Calciumoxalaatsteen en een voedselallergie, wat nu?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Calciumoxalaatsteen en een voedselallergie, wat nu?

Bericht door puksji »

Tijd geleden dat ik hier was (Simba in Pluisjetopic en daarna met Puk Eosinofiele Gastritis Enteritis).
Opnieuw problemen met Puk. De Eosinofiele Gastritis Enteritis bleek te komen door voedselallergie voor granen en plantaardige eiwitten. Inmiddels doet ze het nu al 4 jaar goed op dat voer zonder nog klachten te hebben.
Nu het nieuwe grote probleem. Plotseling kreeg ze vanaf vermoedelijk vorig jaar al steeds blaasontstekingen. Uiteindelijk verder onderzoek laten doen met echo's en er was een steen zichtbaar. Steen is 2 weken geleden verwijderd en ze is goed opgeknapt. Ook een bloedonderzoek laten doen mbt de nieren en die zijn gelukkig goed. Maar nu kwam de uitslag van de steen, een calciumoxalaatsteen. Het onderzoek is door royal canin gedaan. En wat adviseren zij, RC urinary! Van dat voer wordt ze dus doodziek, omdat er mais, tarwe en plantaardige eiwitten in zitten. Het probleem van een calciumoxalaatsteen is dat het niet werkt om de urine heel zuur te maken. Daarom begrijp ik dat voeradvies niet helemaal, omdat dat bedoeld is voor struviet wat wel vatbaar is voor zuur.
Ik weet mij nu geen raad meer, want doorgaan met het oude voer betekent dat ze binnen een half jaar weer een steen kan hebben.
Wie weet raad?
Laatst gewijzigd door puksji op 20 jun 2016 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Calciumoxolaatsteen en een voedselallergie, wat nu?

Bericht door Rik »

Uh... :???: Het onderzoek is gedaan door Royal canin... en zij adviseren...RC urinary!
Is dat niet een beetje "Conflict of interest" ??

Volgens mij staat als advies voor calciumoxalaatstenen heel, heel, heel veel water drinken. Geef je droogvoer of natvoer??

Welk voer geef je nu?
Calciumoxalaat

Stenen die bestaan uit kristallen van calciumoxalaat vormen zich wanneer de urine veel calcium en oxalaalzuur bevat. Ze komen veelal voor bij oudere katten. Deze stenen kunnen niet worden opgelost, maar moeten operatief worden verwijderd. Zure urine (dat willen zeggen met een pH-waarde van < 6) verhoogt de kans op het ontstaan van calciumoxalaat. De dierenarts kan bepalen wat de pH-waarde is van de urine.

Overige risicofactoren voor het ontstaan van calciumoxaat zijn onder andere:
een hoog calcium in het voer
een hoog oxalaatgehalte in het voer
een hoog eiwitgehalte in het voer

Een hoog eiwitgehalte zorgt voor een hoger calciumgehalte in de urine. Magnesium gaat juist de vorming van calciumoxalaat stenen tegen. Er moet in voeding dus niet teveel en niet te weinig magnesium zitten. Ook hier geldt hoe meer geconcentreerd de urine, hoe groter de kans op het ontstaan van gruis.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Calciumoxolaatsteen en een voedselallergie, wat nu?

Bericht door Dinky »

oxalaatgruis heb ik gelukkig geen ervaring mee. Wel is het zo dat het steeds vaker voor lijkt te komen, vermoedelijk omdat preventief verzuurders aan voeding worden toegevoegd.......

Weet niet welk voer je nu geeft? Misschien dat er een vergelijkbaar voer te vinden is met bijvoorbeeld minder calcium dat een bouwstof is voor (calcium)oxalaatgruis?

Het is in ieder geval verstandig om zo nu en dan de Ph waarde te controleren door middel van Ph meetstrips. Ideale zuurgraad is 6.3 voor katten.

Heb mij altijd al verbaasd dat voer zowel voorkomt dat er struviet als oxalaat ontstaat......
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Calciumoxalaatsteen en een voedselallergie, wat nu?

Bericht door puksji »

De onderzoeken worden vrijwel altijd door RC of Hills gedaan.

Dacht dat ik het erbij had gezet wat zij nu krijgt, dus niet :oops:
RC hypoallergenic droogvoer. Dat is er ook alleen in droogvoer.

Inmiddels weer met de da ass. gesproken die allemaal uitzoekwerk heeft gedaan voor mij. Het voer wat het meest in de buurt zou komen is renal natvoer, maar geen kip omdat veel katten allergisch zijn voor kip.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Cerna

Re: Calciumoxalaatsteen en een voedselallergie, wat nu?

Bericht door Cerna »

Hoi Inge

Bij Milka is afgelopen oktober een grintpad aan oxalaatstenen verwijderd en Milka eet geen dieetvoer. Is altijd een lastige eter geweest, maar Hills-KD en Royal Canin normale brokjes gaan er beetje bij beetje wel in. En toen moest ze dieetvoer.
Nou, echt niet dus. Van alles geprobeerd (gelukkig proefzakjes of met smaakgarantie), maar ze liet het me allemaal houden.

Nu eet ze dus normaal en krijgt 2x daags een pilletje Eurologist van de huisdierendokter en het gaat prima. En ik weet van iemand met ook een kieskeur die na een operatie al 5 jaar schone urine heeft dankzij Eurologist.
Ik zou het dus gaan proberen.

Je kunt ook van Trovet Renal & Oxalate geven, maar ik weet niet of dit geschikt is voor Puk.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Calciumoxalaatsteen en een voedselallergie, wat nu?

Bericht door puksji »

Hoi Annet!

Ik heb net een zakje beef en tonijn bij de da opgehaald om te kijken hoe ze reageert. Simba vond het destijds niet om te hachelen, maar Puk werd alleen van de aanblik van het zakje helemaal gek, ze viel me nog net niet aan.. Half zakje gegeven en dat werd achter elkaar naar binnen gewerkt. Nu afwachten of ze vanavond niet in elkaar gedoken zit van de buikpijn.
De trovet ook al besproken met de da, die vond ze toen Simba dat kreeg erg lekker. Ze gaan proefzakjes voor ons bestellen.
De ph van de urine was de laatste keer wel goed, maar het schijnt dat oxalaat in iedere zuurgraad gedijt, dus de zuurgraad aanpakken heeft geen effect.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Calciumoxalaatsteen en een voedselallergie, wat nu?

Bericht door Adriana »

zie nog geen commentaar op de eurologist-tip van annet en zeker weten, we hebben een aantal positieve terugmeldingen op eurologist op het forum staan.
www.huisdierendokter.nl en zo snel mogelijk lijkt me...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Calciumoxalaatsteen en een voedselallergie, wat nu?

Bericht door puksji »

Eurologist is zeker een optie als ze toch op het hypoallergene voer moet blijven staan, wat nu niet meteen de eerste keus is. Om nu alles tegelijk te gaan doen zie ik gewoon niet zitten. Overigens is er ook geen bewijs of zekerheid dat eurologist afdoende gaat helpen, omdat ik ook van de da ass. heb gehoord dat er ook wel genoeg gevallen zijn van katten die zonder speciaal dieet nooit meer een steen hebben terug gekregen. En die zullen ook niet allemaal eurologist hebben gekregen. Maar ik sta er ook niet afwijzend tegenover. Eerst het ene en dan het ander. Ook is er nog de kans dat ze allergisch reageert op de eurologist, het is tenslotte plantaardig.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Plaats reactie