Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, balen dat het niet meer zo makkelijk gaat als eerst. Dali is ook zo'n prima donna, hij heeft alles door. Vaak vraag ik me af: wat gaat er toch allemaal in dat mooie hoofdje om?

Ik heb het ook even overlegd met de DA, en zij heeft niet zoveel zicht op de tolerantie van Semintra - het wordt normaalgesproken door het voer gedaan (zoals jij dus doet, Rik) - maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat Dali dat niet pikt. En ik heb eens gekeken: de dosis is ruim een ml per keer, dus dat gaat niet in één keer achterin de bek.

Bovendien krijgt Dali al elke dag 0,5 ml Amlodipine, en hij ziet me nu al soms als de boeman met het spuitje. Als hij ziet dat ik in de keuken het spuitje vul, dan kruipt hij vaak al weg. Dus nog 1 ml Semintra erbij elke dag, in etappes met een spuitje: nee, dat gaat 'm niet worden vrees ik. Dan maar Semintra op het pootje.

Groetjes,
Erik + Dali & Gaudi
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

ErikPhilippus schreef: Alternatief voor Fortekor is Semintra, dat zou ik dan kunnen geven met een spuitje in de bek. Als het niet te smerig is, kan dat wel bij Dali. Wat is jullie ervaring met Semintra, wordt het goed getolereerd?
Hoe zwaar is Dali? De aanduiding voor het lichaamsgewicht op het spuitje gaat tot 8 kg en dat is 4 mg/ml, dus je geeft een halve ml per kilo. Het zijn dunne spuitjes, die je makkelijk aan de zijkant in het bekje steekt. Je hand om de kop en met je duim even het snorhaarkussen optillen. Kasper laat het wel toe. Ik vind het makkelijker dan hem een pil toedienen. Kasper is wel een dure klant met zijn 5,7 kg. Ik heb in een jaar wel een stuk of 15 flesjes Semintra gekocht van meer dan €30 per stuk.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Sifra schreef:De aanduiding voor het lichaamsgewicht op het spuitje gaat tot 8 kg en dat is 4 mg/ml, dus je geeft een halve ml per kilo.
Het is 1 mg telmisartan per kg. Er zit 4mg termisartan in 1ml Semontra dus de aanbevolen hoeveelheid is 0,25 ml per kg (geen 0,5 ml). Dat is ook de maat op de spuitjes (kg streepjes). Nét nog even gecontroleerd en het klopt. 4 streepjes is 1 ml. Dus voor een kat van 4 kg is het 1 ml. Met Kasper's 5,7 kg zit je dan ook op 1,425 ml en dat is inderdaad wel meer dan 15 flesjes per jaar (stuk of 17). Overigens las ik ook ergens dat ze flacons met 100 ml hebben. Ik weet alleen niet of die ook echt op de markt gebracht zijn, zo ja waar en of dat goedkoper is.

1,5 jaar geleden zij de DA ook tegen mij (toen Semintra nog nieuw was) dat het duurder was dan Fortekor en dat hij het daarom nog niet standaard voorschreef. Ik ben er toch naar overgestapt. Omdat Bowy nog geen 3kg weegt doe ik 1,5 maand met een flesje van 30ml.

Ik had begrepen dat Dali 4,8 kg woog dus dat is bijna 5 streepjes (1,2 ml). Ik betaal overigens € 31,60 voor een flesje van 30ml. Het kan wel zijn dat het met die dunne spuitjes bij Dali wat beter gaat maar dat is een kwestie van proberen. En anders door het eten (en hopen dat ie dat wel pikt).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb Dali net even gewogen: helaas toch weer afgevallen, hij is nu ongeveer 4,6 kg. Dus dat is inderdaad ruim een ml Semintra per dag, ofwel een flesje per maand. Qua kosten scheelt het niet zoveel met Fortekor.
Ik kan proberen of hij het door het eten accepteert, dat zou mooi zijn. Anders net als de Fortekor vermengen met wat GimPet, en op z'n pootjes smeren. Wel een gedoe, maar ik weet het anders ook niet.

Groetjes,
Erik + Bengalen
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Nee! Niet doen op het pootje. Het plakt echt gigantisch!! Ik kon bij Gizmo én Misty de haartjes naast hun bek zo eraf trekken. Het brak letterlijk af als je er een beetje aan frummelde. En dan kwam er maar heel erg weinig naast hun bek maar zodra ze hun bek aflikte en de semintra dus op hun tong lag kwam het meteen op hun lippen.
Ik ben het op een gegeven moment meteen schoon gaan maken met een natte doek omdat je dan nog wel die vieze plakzooi er vanaf kon krijgen. Maar ik wil echt niet weten wat dat doet met de haren als Dali het niet meteen op likt! :pdtstr:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
FrodoSammie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door FrodoSammie »

Balen Erik dat Dali de Fortekor niet zo opeet. Frodo deed dat ook altijd tot zijn "crash" in 2014. Helaas moet ik het sindsdien met een pillenschieter doen en dat gaat goed gelukkig. Hopelijk is de Semintra een optie?

Ik zit hier helaas met twee brakende katten :( Frodo is misselijk van de Clavubactin en heeft vannacht overgegeven. Even aankijken nog maar. Ik geef het nu vlak na zijn eten, hopelijk scheelt dat iets. Sammie gaf ik sinds een paar dagen Ipakitine door het voer. Maar ik vind hem er duidelijk slechter op worden. Vanochtend heeft ook hij overgegeven. Het lijkt wel of alles wat ik hem geef om hem te helpen, dat hij daar alleen maar slechter/misselijk van wordt *zucht*. Ik hou m'n hart vast hoe hij straks op de antibiotica gaat reageren. Ik hoop dat het lab een beetje opschiet met de uitslag. De DA dacht echter dat het vrijdag pas bekend zou zijn.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Voor alle duidelijkheid: ik was niet van plan om de Semintra puur op Dali z'n pootje te smeren, hoor!
Ik wilde het vermengen met een theelepeltje vitaminepasta of vloeibare snack. Zou het dan nog zo'n plakzooi worden?

Frodo en Sammie beterschap toegewenst!

Ciao,
Erik + Bengalen
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

@FrodoSammie: Kasper heeft ook overgegeven van de Clavubactin, wilde niet meer eten en kreeg er bloederige diarree van. Hij krijgt nu probiotica om zijn darmflora te herstellen.
Ik kan mij niet voorstellen dat Sammie misselijk wordt van Ipakitine. Geef je gewoon 2 afgestreken maatlepeltjes per dag? Kan er niet wat anders aan de hand zijn, zoals een te hoog ureumgehalte?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik heb geen idee of het dan nog zo'n plakzooi was. En het was geen aanval he ;) Ik wilde je beschermen omdat het echt ontzettend plakt. Je kan het nog het meest vergelijken als stroop.. Zo voelt het.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Bedankt voor het advies, en ik zal er nog eens over denken of ik overstap op Semintra. Want stroperige pootjes zitten we ook niet op te wachten :cry:

Ik heb eigenlijk ook geen idee of het beter zou zijn dan Fortekor. De werking is iets anders, en ik meen me te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat Fortekor wellicht na een tijd minder effectief zou worden. Ik heb nu de indruk dat het goed aanslaat bij Dali: de laatste maand wordt er duidelijk minder geplast (en hij is zeker niet uitgedroogd), en het SG van de urine is significant hoger geworden nadat ik met Fortekor ben gestart. Dus ik denk ook: never change a winning team...

Groetjes,
Erik + Bengalen
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Ik hoop dat het met alle nierpoezels goed gaat....geen nieuws is goed nieuws lijkt mij :smile: .

Ik heb wel even een vraagje aan jullie. Ik ben namelijk toch even aan het zoeken naar fosfaatbinders. Nu kom ik naast Ipakitine ook Renalzin tegen. Weet iemand toevallig of er een verschil is tussen beide voedingssupplementen?

Bij Ipakitine staat er overigens wel het volgende:
Risico: Ipakitine bevat calciumcarbonaat, en is ongeschikt als een kat al een hoge calcium en fosfor heeft. Laat regelmatig dmv bloedonderzoek de fosfor en calcium-waarden controleren.

Bron:http://www.margali.com/nier-tips.html

Ik dacht Koetje, na 3 weken, eindelijk op 50% nierdieet te hebben. Maar helaas ging zij gisteren weer slechter eten, dus nu maar weer de verhouding teruggeschroefd naar 40% nierdieet :-( . Waarom eet zij nou niet gewoon wat goed voor haar is....eigenwijs ding :evil: .
Voor Kreukeltje staat morgenochtend een echo gepland. Zij moest al geen nierdieet, maar haar oude voer ging zij ook slechter eten en begon af te vallen. Ben dus gisteren met haar naar de dierenarts geweest en zij reageerde nogal bij het lichamelijk onderzoek (ter hoogte van darmen, alvleesklier) :-( . Ik had dus de keuze: of Mirtazipine geven om te kijken of zij wel weer goed ging eten, of kijken dmv een echo of er meer aan de hand is. Krijg er nu al de kriebels van :-(
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Hoi Kim,

Het is moeilijk om een nierkat stabiel te krijgen en te houden. En omdat je er nu ook eigenwijs Kreukeltje erbij hebt, lijkt het me allemaal nog lastiger.

De risico's die jij benoem van de Ipakitine staan niet in de huidige bijsluiter vermeld, dus ik weet niet of jouw info van Margali nog actueel is. Margali is/was ook een forumlid.

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -ipakitine

De Ipakitine brengt ook het ureum dat al aanwezig is naar beneden, dat doet de Renalzin niet. De Renalzin is uitsluitend een fosfaatbinder die in vloeibare vorm meestal niet goed wordt geaccepteerd. Ipakitine over het algemeen wel.

Er zijn forumleden die de Renalzin op plastic spuiten en het dan in laten drogen. De droge klodders verkruimelen ze dan over de voeding. Op deze wijze gegeven werd de Renalzin geaccepteerd.

Persoonlijk heb ik alleen ervaringen met Ipakitine en Pronefra. En dan heb ik de meest positieve ervaring met Ipakitine.

Wanneer je niet alleen maar dieetvoer geeft is het misschien ook raadzaam om over Puur Nier na te denken. Dit is een middel op homeopathische basis. Dit ter extra ondersteuning.
denken
http://www.puurnatuur.nl/nl/product/puur-nier-300tab

M.b.t. de Ipakitine, kun je altijd je vragen stellen aan de dierenartsen die bij Vetoquinol in dienst zijn. Die gegevens heb ik hieronder gezet voor je.

Vragen?

Wij staan voor u klaar!

Vétoquinol bv - Postbus 3191 5203 DD 's-Hertogenbosch

T: + 31 (0)10 498 00 79

F: + 31 (0)800 024 96 94 (gratis)

E: info.nlATvetoquinol.com

Succes en beterschap met de twee dames, en sterkte met Kreukeltje ik hoop dat de alvleesklier in orde zal zijn.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

zucht van geteisterd peroneel...
hier gewisseld van nierdieetvoer. van hills k/d in combi met ander voer naar renal.

royal canin heeft de formules aangepast en here hemel hellup.. vanmorgen vroeg uit mijn bed geramd, achtergrondverlichting pc uitgezet en heen en weer over toetsenbord gedaverd, op onbereikbare (dacht ik) plank gesprongen, in vitrinekast gesprongen (goed gegaan maar @#$%^^&*&*(&*(.. oei oei dikke foei), betaling bijna bijgestuurd.. en zo en zo.
ik bedoel ze zijn drie slagen energieker en langer wakker en actief.

Mies krijgt de andere en hier krijgen ze de super lekkere renal voor nierkatzels die tobben met eetlust. dat is vooral voor Enzo belangrijk.
Mies poept sindsdien weer dagelijks mooie zachte drollen, terwijl ze hard waren en om de twee dagen. bij Enzo moet het ook verbetering brengen, die poept ook om de twee dagen en heel veel en eigenlijk te droog.

waar ze bij hills het etmaal eigenlijk vaak en veel te lang slapend doorbrachten, zijn ze op dit voer zeer actief, ondernemend en goed geluimd.
moet nog eens goed kijken en vergelijken met oudere verpakking wat er allemaal is veranderd maar dit bevalt de katzels hier stukken beter.. nu het personeel nog...

en ja, hier hebben we renalzin gebruikt.
http://www.medpets.nl/renalzin/
toen het net was geintroduceerd was de toepassing het snel omlaag brengen van het anorganische fosforgehalte en dat werkte prima.
alleen slecht te doseren en die natte klodder over het eten werd door MoMo niet gewaardeerd.
ik ben toen kleine kloddertjes gaan drogen en dat was veel beter toe te dienen.
later zag ik dat renalzin werd aanbevolen als soort van ipakitine maar toen gaf ik het al niet meer en heb me er ook niet meer in verdiept. het zit nog steeds in dezelfde verpakking en is dus erg onhandig doseren. zal wel uit het assortiment gaan denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Adriana: hebben we het hier over renal special of select? (beide zijn ook geschikt ter voorkoming van oxalaatstenen en fijn kleine zakjes)?
Hills KD heeft volgens mij ook de smaak veranderd want wordt nauwelijks meer gegeten en ik wil hier ook wel een dartele Cerná en Milka!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Mies eet deze variant
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... gen/515747
zit psylliumvezel in en de energie komt voornamelijk uit zetmeel.
zitten ook stofjes in voor oudere katzels zoals choline en die epa etc vetzuren.

Enzo krijgt
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... gen/515702
ietsje minder psyllium en vetter. voor dat gratenpakhuisje is dat wel handig. ook senior stofjes voor gewrichten en brein. Enzo is in opperbeste stemming en als je je afvraagt waarom dit bericht een tijdsaanduiding heeft van vóór 05.00 uur, nou daarom dus….

ik weet dat dierenartsen de 400 grs verpakking hebben, Zooplus doet minimaal 2 kg.
omdat ik deze ingredienten-samenstellingen beetje eenzijdig vind, krijgen ze Happy Cat nierdieet en Hills' nature's best met veel bredere samenstelling ernaast.
Enzo krijgt RC mobility daarbij voor zijn gewrichten en hij krijgt wat ipa bij het spuitje-drinkwater.
als natvoer krijgen ze per etmaal een verpakking Miamor kip/tonijn met ipa opgeleukt.

ze hebben alle drie geen nierwaardes waar ik blij van word - wisselend fase 1 en ik kan met drie katers, die 's nachts de voerautomaat mollen, geen super maatwerk geven. maar ze hebben ieder voor zich hun voorkeuren, wat ik dan bijstuur door met de hand individueel te voeren. en ze krijgen deze mix van niet en nierdieet om in een vroeg stadium hun nieren te ondersteunen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie