Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Merk aan mezelf dat ik mij hier best druk om maak Rik. Het halve huis staat op zijn kop en inmiddels volledig heringericht voor de poezels. Moet niet gekker worden :oops: . Als ik Koetje vergelijk met Kreukeltje, dan dronk Kreukeltje wel iets meer als Koetje. Maar dat is ook eigenlijk alles. Kreukeltje is zelfs niet afgevallen. Snap er dus eerlijk gezegd erg weinig van en had dit dan ook niet verwacht.

Ik heb overigens donderdagmiddag wel een goed gesprek gehad met mijn nieuwe dierenarts. Ik moest toch nog Semintra ophalen en hij kwam eigenlijk meteen naar mij toe om te vragen hoe het met Koetje was. Daarna heeft hij meteen even tijd voor mij vrijgemaakt om de resultaten te bespreken. Eigenlijk was hij erg positief en blij om te zien dat haar waarden aan het dalen zijn, zeker na zo'n korte tijd Semintra. Hij verwacht dan ook dat haar waarden nog verder zullen gaan dalen. De andere 2 waarden (Eosinofielen totaal en Amylase) die verhoogd zijn, kon hij eigenlijk meteen weerleggen. Hij geeft het nierdieet de schuld. Hij maakte eigenlijk het vergelijk met Thais eten. Wanneer je nooit Thais eet en dan ineens wel, dan kan je lichaam daar ook last van krijgen. Hetzelfde geldt volgens hem ook voor het nierdieet. Dus daar hechtte hij totaal geen waarde aan.
Ik vond het in ieder geval een erg aangenaam gesprek, gezien hij zo positief en enthousiast was. Hij neemt er ook echt de tijd voor om al mijn vragen te beantwoorden en geeft daarnaast nog uitgebreid en onderbouwende informatie over wat wel en niet te doen. Voor Kreukeltje geldt eigenlijk hetzelfde en zij krijgt dezelfde behandeling als Koetje (Semintra en zo veel mogelijk op nierdieet proberen te krijgen).
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dat is toch logisch Kim, dat je je hier druk om maakt. Het is ook allemaal niet niks: twee nierpatiëntjes tegelijk. Ik heb hetzelfde gehad. Toen Noa nierfalen kreeg was Cochi al twee jaar nierpatiënt en toen Cochi nierpatiënt werd, had ik net Tabitha (18,5) moeten laten inslapen vanwege nierfalen. En zo rol je bij oudere katten van de ene nierpatiënt naar de andere.

Het verbaast me ook dat Cerná's nierwaardes nog steeds zo goed zijn. Zij is toch ook al bijna 17. Maar ik denk dat dit komt omdat Cerná al sinds dat Noa KD-brokjes kreeg (2010) hier ook van eet en dat daardoor haar nieren wat minder belast zijn.

Ik pleit er dus voor om alle senioren - ook niet-nierpatiënten - op nierbrokjes te zetten en daarnaast gewoon natvoer.

Fijn dat je een goed gesprek hebt gehad met je nieuwe dierenarts. Er gaat niets boven een goede relatie met de dierenarts!
Gebruikersavatar
FrodoSammie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door FrodoSammie »

Mon Chou schreef:Het is inderdaad geen hele grote daling, maar we zijn ook pas 2 weken onderweg.
De dierenarts heeft niets gezegd over t totaal eiwit.

Ik vind het volgende over totaal eiwit:

Totaal Eiwit
Het bloed van een dier bevat een grote hoeveelheid eiwitten. Uitslagen buiten de referentiewaarden hebben dan ook niet altijd te maken met een bepaalde afwijking. Het kan het gevolg zijn van uitdroging, een leverafwijking, een nierafwijking, bepaalde infecties of een aantal immunologische problemen. Hier wordt dan een specifiek eiwit in grote hoeveelheid aangemaakt of gaat verloren. Verder onderzoek moet dan uitsluitsel geven. Een verlaagd totaal eiwit kan een indicatie zijn voor een bloeding.
Misschien toch ook nog even een urineonderzoekje laten doen of er ontstekingscellen in zitten? Bij Sammie zei de dierenarts ook dat er een verhoogde hoeveelheid eiwitten in het bloed te zien waren en dat dat kon duiden op een ontsteking. Veel sterkte met Koetje en Kreukeltje! <3
Gebruikersavatar
FrodoSammie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2014 13:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door FrodoSammie »

Adriana schreef:heb je waardes van december er even bijgezocht en zag ook blaasontsteking in het verleden. en vrees voor nierbekkenontsteking...

met deze waardes, die zo uit de lucht kwamen vallen is het eerder acuut nierfalen dan chronisch. en dat kan behoorlijk bijtrekken en een paar katzels op het forum, waaronder Kasper van Nancy/Sifra zijn nog steeds onder ons en hebben hun leven daaraan te danken..

kan me goed voorstellen dat je hem een beetje knijpt voor het bloedonderzoek maar volgens het gezegde 'treat the cat, not the numbers' zou ik gezien zijn reactie op de thuisinfuusjes toch hoopvol zijn. door jouw niet aflatende zorg heb je hem nog steeds om je heen en beetje eigenwijs zijn tov dierenartsen is soms ook niet verkeerd.....
we duimen intussen ..!
Ja zeker weten dat beetje eigenwijs zijn niet verkeerd is... ;) Afgelopen donderdag naar de dierenarts geweest met allebei m'n lieverds om een urine- en bloedonderzoek te laten doen. Frodo z'n waardes waren Urea 32,8 Crea 416 en fosfaat 1,59. Hij bleek een blaasontsteking te hebben en heb de urine op kweek laten zetten en het was een bacterie dus hij moet aan de antibiotica nu. Sammie had helaas geen urine in z'n blaas dus dat hebben we uitgesteld tot afgelopen zaterdagochtend. Grappig is dat de dierenarts donderdag zei: Jaa maar als ze een nierbekkenontsteking hebben zijn katten echt heel erg ziek! Uhmm... Wat is Sammie dan? Twee keer per dag infusen en niet meer willen eten noem ik ook heel erg ziek! Afijn zaterdag met Sammie opnieuw langs geweest en nu lukte het wel om wat urine te verkrijgen. Daaruit bleek dat bloedonderzoek toch ook echt nodig was. Ik zou 's middags gebeld worden met de uitslag. Bij de balie vroeg ik nog, z'n urine is toch ook op kweek gezet nu? Maargoed dat ik dat nog even vroeg want ze vonden dat ook een goed idee en gingen dat nu ook doen.
's Middags werd ik gebeld door de dierenarts met de uitslag. Urea 36, Crea 582 en fosfaatgehalte 2,99 verhoogd. Kalium goed gelukkig. In de urine zijn een flink aantal ontstekingscellen te zien. Dus misschien toch een nierbekkenontsteking? Dierenarts opperde om maar weer met de Clavubactin (antibioticum) te beginnen. Maar daar heeft hij afgelopen maanden al twee kuren van gehad. Pas toen ik vroeg om een ander type antibioticum zei hij dat ze het ook op kunnen sturen naar het lab om te onderzoeken waar het precies om gaat. Dus gelijk gezegd dat hij dat moest doen dan kunnen we gericht gaan behandelen. Pfff dierenartsen.... Ja sorry ik ben eigenwijs maar mijn gevoel zei me steeds dat er meer aan de hand is! #TochWeerEenHeelKleinBeetjeHoop
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Het lijkt wel of blaasontstekingen in de mode zijn. Als ik de uitslagen van Sammie en Frodo zie mag ik nog niet mopperen met die van Kasper: ureum 19,3 en creatinine 278. Bij Kaspers derde plasje van vandaag heb ik weer wat bloed gezien. Toch goed dat ik gisteren witte kattenbakvulling heb aangeschaft.
Ik bekeek de rekeningen van do. en vr. om op te zoeken op welke dag Kasper een Cerenia-injectie had gehad. Tot mijn stomme verbazing stond op de rekening van donderdag ook een vaccinatie tegen niesziekte! Nu kan ik mij niet herinneren dat ik de da een injectie heb zien geven naast de Cerenia-injectie. Ik hoop maar dat het een vergissing is van de assistente, anders heeft de da wat uit te leggen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Voor alle dieren en hun personeeltjes veel sterkte en beterschap!!!!
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Dank je, Anneke!
Ik heb m'n da gemaild over de vaccinatie en kreeg direct antwoord terug. Het blijkt inderdaad een administratieve vergissing te zijn. Gelukkig maar.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Dank je Annet voor jouw lieve berichtje :smile: . Het gaat je inderdaad niet in de koude kleren zitten. Soms vraag ik mij weleens af, of ik toch signalen gemist heb. Maar Koetje en Kreukeltje gedroegen zich eigenlijk beiden normaal.
Super dat Cerná's nierwaarden nog zo goed zijn :grin: . Flo en Mazzel zijn alleen nog een beetje te jong om hen nierdieet te geven (Flo wordt 4 en Mazzel is net 4 maandjes). Denk alleen wel dat ik Flo en Mazzel binnenkort wat natvoer ga geven. Misschien dat zij op die manier wat meer aan natvoer gaan wennen, mocht dat ooit in de toekomst nodig blijken. Bij Koetje en Kreukeltje hoef ik dit niet meer te doen, want zij zijn dit niet meer gewend en moeten het dan ook niet.
Ik ben (op dit moment) erg blij met mijn nieuwe dierenarts. Hij denkt gelukkig mee en is best positief. Dit is toch wel een verademing in tegenstelling tot mijn oude dierenarts. Hij was meer een pessimist en liet "het denken" eigenlijk meer aan mij over.

@ FrodoSammie: Op 6 februari is er een echo en urineonderzoek bij Koetje gedaan ;-) . De uitslag was toen als volgt:
- De blaas: Normale dunne dubbele blaaswand, bypoechogene urine, gb.
- Haar nieren: Linker nier iets onregelmatige aflijning (niet meer helemaal rond aan de onderkant, maar dat komt door de leeftijd volgens de dierenarts), intact kapsel, meet +/- 3,8cm (Netjes binnen de norm volgens de dierenarts), bekken 1-2mm, gb. Rechter nier iets onregelmatige aflijning (niet meer helemaal rond aan de onderkant, maar dat komt door de leeftijd volgens de dierenarts), intact kapsel, meet +/- 3,4cm, bekken 2mm. Conclusie dierenarts: Beide nieren geen normale boonvorm en rechter nier iets te klein, verder gb.
- Punctie urine / urineonderzoek: SG 1043 (1001-1080) AO helder Bloed spr
TE +++ Bil - Glu -
pH 6.5 (5.0-6.5) Ket -
Vorige week is er bij Koetje weer opnieuw bloed geprikt (na 2 weken Semintra gebruik). Het totaal eiwit was gedaald van 86 naar 79 (referentiewaarde: 55-77).
Jij ook sterkte met jouw lieverds! En gewoon lekker eigenwijs blijven....zeker wanneer jouw gevoel zegt dat er meer aan de hand is ;-) .

@ Sifra: Hoe gaat het nu met Kasper? Gelukkig dat het een administratieve vergissing was....mogen ze alleen wel wat beter op letten vind ik :???: .

@Ennakee: Dank je Anneke....lief van je!

Even een kleine update van Koetje en Kreukeltje.....
Koetje eet op dit moment gemengd voer. RC Sensible33 (65%) en RC Renal Special (35%). Hoop dat ik het nierdieet nog wat kan opvoeren, maar ben op dit moment al blij dat zij goed eet. Zij is inmiddels ook weer wat aangekomen (weegt de ene keer 5.8kg en de andere keer 5.85kg) :smile: . Het enige wat mevrouw volgens mij wel erg leuk vindt, is dat ik het voer naar haar moet brengen....verwend nestje :roll: :lol: . Morgen maar eens kijken (aangezien ik dan toch heel de dag thuis ben) wanneer zij dan toch besluit om zelf naar haar etensbak te gaan lopen. Hoop alleen dat ik dan genoeg zitvlees heb :icon_shifty: .
Ga vanavond nog even langs de dierenarts om een zak senior voeding van Specific te halen, in de hoop dat zij dit ineens lekker vindt.
Kreukeltje eet op dit moment niet zo goed (ook gemengd RC Sensible (65%) en RC Renal Special (35%)). Zij krijgt net een paar dagen Semintra en volgens de dierenarts kan het zo zijn dat zij daarom wat minder eet. Kreukeltje heeft alleen niet zo veel reserve als Koetje. Zij is maar een klein poesje (2.75kg). Ik weeg haar wel elke avond en zij valt op dit moment gelukkig niet af. Heb bij haar ook al de voorraad nierdieetvoeding geprobeerd, maar ook zij pruimt dit niet :-( . Vanavond maar de seniorvoeding van Specific proberen, in de hoop dat zij dit ineens heel erg lekker vindt.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

@ Kim: het is meer een duiveltje in hun computersysteem dan een fout. De ervaren paraveterinairs halen die fout er wel uit, maar de jongste moet dat nog leren. In m'n fotoalbum heb ik iets opgeschreven over het consult van vanmiddag.
Sterkte met jouw eigen patiëntjes. Hopelijk gaat Kreukeltje ook beter eten. Nierpatiëntjes kunnen erg zinnig zijn. Je moet eens weten hoeveel merken en smaakvarianten ik in huis heb voor Kasper. Alleen natvoer, want brokjes eet hij maar zelden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Dali is nu 2 maanden aan de Fortekor, en hij reageert er goed op. Eiwit in de urine inmiddels weer terug op het niveau van 4 maanden geleden. Tot nu toe kon ik de tabletjes Fortekor 'meesmokkelen' met een paar brokjes RC Renal Select: ik maakte het tabletje beetje vochtig, wreef het over een brokje zodat het de geur en de kleur kreeg van een brokje, en dan het ging gewoon mee naar binnen. Tot een week geleden..... Toen had Dali het klaarblijkelijk door, want toen hij na een paar brokjes een halfje Fortekor had opgegeten, keek hij me opeens indringend aan met die grote mooie groene ogen: 'baasje, je zit de boel te besodemieteren!'. Hij ging vervolgens demonstratief uit het raam zitten kijken, en liet mij zitten met de rest van de brokjes. Dus deze truc gaat niet meer op vrees ik.

Ook is Dali een meester in het stiekum bewaren van pilletje in de bek, zelf de pillenschieter kan hij te slim af zijn. Dan lijkt het allemaal doorgeslikt te zijn, en vind ik een uurtje later ergens een pilletje.

Dus zit er niks anders op dan de Fortekor te vermalen en vermengd met wat vitaminepreparaat op z'n pootje te smeren. Wel moet ik dan de deur naar de kattenbak een uurtje dichthouden, want hij is een keer direct na het insmeren in de kattenbak gaan zitten, en toen zaten z'n voorpoten volgeplakt met kattengrit :cry:

Alternatief voor Fortekor is Semintra, dat zou ik dan kunnen geven met een spuitje in de bek. Als het niet te smerig is, kan dat wel bij Dali. Wat is jullie ervaring met Semintra, wordt het goed getolereerd?

Groetjes,
Erik + Bengalen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Aj... Ik heb Bowy in het begin 3 of 4 maanden Fortekor gegeven en ze at ze op als snoepjes. De geur was blijkbaar lekker want Bowy eet NOOIT snoepjes of iets dergelijks. Blijkbaar werkt dat bij Dali niet meer. De Semintra doe ik door wat Felix natvoer heen en aangezien ze 's-ochtend honger heeft (ze maakt me om 5:00 al wakker) eet ze het redelijk snel op. Laatste tijd merk ik echter wel dat ze de Felix heel af en toe ook laat staan en het met "lange tanden" eet. Ook heb ik vorige week geprobeerd het in haar bek te spuiten. Dat vond ze echt niet leuk en ze zat even kokhalzend op bed (gelukkig maar heel even een reflex). Als Dali gewend is iets met een spuitje te krijgen denk ik niet dat het een probleem zal zijn. Hij kan het in ieder geval niet meer zo makkelijk uitspugen. Hé. wat jammer dat Dali de Fortekor ook niet meer als snoepjes oppeuzelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

@ Sifra: Aah op die manier....dacht namelijk dat t een menselijk foutje was....die technologie soms ook. Fotoalbum is even nieuw voor mij...ik ga eens zoeken ;-) .
Ik heb ook nog een plank vol staan, weliswaar alleen met droogvoer gezien het natvoer al helemaal niet gepruimd wordt. Moet ook zeggen dat ik de hoop op 100% nierdieet al een klein beetje opgegeven heb :oops: . Ze eten dan gewoon helemaal niet meer :-( .

Gisterenavond heb ik nog Specific senior geprobeerd, maar dat werd ook afgekeurd. Koetje presteerde het zelfs om mijn hand weg te duwen, zodat zij bij het gemengde voer kon....maar een beetje uitgekookt :eeh: .

@ Erik: Ik geef Koetje nu sinds een week of 3 Semintra met een spuitje in haar bekje. Ondanks dat het geven met een spuitje nooit echt goed gaat bij Koetje (en pilletjes is al helemaal een ramp...kan haar 1 keer in de maling nemen, en daarna heeft ze het door :lol: ), moet ik zeggen dat ik niet echt het idee heb dat zij het smerig vindt. Na een klein uurtje wil zij ook gewoon eten. Wel geef ik het altijd in etappes. Klein beetje in haar bek....even aaien en knuffelen....weer een beetje in haar bek, etc. Wanneer ik het te snel zou willen doen, dan lig ik open.
Kreukeltje zit er pas net een paar dagen aan. Bij haar gaat het alleen wel vele malen makkelijker. Zij weegt immers ook een stuk minder dan Koetje. Bij Kreukeltje is het gewoon "Hap, slik, weg". Heb begrepen van de dierenarts dat Semintra ook een beetje zoetig smaakt.
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Ja, Bowy weegt ook maar 2.85 kilo dus, nét onder die drie streepjes, zijn het eigenlijk maar een paar druppeltjes. Ik sta daar verbaasd van hoe weinig dat is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mon Chou
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 feb 2016 13:18

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mon Chou »

Kreukeltje weegt op dit moment 2.75kg. Precies dus als je zegt....net onder die 3 streepjes. Het zit in haar bekkie voor je er erg in hebt. Terwijl ik bij Koetje meer dan het dubbele erin moet zien te krijgen (5.8kg). Het gaat hoor, maar dat vergt toch weer een andere aanpak :lol: .
Groetjes van mij (Kim) en een kopje van Mon Chou, Kreukeltje, Flo en Mazzel
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, balen dat het niet meer zo makkelijk gaat als eerst. Dali is ook zo'n prima donna, hij heeft alles door. Vaak vraag ik me af: wat gaat er toch allemaal in dat mooie hoofdje om?

Ik heb het ook even overlegd met de DA, en zij heeft niet zoveel zicht op de tolerantie van Semintra - het wordt normaalgesproken door het voer gedaan (zoals jij dus doet, Rik) - maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat Dali dat niet pikt. En ik heb eens gekeken: de dosis is ruim een ml per keer, dus dat gaat niet in één keer achterin de bek.

Bovendien krijgt Dali al elke dag 0,5 ml Amlodipine, en hij ziet me nu al soms als de boeman met het spuitje. Als hij ziet dat ik in de keuken het spuitje vul, dan kruipt hij vaak al weg. Dus nog 1 ml Semintra erbij elke dag, in etappes met een spuitje: nee, dat gaat 'm niet worden vrees ik. Dan maar Semintra op het pootje.

Groetjes,
Erik + Dali & Gaudi
Plaats reactie