super-zelfzekere maar ongeïnteresseerde, Perzische kitten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

super-zelfzekere maar ongeïnteresseerde, Perzische kitten

Bericht door Zoltan »

beste kattenvrienden,

sinds een paar weken heeft mijn 3 jaar oude kater een nieuw vriendje; een intussen 18 weken oud katertje.
van in het begin lijkt het erg goed tussen hen te gaan; de kitten stapte zelfzeker uit het transportkooitje en begon meteen te spelen; mijn kater was eventjes van zijn melk, maar dat heeft niet lang geduurd; ze slapen, spelen en eten regelmatig samen.
dat zit dus dik OK.

de kleine kitten was al tijdens het lange transport naar huis erg zelfzeker in het transportkooitje in de wagen, en dus ook helemaal niet angstig toen hij thuis werd 'losgelaten'. heeft nergens angst voor, erg nieuwsgierig en speels, legt zich te slapen op de meest drukke plaatsen en zat na een week al op het hoogste schap van de 2 meter hoge krabpaal; mijn oudere kater is nog nooit zo hoog gegaan.

hij ziet er heel schattig uit, met zijn lange dikke vacht en leuke snoetje, maar...
het lijkt dat hij geen interesse voor mij heeft, enkel wanneer ik zijn lievelingsvoer geef 's ochtends, of wanneer ik 'snoepjes' voer.
op andere momenten komt hij nooit naar me toe (tenzij ik een hengel of ander uitdagend speeltje gebruik ; dan komt hij naar het speeltje, dus niet echt naar mij)
hij laat zich niet graag optillen (duwt zich van me af), laat zich niet graag borstelen (hij bijt naar de borstel, ondanks dat hij bij de kweker wel regelmatig werd geborsteld; het is een Pers, dus moet echt wennen aan borstelen), in de zetel komt hij wel maar gaat dan erg ver van me zitten. :???:

ik ga regelmatig naast hem op de vloer zitten, maar hij kijkt me dan even aan als een koe die een trein ziet passeren en schenkt me verder geen aandacht, tenzij ik snoepjes geef. :icon_shifty:
soms spint hij wel wanneer ik hem onder zijn kin en oortjes aai, maar meestal stapt hij dan snel weer ongeïnteresseerd weg, of valt hij mijn handen aan.
  • zou een kitten die zo weinig interesse in me toont, ooit een lieve sociale kat kunnen worden?
    of heeft hij genoeg sociaal contact met de oudere kater, en verder geen behoefte aan menselijk contact?
    iemand tips over hoe ik wat interesse in mij zou kunnen opwekken?
alvast bedankt voor elke nuttige tip!

Zoltan
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: super-zelfzekere maar ongeïnteresseerde, Perzische kitten

Bericht door Kimm »

Het klinkt een klein beetje zoals mijn Moes. Als kitten niet op te pakken, geen knuffels en geen aaitjes. Leek ook wel een beetje op ongeïnteresseerd, maar ook ergens toch of hij zoveel menselijk contact teveel van het goede vond zegmaar. Dat hij niet goed wist hoe hij daar mee om moest gaan. Spelen met hengels en alles deed hij ook, totaal niet bang, ook niet voor mij. Nu is Moes wat ouder dan een jaar en hij lijkt toch steeds beetje bij beetje bij te draaien. Oppakken houd hij nog niet van, maar dat is toch bijna nooit nodig dus dat is niet erg. Hij houd nu wel van aaitjes en komt soms echt ook even een aai halen. Een schootkat is het niet, slapen doet hij in zijn krabpaal. Maar toch op zijn manier merk ik dat hij me steeds meer opzoekt, en het leuk vind om er bij te zijn.

Ik denk dat het vooral niets forceren is. Accepteren hoe hij is, en het uit hemzelf laten komen. Samen spelen en af en toe een snoepje zal wel zeker alleen maar positief werken.

Maar waar ik helaas echt geen antwoord op heb is het borstelen. Moes heeft korte haren, en het borstelen is nooit zo noodzakelijk geweest. Wat ik in 5 seconden snel geborsteld kreeg werd gedaan en de rest kwam de volgende keer wel weer. Dat kun jij natuurlijk met een perzische kitten niet want die moet geborsteld worden. Misschien kun je even met de fokker contact opnemen en vragen hoe hij of zij dat deed? Het je goed contact met diegene en woont deze in de buurt kan de fokker het je misschien een keertje laten zien?

Succes met alles!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: super-zelfzekere maar ongeïnteresseerde, Perzische kitten

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me aan bij de woorden van Kimm. Niets forceren en het katje zelf laten bepalen of en wanneer hij aandacht wil. Je kunt aanhankelijkheid nou eenmaal niet afdwingen.

Kammen en borstelen zou ik elke dag even kort doen. En dan daarna een snoepje geven. In plaats van officiële kattensnoepjes zou ik eerder een klein zakje andere brokken kopen dan er normaal in de voerbak zitten en die als snoepje aanbieden af en toe. Goed droog en afgesloten bewaren.

En wat ook belangrijk is met kammen en borstelen is timing. Beter niet als hij lekker aan het spelen is, beter als hij moe is en gaat liggen. Ook niet wachten tot hij diep ligt te slapen, daar worden katten ook niet blij van. Zoek een gunstig moment uit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: super-zelfzekere maar ongeïnteresseerde, Perzische kitten

Bericht door Zoltan »

Allebei bedankt voor de hoopgevende antwoorden :grin:
Plaats reactie