Wat probeert Jesper ons te vertellen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Renatevanderveer

Wat probeert Jesper ons te vertellen?

Bericht door Renatevanderveer »

Afbeelding

Sinds een aantal weken is het gedrag van Jesper een beetje veranderd.
Om de meest random tijdstippen en momenten staat hij tegen alles wat als muur of deur te beschouwen is te 'dansen'.
Hij rekt zich uit, zet zijn pootjes tegen de muur aan en begint te fietsen.
Hij zet daarbij een keel op, niet te zuinig..
Hij doet het ook tegen de ramen die wij aan de achterkant van het huis hebben, deze gaan van plafond tot de grond.
Jesper gebruikt daar niet zijn nageltjes bij, enkel zijn voetzooltjes zeg maar.

Als ik hem dan roep en ergens bij wil betrekken, kijkt hij wel naar me, maar gaat dan onverstoorbaar verder.
Als ik hem oppak en bij me zet, rent hij net zo hard weer terug naar de deur of het raam.

Met hem spelen op die momenten werkt nog het beste, dan is hij even afgeleid.
Jesper oogt eigenlijk helemaal niet gestrest of misschien verveeld.
Hij oogt eerder heel nieuwsgierig naar alles om zich heen, eigenlijk precies zoals hij altijd was.
Het typerende is dat ik het Jesper nog nooit heb zien doen..

Ik heb even gedacht aan het inpluggen van de Feliway, maar Jesper doet dit al langer dan dat de stekker ingeplugd is.

Soms is het gegil van Jesper zo hard, dat de buurvrouw het kan horen als hier een raampje open staat..

Vuurwerk kan haast niet de oorzaak zijn, omdat dat hier tot op heden niet word afgestoken..
Gebruikersavatar
Artemissy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 dec 2015 08:26

Re: Wat probeert Jesper ons te vertellen?

Bericht door Artemissy »

mijn kat doet dat als ik in een ruimte zit waar ze niet bij kan, dan is het vrij duidelijk dat ze mijn aandacht wil. Gaat niet gepaard met een enorme keel, maargoed.

Kan het zijn dat hij pijn heeft? of er buiten iets is gebeurd wat hem enorm nieuwsgierig heeft gemaakt? Vogeltjes?

Zelf heb ik aandachttrekkerij altijd gewoon genegeerd en soms berispt, om het niet de spuigaten uit te laten lopen. Mijn vriend reageert er wel op en dan houdt ze inderdaad niet op tot hij doet wat zij wil, bij mij niet.

Maargoed, ik weet niet wat er met jouw vriendje is, toch wel raar zo'n verandering ineens.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat probeert Jesper ons te vertellen?

Bericht door nellebel »

Zou hij het buiten zijn missen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Renatevanderveer

Re: Wat probeert Jesper ons te vertellen?

Bericht door Renatevanderveer »

We zijn met Jesper nog niet buiten geweest.. Hij kent hier het buitenzijn dus nog niet.
Ik wil dat eigenlijk pas proberen als de tuin daar geschikt voor is.
We gaan Jesper de komende dagen lekker knuffelen en verwennen, misschien toch een vraag om aandacht..
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat probeert Jesper ons te vertellen?

Bericht door Ilone »

Hoe ist nu?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Renatevanderveer

Re: Wat probeert Jesper ons te vertellen?

Bericht door Renatevanderveer »

Hij doet het nog steeds.. Hij is wel gestopt met miauwen..
We zijn erachter gekomen dat iets in de berging zijn aandacht getrokken had.
Er staat een prullenbak in de berging, met plastic enzo.
Daar was iets erg gaan ruiken.

Als Jesper nu aan een deur zit, gaan we samen met hem achter de deur kijken.
Misschien belonen we daarmee zijn gedrag, maar hij is daarna rustig en tevreden.

De heren slapen sinds de kerstdagen weer bij ons.
Ook dat heeft een rol gespeeld, Jesper doet het stukken minder.
Misschien is het voor Jesper een schreeuw om aandacht?

Zolang ie maar tevreden is! ^__^
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Wat probeert Jesper ons te vertellen?

Bericht door Sonnet »

Onze twee katten doen dit allebei. Bunker doet het omdat hij naar buiten wil, maar hij doet het lang niet alleen tegen de buitendeur. Ook als we in de huiskamer zitten doet hij het bijvoorbeeld tegen de muur. Staan we dan op dan huppelt hij voor ons uit naar de buitendeur. Kobus doet het omdat hij 'iets' wil. Kan eten zijn, kan zijn dat hij de kattenbak vies vindt (lees, er ligt wel één hele drol in!!!), omdat er ergens in huis een deur dicht is die NU open moet, of omdat we ergens mee bezig zijn er hij opgetild wil worden. En Kobus schreeuwt ook zo...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat probeert Jesper ons te vertellen?

Bericht door nellebel »

ach renate belonen of niet. ik vind het ook heerlijk om samen met mijn katjes uit te puzzelen wat ze bedoelen. heb ook het idee dat ze mij verstaan. heb ook soms mijn eigen kattentaaltje met ze (manlief ook hoor, die is net zo gek). vooral onze gijs heeft vaak behoefte om iets te laten zien of te laten weten. maar hij begrijpt me ook als ik zeg dat vrouwtje nu geen tijd heeft. dan kijkt hij met zijn scheve koppie me aan en knijpt zijn oogjes even dicht. Jesper vind het waarschijnlijk ook bere gezellig om met je te kletsen en je te laten zien wat hij allemaal ontdekt heeft.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat probeert Jesper ons te vertellen?

Bericht door castratenkoor »

Fijn dat hij tevredener lijkt. Hopelijk nog meer tevredenheid op den duur.

Douwe "fietst" ook tegen van alles aan. Niet helemaal duidelijk waarom.
Kan in Douwe zijn geval in ieder geval meerdere dingen betekenen.
B.v. als ik anti-haarbal-brokken in het linkerbankje doe in de keuken.
Dan gaat hij daarnaast fietsen, dat betekent vreet dat zelf maar op.

Hij fietst ook tegen de tv, het raam, mijn slaapkamerdeur, naast kwakken kots, tegen vitrinekast vol pullen, het aquarium. Blèren doet hij er nooit bij. Hij "praat" wel terug als ik tegen hem praat.

Mijn conclusie bij Douwe is in ieder geval dat het "fietsen" niet één betekenis heeft.
Bij Jesper vind ik het moeilijk te zeggen, dan zou ik het hem echt moeten zien/horen doen denk ik.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Renatevanderveer

Re: Wat probeert Jesper ons te vertellen?

Bericht door Renatevanderveer »

Dat denk in persoonlijk bij Jesper ook niet.
Lastig te zeggen inderdaad, maar wel fijn ervaringen van anderen te lezen.
Ik wil graag mijn dieren "begrijpen", voor zover dat kan.
Hij deed het vanmorgen toen ik onder de douche stond.
Jesper wilde graag bij me zijn, want toen ik hem in de badkamer liet was het goed.

Tja, zo leer ik Jesper steeds beter kennen.
Plaats reactie