Even wat achtergrond. Ik heb Lobbesje jaren geleden samen met haar vriendinnetje Hobbesje uit het asiel gehaald. Waren samen zwervend aangetroffen. Het waren waarschijnlijk binnenkatten geweest. Ik woon in een appartement maar ze kwamen ook op het balkon, mochten overal komen in het hele appartement, krabpalen, speeltjes, geen problemen. Lobbesje is qua gezondheid altijd al een probleemkat geweest. Chronische niesziekte wat nooit meer helemaal wegging, geregeld in huis urineren wat een sociaal probleem bleek te zijn, slechte rug... maar het was gewoon een lief beest en ondanks die ongemakken hield ik van het beest en heb haar altijd gehouden.
Het begon zaterdag 6 februari met een doordringende krijs. Had ik nog nooit eerder gehoord. Vervolgens zag ik dat ze opeens grote ademnood kreeg. Ze was aan het kwijlen en lag duidelijk te stikken. Ik het spoednummer van de dierenarts gebeld, meteen ernaartoe en aan de zuurstof en rontgenfoto's maken. Er bleek maar liefst 300ml lymfevocht in haar buikje te zitten. Dat was toen afgezogen aan beide kanten, maar men wist de oorzaak niet en hoelang het duurde om die hoeveelheid op te bouwen in de buikholte. Aangezien de kat er goed op leek te reageren en weer opknapte, met de dienstdoende DA de afspraak gemaakt om eens met vetarm voer te beginnen en eens te kijken hoe dat ging. Het leek toen niet acuut genoeg om onmiddellijk te zoeken naar een oorzaak. Kortademigheid had ze ook nog nooit eerder last van gehad. Er werd me nog wel gemeld dat het wellicht handig was om daarna nog even langs mijn reguliere dierenarts te gaan. Er waren geen concrete afspraken gemaakt omtrent het zoeken naar de oorzaak.
Aangezien ik zag dat ze na de operatie wel verzwakt was maar wel goed at en drink en urineerde heb ik dat niet gedaan en besloot om het nog even aan te kijken hoe het ging. Want het leek redelijk goed te gaan. Ik zag dat ze vanaf het begin af aan na het spoedconsult nog wel af en toe last had van lichte kortademigheid. Maar ik had zoiets van ze is verzwakt, stress, laat haar maar even herstellen. Ik voelde weleens aan haar buikje. Het voelde goed, geen zwelling. Het was overigens wel mijn gedachte om later alsnog naar de DA te gaan, maar dat was twee weken geleden en ik ging eergisteren met wat vrienden op vakantie, wel in eigen land. Ik breng ze beiden altijd naar een pension waar ze omringd worden door goede zorgen. De pensionhoudster zelf is ook gediplomeerd paraveterinair. Ik legde de pensionhoudster uit wat er gebeurd was en vroeg haar om wat extra aandacht te geven en haar in de gaten te houden.
Gistermorgen werd ik gebeld door de pensionhoudster dat ze met haar naar de dierenarts was gegaan omdat ze weer bijna lag te stikken. Weer de hele buik vol met buikvocht, weer afgezogen. Maar deze keer had ze het helaas niet gehaald. Ze ging steeds meer achteruit en ik heb telefonisch toestemming moeten geven om haar in te laten slapen. Zowel de pensionhoudster als de dienstdoende DA zeiden dat er niets meer aan te doen was en dat ze lag te stuiptrekken. Ze hebben haar daarna laten inslapen en het ging allemaal heel snel. Ze is ongeveer 11 jaar geworden.
Ik toen meteen teruggereden naar mijn woonplaats om mijn kat op te halen. Daar zit je dan als stoere kerel te grienen met haar in mijn armen. Ik heb me over haar ontfermd en haar zelf in mijn achtertuin begraven.
Maar ja, nu komen de vragen. Had ik misschien wel meteen door naar de dierenarts moeten gaan. Had ik meteen moeten doorpakken. Heb ik/wij het allemaal een beetje onderschat. Het is zo ontzettend snel gegaan. Ik wou haar eerst laten herstellen en later pas weer naar de DA en het leek allemaal goed te gaan. Ik wou dat ze de tweede keer ook hersteld was, dan had ik alsnog de ernst ingezien en meteen een operatie laten doen. Maar het is nu allemaal te laat en nu geef ik mezelf de schuld van mijn niet op tijd handelen.
Wat kan het geweest zijn. Ikzelf denk aan lymfoedeem, chylothorax, een plotseling gescheurd lymfevat omdat het begon met een krijs... een eventuele operatie had ik sowieso over de vakantie heengetild omdat het niet kritiek leek en een kat na een operatie sowieso thuis moet herstellen.
Nu is Hobbesje alleen en ik moet nog even kijken of ik weer een kat erbij neem.
Dit was haar. De kale plekken komen vanwege het eerder afzuigen van lymfevocht, wat haar de tweede keer uiteindelijk helaas fataal is geworden ;(