Poes gestresst?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Poes gestresst?

Bericht door Betske »

Hoihoi,

Ik heb nu ongeveer 2 maanden mijn Ragdoll Kyra, een supergevoelige, aanhankelijke en lieve poes. Het is tot nu toe heel goed gegaan. Kwam graag knuffelen, speelde goed en leek gelukkig. Sinds 2 dagen is dit echter veranderd. Ze lijkt gestresst. Ze heeft vaker grotere pupillen, zit op een gespannen manier, gaapt vaker, likt continu haar bekje af en is minder aanhankelijk. Ze ligt nu op m'n bed te slapen terwijl ze normaal altijd bij me komt liggen. Ik heb niks in m'n interieur veranderd en er is ook niks gebeurd. Ik voel mezelf de laatste 2 dagen wel slecht door persoonlijke omstandigheden. Kan het zijn dat ze dit oppikt? Ik weet niet of katten in die mate gevoelig zijn dat ze dat bij hun baasje kunnen voelen.
Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen....

Groetjes, Betske.
Groetjes van Betske en Kyra :)
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Poes gestresst?

Bericht door Omnia »

Hoi Betske,

Het kan goed dat Kyra jouw onrust op pikt en daardoor nu een beetje afstand houdt. Ook katten zijn vaak hooggevoelig en pikken veel signalen op uit hun omgeving en van hun baasjes.

Wanneer jij beter in je vel komt te zitten, zal Kyra wel weer het contact met je herstellen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes gestresst?

Bericht door Dinky »

Het zou inderdaad door jouw stress kunnen komen maar ook bij medische problemen zonderen katten zich vaak meer af.
Zeker omdat je zegt dat ze ook zo haar bekje likt zou ik in ieder geval contact opnemen met da en het daar voorleggen. Een medische oorzaak is zo op afstand moeilijk in te schatten...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Re: Poes gestresst?

Bericht door Betske »

Ik ga morgen met haar naar de dierenarts. Ze wordt steeds passiever en ik merk een duidelijke gedragsverandering. Ze zondert zich meer af en loopt me niet meer continu achterna. Ze is ook minder aanhankelijk geworden. Ik hoop zo dat het niks ergs is :(
Groetjes van Betske en Kyra :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes gestresst?

Bericht door castratenkoor »

Verstandig dat je naar de dierenarts gaat. Ik hoop dat het iets onschuldigs is.

Sterkte!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Dorien66

Re: Poes gestresst?

Bericht door Dorien66 »

Ik ben heel benieuwd...
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Re: Poes gestresst?

Bericht door Betske »

Ik ben met Kyra naar de dierenarts geweest. Er was gelukkig niks ergs aan de hand. Ze was wel een beetje benauwd, waar ze een kuurtje voor heeft gekregen. Verder is ze toch echt gestresst. Ik heb een Feliway verdamper gehaald en van de dierenarts Hill's Urinary stress gekregen. Afgelopen nacht heeft ze voor het eerst in dagen weer flink gespeeld en toen ik net thuis kwam rende ze naar de deur, net zoals ze eerst altijd deed. Nu gaat ze weer lekker naast me op de bank liggen. Ik ben het vierde baasje van Kyra, vorige baasjes hebben haar weggedaan omdat ze niet tegen andere katten/honden/kinderen en drukte kon. Ze is dus extreem gevoelig. Afgelopen week heb ik mezelf heel slecht gevoeld en is er wat meer bezoek geweest. Ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben hoe ik het voor haar zo rustig mogelijk kan maken. Ik woon alleen en ben veel thuis, dus ik doe heel erg mijn best voor haar :) ik wil echt dat ze gelukkig is!
Groetjes van Betske en Kyra :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes gestresst?

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat het beter lijkt te gaan. Ik hoop dat dat doorzet. Laat het kuurtje en het andere voer maar goed zijn werk doen. Vier maal recvhts is scheepsrechts, hopelijk heeft Kyra nu haar perfecte woning, waar ze lekker zichzelf mag zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kimm
Poema
Poema
Berichten: 356
Lid geworden op: 07 okt 2015 16:55

Re: Poes gestresst?

Bericht door Kimm »

Wat super dat je dan juist voor haar hebt gekozen! Heeft ze ook een lekker plekje waar ze zich kan afzonderen als ze dat wilt? Als er bezoek komt ofzo. Fijn dat het beter gaat, hoop ook dat je jezelf wat beter voelt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Re: Poes gestresst?

Bericht door Betske »

Bedankt allemaal, echt lief :)

Kim, ja ik dacht dat ik haar veel rust en veiligheid kon bieden en haar vorige baasjes zeiden ook dat ze er veel beter uitziet. Ze is van nog geen 3 kilo naar 4.1 kilo gegaan :) Meestal als ze zich af wil zonderen gaat ze op mijn bed liggen of in het handdoekenkastje in de badkamer haha.
Groetjes van Betske en Kyra :)
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Re: Poes gestresst?

Bericht door Betske »

Gisteren ben ik een dag wat langer weggeweest en toen ik 's avonds thuiskwam had ze de gang ondergepoept en in mijn slaapkamer tegen de muur, allemaal geen diarree. Ze had ook nog gewoon gepoept in de kattenbak. De kattenbak had ik voordat ik ging nog helemaal leeggegooid en schoongemaakt. Ik denk dat het een combinatie was van verlatingsangst en stress. Ik ben vandaag de hele dag weggeweest en ze heeft naast me op de bank gelegen en regelmatig op mijn schoot gelegen. Wel doet ze nog regelmatig tongelen. Ze heeft vandaag gewoon netjes de kattenbak gebruikt. Ik schrok ervan gisteren, het was de eerste keer dat ze zoiets deed. Ik vraag me af wat ik nog meer kan doen om het haar naar de zin te maken en te zorgen dat ze het fijn heeft als ze even alleen is. Ik weet het niet meer zo goed :(
Groetjes van Betske en Kyra :)
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Poes gestresst?

Bericht door Omnia »

Wanneer jij weg bent, mag Kyra dan in de hele woning? Of alleen in een beperkte ruimte. Wanneer jij thuis bent, heb je dan geluid om je heen van radio of tv? Of is alles stil.

Stel dat je wel iets van geluid om je heen hebt, maar wanneer je Kyra alleen laat niet. Dan zou dit een stressreactie uit kunnen lokken.

Want ik denk toch dat haar gedrag stressgerelateerd kan zijn.

Sterkte....
Gebruikersavatar
Betske
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:14

Re: Poes gestresst?

Bericht door Betske »

Kyra mag in de hele woning. Ik laat ook altijd de radio aan voor haar. Ik denk dat ze ook gewoon hele erge verlatingsangst heeft. Ik ga heel erg mijn best voor haar doen :)
Groetjes van Betske en Kyra :)
Plaats reactie