Beste kattenliefhebbers,
Ik zet dit onderwerp op verschillende forums want ik heb echt advies/meningen nodig van andere kattenliefhebbers.
Want ik heb een groot dilemma!
Begin vorig jaar ging ik voor de 1e keer naar mijn nieuwe dierenarts bij mij in de buurt (ik was dat jaar ervoor verhuisd) voor de inentingen.
Tijdens het routine onderzoek van Ricky (4 jaar) deelde de dierenarts mij mee dat hij een hartruis hoorde. Nou was dit geen oud nieuws voor mij. Hiervoor ook bij 2 andere dierenartsen geweest die dit ook hadden opgemerkt maar er niet bij gezegd wat voor (ernstige) volgen dit zou kunnen hebben voor de gezondheid van Ricky.
Ik had me er ook niet in verdiept omdat hij nergens last van heeft en zeer actief is in zijn doen en laten.
In het verleden heb ik (samen met mijn toenmalige vriend) ook een kat gehad die een hartruis had en is ook op 7 jarige leeftijd daaraan overleden. Wel had ik het idee dat het ermee te maken had dat hij van een boerderij kwam en een erfelijke tandvleesontsteking had meegekregen van zijn moeder, wat ook niet bevorderlijk was voor zijn gezondheid.
Ik heb toen een paar maanden later een echo laten maken bij een dierenkliniek bij mij in de buurt. Daaruit kwam dat hij een ernstige hartruis heeft, hij bleef redelijk rustig liggen en de dierenarts was erg verbaasd dat hij zo actief en fit rondliep in de ruimte.
Zij legde uit dat op later termijn de afwijkende hartkamer zoals een emmer zou kunnen overlopen en dat hij dan zou overlijden.
Ik heb toen 2 soorten medicatie meegekregen: Benakor en Atenolol actavis.
Omdat mijn katten altijd de beste voeding etc krijgen heb ik ze nooit medicatie hoeven geven en Ricky was het er totaal niet mee eens als ik de tabletten probeerde te geven.
Ook prakken in natvoer hielp niet. Ik merkte geen verschil in zijn gedrag maar dit komt waarschijnlijk omdat hij nog geen symptomen heeft.
Het is een van de redenen waarom ik ben gestopt met het te geven. De stress die het hem gaf, en dat wilde ik hem gewoon niet aandoen en plus het feit dat het waarschijnlijk ook niet goed was voor zijn hart.
Nu een jaar later is hij (zonder medicatie) nog steeds gezond, actief en fit. Misschien komt het ook omdat ik nu in een flat woon op de 1e verdieping. Ik heb wel een kattentrapje laten maken maar daar gaan ze beiden niet vanaf. Wel springt Ricky weleens gewoon van mijn balkon en loopt dat een klein rondje. De dierenarts zei dat dat soort korte inspanningen geen negatief effect zou hebben op zijn aandoening.
Waar ik mij vooral zorgen om maak is over het feit dat het opeens afgelopen kan zijn (dat ik hem ergens dood vind) En dat zijn vriendje Ozzy alleen achterblijft. Hij is echt een knuffelkat en zou echt verpieteren als Ricky zou komen te overlijden.
Nou heb ik al wel de keuze gemaakt om een nieuw kattenvriendje te nemen. Hij/zij zal in februari Maart bij mij in huis komen.
Natuurlijk kan het zijn dat Ricky nog 10 jaar leeft (zou ik heeel blij van worden) maar ik moet ook rekening houden dat hij me eerder verlaat. En meteen een andere kat nemen als Ricky er niet meer is is ook geen optie omdat er ook gerouwd moet worden. En dat de kat geen vervanging voor Ricky moet zijn. Als er al een kattenvriendje is op dat moment, kan deze Ozzy en mij er misschien doorheen slepen en/of afleiden.
Graag zou ik van andere kattenliefhebbers wat meningen/adviezen krijgen.
Gr Marloes
Ricky & Ozzy
hartruis
- ElizabethJohanna
- Kitten
Re: hartruis
Hallo Marloes,
Ik lees net jouw berichtje van januari 2016. Zelf heb ik een kater van 9 jaar met hartruis. Dit is 2 jaar geleden ontdekt. Ik heb een hart echo laten maken en er is toen geconstateerd dat hij de hartziekte HCM heeft. Op internet kan je veel vinden over HCM en de gevolgen daarvan. Omdat mijn kat nog erg levendig is en (nog) geen last heeft, heeft de dierenarts geen medicijnen voorgeschreven, maar ik moet wel in de gaten houden dat zijn hartje niet sneller gaat kloppen. Dan moet hij wel medicijnen krijgen. Er zijn gegevens bekend hoeveel hartslagen een kat moet hebben tijdens rust.
Ik hoop je hiermee een beetje informatie te hebben gegeven.
Sterkte en vriendelijke groet,
ElizabethJohanna
Ik lees net jouw berichtje van januari 2016. Zelf heb ik een kater van 9 jaar met hartruis. Dit is 2 jaar geleden ontdekt. Ik heb een hart echo laten maken en er is toen geconstateerd dat hij de hartziekte HCM heeft. Op internet kan je veel vinden over HCM en de gevolgen daarvan. Omdat mijn kat nog erg levendig is en (nog) geen last heeft, heeft de dierenarts geen medicijnen voorgeschreven, maar ik moet wel in de gaten houden dat zijn hartje niet sneller gaat kloppen. Dan moet hij wel medicijnen krijgen. Er zijn gegevens bekend hoeveel hartslagen een kat moet hebben tijdens rust.
Ik hoop je hiermee een beetje informatie te hebben gegeven.
Sterkte en vriendelijke groet,
ElizabethJohanna