waardes nieren boven 1200

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Rik schreef:Mijn gevoel zou zeggen dat met zo'n grote opening de kans op verslikken juist groter is.
Je spuit ook niet 5 ml in een keer in het bekkie, maar in het begin doe je het in drie keer en wanneer dat goed gaat en niet alles buiten de kat komt, dan kun je naar twee keer gaan.
Ik deed het wel via de voorkant (want anders loop je het risico dat je het er aan de andere kant weer uitkomt :smile: ) en achterop de tong. Dus niet rechtstreeks in de keel.
En ik had het voordeel dat Noa geen tanden/kiezen meer had waardoor ik meer ruimte had. Ik spoot eigenlijk altijd rechts van de rechterhoektand (die had ze nog wel).
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Sifra schreef:Als je het topje laat zitten spuit je 'spaghetti' in de bek. Annets systeem is handiger. Wel op letten dat je vanaf de zijkant inspuit. Als je je hand om de kop van de kat houdt en met je duim een snorhaarkussentje optilt, gaat het bekje vaak al open.
Cerná heeft soms ook momenten dat ze geen zin in eten heeft en laat zich gemakkelijk spuitjevoeren. Bij haar hoef ik maar de linkerkant van haar bek met mijn linkerwijsvinger aan te raken, of de bek gaat vanzelf open. Zo handig! :lol:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door nellebel »

Moet ik volgende keer toch eens kijken of het anders kan. Maar ik krijg guusje haar bek bijna niet open dus sluit het eigenlijk tussen haar tanden en wangen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Beste allemaal,

Max eet ongeveer 40/45 gr. brokjes per dag. Ze weegt 3.2 kg. Ben het nu aan het wegen, eerst was het een schatting.
Nu de valium is uitgewerkt is het spuitvoeren een drama. Ze loopt van me weg, kruipt in de uiterste hoekjes, en aangezien ze zo goed brokjes eet én er aan twee kanten veel stress ontstond was ik blij dat de DA dit voorstelde. Nu zit ik weer te twijfelen om er toch nog een portie in te doen.
Eigenlijk gaat het goed met Max. Begon aan mijzelf te twijfelen omdat ik er nu 3 dagen tegenaan zit te kijken, hoe ligt ze, hoe loopt ze, waar is ze, slaapt ze..... dit gaat niet goed...met mij.
Ik heb mijn ex laten komen om even naar Max te kijken, wat vindt hij ervan, want ik zie spoken.
Hij zei dat ze er goed en ontspannen uit ziet. Over 2 dagen komt hij weer kijken. Ik ben niet objectief meer.
Ik weet niet meer waar ik goed aan doe, brokken, spuitvoeren.
Fijn: we zitten op dag 3 en ik draai al door.....weer tranen.

Ga toch maar even een portie maken.

Groetjes, Marina
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Sifra,

Was het niet jouw kat Kasper die ook zo toren hoog zat met zijn waardes en dat die na twee keer spoelen twee keer halveerden? Hoe is het met hem gegaan?
Over ongeveer 2 weken gaan we terug naar de DA voor opnieuw een bloedtest.

Beste allemaal,
Ik heb er net toch maar weer wat in gedaan via de spuit, moet maar even doorzetten.

Groetjes, Marina
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

40/45 gr. brokjes per dag bij 3,2kg klinkt wel al heel wat beter. Dat betekend toch dat Max een eetlust heeft en de wil heeft om ook echt te eten. Het is eigenlijk nog nét wel te weinig om goed aan te sterken maar er is inderdaad geen directe noodzaak. Ik begrijp dat je er zelf ook goed gestrest onder bent en dat is voor jou niet goed maar ook voor Max niet. Omdat ze toch wel redelijk wat eet zou je van deze tijd misschien gebruik kunnen maken om wat minder stressvol te proberen spuitjes te voeren. Misschien dus kijken met één spuitje en blijven kijken of ze zelf natvoer gaat/wil eten (dat is natuurlijk ook het uiteindelijke doel). Er zijn katten die zich heel rustig laten voeren (kijk maar eens op youtube, syringe feeding cat en spuitjesvoeren kat) maar dit vergt volgens mij wel oefening. Heb je overigens al gekeken of ze het oude natvoer van vroeger wel wil eten? Want hier laat Bowy ook 9 van de 10 dieetvoer staan en als ik de 10de niet gevonden had moet ik er niet aan denken dat ik haar had moeten spuitvoeren. Dus als Max het oude gewone natvoer wel met smaak opeet dan is er niets met dat instinct en bestaan er dus misschien nog andere mogelijkheden (ipakitine eroverheen of ander dieetvoer zoeken). Ik dacht dat spuitjesvoeren altijd een laatste redmiddel was. (misschien is niet iedereen het hiermee eens...)

Edit: Fijn dat de laatste "spuit-sessie" goed is gegaan. Het is dus niet nodig echt heeeeel erg veel bij te voeren als ze ook die brokjes eet. Wel is het vocht natuurlijk goed. Maar probeer dus de komende dagen niet al te gestrest (en te veel) te voeren want dat "voelt" Max ook aan. Wel doorzetten, maar met rust en mate :) (zei ik die er bij mijn poes niet eens een pilleke inkrijgt)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
AnneMarieVerjaal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 sep 2015 18:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door AnneMarieVerjaal »

Hallo
Heeft iemand advies hoe je aan spuiten kunt komen voor spuitvoeren?
Ik heb er twee - eentje met hele smalle opening (is van sondevoeding) en 1 waar maar 10ml in kan dus die moet ik steeds opnieuw vullen.
Bij dierenkliniek konden ze me niet echt verder helpen
Bedankt
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Sifra »

Kasper is inderdaad de vorige recordhouder-slechte nierwaarden. Nadat hij 2 dagen heel slecht gegeten had, ging ik met hem naar de da. Die geloofde niet dat Kasper nierpatiënt was, want Kasper zag er nogal welvarend uit. Toen de da de testuitslag had, was hij helemaal verbijsterd: "Jouw kat is in feite terminaal." Kasper had op 9 december een creatininewaarde van 1063 en ureum 46,4. Op 11 december waren de waarden resp. 493 en 21,9 en op 15 december 329 en 15,6. Mijn da heeft wel duidelijk gemaakt dat Kaspers nieren voldoende restcapaciteit moesten hebben, anders was het wat hem betreft einde oefening. Een kat kunstmatig in leven houden door regelmatig te blijven spoelen was voor hem strijdig met de kwaliteit van leven van de kat.
Het afgelopen jaar heeft Kasper steeds keurig rond de 220 en 11 gescoord, maar nu zit hij iets hoger, nl. 243 en 12,4. Dat wijt ik aan het feit dat hij de afgelopen maanden nogal tegen zijn dieet gezondigd heeft, omdat meneer zijn dieet zat was. Nu probeer ik af te wisselen, maar wel zoveel mogelijk Hill's k/d en RC renal te voeren. Kasper doet het verder prima. Bekijk hem maar eens in ons foto-album.
Laatst gewijzigd door Sifra op 30 nov 2015 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Sjanke »

Ik kocht zij bij de apotheek zonder naald, maar via google kom ik ook vanalles tegen.

In elk geval beaphar voederspuitjes bij medpets.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Sifra schreef:Kasper is inderdaad de vorige recordhouder-slechte nierwaarden.
Nee, Kasper was toch geen recordhouder-slechte nierwaarden. Hoewel het natuurlijk een triest record is, is de hoogste die ik hier op het forum tegengekomen ben Kathy* van Bianca (BloemTetsu) met een creatine van 1600. Jenny van patricia zat op 1202. Zo zijn er nog 2 of 3 die op of boven de 1200 zaten. Maar Kasper is wel één van de weinige waarbij de waardes in 2 spoelingen zo prachtig naar beneden gehaald zijn. Dus laat hem wat dat betreft maar wel een voorbeeld voor Max zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Marina: zoooo herkenbaar. Ik was na een paar dagen ook een wrak want hoe mooi het ook klinkt, ook bij Noa ging het in eerste instantie echt niet soepel. We verbaasden ons er sowieso over dat Noa überhaupt toestond dat we haar spuitjevoerden want voordat ze ziek werd kreeg ik er nog geen pil in. En Noa ging zich verstoppen zodra ze in de gaten had dat ze weer aan de beurt was.
Maar dat alles veranderde na ongeveer een maand. Toen werd het steeds gewoner en na een paar maanden wist ze niet beter dan dat alle katten zo eten :smile:

Maar Noa at helemaal geen brokjes het eerste half jaar en Noa was voordat ze ziek werd juist alleen een brokjeseter. Dus ik had geen keus.
Misschien moet je het toch maar even een dag of twee aanzien. Merk je na die twee dagen verschil dan kun je weer zo ingrijpen. Ik vind het ook wel een goed teken dat ze zich verzet, zit er nog genoeg pit in :smile:

Ik gaf Noa ook Reactiv tonicum https://www.dierapotheker.nl/product/15 ... -6-x-45-ml voor wat extra vitamientjes en vocht. Deed zo'n 10 ml. in een bakje en dat likte ze zo op (is een beetje chocomel-achtig)

Wendy: dat doet Milka ook. Toen ze net geopereerd was, wilde ze ook niet eten en ze moest Hills-CD. Milka lust écht geen zachtvoer dus dat was een drama. Twee spuitjes lukte nog wel, maar daarna perste ze haar kaken op elkaar en kreeg je ze alleen open wanneer je haar kaak zou breken (vonden we niet zo'n goed idee).

AnneMarie: wat is er mis met 10 ml spuitjes? Je kunt er toch een paar nemen en ze dan vantevoren vullen? Ik had altijd zes (later acht) 5 ml. spuitjes. Hoe groter de spuit, hoe dikker de mond en hoe lastiger, lijkt me.

Sifra: mijn dierenarts vond ook dat infusen strijdig zijn met de kwaliteit van leven van de kat. Ik vind dat zo'n onzin want wat is het verschil tussen een infuus wat de nieren helpt en een medicijn wat hetzelfde doet? Bij mensen die aan de dialyse moeten zeggen ze toch ook niet dat ze daar maar mee moeten stoppen omdat de kwaliteit van leven niet meer geweldig is?
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door ErikPhilippus »

Beste Marina,

Ik ben het wel met Rik eens. Prioriteit heeft nu dat er rust komt - en als ik zo tussen de regels doorlees met name bij jou. Want Max voelt jouw stemming feilloos aan, en kan jouw onrust overnemen. En wat je ook niet wilt, is dat Max eten (met name dieetvoer) gaat associeren met stress, dan ben je echt verder van huis.

Als er natvoer is dat Max lekker vind, zou je dat wellicht kunnen mengen met steeds wat meer dieetvoer, plus een schepje Ipa er overheen. En vaak is het ook een zoektocht naar dieetvoer dat in de smaak valt: ik heb een kast vol met wel minstens 8 smaken....

En als Dali een mindere dag heeft, dan leuk ik het dieetvoer op met iets dat hij lekker vindt. Ik vind het belangrijk dat we niet allebei in de stress schieten omdat er per sé dieetvoer in moet. Dieetvoer verlengt het leven van een kat met nierfalen, dat is zo - maar steeds terugkerende stress zou dat ook weer teniet kunnen doen. Ik hou zielsveel van Dali, maar ik wil onze 14 fantastische jaren niet afsluiten met stress en een kat die dagelijks ongelukkig boven z'n etenbakje zit - ook als dat zou betekenen dat hij een paar maanden minder te leven zou hebben.

Als je een kat hebt, die er geen probleem mee heeft dat je hem voert - prima: dat is het in feite ook geen 'dwangvoeren'. Maar als het een dagelijkse strijd zou worden (zoals met een Bengaal), dan vind ik dat persoonlijk geen optie - tenzij het nodig is om de kat over een drempel heen te helpen.

Ik wens je een rustige tijd met Max toe. Doe ook dingen die jij leuk en ontspannend vind, zonder dat Max in het centrum staat.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Bedankt voor al jullie lieve en waardevolle reacties. Heb ik echt veel steun aan.

Vandaag moest ik weer werken en dacht dat Max wel blij zou zijn om die stresskip een dag niet te zien.
Ik ben bang dat de valium voor de eetlust heeft gezorgd. Ik weeg af wat ze aan brokjes krijgt en weeg eind van de dag wat er nog ligt. Maandag heeft ze nog maar 25 gr. brokjes gegeten, daarom vanmorgen voor het werk toch nog maar een papje gemaakt. Van onze DA had ik een spuit mee van 60 ml., het voordeel daarvan is dat de punt vrij lang is, maar heeft als nadeel dat als ik er 30 ml. indoe ik bijna de spuit niet kan hanteren. Ga morgen eens bij de apotheek kijken.
Toen ik vanavond thuis kwam ben ik meteen het droogvoer gaan wegen... Max had 1 gram gegeten.
Ben meteen weer een papje gaan maken.
De instructies die ik had gekregen: haar kopje vanaf boven bij de kaken te pakken en dan haar kopje naar boven te doen.
Ik heb nu een eigen methode: Ik zet ze in het mandje, ga naast haar zitten, de rechter kant van haar kopje steunt dan tegen mij aan, aan haar linker kant heb ik mijn hand die voorzichtig haar kopje een beetje stuurt. Oké, de kliederboel is groter, maar het gaat iets rustiger.

Graag zou ik haar gewoon tonijn geven, waar ze zot op is, met die Ipa erover, maar wil eigenlijk eerst 2 weken me strikt aan het dieet houden. Daarna bloedtest en weer een spoeling (denk ik).
Als dat dan ook maar een beetje beter is durf ik wel iets anders aan.

Ik weet ook dat de stress van mij niet goed is voor haar, maar ik heb beloofd haar te redden omdat ze mij heeft gered!! Dus daarom hou ik vol en ga super mijn best doen om tot rust te komen (heb 100 hobby's, dus dat moet lukken)

In nu 4 dagen tijd heb ik al 5 soorten blikvoer en 6 soorten brokjes voorgezet :-)

Fluitend en zingend gaat er straks gewoon weer via de spuit wat in.

Groetjes, Marina

P.S. Die foto's probeer ik even niet meer...te veel stress :-)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Ja, je zult een beetje je eigen methode moeten vinden bij haar. Je kunt wel op youtube kijken hoe andere het doen maar uiteindelijk zul je zelf de beste (en eigen) methode voor haar moeten vinden. En met hoe minder stress dat nu gaat hoe sneller en makkelijker ze het aanleert. Je redt haar op dit moment in ieder geval haar leven ermee (want 1 gram brokjes is wel heel weinig). Dus je bent heel goed bezig. Had je overigens naast de pronefra geen eetlust opwekkende medicijnen meegekregen? Ik dacht wel dat dat normaal ook geprobeerd werd voordat de spuit eraan te pas kwam.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Eetlustopwekker met deze hoge ureumwaarde is geen goed idee.
Plaats reactie