Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
AnneMarieVerjaal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2015 18:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnneMarieVerjaal »

Hallo,
Wat is jullie idee over Puur Nier? Ik lees op sommige sites dat het is voor katten met verhoogd Ureumgehalte?
Onze kat heeft een Ureum dat ok is en dichtheid urine is ook goed. Zijn creatinine is echter hoog 293 (was 190) en ik wil buiten dieet iets geven als extra ondersteuning. Ik twijfel alleen of Puur Nier dan de juiste hulp is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

puur nier lijkt erg veel op MacSamuels niertonicum (niet meer leverbaar) met dezelfde kruiden (solidago en lespedeza) en onze ervaringen met MacSam waren goed.
ik begrijp dat jouw katzel 293 crea heeft en alleen nierdieet krijgt.......
bloeddruk gemeten? urine onderzocht?

als hij nuchter was bij bloedafnemen dan kan dat die relatief lage ureumwaarde verklaren.
maar crea is heel veel te hoog.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
AnneMarieVerjaal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2015 18:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnneMarieVerjaal »

Dank je Adriana
Ureum is al maanden goed en urine ook (al stuk of 8 keer gecontroleerd, vorige keren niet nuchter nu wel)- sinds Augustus hebben we problemen met hem.
Urine is goed niet te waterig - ureum is goed. Crea was rond 190 ze twijfelde of hij echt nier probleem had.
Nu crea 293 inderdaad veel te hoog en schokkend want we hadden hoop dat de waarde zou dalen (na alvleesklier ontstekking was het 245 en was steeds dalen terug naar 189.
Bloeddruk is niet gemeten zullen we volgende keer vragen.
Er is wel een aanvullend bloedonderzoek gedaan weet niet welke waarde dit was is een nieuw onderzoek wat zie in Verwijskliniek Dordrecht doen.
Skippie doet het verder goed (levendig, goede ontlasting, niet veel plassen geen overgeven) alleen hij eet niet zonder eetlust opwekker. Nu wilde ik graag iets homeopatisch iipv mitrazipine.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

je kunt hem puur nier geven, let even op de gebruiksaanwijzing, niet samen met het eten maar apart.
raar dat die creatinine waarde zo omhoog is geschoten.
heeft hij onlangs pijnstillers gehad?
heb je wel eens nagedacht over infuus om hem beetje schoon te spoelen? overleggen met je dierenarts?

opmerkelijk dat hij levendig is, niet overgeeft en rest ook in orde.
optie zou zijn een tijdje spuitjevoeren.. ga nadenken over andere eetlustopwekker..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
AnneMarieVerjaal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2015 18:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AnneMarieVerjaal »

Ik ga overleggen met dierenarts over spoelen.
Ik spuitvoer ook sommige dagen omdat ik medicatie wil beperken. Dat gaat ook goed alleen als ik het meerdere dagen doe is hij het zat.
Ja dierenarts snapt ook niet heel goed hoe het kan dat hij het verder goed doet en nierwaardes afwijken.
Hij heeft in augustus inderdaad (helaas) metacam gehad om de pijn van alvleesklierontsteking te verzachten maar sindsdien niets meer.

Groetjes Anne Marie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

is er een relatie tussen die metacam gift en het stijgen van de creatinine? beide in afgelopen augustus?
en als die er is, misschien goed om dat ook met je da te bespreken, zodat ze voortaan drie keer nadenkt voordat ze dat middel toepast.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Adriana schreef:.....optie zou zijn een tijdje spuitjevoeren.. ga nadenken over andere eetlustopwekker..
http://www.medpets.nl/cholodin/
bij de toepassingen onder het hoofdje kat bij 'meer informatie' staat 'verbeteren van eetlust'.
t zal niet bij iedere katzel even goed werken maar cholodin is voor seniors sowieso een goed product en t is het proberen waard....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ohh, ik heb informatie over 3 katten opgevraagd. Ze zitten allemaal nog in het buitenland, gaat via een stichting, dus genoeg tijd om te wennen.
Het zijn allemaal redelijk jonge katten en ik wil er alleen 1 als die geen kattenmaatje nodig heeft. Want ik weet niet of er hier een tweede kat komt. Als het aan m'n vriend ligt liever niet ;-)
Ik heb regelmatig het asiel in de gaten gehouden maar daar konden we geen match vinden. Heel jammer want dat zou makkelijker zijn maar goed, beter goed uitgezocht dan gewoon maar doen.

Dan hebben we hier in huis dalijk een belg, een roemeen en een Egyptenaar of Griek!
Dus ik ben benieuwd.
1 is wit met rood, 1 is een lapjes poes en de ander is bijna helemaal wit met een beetje lapjes op d'r kop en staart.
Dus ik ben benieuwd of er hier eentje bij gaat passen. We hebben nogal een lijstje ;)
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
roosje1984
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 02 jul 2015 23:15

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door roosje1984 »

Wat spannend Featherr.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Featherr, leuk voor je, maar dit topic gaat over nierfalen niet over nieuwe katten. Misschien een nieuw topic openen?

Ik ben ook erg enthousiast over Cholodin. Het verbetert de eetlust enorm en is misschien een beter alternatief voor slecht-etende, oudere nierpatiëntjes dan Mirtazapine wat het ureum ook weer kan verhogen net als Periactin.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

O, leuk vooruitzicht Samantha. Ik hoop dat je er een vindt die bij jullie past. Je zou een topic kunnen openen in "Overige" of "Alles voor (of na) aanschaf van kat of kitten" want wij willen zeker wel op de hoogte gehouden worden.

Ik denk dat ik Cholodin dan ook maar eens moet bestellen. Want Bowy valt wel helemaal in die doelgroep (oude bejaarde nierpatiënt die wel wat meer eetlust zou kunnen gebruiken). Ze weegt nog geen 3kg dus ik denk dat ik dan wel met een half tabletje kan beginnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ja Rik, een half tabletje is voldoende. Cerná weegt 6,2 kilo en zou eigenlijk anderhalf moeten hebben, maar op 1 tablet gaat het ook prima.
Het zijn hele brosse tabletten en daardoor heel gemakkelijk te verpulveren (moet ook wel want ze zijn behoorlijk groot) en met het eten te mengen.
Gebruikersavatar
Dhyan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 jan 2016 23:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dhyan »

Hallo allemaal, ik ben Dhyan en heb 3 katten. Ik zal me ook nog elders voorstellen. Ik heb dit topic met enige spanning en herkenning doorgebladerd. Ik heb vandaag mijn katje van 3 bij de dierenarts achtergelaten voor nierdialyse. De waardes waren zelfs nog hoger dan de hoogste die ik hier kon vinden en dutf njet eens te zegen hoe hoog. :???: Katsu heet hij en heeft veel meegemaakt. Ik heb hem grootgebracht met de fles. Ik schrok me dood vandaag dat nierfalen is geconstateerd...ik voel me bang en onzeker over zijn leven. Ik heb al een oudere abessijn met pancreatitis waar veel zorg in zit. Ik had nooit verwacht dat mijn jonkie zo hard achteruit zou gaan. Hij glanst prachtig, ziet er gezond uit en de laatste 3 weken ineens...boem..suffer...Zijn temperatuur was weer Beter na het infuus en hij was rustig en ook iets alerter...maar we weten nog niks. Morgen hoor ik meer en als ik dit allemaal lees hier slaat de angst me om het hart. Het is een complex probleem. Sterkte ook voor jullie allemaal en je poezebeestjes. Groetjes, Dhyan
Manou 14, Noah 13, †Katsu 3
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Zo hoog klinkt als acuut. Dat is op zich beter dan chronisch als je er op tijd bij bent. Het kan nog sterk verbeteren. Hier heeft een katje nog 4.5 jaar geleefd na acuut en volgens mij heeft adriana ook een paar katjes lopen die het nu goed doen na acuut.

Dat het infuus helpt is ook goed! Het spoelt nu goed door en dat brengt de waarde omlaag en dus gaat hij zich beter voelen.

Sterkte.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ennakee »

Heb je enig idee of je kat iets giftigs heeft kunnen eten?

Plant of chocolade?

Als hij op het infuus reageert is het positief, dus nog niet meteen de moed verliezen hoor :roll:
Als je kat het toelaat, kun je de da vragen hem in totaal 5 dagen te spoelen. Hoe langer hoe meer kans dat de meeste afvalstoffen het lichaam verlaten, en zijn eetlust weer terugkomt.

Hoe heet je katje?

Veel sterkte en beterschap!
Plaats reactie