Kat met hyperthyroidie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Bianca1967
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 feb 2016 06:10

Kat met hyperthyroidie

Bericht door Bianca1967 »

Mijn kat Benjamin van 9 jaar is sinds afgelopen december gediagnosticeerd met hyperthyroidie. ( te snelle schildklierwerking). Hij is begonnen met 1 tabletje Thiafeline van 5 mg. Het ingeven ging goed ik verstote zijn tabletje in een stukje easypill en deed er een beetje natvoer over heen. Dat werkte prima. Mijn ADHD kater op steroiden werd een stuk rustiger en ook minder gefocust op eten. Anderhalve week geleden moest hij voor controle komen en toen bleek zijn schildklierwaardes nog veel en veel te hoog. Daarop werd zijn dosis Thiafeline verhoogd met 1 tablet. Nu mort hij dus 2 twee tabletten van 5 mg. slikken. De eerste dag ging het ingeven goed, maar vorige week maandag begon hij ineens over te geven, vooral slijm en hij at ook amper iets. Zijn tabletten kreeg ik er helemaal niet meer in.Ik ben daarop met hem naar de dierenarts geweest en daar bleek Ben vocht tekort te hebben, dus werd er via een infuus vocht toegediend en kreeg hij spuiten tegen de misselijkheid. Een dag later bleek hij weer opgeknapt te zijn. Maar ineens weigert hij de tabletten. Van alles al geprobeerd: op de oude manier met de easypill en natvoer, bek open en tablet erin .(maar hij spuugt het er net zo hard weer uit!), verbergen in snoepjes (bijv. Yums van Vitacraft). Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is de tablet vernalen en die door het voer doen. (Ga ik vanavond proberen!) Maar sls dat niet lukt, dan weet ik het ook niet meer. Langzamerhand werd ik er een beetje wanhopig van, want meneer zal toch zijn tabletten moeten hebben. Wie heeft er nog tips?

Ik begin nu ook al te denken om hem te laten opereren. Wie heeft hier ervaringen mee? En wat kost zoiets? Ik weet dat de kans bestaat dat hij weer last kan krijgen van een te snelle schildklier, maar als hij zijn tabletten niet meer wil, dan is de kans erg groot dat hij er aan dood gaat. Dus ik ben nu toch op zoek naar alternatieven. Hem laten behandelen met radioactief jodium of oorzalf is geen optie, aangezien ik meerdere katten heb.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met hyperthyroidie

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
neem aan dat er bloedonderzoek is gedaan en wat is de schildklierwaarde (t-4) en de referentiewaarde?
zijn nierwaardes en de rest in orde?

we hebben het topic 'mijn kat is geprikt op schildklier' en je kunt als je wilt daar verder schrijven en je ook goed inlezen.
in het kort: er zijn ongeveer 3 mogelijke behandelingen: medicijnen (en carbimazol oorzalf of Hills y/d, met beide middelen zijn de ervaringen erg wisselend..), operatie en r.a. jodiumbehandeling in Gent of Lienden/Betuwe.
je dierenarts zal dat met je doorspreken. het is niet ongebruikelijk dat de medicatie slecht valt, weigeren en overgeven..

het is in ieder geval mijn ervaring dat twee tabletten van 5 mg thiafeline per etmaal heel veel te veel is, zeker om mee te starten..
er is ook nog carbimazol en vaak reageren katten daar beter op. het is nog steeds in Nederland verkrijgbaar maar je hebt een recept van je da nodig. en carbimazol zet het systeem aan tot het maken van het remstofje en dat is dus lichaamseigen in tegenstelling tot felimazole en thiafeline.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Dorien66

Re: Kat met hyperthyroidie

Bericht door Dorien66 »

Adriana schreef:we hebben het topic 'mijn kat is geprikt op schildklier' en je kunt als je wilt daar verder schrijven en je ook goed inlezen.
Rechtstreekse link: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=16781
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Kat met hyperthyroidie

Bericht door jet80 »

Ben ook erg benieuwd naar de t4 van Benjamin.
Overgeven is een Veel voorkomende en vervelende bijwerking van Thiafeline!
Mijn puck is in januari begonnen met thiafeline 2.5 mg 2x dgs.
Bij een t4 van 127. Na nog geen 3 weken gezakt naar 9. Veel te laag dus. Bij zo'n geringe dosering.
Daarom vind ik de dosering voor Benjamin erg hoog!
Maar ja we weten de t4 niet. .

Toevallig vanochtend weer controle t4 gehad. Ben erg benieuwd.
Mijn kat is makkelijk te pillen. Ze krijgt altijd een lekkere beloning na de pil en dat weet ze!
Er is ook nog oorzalf. Is dat een idee om eerst te proberen?

Groetjes Harriet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat met hyperthyroidie

Bericht door Adriana »

groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie