Snack zonder jodium

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Mundy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014 09:21

Snack zonder jodium

Bericht door Mundy »

Eén van mijn katten heeft hyperthyreoidie en gaat nu over op Hill's y/d voer. Ik vind het alleen zo sneu dat ze nooit meer iets anders mag hebben, dus ik zou graag willen weten of er nog snacks zijn die ik haar kan geven waar geen of nauwelijks jodium in zit.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Snack zonder jodium

Bericht door Adriana »

nee, ze mag als ze y/d eet niks anders.
de berichten op het forum over y/d en de werkzaamheid zijn wisselend.

http://www.hillspet.nl/nl-nl/thyroidhea ... works.html
zie onderste regel.. geen snacks...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mundy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014 09:21

Re: Snack zonder jodium

Bericht door Mundy »

Dat weet ik, dat heb ik ook gelezen. Ze mag geen snacks omdat daar jodium in zit, vandaar mijn vraag of iemand snacks weet zonder jodium. Of mag ze bijvoorbeeld wel vers vlees of vis? Ik heb geen idee waar overal jodium in zit.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Snack zonder jodium

Bericht door Adriana »

daarom is y/d zo lastig want volgens de fabrikant mag ze dus niks noppes niets anders eten, anders is y/d niet werkzaam, volgens fabrikant.
andere kat mag het niet eten.

warom niet gewoon behandelen met medicijnen?
misschien ook even de ervaringen op het forum met y/d zoeken, zoekfunctie zit rechtsboven.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mundy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014 09:21

Re: Snack zonder jodium

Bericht door Mundy »

Medicijnen hebben we al geprobeerd, daar is ze heel ziek van geworden dus op advies van da weer mee gestopt. Dit is voor ons de enige optie die overblijft.
Mijn andere gezonde kat mag het ook gewoon eten, als ik maar zorg dat hij ook elke dag nog iets met jodium krijgt. Dus gewone brokken of natvoer.
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: Snack zonder jodium

Bericht door loes90 »

je kan de brokjes aanbieden net zoals je dat deed met een snoepje.
zo deed ik dat tenminste met eliminatie dieet/hypoallergeen voer. paar brokjes in het bakje waar normaal snoepjes in zaten. voor de brokjes kwamen ze net zo hard aanrennen en werden net zo smakelijk opgegeten als de eerdere snoepjes.

als de brokjes lekker zijn maakt het de kat echt niet uit of dit een lekker brokje is of een speciaal snoepje.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6851
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Snack zonder jodium

Bericht door Dinky »

Je kan inderdaad doen zoals Loes aangeeft ;-)

Ben wel benieuwd welke medicijnen je allemaal hebt gehad want er zijn verschillende. De ene wordt nog wel eens anders op gereageerd dan de andere (geloof dat felimazole vaker bijwerkingen geeft dan carbimazole tabletten). (http://www.mcvoordieren.nl/schildklier-kat staan de verschillende behandelingen en de meest effectieve is de radio actief jodium behandeling)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Mundy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014 09:21

Re: Snack zonder jodium

Bericht door Mundy »

Wat een goede tip Loes, bedankt!
Mundy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014 09:21

Re: Snack zonder jodium

Bericht door Mundy »

Ze heeft Thiafeline gehad en daar kan ze dus niet tegen. Bovendien krijg ik er met geen mogelijkheid een pil in, zodra haar eetlust verdwenen is. Vandaar dat ik het nu met speciaal voer wil proberen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Snack zonder jodium

Bericht door Adriana »

van vitakraft zijn er yums (nieuw!), dat zijn halfzachte, vrij grote brokken waar makkelijk iets in te verstoppen valt. hier zijn ze op alle tijgers getest en zeer OK.

er zijn veel katzels die niet tegen thiafeline en/of felimazole kunnen.
de mijns inziens zeer hoge dosis van 5 mg (soms maal twee) helpt ook niet echt want de ervaring is dat het systeem er aan moeten wennen, dus met kleine dosis beginnen en langzaam opbouwen.
een bijwerking die vaak optreedt is eetstaking. zodra niet meer wordt gegeten onmiddellijk terug naar de vorige dosis.
als je zoekt op carbimazol (zoekfunctie rechtsboven) kom je een aantal berichten tegen met uitgebreide info.
iets om in je achterhoofd te houden als de y/d toch niet het gewenste resultaat geeft.

wat was haar schildklierwaarde?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Mundy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mar 2014 09:21

Re: Snack zonder jodium

Bericht door Mundy »

Het was niet alleen eetstaking hoor, ze gaf zelfs bloed over. Ze werd er echt heel ziek van.
Schildklierwaarde weet ik niet precies meer, maar was achter in de 80 geloof ik, 86 ofzo....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Snack zonder jodium

Bericht door Adriana »

misschien goed om in je achterhoofd te houden als y/d niet bevalt of niet voldoende werkt dat er carbimazol is. dat werkt wat anders en de meest katten doen het daar goed op.
wel met heel lage dosering beginnen, kijk via de zoekfunctie rechtsboven even naar de forumberichten over carbimazol.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
loes90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 sep 2012 13:01

Re: Snack zonder jodium

Bericht door loes90 »

als het zo slecht gaat met medicatie dat ze tot bloedens toe overgeeft dan was dit misschien niet het juiste medicijn voor haar. dat zegt gelukkig nog niets over andere medicatie.
Ik zou inderdaad wat Adriana zegt alternatieve medicatie nog wel in je achterhoofd houden.

pillen bood ik trouwens op exact dezelfde manier aan als een snoepje. ik weet niet of je dat al had geprobeerd? werkt helaas niet bij alle katten maar zowel mijn eigen als de oppaskatten trappen er tot nu toe gelukkig wel in.

pil eventueel verstoppen in eenzelfde snoepje je aanbied.
snoepje voor poes, snoepje voor de andere katten
pil voor poes, snoepje voor katten.
Plaats reactie