Kittens 13 weken willen drinken bij mama

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
lysterious
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2016 22:10

Kittens 13 weken willen drinken bij mama

Bericht door lysterious »

Hallo forumgenoten,

Op 13 november 2015 zijn er 3 mooie kittens bij ons geboren. De vader is nu gecastreerd. Moederpoes was erg tevreden. Zorgde heel goed voor haar kleintjes. Ze was vrolijker en nu ze ouder zijn lekker met haar kleintjes spelen. Ze blijven trouwens allemaal bij ons. Beetje bij beetje word ons huis steeds meer een katten huis :-P Nog even en dan komt er nog een kattenren buiten. Laat ze liever niet buiten. We zijn erg blij met onze katten familie. Maar heb een vraagje want de kittens zijn nu onderhand 13 weken en 3 dagen. Maar toch steeds bij mama willen eten. Ze zijn vast voer gewoon gewend. Maar na dat ze uren bij mij mamapoes hebben gezeten weigeren ze soms te eten. Terwijl wij toch weten dat er niet echt melk meer is. En ze is niet zwanger. We hebben nu mama poes even apart gezet. Maar mamapoes vind dat helemaal niet leuk. Ze probeert met alle miauwtjes haar kittens weer bij haar te krijgen. Deuren zitten dicht dus kittens kunnen niet naar haar toe. Ik vind het heel lief dat ze zo gek is op haar kittens. Maar word het niet tijd dat de kittens onafhankelijk worden? :???:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7738
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kittens 13 weken willen drinken bij mama

Bericht door Rik »

Welkom,
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar volgens mij gaat het onafhankelijkheids-process pas bij 16 weken spelen. Er bestaat dan ook een kans dat de moederpoes de kleintjes gaat verstoten. Maar bij 13 weken lijkt me dat nog te vroeg. Het kan ook zelfs zo zijn dat de moederpoes het zogen nog heel lang toelaat.

http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... scheiding/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lysterious
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2016 22:10

Re: Kittens 13 weken willen drinken bij mama

Bericht door lysterious »

Hallo

Ik heb de site gelezen. Geeft mij wel een geruststelling. Ik dacht dat het erg was dat ze het deden. Dat zegt ook de dierenarts dat het niet normaal is. Maar ik vind het niet erg als ze maar goed blijven eten. En dan denk ik dat het wel erg mooi is dat connectie tussen mamapoes en kittens nog wel goed zit. De papa van de kittens gaat er ook heel goed mee om. Als mamapoes er niet is en kittens willen aandacht. Zorgt papa poes voor ze en maakt ze soms schoon enzo. Maar dus liever wel mamapoes bij kittens laten? Want uit paniek wat de dierenarts heb ik hun even apart gezet.
Cerna

Re: Kittens 13 weken willen drinken bij mama

Bericht door Cerna »

Tjaaa, je hebt ook zonen (en soms dochters) die tot ver in hun dertigste bij mama blijven hangen :-P

Normaalgesproken vindt moeders het rond een week of 10/11 wel genoeg geweest en staat ze het niet meer toe dat de kittens nog langer bij haar drinken (ik weet het niet uit eigen ervaring, maar heb dit gehoord wanneer wij een kitten bij een fokker kochten), maar deze mama vindt het dus nog erg gezellig en ik zou het dus gewoon toestaan want mamapoes kan inderdaad niet veel melk meer hebben lijkt me.
Wanneer het echt problematisch met het eten is dan zou ik even overleggen met de dierenarts hoe dat zit met de melkgift en of de kittens nu wel genoeg te eten krijgen?
Misschien dat het helpt wanneer je mama laat steriliseren?
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Kittens 13 weken willen drinken bij mama

Bericht door Rvdv_91 »

De ene moederpoes staat het toe dat de kittens lang zogen, een andere moederpoes is het al snel zat.
Ik heb meerdere moederpoezen begeleid.
De één was het met 12 weken al beu, een ander liet de kittens zogen tot 14/15 weken.

De ervaring die ik heb, is dat het meestal vanzelf gaat.
De ene moederpoes zal er meer moeite mee hebben dan de ander.
Zeker wanneer de kittens vast voedsel leren eten zullen ze vanzelf steeds minder
de behoefte hebben om bij de moederpoes te gaan drinken.
Probeer er wel voor te zorgen dat de moederpoes zich kan terugtrekken van haar kittens,
als ze dat wil.
Niets vervelender dan een chagrijnige moederpoes..

En die dierenarts? Ach, die zegt enkel wat in de boeken staat..
Wanneer jij ervaart dat de band onderling prima is, gewoon zo laten.
Laat de natuur zijn werk maar doen.
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Kittens 13 weken willen drinken bij mama

Bericht door Sjanke »

Met de rest eens, moeder gaat de kleintjes vanzelf negeren. Bij de nestjes bij mijn ouders zag je dat gewoon gebeuren. Geen idee hoeveel weken, maar gaandeweg kreeg moeder er genoeg van.
Wel een goede tip om te zorgen dat ze zichzelf kan terugtrekken.
lysterious
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 feb 2016 22:10

Re: Kittens 13 weken willen drinken bij mama

Bericht door lysterious »

Hallo, dank jullie wel voor de reacties. De mamapoes weigert nu al wat meer. Ze heeft er inderdaad niet zoveel zin meer. Was te vroeg met druk maken. Mamapoes is echt nooit agressief geweest ze laat veel toe. Maar ze kan naar boven en kittens niet. Kan ze zich toch nog terug trekken. Kittens willen nog steeds heel graag drinken als ze niet mee eens zijn nog half uurtje moeten wachten op hun eten :-P En ze krijgen 4x per dag eten.
Gebruikersavatar
Rvdv_91
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 11 feb 2016 12:08
Locatie: Een, Drenthe

Re: Kittens 13 weken willen drinken bij mama

Bericht door Rvdv_91 »

De kittens wennen er wel aan hoor.
De aanhouder, in dit geval mama, wint.
Liefs, Renate.
Woef van onze pup Skye (0)

Voor altijd in ons hart: ons allerliefste Snickers & Bounty en ieniemienie Twix.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kittens 13 weken willen drinken bij mama

Bericht door Sifra »

Goed dat moederpoes de kittens nu al af begint te wijzen. Mijn vroegere poes Onyx kwam met haar 3 zonen van 10 maanden(!) in het asiel terecht en die grote lummels lebberden nog regelmatig aan moeders tepels. Het was voor Onyx waarschijnlijk best lastig om ze te weigeren. Ik heb Onyx en een van haar lummels geadopteerd. Na een paar weken had ze het voor elkaar om niet meer gevloerd te worden door zoonlief. Het werd eens tijd.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie