Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Adriana schreef: Enzo is in opperbeste stemming en als je je afvraagt waarom dit bericht een tijdsaanduiding heeft van vóór 05.00 uur, nou daarom dus….
Fijn, wil ook wel om kwart voor 5 wakker gemaakt worden............ :lol:

Wanneer ik het zo lees is de Miesvariant de beste keus hier want vet hoeft er beslist bij beide niet op! En iemand klaagt dat het kleine brokjes zijn, maar dat is voor tandenloze Cerná juist prima. Ik ga dus voor de Special.
Nu maar hopen dat ze het lekker blijven vinden. :epray:
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Dank je Ennakee voor jouw uitgebreide reactie. Ik ga mij even verdiepen in de Ipakitine en Puur Nier :smile: .

Bij Kreukeltje is afgelopen zaterdag een echo gemaakt en een urineonderzoek gedaan. Beide niertjes zijn wat te klein (+/- 3 cm) en in 1 niertje heeft zij een cyste (+/- 0.5 cm). Verder waren de andere organen gelukkig wel in orde. De dierenarts kon dus, aan de hand van de echo, het minder eten niet verklaren. Het SG van het urineonderzoek was 1017. Wat dus ook wat te waterig is. Volgens de dierenarts is Koetje er beter aan toe dan Kreukeltje, ondanks dat de bloedwaarden van Kreukeltje lager zijn dan die van Koetje. Wat mij dan ook weer zegt dat bloedwaarden dus niet alles zeggen. Volgens hem is het nog steeds niet hopeloos, maar wel iets om in de gaten te houden bij Kreukeltje. Hij wil daarom ook na 3 maanden nog een keer de urine gaan controleren en over een weekje of 6 opnieuw bloedprikken. Ik heb haar afgelopen zaterdag een Mirtazipine moeten geven om haar door het minder eten heen te trekken. Dit werkte helaas maar voor een paar daagjes en zij is op dit moment weer wat afgevallen. Vandaag moet ik van de dierenarts nogmaals een kwartje Mirtazipine geven, gezien het weleens voorkomt dat 1 keer niet genoeg is. Hopelijk trekt dit haar er wel doorheen. Mocht dit niet het geval zijn, dan wil de dierenarts een foto van haar borstkas gaan maken en een voedingssonde aanleggen. Soms voel ik mij zo machteloos :-( .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Heb je wel eens gehoord van Reactiv tonicum Cat/Dog van het merk Aniwell?
Daarmee kreeg ik Freddy vaak weer uit een dal.

https://www.dierapotheker.nl/product/15 ... %2Btonicum

De honden variant is vrijwel identiek en kun je ook aan katten geven. Er zit alleen 2x zoveel in een flesje.

https://www.dierapotheker.nl/product/15 ... %2Btonicum

Ik heb beide producten gebruikt voor Freddy en hij vond het lekker, ook tijdens periodes dat hij misselijk was. Hij reageerde slecht op de mirtazapine dus ik moest iets anders zoeken wat hem weer in het zadel
hielp.

En verder gaf ik hem eten met een pipet, wanneer hij niet voldoende uit zichzelf wilde of kon eten.
Zodra hij weer eten in zijn buik had zag je hem gewoon opknappen.
Hij hield een stabiel gewicht en werd zeker in het begin zelfs hierdoor wat zwaarder, waarmee ik toendertijd erg blij was.

Misschien wil je nog eens overwegen of het spuitjevoeren een optie kan zijn voor zowel kreukeltje als koetje.

Sterkte met de meisjes..
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Nog nooit van gehoord Anneke. Ik ga er eens op zoeken....dank je :smile: . Koetje heb ik 2 keer Mirtazipine moeten geven. Hierna ging zij gewoon weer eten. Weliswaar geen 100% nierdieet, maar tot op heden krijgt zij 40% nierdieet (RC Renal Special) en 60% RC Sensible. Hiervan stouwt zij per dag een 60 gram (harde brokjes) weg. Zij is gelukkig op dit moment qua gewicht stabiel (5.95kg). Maar mocht het nodig zijn, dan is ongetwijfeld die Reactive tonicum een goede vervanger voor de Mirtazipine. Ik ga mij er in ieder geval in verdiepen. Voor Kreuk wil ik toch nog 1 keer die Mirtazipine proberen en hopen dat dit nu ook werkt. De 1e keer begon zij wel meteen als een gek te eten. Mocht dit niet zo zijn, dan wil ik in eerste instantie even met het advies van de dierenarts meegaan en een röntgenfoto laten maken.

Ik houd het spuitjevoeren nog altijd in mijn achterhoofd. Wil er alleen op dit moment nog niet aan beginnen. Koetje eet op dit moment goed. Ondanks dat zij geen volledig nierdieet krijgt, heb ik daar op dit moment vrede mee. Zij is vrolijk, speelt en komt kroelen. Semintra geven met een spuitje is op dit moment al een redelijk gevecht geworden. Het gaat op dit moment al gepaard met blazen, grommen, nagels en hapbewegingen. Wanneer ik met het spuitje aankom, maakt zij al dat zij weg is. Moest de laatste keer even zo om haar lachen. Zij lag op bed en ik kwam met de Semintra aan. Koetje springt van het bed af en kruipt achter de gordijnen. Onder het gordijn kwamen alleen nog 2 witte pootjes te voorschijn :lol: . Als een klein beetje Semintra geven al zo'n uitwerking heeft op haar, dan vrees ik voor het spuitjevoeren. Ik maak haar daar op dit moment niet gelukkiger mee.
Kreukeltje daarentegen zou hier wel een kandidaatje voor kunnen zijn. Zij is bij het geven van Semintra ook gewoon rustig en zichzelf. Maar eerst nog maar 1 keer de Mirtazipine proberen en kijken wat het doet. Hopelijk trekt dit haar er gewoon doorheen en is een röntgenfoto en/of sondevoeding helemaal niet nodig. Het lijntje met mijn dierenarts is in ieder geval erg kort en dat vind ik toch best prettig.
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Even een niet zo positief berichtje van mijn kant.....

Kreukeltje ging weer minder eten en we zijn gisteravond bij de dierenarts beland. Haar bloeddruk was goed en er is meteen een thoraxfoto gemaakt. Op de thoraxfoto was eigenlijk helemaal niets te zien en zag er netjes uit. De dierenarts snapte er niets van en kon na al die onderzoeken het slechte eten niet verklaren (echo, urineonderzoek, etc). De laatste bloeduitslagen dateren van 22 februari en het leek hem sterk dat daar iets in veranderd zou zijn, gezien dat nog maar kort geleden was. Hij heeft toen toch maar voor de zekerheid bloed geprikt. En daar ging het fout :cry: . Creatinine was 201 (ref. 141) en nu 435 (ref. 212) en haar ureum is nu 22. De dierenarts gaf zelf ook toe dat hij dit absoluut niet verwacht had binnen zo'n korte tijd. Buiten dit is Kreukeltje haar Kalium ook te laag. We hadden 2 opties: aan euthanasie gaan denken of opnemen en kalium omhoog proberen te krijgen en infuus geven en wanneer het kalium weer normaal zou zijn een voedingssonde aanbrengen en na 3 dagen kijken of haar waarden naar beneden gaan. De dierenarts wist alleen niet of t in haar situatie (SG van 1017 en beiden niertjes die wat te klein zijn) zou gaan helpen. Hij heeft nog een second opinion aan een collega gevraagd, maar het komt neer op "het kan vriezen of het kan dooien".
Wij hebben met de dierenarts afgesproken dat wij er even over zouden nadenken. Onderweg terug naar huis waren wij er eigenlijk al over uit dat wij het toch wilde proberen. Ik wil mijzelf achteraf geen verwijd maken dat we misschien niet alles geprobeerd hebben. Of mezelf de vraag gaan stellen "wat als...". Dus weer de dierenarts gebeld en we konden meteen terug komen. Zij is daar aan het infuus gelegd met extra kalium. Zij heeft wat astronautenvoer via een spuitje in haar bekje gekregen en zij was eigenlijk erg relaxed en nieuwsgierig. Dit vond de dierenarts best fijn om te zien, gezien een gestresst katje ook niet helpt in deze situatie.
Vanmorgen heeft het dierenhospitaal mij nog gebeld. Kreukeltje is goed de nacht doorgekomen, zij is iets aangekomen en is nog steeds alert.
Het is dus nu 3 dagen lang wachten of het aan gaat slaan :epray: . Dat worden 3 hele lange dagen.....zit er op dit moment behoorlijk doorheen :cry: .
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik zie dat de referentie van de creatine anders is dan bij de vorige meting. Dat zou dus betekenen dat het een andere soort meting is geweest (wat ik op zich wel raar vind). Daar kunnen natuurlijk ook afwijking in zitten (een referentie van 212 ben ik nog nooit tegengekomen voor crea). De duimen draaien hier volop dat ze weer wat eetlust krijgt en weer opknapt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Klopt Rik dat de referentie anders is dan bij de vorige meting. De vorige meting heb ik laten doen bij de oude dierenarts. De dierenarts waar ik nu sinds een paar weken kom, is de nieuwe dierenarts, gezien ik bij mijn oude dierenarts geen goed gevoel meer had. Het lab van de oude dierenarts hanteert een referentiewaarde (met een bovenwaarde van) 141.4. Bij de nieuwe dierenarts is dit 212. Hij heeft de nieuwe waarden niet volledig omgerekend om een vergelijking in achteruitgang te maken ten opzichte van de oude vorige meting, maar het komt er op neer dat haar waarden (op een klein beetje na) bijna verdubbelt zijn. Hoe kunnen er afwijkingen in zitten?
Heb begrepen dat de referentiewaarde 164 (zo uit mijn hoofd) ook wel gehanteerd wordt.

Dank je voor het duimen....kunnen we goed gebruiken.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Zover ik het begrijp: Sowieso kunnen andere machines andere waardes geven (hoewel ze geijkt behoren te zijn). En andere meetmethodes kunnen ook niet met elkaar vergeleken worden. Zo zit ze met de één 42% boven de ref. Bij de ander zit ze er 105% boven. Maar die twee percentages kun je weer niet zo met elkaar vergelijken. Je weet niet hoe de "schaal" van de ene meting loopt t.o.v. de ander (de één kan weer harder oplopen dan de ander). Spotchem heeft inderdaad een ref van 164 en zou eigenlijk voor alle metingen/apparaten dus hetzelfde moeten zijn (dacht ik). Je kunt dus alleen iets zeggen als het dezelfde meting is (met bij voorkeur dezelfde machine). Maar ok... je kunt waarschijnlijk wel zeggen dat de waarde slechter geworden is (want het verschil is wel erg groot). Maar verkijk je verder ook niet op de crea. De ureum is voor de misselijkheid belangrijker. Er wordt dan ook meestal gezegd... behandel het beestje en niet de waarden. Van belang is dat de ureum (en kalium) waarden weer wat beter worden en hopelijk eet ze dan ook weer goed. Er lopen genoeg katten rond (ook hier) met een hoge crea waarde, zolang ze maar niet in eetstaking gaan. Jij gaat in ieder een zenuwachtig weekend tegemoet dus ik wens jou ook veel sterkte.
Grtz, Rik
Adriana

Bericht door Adriana »

referentie bovenwaarde crea 164 is voor een spotchem-apparaat en vastgesteld door Utrecht.
dat is dus arbitrair.
in Duitsland bij vetmed krijg je andere waardes en een in Duitsland vastgestelde normwaarde.
uit andere apparaten komen andere waardes. wie daar de referentiewaarde voor vaststelt weet ik niet maar die 164 is voorbehouden aan één soort meting/apparaat. er staat daarvoor ook een disclaimer op het overzicht referentiewaardes van univ v utrecht.
per ongeluk zijn hier wel eens nierwaardes zowel door spotchem als vetmed gemeten en dat verschilde behoorlijk op basis van hetzelfde bloed.
zowel meetresultaat als referentiewaarde..
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Kim ik wens je de komende dagen veel sterkte!! Gelukkig ligt Kreukeltje aan het infuus en krijgt ze ook extra kalium. Daardoor kan snel verbetering optreden. Ik raad je wel aan om haar enkel dieetvoer te gaan geven, wanneer ze hopelijk straks weer thuis komt. Desnoods met spuit of pipet. Haar creatinine kan zo hoog geworden zijn omdat ze haar spieren als het waren aan het opeten was. Dit proces kan gestopt worden en stabiliseren.

De kaarsjes worden aangestoken en de duimen en pootjes gaan voor jullie draaien!!
Mon Chou
Lynx
Lynx

Bericht door Mon Chou »

Ik weet dat de oude dierenarts Medvet gebruikte (dat stond in ieder geval op de factuur). Als ik het dus goed begrijp, verschillen de metingen nogal per gebruikte methode. Eigenlijk vind ik dat persoonlijk een beetje vreemd, gezien je dan nooit een goed beeld kan krijgen.

Kreukeltje ligt op dit moment nog steeds aan het infuus. Een voedingssonde hebben zij niet aangebracht, gezien zij het voer (dmv spuitjevoeren) netjes binnen houdt. Buiten het spuitjevoeren eet zij ook wat van haar harde brokjes. Het dwangvoeren gaat gelukkig erg makkelijk, maar het geven van Semintra met het spuitje was al geen probleem bij haar. Wanneer zij hopelijk thuiskomt, dan zal ik dat waarschijnlijk ook op die manier voortzetten, alleen dan met nierdieet.
Morgenochtend wordt er bloed geprikt....hopelijk zijn haar waarden dan een stuk verbeterd :epray: .
Bedankt allemaal voor het mee duimen tot dusver ;-) .

Afbeelding
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Fijn dat spuitje voeren lukt en er daarom geen sonde nodig is :-)
Dat is toch voorzichtig positief ;-) Annet/cerna heeft haar noa ook lange tijd gevoerd met spuitjes, wanneer kreukeltje dat goed toelaat zou ik dat dus zeker als optie zien ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Featherr
Jaguar
Jaguar

Bericht door Featherr »

Ah gossie, die foto. :pdtma:
Ik hoop dat de waardes verbeterd zullen zijn :epray:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Ennakee
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ennakee »

Fijn om te lezen dat het voorzichtig de goede kant op gaat met Kreukeltje!!!

We gaan door met duimen en kaarsjes opsteken tot ze weer veilig thuis is!!!
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Yikes, ter gelegenheid van Pasen heb ik Bowy maar weer eens in de kom op de keukenweegschaal gezet: 2330 gram. Daar schrok ik wel even van. Een aantal maanden geleden was het nog 2,85kg en ik dacht dat ze nu toch wel redelijk at. Nu loopt ze tegen de twintig (met nierfalen en bijna blind) dus ik weet natuurlijk dat er op een gegeven moment een eind aan komt. Wat is jullie ervaring met het steeds lichter worden van een kat op ouderdom? Hoe licht kunnen ze worden zonder problemen en hoe ziet het einde er dan meestal uit? Wordt ze op een gegeven moment gewoon niet meer wakker of is er meestal een moment waarop je vroeger in moet grijpen? Ze is momenteel nog redelijk. Ze staat 's-ochtends om 5 uur op mijn rug of buik mij wakker te maken (honger), ze eet dus nog gewoon en loopt haar rondje buiten als ze de kans krijgt. Hopelijk blijft ze weer een tijdje op dit gewicht.
Grtz, Rik
Plaats reactie