetzelfde verhaal. Na de dosis kwam het er meteen weer uit. Ik heb meteen even overleg gehad met de dienstdoende DA die daar aanwezig was en we gaan gewoon beginnen met een halve dosis. Ook zou zij nog kijken of dit middel misschien in pilvorm of in poeder te maken is.
Eind van de middag kan ik weer naar mijn meisje toe. Jammer genoeg is het natuurlijk weekend en dan gelden er andere openingstijden.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Poeh, je krijgt het wel voor je kiezen, Kim (en Koetje natuurlijk)....

Ik heb ook even zitten zoeken naar oorzaken voor een te hoog calcium-gehalte - dat zal jij zelf ook wel gedaan hebben. Soms is er dus geen oorzaak te vinden. Dus lastig.

En dan zo'n peperdure test - en als klap op de vuurpijl ook nog 7-14 dagen wachten.... Terwijl een te hoog calcium toch niet al te best is voor de toch al zwakke nieren. Balen!

Maar het pleit voor je dat je het toch laat doen (zou ik ook gedaan hebben) - want je hebt alles voor haar over. Hopelijk houdt ze het vol, en kan er iets aan gedaan worden.

We gaan gewoon door met duimen.
Hou vol, Koetje!

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank je Erik. Voel mij ook zo ongelooflijk machteloos. Het liefst wil ik natuurlijk dat zij lekker thuis bij mij is, maar dat kan helaas op dit moment niet want dan sta ik na een paar dagen weer met haar in de kliniek vanwege het calcium. Vind t elke keer zo moeilijk om haar daar achter te laten. Ik heb ook inderdaad alles voor haar over. Vorige week was ik, schrik niet, 1237 euro kwijt (opname, echo, CT, opname, etc, etc). En dat geeft niet, zolang zij maar weer stabiel wordt.
Ik heb inderdaad ook gezocht op internet. En ben ook het idiopathische hypercalcemie tegengekomen. Maar dan moeten zij dus eerst alles uitsluiten om tot die diagnose te kunnen komen. Lief van je trouwens dat je ook meegezocht hebt....dank je.
Op dit moment kan ik dus alleen proberen of het supplement (kalium-citraat) door haar binnengehouden wordt en of er misschien een andere vorm bestaat (zou de DA achteraan gaan). Dan maar beginnen met een halve dosis in de hoop dat zij toch een spiegel op gaat bouwen. Het schijnt een soort calciumbinder te zijn, waardoor ook haar urine wat alkalischer wordt. Maar ook dat het via de urine niet meer in het bloed terug komt (zoiets was het in ieder geval). Mocht dit niet genoeg zijn, dan zijn er ook nog wel andere aanvullende middeltjes, waaronder Prednoral. Maar dat is natuulijk weer niet zo goed voor haar niertjes, maar wel het laatste redmiddel op dat moment.
Voorlopig weet ik in ieder geval dat de DA haar nog niet naar huis stuurt, gezien de risico's van een te hoog calcium. Gelukkig op dit moment bij spoeling wel binnen de ref. waarden. Maar eerst moet het kalium-citraat een spiegel opbouwen en dan hopen dat het genoeg is om het calcium onder controle te houden.

Heel verhaal...sorry. Maar weet op dit moment even niet meer waar ik het moet zoeken. En wat van mij afschrijven is ook wel fijn.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, ik kan me je machteloosheid goed voorstellen. je hebt zo weinig houvast, het is niet bekend waar dat hoge calciumgehalte vandaan komt - terwijl je ook weet dat elke dag met een hoog calciumgehalte er één teveel is voor Koetje....

Ik kan me niet herinneren dat je iets gezegd hebt over het fosfaatgehalte in het bloed van Koetje. Want er is wel een wisselwerking tussen fosfaat en calcium.

Hopelijk dat het kaliumcitraat wat van het calcium kan wegvangen, dat zou alweer wat schelen. Ik lees dat mensen met een te hoog calciumgehalte bisfosnaten krijgen toegediend, geen idee of dat bij katten ook zou kunnen, b.v. via een infuus?

Sterkte jullie allebei in deze zorgelijke tijd,
Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Daarom durf zowel ik als de DA haar op dit moment niet van t infuus af te halen voordat er een spiegel op gebouwd is met t kaliumcitraat. Maar dan moet zij dat vieze spul wel binnen kunnen houden. De DA heeft de poedervorm vandaag besteld. Weet alleen nog niet wanneer dat binnen is.

Haar fosfaat alsmede kalium waren binnen de referentie. Gelukkig maar....maar snap er helemaal niets van.
Hetgeen ik lees op internet is dat wanneer t fosfaat stijgt, het calcium juist daalt.

Dank je voor de tip. Ik ga eens zoeken op bisfosnaten en zal t ook morgen eens aanhalen bij de DA.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik zie dat ik een tiepfout heb gemaakt: bisfosfonaten moet het zijn....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Ik hoop zo dat er een oplossing gevonden wordt voor Koetje haar problemen. Wij duimen en draaien pootjes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie