Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar oud..

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Sassyfamilie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 aug 2016 00:13
Locatie: België
Contacteer:

Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar oud..

Bericht door Sassyfamilie »

Hoi,
Hopelijk is hier iemand die me dringend kan helpen met mijn lieve katertje Figaro.
Figaro is net 1 jaar oud geworden en was vermist voor 3 maanden.
Dankzij de chip die we laten geven hebben,kregen we vandaag na 3 ongeruste maanden zonder enig nieuws van onze Figaro,telefoon van een DA dat Figaro was gevonden!we waren doodgelukkig dat we ons baasje gingen terug zien,maar toen we hem zagen brak mijn hart in duizenden stukjes...
Mijn eens zo knappe gezonde baasje is nu slechts een schaduw van wat hij was voor hij verdween...
Hij staat echt graat graat mager,zijn heupbeentjes steken uit zijn velletje je voelt gewoon alles van zijn schedeltje,als hij zit valt hij bijna om en lopen gaat er ook heel raar aan toe,snik...
Nu weet ik niet welk eten ik hem het best geef om snel aan te sterken,ik heb ook nog een kitten van 10 weekjes oud,en geef Figaro nu dus ook van het kitten voer, omdat ik bang ben dat zijn normale voer te zwaar voor hem is nu,doe ik daar goed aan?of bestaat er iets ges hikte dat ik hem kan geven?ik ben zo bang hem alsnog te verliezen. ..morgenavond mogen we pas langs bij de DA,dus tot die tijd weet ik niet goed wat ik moet doen voor mijn arme schat!
WIE KAN ME HELPEN AUB????
Ik heb een video gemaakt van zijn thuiskomst dan kan je zien hoe verschrikkelijk erg Figaro er aan toe is,snik...
Hopelijk kan iemand me helpen...Hier is de lijk naar de video: https://youtu.be/AYXEjnisGVw
Alvast bedankt...
Wij houden enorm veel van dieren en hebben ook onze eigen schatjes in huis!
Dorien66

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Dorien66 »

Welkom op het forum. Hou hem voor die ene dag maar lekker op het kittenvoer en overleg straks goed met de dierenarts. Sterkte voor jullie!
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Omnia »

Hallo Sassy & familie welkom op dit forum

Wat veel emoties komen er los wanneer je na lange tijd je lieverd weer bij je hebt. Gelukkig is hij weer veilig en wel bij jullie in de familie.

Omdat hij waarschijnlijk lange tijd niet of nauwelijks goed te eten heeft gehad, is het belangrijk om hem nu goede kwaliteit voer en met name natvoer aan te bieden. Je kunt hierbij denken aan het kitten voer van Royal Canin. Ook is het belangrijk hem veel kleine maaltijden aan te bieden om te voorkomen dat hij zich overeet en misselijk wordt en gaat braken omdat zijn maag grote hoeveelheden nog niet kan verwerken.

Een extra hulpmiddel kan Viyo recuperation vormen. Dit is poeder dat je met water aan kunt lengen, of kant en klare drank . Dit wordt ook aan zieke dieren gegeven om snel aan te sterken. Ook is dit geschikt voor sterk verzwakte dieren om snel op krachten te komen en het helpt om sneller voedingsstoffen in het lichaam op te nemen. Je zult zelf even moeten zoeken waar het in België verkocht wordt. Van de zakjes weet ik dat ze bij de dierenspeciaalzaak te koop kunnen zijn.

http://www.viyorecuperation.com/nl/cont ... ecuperatie

https://www.dierapotheker.nl/product/74 ... 3-x-150-ml

Ook bestaat er speciaal recovery voer van Hils a/d en Royal Canin convalescense. Meestal is dit ook vrij vet, en daar moet je dan in het begin mee uitkijken om braken te voorkomen.

Heeft de dierenarts ook nog bij Figaro een bloedonderzoek gedaan? Want zijn avontuur kan mogelijk ook gevolgen hebben voor zijn nieren, lever en andere organen. Hij is waarschijnlijk al gecastreerd klopt dat ?

Fijn dat hij weer thuis is.
Gebruikersavatar
Sassyfamilie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 aug 2016 00:13
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Sassyfamilie »

Dank je Dorien, ik hou mijn hart al vast voor straks,er verdwijnen hier de laatste maanden veel katten in onze buurt en een paar zijn vergiftigd weer gevonden...ik ben zo bang voor figaro hè. Vandaag nam er ook een journalist contact op met me voor een interview over Figaro,dus morgen staat het in het laatste nieuws,het is een wonder zei hij na 3 maand levend terug,lieve grtjes, Daisy
Wij houden enorm veel van dieren en hebben ook onze eigen schatjes in huis!
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Omnia »

Ik zou Figaro zo wie zo voorlopig binnen houden, om het risico van opnieuw weglopen te beperken. Met een dergelijke katonvriendelijke omgeving zou ik kijken naar manieren die voor Figaro wel veilig zijn. Wanneer je een tuin hebt, is het misschien een idee om hem helemaal catsafe te maken zodat hij er niet uit kan, maar wel lekker buiten kan zijn op een veilige manier.
Gebruikersavatar
Sassyfamilie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 aug 2016 00:13
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Sassyfamilie »

Omnia schreef:Hallo Sassy & familie welkom op dit forum

Wat veel emoties komen er los wanneer je na lange tijd je lieverd weer bij je hebt. Gelukkig is hij weer veilig en wel bij jullie in de familie.

Omdat hij waarschijnlijk lange tijd niet of nauwelijks goed te eten heeft gehad, is het belangrijk om hem nu goede kwaliteit voer en met name natvoer aan te bieden. Je kunt hierbij denken aan het kitten voer van Royal Canin. Ook is het belangrijk hem veel kleine maaltijden aan te bieden om te voorkomen dat hij zich overeet en misselijk wordt en gaat braken omdat zijn maag grote hoeveelheden nog niet kan verwerken.

Een extra hulpmiddel kan Viyo recuperation vormen. Dit is poeder dat je met water aan kunt lengen, of kant en klare drank . Dit wordt ook aan zieke dieren gegeven om snel aan te sterken. Ook is dit geschikt voor sterk verzwakte dieren om snel op krachten te komen en het helpt om sneller voedingsstoffen in het lichaam op te nemen. Je zult zelf even moeten zoeken waar het in België verkocht wordt. Van de zakjes weet ik dat ze bij de dierenspeciaalzaak te koop kunnen zijn.

http://www.viyorecuperation.com/nl/cont ... ecuperatie

https://www.dierapotheker.nl/product/74 ... 3-x-150-ml

Ook bestaat er speciaal recovery voer van Hils a/d en Royal Canin convalescense. Meestal is dit ook vrij vet, en daar moet je dan in het begin mee uitkijken om braken te voorkomen.

Heeft de dierenarts ook nog bij Figaro een bloedonderzoek gedaan? Want zijn avontuur kan mogelijk ook gevolgen hebben voor zijn nieren, lever en andere organen. Hij is waarschijnlijk al gecastreerd klopt dat ?

Fijn dat hij weer thuis is.
Dank je voor je bericht en de linkjes dat je er in geplaatst hebt ik zal zeker eens kijken!bedankt!figaro is nu naar de DA ,ik kon niet mee omdat ik invalide ben helaas...figaro is inderdaad gecastreerd ja en heeft ook een chip,waardoor we hem trouwens terug hebben godzijdank!ik heb mijn man een lijst meegegeven wat de DA zeker moet controleren, o.a.bloedonderzoek,voor de nieren,vitaminen tekort en eventueel vergiftiging of erge ziekten,ik vrees ook dat hij is aangereden, hij rook erg naar rubber en loopt heel gek...ook moet er iets mis zijn in zijn muiltje of keel,wurgt steeds als hij eet en is heel hees,ook nog vuil neusje en nog veel meer,ik ben zo benieuwd naar het verdikt...als het maar ook geen vergiftiging is,lieve grtjes, daisy (sassy mamsie )
Wij houden enorm veel van dieren en hebben ook onze eigen schatjes in huis!
Gebruikersavatar
Sassyfamilie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 aug 2016 00:13
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Sassyfamilie »

Omnia schreef:Ik zou Figaro zo wie zo voorlopig binnen houden, om het risico van opnieuw weglopen te beperken. Met een dergelijke katonvriendelijke omgeving zou ik kijken naar manieren die voor Figaro wel veilig zijn. Wanneer je een tuin hebt, is het misschien een idee om hem helemaal catsafe te maken zodat hij er niet uit kan, maar wel lekker buiten kan zijn op een veilige manier.
Dat is zeker een feit dat vaststaat hoor,ik heb 3 poezen,maar zolang de kat verdwijnen niet is opgelost alsook de mensen die vergif zetten,gaan mijn schatten niet naar buiten!helaas hebben we geen tuin enkel een koertje en Figaro is een erg goede klimmer,een echte hoogtekat zeg maar,nu is hij zowizo veeteelt te zwak om buiten te gaan, maar het probleem zal zijn als hij weer beter is hè. ..lieve grtjes, sassy mamsie, Daisy
Wij houden enorm veel van dieren en hebben ook onze eigen schatjes in huis!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Ennakee »

Mocht er sprake zijn van een eventuele vergiftiging dan kan hij direct bij de dierenarts aan het infuus gelegd worden om gespoeld te worden. Dat kan risico's op orgaanschade verkleinen. Misschien heeft hij in een garage gezeten waardoor hij naar rubber ruikt. weet je waar en door wie hij gevonden is?

hopelijk is hij op gewichtsverlies na in orde!
Gebruikersavatar
Sassyfamilie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 aug 2016 00:13
Locatie: België
Contacteer:

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Sassyfamilie »

Ja hij zat niet vast ,maar doolde blijkbaar rond,een koppel dat terug kwam van vakantie vond hem in de tuin en deze zijn naar een DA in hun buurt geweest waar ze enkel zijn chip gecontroleerd hebben.ik vind het zo verschrikkelijk dat ze hem daar niet onderzocht hebben!dat weet ik omdat ik gebeld heb naar deze DA praktijk.ik snap nog steeds niet waarom ze hem daar niet meteen hebben onderzocht...
Wij houden enorm veel van dieren en hebben ook onze eigen schatjes in huis!
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Ennakee »

Meestal volgen er alleen onderzoeken wanneer de rekening ook daarvoor betaald wordt. Dus ik vermoed dat dit de reden is dat de 1e dierenarts geen onderzoek heeft uitgevoerd omdat er geen eigenaar was om de kosten te betalen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door castratenkoor »

Wat goed dat hij terug is. Hopelijk geen leververvetting, dat is het grootste risico van lang niet eten. Persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat hij niet teveel ineens eet, eerst steeds om het uur een klein beetje.

Mjsschien verstandig hem een infuusje te geven voor zijn vochthuishouding.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Featherr »

Bij honden worden satin balls aangeraden om ze aan te laten komen. Als je hierop zoekt bij google is de eerste of 2e hit recept te vinden. :)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Dinky »

Ennakee schreef:Meestal volgen er alleen onderzoeken wanneer de rekening ook daarvoor betaald wordt. Dus ik vermoed dat dit de reden is dat de 1e dierenarts geen onderzoek heeft uitgevoerd omdat er geen eigenaar was om de kosten te betalen.
Ja, maar deze da heeft dus de chip uitgelezen en contact opgenomen met de baasjes dus er was wel een eigenaar bekend.....

Hopelijk is de schade te overzien en weet figaro er weer bovenop te komen *duimduim*
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Rik »

Die opdracht voor onderzoek had misschien bij het eerste telefoontje doorgegeven moeten worden. Hoe raar wij het ook vinden... er zijn mensen die niet gecharmeerd zijn van een rekening van 200+ euro als je je kat komt halen. (En een compleet onderzoek met bloed e.d. zou wel eens die richting op kunnen gaan) Maar de DA had dat natuurlijk kunnen vragen bij het eerste contact.

Ik hoop ook dat het allemaal goed is met het beestje. Hij kan nu in ieder geval weer liefdevol verzorgd worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Wie kan me helpen aub??zwaar ondervoede kat van 1 jaar o

Bericht door Omnia »

Is de plek waar Figaro gevonden is erg ver bij jullie woning vandaan? of relatief dichtbij. Want katten kunnen erg ver zoek raken zeker wanneer ze verdwaald zijn.

Zelf heb ik ooit een kater (dankzij een chip) na een half jaar zoek te zijn geweest terug bezorgd bij een gezin in Maastricht (zuid Limburg) terwijl ikzelf in west Brabant woonde. Dit was een avontuurlijke kater kitten die waarschijnlijk via het meeliften met een verhuiswagen zoek ik geraakt.

Een half jaar later is hij weer verdwenen helaas..
Plaats reactie