Kaliumtekort

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Dudde
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2016 07:45

Kaliumtekort

Bericht door Dudde »

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen. Mijn naam is Sylvana en ik ben de trotse eigenaar van 2 lieve schatten van katers.
Een ouwetje van 16,5 en een jonge God van 6 jaar.

De laatste periode (half jaar) is het bezoeken van de dierenarts bijna een abonnement geworden met mijn oude kat. Inmiddels geconstateerd met nierfalen :cry:

Prima, nierfalen.. valt mee te leven. Nierdieet en medicatie (semintra).
Maar nu komt het; afgelopen vrijdag stond ik smorgens op en tot mijn schrik zag ik daar een kat zitten met een hangend kopje. Zijn hoofdje optillen lukte niet meer.
Het was een akelig gezicht. Meteen weer contact opgenomen met de dierenarts en ik kon gelijk terecht. (09:00 uur)

Hij moest blijven maar de dierenarts kon pas om 12:00 uur naar hem kijken. Nou, ik dacht dan is die er maar vast... mocht de situatie verslechteren is mn kat in goede handen.

17:00 uur savonds werd ik gebeld. (In de tussentijd heb ik zelf nog gebeld want het duurde me te lang eer ik wat hoorde)
Ze hadden bloed afgenomen (om te bepalen of er eventueel een kalium te kort is) en mijn kater heeft een x aantal uur een infuus gehad wat de nieren heeft gespoeld.
De uitslag van het bloed zou echter pas maandag bekend zijn. Ik mocht mijn kater ophalen. 18:00 uur.

Zaterdag & Zondag.

Ik heb het hele weekend met een zielig hoopje kat gezeten dat met zijn hoofdje in het tapijt lag. Maarja... de uitslag was pas maandag bekend dus we konden niks!

Maandag.
+/- 17:00 uur werd ik gebeld. (Ja ik had alweer eerder gebeld, want ik wilde weten of ze al meer wisten)
Uitslag van het bloed, een kalium tekort. Medicatie was niet op voorraad dus dat zou de dierenarts bestellen.
Ho even! Het hele weekend zit mijn kater al als een ellendeling en nu kan ik nog steeds niet behandelen?
Ik regel zelf wel wat, welke dossering heeft mijn kater nodig? Dat wist meneer de dierenarts niet, want het kwam niet zo veel voor in de praktijk dus dat zou die nog berekenen. :|


Ik heb een andere dierenarts gebeld, en deze had toevallig nog wat Tumil K op voorraad wat ik mocht komen halen. Heel fijn!

Nu is mijn vraag, hoe lang mag ik dit medicijn geven? Aangezien mijn katers kopje alweer vrolijk naar het plafond kijkt! Na 1 gift van de Tumil K.
Ik wil ook niet onnodig kalium aanvullen als het niet nodig is.. of kan dit geen kwaad?

:lol:
Ik hoor het wel! Groetjes van mij.



Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Dorien66

Re: Kaliumtekort

Bericht door Dorien66 »

Welkom op het forum!
Het spijt me, ik kan je niet helpen, maar ik wens jou en je kater wel veel sterkte! Top dat je zo voor hem opkomt.
Gebruikersavatar
Dudde
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2016 07:45

Re: Kaliumtekort

Bericht door Dudde »

Dorien66 schreef:Welkom op het forum!
Het spijt me, ik kan je niet helpen, maar ik wens jou en je kater wel veel sterkte! Top dat je zo voor hem opkomt.
Dankjewel, dat is lief van je :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Kaliumtekort

Bericht door Omnia »

Hallo Sylvana,

Normaal gesproken moeten katten die kalium als suppletie krijgen regelmatig een bloedtest krijgen. Een te hoge kaliumspiegel kan namelijk schade aan zijn hartje veroorzaken. Dus ik zou een andere dierenarts zoeken die veel ervaring heeft met nierfalers en die ook weet hoe deze katten begeleidt moeten worden, zeker wanneer er aanleg is voor een te lage kaliumspiegel in het bloed.

Veel sterkte met de oude jongen...
Gebruikersavatar
Dudde
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2016 07:45

Re: Kaliumtekort

Bericht door Dudde »

Wat vind jij regelmatig?
Dankjewel voor je reactie, ik ben inderdaad overgestapt van dierenarts :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kaliumtekort

Bericht door Rik »

Hier staat wat uitleg:
http://www.mcvoordieren.nl/kaliumtekort-kat-hond
Laag Kaliumgehalte als oorzaak van nierfalen
Een laag kaliumgehalte kan een slechte nierfunctie veroorzaken. Na behandeling is de kans groot, dat het kaliumgehalte weer gewoon wordt en dat uw hond / kat zich veel beter voelt.
Ja, de symptomen van hoofdje niet meer op kunnen tillen door verslapping van de nekspieren is dus inderdaad echt een teken van kaliumtekort. Een DA met ervaring daarmee had dat vrijdag misschien al kunnen constateren en dan had ie ook niet zo'n zwaar weekend hoeven te hebben. Maar goed... fijn dat ie weer is opgeknapt. Ik hoop ook dat je nieuwe DA een bloedonderzoek sneller zelf kan doen (eigen apparatuur).

Ik zie dus dat de kans groot is dat het kaliumgehalte weer gewoon wordt en dan weet ik niet of je echt regelmatig moet blijven testen. Als de slechte nierfunctie de oorzaak is dan kan het terugkomen. Ik denk dat je dat even met je nieuwe DA kunt bespreken. Die zal er meer ervaring mee hebben.
Laatst gewijzigd door Rik op 21 jun 2016 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Kaliumtekort

Bericht door Omnia »

In het begin zou je kunnen denken om de drie maanden, wanneer de hoeveelheid kalium constant op een veilig niveau is kun je de tijd oprekken naar zes maanden is hij nog steeds in orde, daarna 1x per jaar bij jaarlijkse groot onderzoek. Het heeft ook te maken hoeveel hij ook weer uitplast.

Ik zou hierover ten eerste advies inwinnen bij je nieuwe da.
Gebruikersavatar
Dudde
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2016 07:45

Re: Kaliumtekort

Bericht door Dudde »

Rik schreef:Hier staat wat uitleg:
http://www.mcvoordieren.nl/kaliumtekort-kat-hond
Ja, de symptomen van hoofdje niet meer op kunnen tillen door verslapping van de nekspieren is dus inderdaad echt een teken van kaliumtekort. Een DA met ervaring daarmee had dat vrijdag misschien al kunnen constateren en dan had ie ook niet zo'n zwaar weekend hoeven te hebben. Maar goed... fijn dat ie weer is opgeknapt. Ik hoop ook dat je nieuwe DA een bloedonderzoek sneller zelf kan doen (eigen apparatuur).

Ik zie dus dat de kans groot is dat het kaliumgehalte weer gewoon wordt en dan weet ik niet of je echt regelmatig moet blijven testen. Als de slechte nierfunctie de oorzaak is dan kan het terugkomen. Ik denk dat je dat even met je nieuwe DA kunt bespreken. Die zal er meer ervaring mee hebben.
Super bedankt voor de info! ik ga inderdaad contact opnemen met de nieuwe dierenarts.



Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dudde
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2016 07:45

Re: Kaliumtekort

Bericht door Dudde »

Jij ook bedankt Omnia!
Ik ben voor nu al een beetje gerustgesteld dat dit middel al zo snel zijn werk doet, en mn kater zich er ook heel goed weer door voelt :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Cerna

Re: Kaliumtekort

Bericht door Cerna »

Ik heb gelukkig nooit kaliumtekort gehad met mijn nierfaalkatten, maar het via het forum wel van dichtbij meegemaakt en ik weet nog dat dit vrouwtje veel vaker liet controleren dan om de drie maanden namelijk de eerste keer al na twee weken. En deze kat kreeg een kaliuminjectie. Dat zou je dierenarts toch ook moeten hebben?!

Misschien even zoeken via de zoekmachine (rechtsbovenaan onder de poezenkop) op Patiaan kalium.
Maar fijn dat hij zich weer beter voelt.

En mocht je heel veel tijd en zin hebben :smile: Pluisje is het nierfaaltopic met heel veel informatie: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=21258
Gebruikersavatar
Dudde
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2016 07:45

Re: Kaliumtekort

Bericht door Dudde »

Cerna schreef:Ik heb gelukkig nooit kaliumtekort gehad met mijn nierfaalkatten, maar het via het forum wel van dichtbij meegemaakt en ik weet nog dat dit vrouwtje veel vaker liet controleren dan om de drie maanden namelijk de eerste keer al na twee weken. En deze kat kreeg een kaliuminjectie. Dat zou je dierenarts toch ook moeten hebben?!

Misschien even zoeken via de zoekmachine (rechtsbovenaan onder de poezenkop) op Patiaan kalium.
Maar fijn dat hij zich weer beter voelt.

En mocht je heel veel tijd en zin hebben :smile: Pluisje is het nierfaaltopic met heel veel informatie: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=21258
Mijn nieuwe dierenarts vertelde dat injecteren inderdaad ook een optie is, maar riskanter dan poedervorm. Wanneer mijn kat de poedervorm niet goed tot zich zou nemen kon ik denken aan injecteren :)

Dankjewel ook voor je bericht!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kaliumtekort

Bericht door Sifra »

Kasper heeft ook een kaliumtekort gehad. Nancy's dierenarts schreef hem Tukal-extra voor. Daarvan moest hij 1 afgestreken maatschepje per 3 kg lichaamsgewicht, tweemaal per dag. Na 6-8 weken moest zijn bloed dan weer gecontroleerd worden. Hij heeft ook Tumil K gehad. Bij mij heeft hij het niet meer gehad, maar hij heeft dan ook geen kaliumtekort meer gehad.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kaliumtekort

Bericht door nellebel »

wat een domme actie van die eerste DA, kaliumtekort is zeer gevaarlijk voor het hart. dat is ook een spier en als die ook verslapt kun je een hartstilstand krijgen. gelukkig heb je nu een andere DA en neemt die je serieuzer.
hopelijk knapt je ouwtje snel op
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kaliumtekort

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Oef, zie dit nu pas. Kalium tekort kan gevolg zijn van hyperaldosteronisme. Ook wel genaamd ziekte van Conn. Deze katten maken teveel aan van het hormoon Aldosteron, met gevolg kaliumverlies waardoor uitvalsverschijnselen kunnen ontstaan. Wanneer de kat zijn kalium echt onderuit glijdt spierverlamming. Één van de symtomen is ook hoge bloeddruk. Nierfalen is naar mijn idee misschien wel gevolg van deze ziekte.

Er is een bloedtest voor. Ik zou je willen adviseren om dit aan je dierenarts te verzoeken. Het is een diagnose die veel over het hoofd gezien wordt door dierenartsen. Mijn kat Karel heeft deze ziekte en krijgt hiervoor spironolacton en 3 x daags leng voer aan met water en een halve theelepel Tumil K. Dit geef ik hem met een spuit. Bestel dit online bij de dierenapotheker. Mijn Karel is inmiddels 16+. Ziekte van Conn waarschijnlijk oorzaak volgens de geleerden van HCM (hartkwaal) en verminderde nierfunctie.
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Kaliumtekort

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Wetenschappelijk stuk over Hyperaldosteronisme.

http://lib.ugent.be/nl/catalog/rug01:00 ... ype=master

Ik hoop dat je kat dit niet heeft. Mocht je hem laten onderzoeken op deze ziekte en hij heeft het wel dan zou ik je adviseren naar dr. Kooistra te gaan http://www.bijniernet.nl/2016/08/primai ... -kooistra/
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Plaats reactie