Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Bericht door Monique89 »

Hoi iedereen,

Hoe doen jullie kerst en oud en nieuw met jullie katten en poezels?

Ik heb (zover sommige misschien gelezen hebben) een mooie grote ragdoll kater van 6/7 jaar en een jonge man en vrouw van nog geen jaar.

Ik zit te denken om een kerstboom te proberen (of normale maat of een slag kleiner voor op de tv meubel) heeft iemand hier tips voor? Wat hebben jullie meegemaakt?

En qua oud en nieuw, vuurwerk, heeft iemand tips voor mij of ervaringen om te delen? De meeste middeltjes die ze kalmeren moet je dagen/weken van te voren geven maar ik weet natuurlijk niet of het nodig is.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Bericht door Adriana »

;-) rechtsboven zit een zoekfunctie waaarmee je snel en makkelijk allerlei berichten en topics boven water krijgt. zoeken op kerstboom, vuurwerk, kerst, jaarwisseling, oud en nieuw en zo..

het kost je wat inspanning en tijd maar er is afgelopen jaren en jaarwisselingen al erg vaak over geschreven en je vindt ongetwijfeld een aantal antwoorden en info in die berichten/topics/fotoalbms..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Bericht door Monique89 »

Dankje, deze optie is niet te vinden via mobiel en ik vergeet dat steeds;)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Bericht door Anne »

De kerstboom is altijd spannend, dat blijft zo. Hier is hij gelukkig nooit om gevallen, af en toe sneuvelt er een bal, je hebt ook plastic ballen tegenwoordig die niet stuk vallen ;-)
Met oud en nieuw doe ik de gordijnen dicht en als we niet thuis zijn laat ik de radio aan om het lawaai van buiten zoveel mogelijk buiten te sluiten. Ook druppel ik valeriaan, daar worden ze rustig van
Ook zorg ik voor verstopplekjes, laat de deur naar de slaapkamer open zodat ze zich onder het bed kunnen verstoppen als ze dat willen
Tot nu toe gaat het altijd goed :smile:
Op oudejaarsdag moeten ze allemaal verplicht binnen blijven, ook al is onze tuin afgezet, ik durf daarin geen risico te nemen, een kat in paniek kan heel gekke sprongen maken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Bericht door Monique89 »

Anne, heeft u een echte kerstboom? Mijn vriend en ik hebben net van mijn ouders een echte boom gekregen en kerstspullen. Deze staat dus nu ook (prachtig!) Maar net lees ik dat de naalden giftig zijn, dus ik slaap vanavond licht om ze in de gaten te houden
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Bericht door Anne »

Nee ik heb een kunstkerstboom, niet zo groot.
Ik weet niet of de naalden giftig zijn, ik zou dat gelijk gaan uitzoeken of dat klopt want dan loop je wel een risico, zitten ze er aan?
Enne zeg maar jij hoor ;-) anders voel ik me zo oud :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Bericht door Dinky »

Ja, de naalden zijn giftig maar ik lees vooral verschijnselen als braken en diarree. Dat is dus anders dan bij kerstrozen, die zijn giftiger als ik de waarschuwingen lees.

Lees bij echte kerstbomen vooral de waarschuwing geen eten bakjes of drinkbakken onder de kerstboom te plaatsen. Daarnaast als de boom naalden verliest deze opzuigen (wij hebben altijd nordman en die laat alleen naalden los bij optuigen en aftuigen).
http://www.topkatten.nl/lifestyle/kat-e ... katveilig/

Heb je glazen ballen? Hier meegemaakt met loulou* dat ze bal uit de boom tikte nadat ze zeker wist dat wij het zagen :lol:
Zelf heb ik de kerstboom sindsdien op lacktafeltje van Ikea staan zonder ruimte om de voet van de boom zodat in de boom klimmen moeilijk wordt gemaakt.

Met oud en nieuw zou ik zeggen zorg voor donkere rustige plek waar de katten zich terug kunnen trekken. Hier is dat ektorp stoel van Ikea maar kan ook onder bed zijn ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7742
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Bericht door Rik »

Grappig, op die pagina waarnaartoe je linkt staat:
Hang je kerstkransjes of ander eetwaar in de boom? Hang ze dan hoog genoeg, zodat je kat er niet bij kan en ze dit niet kan opeten.
Vervolgens staat er een youtube filmpje onder waarin het merendeel van de katten hoog in de boom zitten :(
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Bericht door Sjanke »

Hier ook spannend, de eerste kerst en jaarwisseling met Duvel. Vandaag de kerstboom opgezet en ze kauwde inderdaad op de kunststukken. Nog nooit gezien. Even in de gaten houden...
Smokey had nergens problemen mee, maar die was op het laatst ook doof. Bandit ligt standaard onder de kunstkerstboom en loopt met haar staart wat ballen er uit, dus onderin hangen kunststof ballen. Ze is altijd wat nerveus en houdt niet van herrie. Met de jaarwisseling mag ze bij uitzondering onder het bed schuilen....
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Bericht door nellebel »

heb een kunstboom en zorg dat hij goed stevig staat. hier vind gijs het leuk om erin te klimmen en bovenin op de takken te liggen.
met oud en nieuw zijn we altijd op tijd thuis. katten op de slaapkamer, rolluiken dicht en tv lekker hard aan. als we in de vooravond weg zijn houden we altijd de radio aan.
nu verhuisd, ben benieuwd dit jaar hoe het is in deze omgeving. hoop dat er niet veel vuurwerk komt ben er zelf ook bang van
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Monique89
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 27 apr 2015 14:30

Re: Eerste keer kerst en oud en nieuw!

Bericht door Monique89 »

Dankjewel voor alle reacties! Wij hebben ook een echte norman. Ze vinden de kerstballen leuker, staat nu al 2 nachtjes in de woonkamer en nu pas 1 bal van de grond gehaald (allemaal kunststof! Alleen de piek is glas). Ik haal met een kruimeldief de losse naalden van de grond en verder gaat het goed. De grote kat ligt eronder te slapen en de kleintjes komen vaak snuffelen maar *klopt even op hout* tot nu toe klimmen ze er niet in enzovoort
Plaats reactie