Poes afgevallen na vakantie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Nohara »

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn eergisteren teruggekomen van een 14 daagse vakantie. Bij thuiskomst zagen we direct dat onze poes heel veel was afgevallen.
Ingevallen flanken, dunne buik, heupbotten die uitsteken, mager koppie, dunne nek. Als je haar aanraakte dan voelde ze heel slap aan.
Haar vacht glom nog wel en ze was ook nog steeds erg zacht, ook verloor ze niet meer haar.

Uit haar gedrag blijkt niet dat er iets aan de hand is, ze speelt nog net zo graag, komt regelmatig knuffelen en gaat regelmatig een rondje doen buiten.

We hebben direct diezelfde dag lekkerder kattenvoer voor haar gehaald (Ze vindt paté in gelei lekkerder dan brokjes in saus en ik had voor de vakantie alleen brokjes in saus in huis.), ook hebben we haar wat kattensnoepjes gegeven en zelfs wat tonijn (gekookt, uit blik). Ze at alles rustig op.

De volgende dag zag ze er al beter uit. Haar haren stonden iets wijder en ook staat ze steviger op haar pootjes.
Nu vandaag zie je dat haar buikje vol zit. Ze is nog steeds erg dun maar je kunt zien dat ze een gevuld buikje heeft.

Omdat wij dus twee weken weg zijn geweest weet ik niet wat er is gebeurd. Heeft ze wel gegeten? Hoelang heeft ze al minder gegeten? Is het stress? Is ze ziek?

Ik hoop op stress, en dat dit dus op te lossen is dmv een cocktail van liefde en eten :)

Wat denken jullie?

(Onze kater heeft nergens last van. Hij is nog steeds op hetzelfde gewicht als voor de vakantie)
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door ErikPhilippus »

Zou heel goed stress kunnen zijn, dat ze jullie heeft gemist.
In ieder geval een goed teken dat ze nu wel goed eet, dan lijkt ziekte wat minder voor de hand te liggen.
Maar haar wel goed in de gaten houden, en regelmatig even wegen.

Je zou ook kunnen overwegen om recovery-voer te geven, b.v. Royal Canin Convalescence Support.

Hopelijk is ze weer snel zoals voor jullie vakantie!
Groetjes,
Erik
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Nohara »

Bedankt voor je reactie!

Omdat ze nu wel goed eet hoop ik ook dat ze niet ziek is maar dat ze gewoon van slag was.
Het is de eerste keer dat wij onze katten zolang alleen hebben gelaten.

Onze kater reageert normaliter veel heftiger op veranderingen: een tafel die verplaatst wordt of als mijn vriend later thuis komt van werk dan begint hij rondjes te lopen en te miauwen , onze poes hoor ik nooit. Maar misschien laat zij veel minder merken dat ze zich niet prettig voelt? Een binnenvetter?
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Rik »

Heeft de vakantie-oppas die ze eten heeft gegeven (en bak verschoont) niet gekeken of ze wel at?
Sowieso kan het natuurlijk zijn dat ze minder heeft gegeten. Er veranderd natuurlijk wel wat in huis als jullie weg zijn dus het gebrek aan die routine kan toch voor wat verwarring zorgen. Dat zou in ieder geval een aandachtspuntje moeten zijn voor de volgende keer dat jullie weg zijn.

Ik hoop dat ze snel weer wat aankomt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door ErikPhilippus »

Nohara schreef:Maar misschien laat zij veel minder merken dat ze zich niet prettig voelt? Een binnenvetter?
Normaal gesproken zijn mannen toch meer binnenvetters.... :grin:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Ennakee »

Katten zijn vaak gewoonte dieren, wanneer er een grote plotselinge verandering plaats vindt zoals de afwezigheid van hun eigen baasjes kunnen katten er letterlijk van in een depressie raken. Met gebrek aan eetlust en afvallen tot gevolg.

Ik weet niet wie voor jullie katten heeft gezorgd, maar de kans op de minste problemen is wanneer de dieren een emotionele band met de verzorger hebben, en er ook tijd is voor ontspanning. Bijv. samen even tv kijken zodat er toch een huiselijke activiteit is.

Op die manier kan het dagritme van de dieren een klein beetje aanwezig blijven. Ook is het belangrijk dat de verzorger alert is op veranderingen zoals de vermagering, wat kennelijk niet is gebeurd.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Ennakee »

Wonen jullie niet in Frankrijk? Een tijdje geleden vroeg je nog naar een reismand op wielen.
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Nohara »

Klopt, wij wonen in Frankrijk.

De verzorger (onze buurman) heeft niets gemerkt. Hij kwam twee keer per dag. Misschien merkte hij niets omdat hij haar elke dag kort zag? Mijn vriend en ik kunnen het verschil misschien beter zien?

'S avonds liet hij de tuindeur altijd open zodat onze katten 's nachts naar buiten konden, maar er zat de avond van onze thuiskomst ook opeens een andere kat (vriendje van onze katten) bij ons binnen. Die schrok zich vervolgens een hoedje want hij had twee weken lang geen mensen gezien. Misschien dat deze kat het eten dat Maggie niet at opat waardoor de buurman in de ochtend lege bakjes aantrof en dacht dat onze katten gewoon netjes hadden gegeten?
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Nohara »

ErikPhilippus schreef:
Normaal gesproken zijn mannen toch meer binnenvetters.... :grin:
:lol:
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Ennakee »

Wat de buurkat betreft, dat zou goed kunnen. Dan viste Maggie iedere keer achter het net, en zelf haar maaltijd bijelkaar jagen is iets wat ze misschien onvoldoende beheerst.

Je zou in dat geval aan een chipgestuurde voerbak kunnen denken. Deze reageert alleen op de microchip van jouw katten. En is niet toegankelijk voor vreemde dieren.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Ennakee »

Hoe is het trouwens afgelopen met de ontsteking aan haar pootje. Intussen loopt ze weer goed denk ik. Maar als ik het mij goed herinner had ze ooit een val gemaakt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7692
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Rik »

Ja, het kan goed zijn dat er dus eten voor twee gegeven is terwijl er drie waren :) En als de vreemde kat Maggie weggeduwd heeft tijdens het eten, dan heeft zij dus niet zoveel gehad. Inderdaad iets om voor de volgende keer rekening mee te houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Nohara »

Ennakee schreef:Hoe is het trouwens afgelopen met de ontsteking aan haar pootje. Intussen loopt ze weer goed denk ik. Maar als ik het mij goed herinner had ze ooit een val gemaakt.
Haar pootje is helemaal genezen :)
Ze was inderdaad gevallen en toen ontstond er een cyst op haar nagelbed. Deze is toen doorgeprikt maar kwam weer terug. Het heeft een tijdje geduurd, maar het is uiteindelijk helemaal weggegaan.
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
Nohara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:56

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door Nohara »

Volgens mij is ze redelijk goed in jagen. Ze brengen beide regelmatig grote insecten thuis, wormen, spinnen (helaas) en zelfs een keer een vogel. De insecten eten ze graag op. Maar goed, hoeveel kcal heeft een sprinkhaan nou? Of een bromvlieg? haha.

Voor de volgende keer ga ik het anders doen. Twee weken vind ik iets te lang en ook kan de deur niet zomaar open blijven blijkt dus.
Met kerst en oud en nieuw gaan we op familiebezoek in Nederland en ik denk dat we de katten dan meenemen. Maar daar moeten we nog even een plannetje voor verzinnen.
(Magaret Green) - Maggie
(Hiroshi Nohara) - Hiro
Geboren op 29/05/'15
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Poes afgevallen na vakantie

Bericht door ErikPhilippus »

Nohara schreef:Met kerst en oud en nieuw gaan we op familiebezoek in Nederland en ik denk dat we de katten dan meenemen. Maar daar moeten we nog even een plannetje voor verzinnen.
Misschien een idee om een bench mee te nemen voor ze? Die kan je in allerlei maten huren voor niet veel geld: Ik heb destijds voor Lumi en Amber een echt heeele grote gehuurd voor € 17,50 een hele maand. Als ze daar thuis al in gewend zijn, is het misschien in een vreemde omgeving een lekker veilig slaapplekje?

Groet,
Erik
Plaats reactie