Overgeven, DA weet niet

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Sayuri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 jun 2016 20:28
Locatie: Vlaanderen

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Sayuri »

Goed dat Frummel beter is :smile: .

Vind het wel vreemd dat je andere kat nu ook dezelfde symptomen vertoont.
Is er een bloedtest gedaan bij Frummel, naast de onderzoeken?

Misschien kan er een bacterie of virus in het spel zijn.
Groetjes,
Sayuri

Pootjes van Perun (9), Phara (8) en Lucky (5)
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Ja de eerste keer hebben ze haar binnenstebuiten gekeerd. Letterlijk.. Frummel haalde beetje de neus op voor de sensitive brokken vanavond en zat later te jatten bij een andere poes zijn bak met gewoon voer.

Andere poes lijkt vandaag weer ok. Ze is weer zichzelf, knuffelen en kroelen. Misschien voelde ze zich gewoon niet lekker. Ze is erg duidelijk in hoe ze zich voelt.

Tot nu toe geen nieuwe gevallen. De gewoonlijke haarbal..wordt echt tijd voor kattengras oid. Fleurt de boel ook wat op. Heb nu helemaal niks staan qua plant
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Frummel is weer begonnen met spugen. Haar eten is echt minimaal en ze heeft het voorzien op mijn 2-jarige zoontje. Soms lokt hij ook uit en dat wordt niet getolereerd door ons, maar vanavond haalde ze bij voorbaat al uit. Ze is ook ineens heel aanhalig. Heb haar bij voorbaat maagzuurremmer gegeven, maar wat als het niet beter wordt?
Wat als we moeten nadenken over wat anders? Ze is nog maar 5.....en ik met al mijn zogeheten kennis weet het ff niet meer

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Wat het ook is is dat ze heel moeilijk is met medicijnen. Ze spuugde ze op het laatst uit, kwijlde en haalde me open. Toen ze nachtje bij de da moest blijven was ze ook heel bang. Dat wil ik haar ook niet nog es aandoen. Ik heb echt alles over voor mijn katten, maar hoever kan/mag je gaan? Wanneer stop je of ga je juist door? Sorry voor mijn geratel...

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Ennakee »

De oorzaken voor braken kunnen erg diverse redenen hebben, wanneer een kat door het braken uitgedroogd raakt kunnen ook andere organen schade krijgen, dus het is belangrijk om veel vocht aan te bieden en een grondig lichamelijk onderzoek uit te voeren in combinatie met bloedonderzoek

http://www.dierendokters.com/katten/zie ... bij-de-kat

Wanneer de oorzaak van haar braken voedsel intolerantie is, zou je ook kunnen kijken naar kvv of versvlees voeding. Hoewel ikzelf hier geen directe ervaring mee heb, heb ik er wel veel positieve berichten over gelezen van baasjes met katten met een overgevoelig spijsverteringssysteem en ontstekingen in de darmen. Qua vlees zou je bijv aan eend, kangoeroe etc kunnen denken.

http://mainecoon.nl/gezondheid-en-verzo ... uw-bekeken

Ik hoop dat je snel een oplossing vindt!!

Beterschap met Frummel!!!
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Dank voor het meedenken.

Frummel kreeg al voedselgevoelig voer aangeboden, maar ze at alleen de proefzakjes van RC die ik meekreeg van DA om eten te stimuleren en moet echt verschillende voeren door elkaar doen wil ze wat eten. Ja het blaasgruis voer wil ze wel graag eten. Ze heeft vandaag wel een 'drol' haarbal uitgespuugd en ja plots heel aanhankelijk.

Heb haar toch maar ff apart gezet om te monitoren.
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Ennakee »

Is Frummel een stressvolle kat? Want daar kan ook de oorzaak liggen voor zowel braken en de ontsteking in haar maag en darmen.

M.b.t de haarballen kan ik je de anti haarbalpasta van Beaphar aanraden. Ik heb een poes Polleke die tot voor een jaar geleden ook bijna dagelijks braakte, bij haar was de oorzaak stress. Intussen zijn de stressfactoren verdwenen, krijgt ze voer van RC sensible en RC huid en haar en dagelijks anti-haarbal pasta. En het braken is gestopt.
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Ze heeft inderdaad snel last van stress. Maar ze deelt het ook uit. Ze mag graag domineren of jagen op de ondergeschikte in de groep. Ik ben van plan om haar bij te laten komen en dan te koppelen aan mijn oudste blaasgruiser. Hij heeft een eigen kamer omdat hij spontaan blaasontsteking krijgt bij drukte en visite. Toen hij nog bij Frummel in de groep zat waren die 2 wel vrienden.
Frummel heeft dan ook gelijk geen last meer van onze jongste.
Pfff, wat kan een mens dan in paniek raken zeg, vooral als het om mijn poezels gaat

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Ennakee »

Zoals jij Frummel omschrijf, zo is Polleke ook . Intussen is zij nog mijn enige kat, maar in de tijd dat ik nog drie andere katten had, was zij degene die de andere agressief benaderde en uitlokten. En de andere katten reageerden totaal niet, en dan was ze daar boos om. In wezen was zij erg angstig, en maskeerde dit door aan te vallen of een schijnaanval in te zetten.

Zij was passief agressief qua karakter en erg snel geïrriteerd. In deze periode was het ook bijna dagelijks raak qua braken, en dat was vaak alleen maar water.

In de afgelopen twee jaar zijn haar drie soortgenoten overleden, ik heb haar overgezet op andere voeding en het braken is gestopt. Op een enkele keer eens in de zoveel weken na.
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Ja inderdaad. Polleke klinkt als Frummel. Ze is heel onzeker.
Ze is de nacht doorgekomen zonder braken. Vanmorgen weer een remmer gegeven en brokjes neergezet, maar ik moest ze even op een rijtje leggen uit de bak. Poezen....
Maar als ik jouw verhaal zo hoor denk ik dat ik er goed aan doe om Frummel op een rustige plek van het huis onder te brengen. Rust voor haar en rust voor beneden

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Omnia »

Hopelijk gaat de rust Frummel helpen
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Ennakee »

Ja het zijn net meisjes met het ' Prinses op de erwt syndroom'....:lol:

Ik denk inderdaad dat het goed zou zijn om haar in de rust te houden. Ik ben benieuwd hoe ze daarop gaat reageren. Hopelijk hetzelfde al Polleke
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Het gaat goed met Frum, wel 2 keer overgeven, maar dat was aantoonbaar haar en wat voer. Ze lijkt het wel ok te vinden daar. Ga van de week de oude blaasgruiser paar keer bij laten. Zien hoe het dan gaat en of ze weer vriendjes gaan worden

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Ennakee »

Mooi nieuws om te horen, hopelijk is Frummel snel van het braakprobleem verlost, en staat ze weer relaxter in het leven. En accepteert zij ook de rustige kater goed!

(Zou je af en toe een update willen geven over het verloop? Dit kan misschien voor nieuwe leden of bezoekers van het forum met dezelfde problematiek met hun dieren, ook helpen.)

We duimen!
Gebruikersavatar
Catlady13
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 sep 2013 21:12
Locatie: Ergens in Noorden

Re: Overgeven, DA weet niet

Bericht door Catlady13 »

Tuurlijk wil ik updates geven. Heb zelf ook weer veel geleerd en ik heb al 20 jaar katten.

Frummel is 100% een heel onzekere poes. Ze weet zich geen houding te geven en blaast naar mijn man of zoon(en zelfs een keer naar mij) als ze binnenkomen. Ze is heel knuffelig maar kan dan opeens bijten of pootje uithalen met nagels. En dan kruipt ze weer in haar schulp.
Ze heeft de rustige kater ontmoet, maar geen herkening. Ze blies ook en kroop weg. Rustig aan doen dus.

Ze krijgt nu blaasgruis brokjes met sensitive brokjes. Ik ga vandaag zonder remmer proberen, want ze heeft al 2 dagen niks overgegeven.

Wat ik ook heb gemerkt is dat de groep waar Frummel zat rustiger wordt. We hebben echt maanden aan plasserij gehad en nu 2 dagen niks.
Hopelijk blijft deze lijn stijgen.

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Doe wat je zegt en zeg wat je doet
Plaats reactie