Blaasgruiskat met nierprobleem

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Dorien66

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Dorien66 »

Je vraagt ervaringen, dan zit het er dik in dat er verschillende dingen gezegd worden ;-)

Ik had niets gezegd over de waardes van het onderzoek, maar nu ik er nog eens goed naar kijk, sluit ik me aan bij Cerna. Zo verontrustend zijn ze niet voor een kat van die leeftijd. En in dat licht gezien, herzie ik mijn eerdere 'advies' en zou ik dus toch meer op het blaasgruisprobleem gaan zitten dan het nierenprobleem. Zie het advies van Cerna.
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Inge62 »

Ja, klopt, eerst moet zijn blaasontsteking over zijn en de kristallen verdwenen.
Eurologist,Rubenal en Ipakitine allemaal gaan geven? En dan ook nog vit.c en cystease?

Ik ben druk aan het lezen in het topic over pluisje, daar ben ik nog wel een poosje zoet mee. ;)
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Inge62 »

Zal ik al die dingen samen gaan geven of is dat niet aan te raden?
Cerna

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Cerna »

Zou ik niet doen want je weet niet of het elkaar tegenwerkt.

Wat je kunt doen is Medpets bellen en de vraag voorleggen aan hun dierenarts. Je eigen dierenarts zal veel van die middelen niet kennen en zij wel en ze geeft je geheel gratis goed advies.

Wanneer het mijn kat was zou ik het blaasdieetvoer geven en voorlopig alleen Rubenal. Hij heeft het goed gedaan op het voer zonder iets extra's dus waarschijnlijk is Eurologist dubbelop. Voor Ipakitine is het wel handig dat hij zachtvoer eet en daarom zou ik alleen voor Rubenal gaan. Je hebt ook nog andere nierondersteunende middelen, maar die ken ik niet.
Maar ook dit kun je aan die dierenarts vragen.

Ja, Pluisje is een klus. :smile:
Toen ik in Pluisje begon te schrijven (nov. 2010) waren het nog maar een paar pagina's. Helaas kwamen daarna nog heel veel nieuwe nierpatiëntjes.
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Inge62 »

Dankjewel. Ik ga morgen Medpets bellen. Ja hij eet voornamelijk natvoer want hij is een slechte drinker en krijgt er water doorheen en extra water via spuitjes.
Brokjes krijgt hij voornamelijk als snoepjes.

Ik zal mijn dierenarts ook moeten gaan opvoeden.

Ik ga verder met Pluisje lezen. Wat vreselijk dat er zoveel nierpatientjes zijn en zij die hebben geleden aan deze nare aandoening.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Adriana »

een chronische blaasgruiskater met eerste fase nierfalen, die op nierdieet weer blaasgruis (struviet) ontwikkelt.

er is alleen voor oxalaat een combi nierdieet/blaasgruisvoer (RC real en Trovet), niet voor struviet.

slechte drinker (heb je een drinkfontein?) en voorkeur voor brokjes.
nu toch natvoer (welk blaasgruisnatvoer krijgt hij nu?)
en de vraag is hoe ondersteun ik zijn nierfunctie en blijft hij blaasgruis en -ontstekingsvrij?

als ik met je meedenk (en niet adviseer want ik ben geen dierenarts)........

als je nu moet kiezen voor twee weken blaasgruis-voer dan zou ik als het kan wat ipakitine (medpets/da) in het water bij spuitjedrinken paar keer per dag doen.
dat ondersteunt de nieren en kan ook worden gebruikt om seniornatvoer iets beter geschikt te maken voor nierfalers.

daarnaast en kan eventueel gelijkertijd zou ik beginnen met eurologist in lagere dosis en langzaam opbouwen. (http://www.huisdierendokter.nl)
er staan over eurologist, zeker ook bij hardnekkige gevallen zeer positieve ervaringen op het forum en hier bij Maks heeft het ook goed gewerkt.
zoek via de zoekfunctie rechtsboven even op eurologist.

als urine schoon is van bloed en kristallen zou ik overgaan op nierdieet categorie niet vrij verkrijgbaar (maar aantal merken wel bij Zooplus zoals bv Royal Canin renal, Hills k/d of Trovet). die zijn er in natvoer en brokvorm.
met eurologist in lage onderhoudsdosering.

bij het e.v. dierenartsenbezoek zou ik bloeddruk laten meten mèt urine-onderzoek.
bij te hoge bloeddruk zonder eiwit een bloeddrukverlager. als er wèl eiwit in zit dan fortekor/benakor.

vergeet rubenal, ik heb daarvan in de toepassing bij katten (in tegenstelling tot honden en mensen) geen positieve klantenreacties gevonden. niet in Nederland, niet in VS.
bij Medpets staat 8 reacties en 7 daarvan gaan over honden.
bij barfplaats.nl staan twee verzoeken om ervaringen, eentje van hitam (tannetje koning) en eentje van mij. geen duidelijke reacties.
in VS heeft FDA in 2011 een onderzoek naar de werkzaamheid bij katten gedaan, uitslag kan ik niet vinden, positieve ervaringen ook niet en het is daar voorzover ik bij http://www.felinecrf lees niet meer verkrijgbaar.

dierenarts opvoeden? hihi.. welke richting?
in Pluis krijg je zo ongeveer alle gevallen over je heen maar weinig vergelijkbaar met jouw probleem. bij nierfaalkatten kun je je inlezen over nierfalen en bij het sticky topic blaasgruis over blaasgruis.

t is even uitzoeken wat het beste nierdieetvoer kan zijn en dat is vermoed ik kwestie van proberen. je kunt het niernatvoer wat je gaf (beaphar etc) ook combineren met brok-snoepjes RC renal of Hills k/d in combi met eurologist.
en overleg met je dierenarts over de verdere aanpak!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Inge62 »

Fijn dat je zo meedenkt Adriana. Hij krijgt nu Hill's c/d en Trovet asd en Integraprotect natvoer en rc fibre s/o brokjes, een stuk of 20 per dag.
Dierenarts opvoeden dat hij beslist geen Metacam meer mag van mij.

Wanneer hij weer schoon is zal ik met de da overleggen wat de beste kant is, de nier of blaasgruisdieet kant. Met jullie adviezen in mijn achterhoofd. De eurologist is sowieso iets wat ik moet gaan bestellen. Moet ik daarnaast Cystease blijven geven? En het kwartje vit.c?
En Ipakitine voor de ondersteuning van de nieren?

Mijn Billetje is echt zo'n lief en geweldig beest he en we hebben al zo'n geschiedenis met allerlei aandoeningen gehad. Ik wil dat hij zijn laatste (hopelijk jaren!) zo fijn mogelijk doorbrengt.
En hij is zo bang voor de da na zijn amputatie. Zit echt te trillen als een rietje in zijn tas.
Ik ben veranderd van da na overname door een man (egotripper) die ik echt niet zag zitten en een overwerkte da die mijn andere kat Bob niet eens meer normaal kon onderzoeken. Ze heeft Bill geopereerd, hij had een rot kiesje en drie cystes die ze dan ook maar gelijk moest verwijderen van mij want ze groeiden en 1 was bijna zo groot als een ei en we spraken af dat ze gelijk bloed zou afnemen voor een senioren checkup en valium zou geven want hij had kort ervoor twee toevallen gehad en ze was het allebei vergeten!
Bij de nieuwe da praktijk is Bill gelukkig niet zo bang.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Adriana »

het is lastig is mijn ervaring om een dierenarts te vinden waarbij je zelf mag meedenken en waarbij het klikt. tussen dier en personeel en da. uiteindelijk hebben wij het voor onze 5 katzels gesplitst en zijn ingeschreven bij een aantal praktijken en dat bevalt goed. gebit bij de dierentandarts, chirurgie en algemene (bloed)onderzoeken op drie kwartier rijden en eentje hier in de buurt en eentje in de buurt van de jachthaven.

jammer dat je al zoveel gedoe met Billy achter de rug hebt en zo gaat het vaak...
hopelijk nu in goede handen. mijn ervaring is wel dat je zelf goed mee moet denken, bijsluiters lezen, goed geinformeerd zijn over aandoening en behandeling.
dat geeft ook een beter gesprek met je da over aanpak en behandeling.

hier goeie ervaringen met cystease en heb het zelf ook een tijdje gebruikt bij chronische non-bacteriële blaasontstekingen.
het doet geloof ik meer voor de blaaswand dan dat het gruis voorkomend is, maar dat ook even aan je da vragen.
http://www.medpets.nl/cystease/
en ik denk dat je de eurologist daar gewoon naast kunt geven, wel voorzichtig opbouwen.
met vit c een beetje uitkijken, te veel vit c geeft kans op oxalaatgruis. gebruik je het om urine aan te zuren?
ipakitine kan daarnaast en helpt en ondersteunt de nierfunctie, zolang je nog blaasgruisvoer moet geven
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -ipakitine

het is nu even puzzelen maar hopelijk met een maand klachtenvrij en met een goeie nierfaal-aanpak kan-ie dan nog jaren mee hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Cerna »

Hoezo geen goede ervaringen met Rubenal?

Noa heeft 8 maanden Rubenal gehad en terwijl ze in principe in september 2014 al dood had moeten zijn omdat de creatininewaarde met 100 per maand omhoog schoot, bleef ze het tot eind februari 2015 goed doen.
Ik kan niet bewijzen waar het aan lag (Semintra, Rubenal, hom. korreltjes), maar ik adviseer niet iets waarmee ik geen ervaring heb.

Maar wanneer Bil nu wel zachtvoer eet, kun je er inderdaad Ipakitine overheen doen. Dat is altijd goed. Eurologist vind ik nog steeds dubbelop wanneer hij zijn blaasdieet goed eet, maar kan ook geen kwaad. Dehuisdierendokter.nl schrijft ook dat je meestal kunt stoppen met het "dure dieetvoer" wanneer je Eurologist een maand hebt gegeven en de urine schoon blijkt te zijn.

Maar Bil vindt nierdieet niet lekker en blaasgruisdieet wel dus dan vind ik de keuze eenvoudig.
Wanneer zijn nierwaardes ruim verhoogd zouden zijn, vind ik het een ander verhaal, maar dit is zo gering dat je dat met wat hulpmiddeltjes (zoals Rubenal!) heel gemakkelijk stabiel kunt houden.
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Inge62 »

Bill zijn urine is sinds vorige week weer helemaal schoon. De da vond het geen goed idee om weer met nierdieet te beginnen. Hij krijgt nu dus nat blaasgruis dieetvoer met Ipakitine. Ze kende het niet maar de assistente wel. En wat RC fibre brokjes die s/o zijn en geen problemen veroorzaken voor zijn aanleg voor gruis en blaasontsteking, die krijgt hij als snoepjes.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je terugmelding. op termijn zul je zien of en ik hoop voor je dat het de juiste beslissing is!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Inge62 »

Ik hoop het ook. Nier dieetvoer is echt geen optie voor Bill omdat hij echt blaasgruisdieetvoer nodig heeft helaas en dat is eigenlijk zijn leven lang al zo.
Eigenlijk zou het zo heerlijk zijn voor hem om eens te eten wat hij nou echt lekker vind en ook eens wat van ons te mogen schooien maar dat zit er niet in, terwijl hij iedere avond tijdens het diner op te eettafel zit en hij mag nooit wat.
(Buiten het eten is hij echt wel een blij beest hoor, hij slaapt iedere nacht spinnend in mijn armen en speelt ook nog veel en vaak)

En dan weet ik sinds donderdag dat Bob veel te hoge schildklierwaardes heeft terwijl hij ook op prednison zit en nu meds heeft om de waardes omlaag te krijgen maar daar open ik van de week een topic over. Wat een ellende zeg, meerdere aandoeningen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Adriana »

;-)
hoe hoog is zijn t-4 en wat zijn de nierwaardes?
de nierwaardes zijn geflatteerd door de te hoge schildklierwaarde, dus functioneren zijn nieren al slechter dan je aan de waarde kunt aflezen.

heel vervelend en ook lastig dat er nog een kwaal bijgekomen is..er zijn veel katzels met combinaties van aandoeningen, diabetes/nierfalen vind ik zelf erg ingewikkeld..

je hoeft niet voor iedere vraag een nieuw topic te openen en kunt gewoon aansluiten bij een al bestaand topic, zoals bijv 'mijn kat is geprikt op schildklier' en het is handig om je daar goed in te lezen.
met name over het instellen op schildklier...

er is een relatie tussen langdurig blaasgruis oplossend voer en verhoogde schildklierwaardes, heb het ooit uitgezocht en de links staan nog wel ergens op het forum.
op ieder pak blaasgruis-oplossend voer staat dat je het maar beperkte tijd mag geven.

begin met het instellen schildklier op de allerlaagste dosis en lees de bijsluiter. en bij eetstaking stoppen met de medicatie staat in de bijsluiter.

eurologist kreeg ik per kerende post van je terug en je hebt het waarschijnlijk ook niet besteld.
en toch zou dat in combi met nierdieetvoer nog wel eens de beste oplossing kunnen zijn en je weet hoe ik erover denk..

bovenstaand zijn gewoon de feiten en niet mijn meningen en je da kan het je verder uitleggen.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Inge62
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jan 2016 01:01

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Inge62 »

Dit gaat over 2 verschillende katten. ;-)
De Eurologist heb ik zeker wel besteld en die krijgt Bill.
Bill heeft geen oplossend voer gekregen maar gewoon zijn oude voorkomende voer in dit geval Hill's c/d en Trovet asd en Integra protect.
Bill is de blaasgruis/nierkat.

Ik heb 2 B's van bijna 17 jaar. :grin:

Bob is de schildklierkat met prednison. Ik heb de bijsluiter gelezen. De da en ik hopen dat hij blijft eten omdat hij om de dag Pred krijgt. Ik ga het topic lezen. Dankjewel!
Is het hier niet onbeleefd om in andermans topic over je eigen kat te beginnen? Heet dat niet topic vervuiling?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruiskat met nierprobleem

Bericht door Dinky »

Het topic help mijn kat is geprikt op schildklier is inmiddels een algemeen topic geworden voor schildklierpatienten (zoals het topic pluisje dat is geworden voor nierproblemen) ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie