Meerdere dingen maar nog wel levendig

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
MsFelix
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2016 01:04

Meerdere dingen maar nog wel levendig

Bericht door MsFelix »

Hallo allemaal.
Ik heb mij net aangemeld hier op de site omdat ik met een vraag zit over mijn 17 jarige kat Simba.

Simba is een ontzettend lieve kat, die wel altijd wat gedragsproblemen heeft gehad. Het is een ontzettend doordrammertje.
Twee jaar geleden vertoonde hij ineens obsessief gedrag met eten. Ook ging hij gillen in de nachtelijke uren en was hij behoorlijk afgevallen. Hij bleek toen een slecht werkende schildklier te hebben.
Hij heeft pilletjes gekregen en het gillen is wat afgenomen. Hij heeft altijd brokjes gekregen maar sinds enige tijd wilde hij die niet meer eten. Hij kauwt er ook niet meer op, maar slikt ze geheel door waardoor ze er direct weer uitkomen. Er is aan zijn gebit niets te zien, maar toch lijkt hij geen brokjes te kunnen verdragen. Snoepjes daarintegen kauwt hij wel gewoon. (neemt hij mij dan in de maling?)
Sinds enige tijd weten we ook dat hij nierfalen heeft.
Hij drinkt en plast veel en blijft aan de magere kant. Hij heeft ook wat last van artrose en stijfheid. Daarvoor krijgt hij methacam en voor zijn nieren heeft hij nierdieet voer. Dat van de dierenarts wil hij echter niet eten. Hij krijgt Beaphar, wat hij echt super lekker vind. Hij eet dan ook erg veel natvoer op een dag, droogvoer helemaal niet meer.
Toch vertoont hij nog steeds zeer hinderlijk gedrag. Hij volgt mij en mijn vriend overal naar toe. Hij mauwt en zeurt maar de hele dag door, ook als er wel eten staat. We vallen soms gewoon over hem heen, want soms dan wil je nog even snel wat pakken en dan ineens zit die kat tussen je benen.

De kat heeft altijd binnen geleefd. Als de balkondeur open gaat, gaat hij wel naar buiten. Hij rolt dan lekker op zijn rug en doet stoute dingen, zoals plantjes kauwen en aarde uit de pot halen. Ondeugend is 'ie dus nog wel. Hij knuffelt nog veel, draait op zijn rug om zijn buikje te laten aaien, heeft af en toe zijn gekke kwartiertje en eet en drinkt goed. Eigenlijk heel veel.
Maar hij blijft ook vermageren.
Hij knijpt soms met zijn oogjes. Heeft soms ook ontstoken oogjes, die meestal met een dag weer beter zijn.
Soms gaat hij ineens hoesten en klop ik zachtjes op zijn ruggetje om het te verlichten. Ook spuugt hij wel eens maar niet erg vaak. Hij heeft ook een licht hartruisje.
Hij is echter ook nog erg gek op mij, loopt mij overal achterna en is heel knuffelig en ondeugend.

Mijn vraag is: wat moet ik nou met deze kat?
Hoe weet je nu wanneer je kat pijn heeft of zich echt rot voelt. Het geknijp met zijn ogen zou kunnen betekenen dat hij pijn heeft, maar dat weet ik niet zeker.
Hij mankeert zoveel verschillende dingen, maar is dat een reden om hem in te laten slapen?
Ik wil hem absoluut niet laten lijden, maar weet niet in hoeverre hij nu lijdt.

Bedankt voor het lezen in elk geval.
Groet, MsFelix
Omnia
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mei 2016 17:29

Re: Meerdere dingen maar nog wel levendig

Bericht door Omnia »

Hallo,

Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat je verwacht om te horen. Je verhaal vertoond veel tegenstrijdigheden, zoals niet willen eten en later weer goed eten en drinken etc

Hij laat voor hetgeen hij allemaal onder de lede heeft wel actief gedrag zien, en dat zou een kat die zwaar ziek is of pijn heeft waarschijnlijk niet doen.

Verder is het dom om hem metacam te geven terwijl hij nierpatiënt is, hierdoor gaan de nieren heel snel in functie achteruit. Het staat ook in de bijsluiter dat dit niet gegeven mag worden aan nierfalers. Vraag de dierenarts om een andere pijnstiller bijv eentje uit de opiaten familie.

Ook zijn gebit maar zeker nog meer zijn tandvlees laten controleren, hij kan zweren in mond , tong en tandvlees hebben. Waardoor hij brokjes heel in slikt. Het braken kan ook verband houden met het nierfalen.

Hoeveel hebben jullie voor Simba over, met de juiste behandeling en instelling van medicatie kan hij waarschijnlijk, afhankelijk van zijn nierwaardes nog een tijd een kwalitatief goed leven hebben. Maar dat gaat niet vanzelf, daar zijn jullie verantwoordelijk voor.

Kun ne nog de uitslagen van zijn bloedonderzoek en urine test hier plaatsen, dat helpt de forumleden met het meedenken.

Wanneer je het Pluisje topic leest zul veel andere verhalen van nierpatiënten tegenkomen en zien hoe hun personeel hen heeft verzorgd.

Persoonlijk vind ik dat het een kater is die zeker nog mogelijkheden heeft, met de juiste behandeling en verzorging!

Sterkte met Simba!!!
Cerna

Re: Meerdere dingen maar nog wel levendig

Bericht door Cerna »

Mijn ervaring is dat oudere katten inderdaad geen brokjes meer willen eten. Mijn huidige oudje (bijna 17) eet ook alleen natvoer dus dat is niet ongewoon en wanneer hij Beaphar lekker vindt is dat - ivm het vocht - ook veel beter voor de nieren.

Ik neem aan dat je Metacam in een hele lage dosis geeft en dat dat is ivm de artrose. Je zou ook Analgos kunnen proberen van de huisdierendokter.
Drie jaar geleden overleed onze 18-jarige kater en hij had zo'n beetje hetzelfde als Simba: schildklier, nierfalen, artrose, afvallen en ook helemaal gek op Beaphar. :smile:
Toen ik hem Analgos ging geven, kon hij weer overal bovenop springen. Het is een geweldige pijnstiller bij artrose (niet na een operatie daarvoor is het niet sterk genoeg) en belast de ingewanden niet.
http://www.huisdierendokter.nl/ Kijk bij gewrichten/spieren - pijnbestrijding

Wat jij hinderlijk gedrag noemt, kan ook beginnende dementie zijn en daarom zoekt hij jou de hele tijd op want jij bent vertrouwd. Onze Minoes die wij in 2000 op 19-jarige leeftijd moesten laten inslapen vertoonde dit gedrag ook. En 's nachts schreeuwen omdat ze niet meer wist waar ze was en dan riepen wij vanuit de slaapkamer "Minoes, wij zijn hier!" en dan kwam ze tussen ons in liggen en was het goed.
Toen wist ik nog niet dat er ook pilletjes zijn die misschien helpen (is per kat verschillend). De dierenarts kan ze bestellen en indien niet, dan heeft Medpets ze:
http://www.medpets.nl/cholodin/?lpc=0150000200220000

En verder denk ik dat je gewoon moet accepteren dat veroudering ook gedragsverandering kan laten zien, maar dat is nog geen reden voor inslapen lijkt me.

En welkom op het forum!
MsFelix
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2016 01:04

Re: Meerdere dingen maar nog wel levendig

Bericht door MsFelix »

Bedankt voor de reacties.
Inmiddels is Simba aan zijn 3e jeugd begonnen geloof ik. Hij rent en vliegt door de kamer en wil erg graag spelen.
Alleen is hij ook ontzettend vervelend en plakkerig naar mij toe. Lijkt alleen erger te worden.
Ik geef Methacam in een lage dosering. De dierenarts zei dat het achterhaalde informatie is dat het slecht voor de nieren is, maar wilde toch dat ik hem er niet teveel van geef. Ik geef het nu ook niet elke dag, maar om de dag voor 2 kilo terwijl de kat een kilo of 3 is.
Ik zal eens vragen naar die andere pijnstiller. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Meerdere dingen maar nog wel levendig

Bericht door castratenkoor »

Bij onjuist gebruik is Metacam erg riskant voor de nieren. Daar is niks achterhaalds aan. Het is voor een bejaarde kat van 17 jaar wel riskant, maar Metacam schijnt het beste middel te zijn artrose, omdat het niet alleen pijnstillend is maar ook ontstekingsremmen. En bij artrose ontstaan nou eenmaal ontstekingen.

Het is denk ik kiezen tussen twee kwaden. Maar hij is ook al nierpatiënt lees ik. Mwah dan zou ik het persoonlijk niet geven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Meerdere dingen maar nog wel levendig

Bericht door Dinky »

MsFelix schreef:Bedankt voor de reacties.
Inmiddels is Simba aan zijn 3e jeugd begonnen geloof ik. Hij rent en vliegt door de kamer en wil erg graag spelen.
Alleen is hij ook ontzettend vervelend en plakkerig naar mij toe. Lijkt alleen erger te worden.
Ik geef Methacam in een lage dosering. De dierenarts zei dat het achterhaalde informatie is dat het slecht voor de nieren is, maar wilde toch dat ik hem er niet teveel van geef. Ik geef het nu ook niet elke dag, maar om de dag voor 2 kilo terwijl de kat een kilo of 3 is.
Ik zal eens vragen naar die andere pijnstiller. Bedankt voor de tip!
metacam (werkzame stof meloxicam) is een NSAID en mag daarom in principe niet gegeven worden aan nierpatienten. Dit is geen achterhaalde informatie maar een feit (geldt overigens net zo goed voor mensen. Mensen met nierproblemen mogen ook geen NSAID als pijnstiller).

Op wikipediastaat het negatieve effect als volgt omschreven:
NSAID's hebben tevens een effect op de nier. Doordat ze een remmende werking hebben op de synthese van prostaglandines wordt het effect van deze prostaglandines op de zeeflichaampjes in de nier (het openzetten van de bloedaanvoerende (afferente) arteriole) tegengegaan. Dit resulteert in een vermindering van de bloedaanvoer in de nier, waardoor deze signaleert dat het circulerende volume te klein is en vocht en zout gaat vasthouden. Dit kan weer tot een hoge bloeddruk leiden.
Ben dus wel benieuwd hoe je dierenarts er bij komt dat het achterhaalde informatie zou zijn?
Zou dus ook kijken hoe de kat reageert wanneer je voor bijvoorbeeld 1 kilo of nog minder zou geven. Wat is de minimale hoeveelheid die je kan geven waardoor je een balans vind tussen pijnonderdrukking en een minimale belasting voor de nieren.

Ook zou je kunnen kijken naar alternatieve middelen zoals Annet/Cerna ook aangeeft. Wanneer de DA een vorm van artrose vermoed kan je hier kijken: http://www.huisdierendokter.nl/artrose.htm (staat bij de middelen ook analgos wat Annet/Cerna al aanhaalde)
Wat betreft het zeer aanhankelijk zijn zou je kunnen denken aan het toedienen van cholodin.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
MsFelix
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2016 01:04

Re: Meerdere dingen maar nog wel levendig

Bericht door MsFelix »

Sorry hoor,maar een link naar Wikipedia zegt mij niet dar daar per sé de waarheid op staat en de dierenarts geen gelijk heeft.
Verder had ik eigenlijk al na het eerste bericht niet echt de behoefte om nog te reageren hier.
Voor de goede orde, geld speelt hier geen enkele rol. Simba Is verzekerd en geld heb ik ook genoeg. Het gaat mij puur om wat het beste is voor mijn kat.
Daarnaast ben ik van mening dat het niet het beste is om het beestje vol te proppen met allerlei medicatie. Dit zou in de natuur ook niet gebeuren. Dus ik ga geen medicatie geven om de aanhankelijkheid te reguleren. Hij heeft daar immers zelf geen last van. Ik heb last van zijn constante drang om bij mij te zijn dus zal ik daar een manier voor moeten vinden om mee om te gaan. Medicatie daarvoor is uitgesloten.
Heb het nog nagevraagd bij de da. Methacam kan gewoon in lage dosering gegeven worden. Ik geloof eerder de dierenarts dan Wikipedia.
Daarbij.... Het gaat hier om een kat van 17 jaar. Het houdt een keer op voor hem. Ik tracht met deze 2 medicijnen zijn leven nu zo leuk mogelijk te maken. Slaat dit alles niet meer aan, dan ga ik niet heel erg op zoek naar alternatieven.
Houden van betekent soms ook loslaten. Hij is hoogbejaard. Mensen gaan dan dood, dieren ook.
Voor nu ligt hij hier heerlijk tegen mij aan, terwijl ik zijn kinnetje kriebel. Binnenkort maken we weer een afspraak bij de da om te kijken hoe het met de nieren is.
Hopelijk doet het voer goed.
Zo niet, ik ga geen spoelingen etc doen met hem. Niet omdat het geld kost hoor, zoals vast wel weer gedacht zal worden. Nee.... Deze kat is doodsbang voor de dierenarts. Ik ga het hem niet aandoen.... Omdat ik van hem hou..
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Meerdere dingen maar nog wel levendig

Bericht door Rik »

MsFelix schreef:Heb het nog nagevraagd bij de da. Methacam kan gewoon in lage dosering gegeven worden. Ik geloof eerder de dierenarts dan Wikipedia.
Sorry, maar ik moet even zeggen dat dit niet alleen door Wikipedia gesteld wordt.

Het staat notabene in de bijsluiter van Metacam.
Contra-indicatie(s)
Niet voor gebruik bij katten die lijden aan gastro-intestinale afwijkingen zoals irritatie en bloedingen, verminderde lever-, hart- of nierfunctie en stollingsstoornissen.
Ik neem even aan dat dat bij jou ook in de bijsluiter staat. (Geen gebruik is dus ook niet een lage dosis) Tenzij je dierenarts natuurlijk erbij zegt dat de bijsluiter ook achterhaald is.

Maar goed... het is een keuze... Als Simba er weer levendig door is en er geen alternatief gevonden is...
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Meerdere dingen maar nog wel levendig

Bericht door castratenkoor »

MsFelix schreef:Sorry hoor,maar een link naar Wikipedia zegt mij niet dar daar per sé de waarheid op staat en de dierenarts geen gelijk heeft.
Verder had ik eigenlijk al na het eerste bericht niet echt de behoefte om nog te reageren hier.
Voor de goede orde, geld speelt hier geen enkele rol.

Houden van betekent soms ook loslaten. Hij is hoogbejaard. Mensen gaan dan dood, dieren ook.
Beetje jammer deze reactie. Als je een probleem op een forum plaatst dan gaan goedwillende mensen met de beste bedoelingen van de wereld proberen zo goed mogelijk mee te denken. Volgens mij beschuldigt niemand je ervan dat je er geen geld voor over zou hebben.

Als je niet open staat voor adviezen kun je ze beter ook niet vragen. Mensen steken er energie in, om je te helpen, niet om je te "pesten".

Mensen geven adviezen en delen eigen ervaring. Je hebt zelf je eigen plan en dat is natuurlijk helemaal prima. Volg je gevoel is ook altijd mijn advies. Jij bent degene die de kat door en door kent en jij bent degene die haarfijn aanvoelt hoever je moet gaan met behandelen en wanneer het genoeg is geweest.

Sterkte en veel wijsheid toegewenst.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meerdere dingen maar nog wel levendig

Bericht door ErikPhilippus »

Ik vind dit een beetje rare discussie. Het is mij niet echt duidelijk wat er gevraagd wordt, en de stekeligheden en suggestieve opmerkingen ("niet echt de behoefte om nog te reageren hier", "zoals vast wel weer gedacht zal worden...", "het is niet het beste om het beestje vol te proppen met allerlei medicatie.") zijn niet echt uitnodigend om te reageren en mee te denken. Bovendien lijkt de mening van de DA per definitie hoger aangeslagen te worden dan wat hier wordt aangedragen, dus hou ik me maar afzijdig.

Groetjes,
Erik
Plaats reactie