waardes nieren boven 1200

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Fijn dat ze weer thuis is. Lekker even tot rust komen. (Want je bent er nog niet klaar mee zie ik aan de waardes.)

Pronefra is inderdaad goed. Het is naast een fosfaatremmer ook nog goed voor een heleboel andere nierondersteunende functies. (zie ook medpets-pagina). Het is ook vergelijkbaar met Semintra en Fortekor.

Sluit je inderdaad maar lekker samen op in de slaapkamer. Stoel naast het bed dan kan ze kiezen waar ze precies wil liggen. Kattenbak, drinken en eten erbij en jullie kunnen lekker de nacht doorkomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Zelf ben ik ook bezig geweest om een foto te plaatsen, maar dat is dus niet gelukt.
Groetjes, Marina
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Ja Rik, wordt een heerlijke nacht.

En ze heeft net weer een paar brokjes op :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Adriana »

hoop dat jullie de nacht goed zijn doorgekomen en u voorzichtig aansterken!
heerlijk dat ze weer thuis is, scheelt veel stress en jij kunt tenminste nu je knuffels kwijt!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Hallo allemaal,

We hebben heerlijk geslapen :-)

We zijn net weer terug van de DA, weer een plensje water erbij.
Ze kan wel al in een rechte lijn lopen maar heeft nog zeker last van de valium, zo mak als een lammetje.

Nu eet ze dus wel een beetje zelf, maar sinds gisteren avond heeft ze ongeveer 25 gram brokjes op.
Van de DA moet er echt 100 tot 150 gram in.
Wat is nu beter? Het beestje zelf laten beslissen of een handje helpen?
Wat is jullie ervaring?
En die Pronefra moet 2x per dag voor of na het eten. Is dat echt zo strikt, want dat eten gaat dus minimaal.
Hoor graag hoe jullie het doen.

Groetjes, Marina
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Uh, 100 tot 150 gram brokjes? Dat is echt teveel (tenzij ze 10 kilo weegt). Ik denk dat de da 100 tot 150 gram natvoer bedoeld. Omgerekend naar brokjes is dat zo'n 50 tot 75 gram. Ik denk als je tot 100 gram natvoer komt dat je al blij mag zijn. Die 25 gram brokjes is dus eigenlijk al heel wat. Natvoer is wel belangrijk om ook weer vocht binnen te krijgen (en om de pronefra doorheen te doen). Biedt het natvoer in kleine beetjes aan. Mocht ze in het begin dat nierdieet niet eten dan zou ik gewoon dat pakken wat ze het lekkerste vindt (Felix, Gourmet e.d.) en daar de pronefra doorheen doen (zo doe ik het ook). Pronefra is ook een fosfaatremmer dus dat moet wel kunnen, zeker om Max weer te laten eten want dat is nu het belangrijkste.

Vraag ook even of de pronefra door het eten mag. Dat is waarschijnlijk minder stressvol.

Edit: Nét even in de bijsluiter gelezen. Je mag pronefra ook gewoon door het voer doen.
http://www.medpets.nl/files/pdf/bijslui ... hond-4.pdf
(Bowy was er helemaal niet van gediend dat ik een vloeistof in haar bek spoot. Door het eten heeft ze er helemaal geen last van)
Laatst gewijzigd door Rik op 28 nov 2015 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Ik zou toch natvoer aanbieden en wanneer ze het zelf niet wil eten, dan kun je proberen of ze het wel wil wanneer je er een slobberpapje van maakt (bij paté) en het op een schoteltje doet. Soms wil een kat ook wel eens eten wanneer je ditzelfde slobberpapje (maar dan wat dikker) via je vinger af laat likken. En lukt dat ook niet dan moet het via spuitjes en dat kan stressvol zijn, maar daar moet je dan maar even doorheen want alleen brokjes bij zulke hoge nierwaardes (en morgen zonder extra infuus) is echt niet goed. En valium is ook een eetluststimulans en wanneer dit uitgewerkt is, dan pas weet je hoe de eetlust werkelijk is.

Ik had ooit een fotoreportage in Pluisje gezet hoe ik het spuitjevoeren aanpakte, maar die foto's staan er niet meer omdat ik MijnAlbum had verwijderd (en hier niet aan gedacht heb).
Wanneer iemand mij kan zeggen hoe ik nu foto's in MijnAlbum kan plaatsen want ik snap er niets meer van nu ze alles veranderd hebben, dan wil ik ze hier nog wel een keer plaatsen.

Wat ik al eerder schreef: een kat met nierfalen MOET eten en in dit stadium met een crea van 600 en ureum van 30 kun je nog niet terugvallen op gewoon voer. Daar zal ze misselijk van worden (ook met Ipa!) en gaan spugen en dan bereik je het tegenovergestelde.

De twee dagen dat Noa in de kliniek was, vond ik verschrikkelijk en toen ze thuiskwam was ik als een kind zo blij, maar toen realiseerde ik me ook dat ik het nu allemaal alleen moest doen (wel met de hulp van mijn man) en dat Noa's leven afhing van wat ik zou gaan doen. En toen kwam er een kracht naar boven waardoor ik alles opzij kon zetten alleen in Noa's belang. Ik viel in twee maanden tijd 10 kilo af, zag eruit als een lijk, maar Noa bleef in leven. En na een half jaar was de crisis voorbij en werd ze stabiel (dankzij homeopathische korreltjes).

Je moet hier dus ook doorheen in het belang van Max. Niet aan de kat zelf overlaten, maar iedere twee uur een beetje natvoer aanbieden.
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Bedankt voor jullie geweldige tips.
Ik ga er meteen eten indoen, eerst voorzetten en dan een handje helpen.
Nat voer heb ik haar nog niet aangeboden, ze drinkt wel heel regelmatig.
Bij de DA hadden ze het inderdaad. over een blikje per dag, dat is 150 gram. Dus de brokjes moet ik als een extraatje zien?

Groetjes, Marina
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door ErikPhilippus »

Inderdaad, brokjes zijn dan extra. Er bestaan trouwens brokjes voor nierpatienten.

Vroeger aten Dali en Gaudi voornamelijk brokjes, maar interesse in brokjes is tot net boven het nulpunt gedaald nu ze natvoer (allerlei soorten dieetvoer) voorgeschoteld krijgen. En dat wordt bovendien gegeten met lange tanden: ik ben al blij als ik er bij Dali 100 g dieetvoer per dag in krijg.

Ik denk met weemoed terug aan de zorgeloze tijd dat eten geen enkel probleem was, en de bakjes netjes werden leeggeslobberd :-P.

Succes!
Erik + Gaudi & Dali
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Pfff,

Nu al 3 soorten blikvoer aangeboden, ze kijkt er even naar en loopt weg.
Brokjes wil ze wel. Hills K/d en Trovet Renal & oxalate. Ze drinkt wel heel regelmatig.
Voor de zekerheid heb ik haar vandaag al twee keer met de spuit eten gegeven. Hills k/d blikvoer, verdunt.
Ik denk er ook over om een drinkfontein te gaan kopen.
Tja, ik was gewaarschuwd :-)

Groetjes, Marina
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Ja, inderdaad een nierpatient is heel vaak pfffffffff. Wanhopig word je ervan. En daarom vond ik het altijd wel een fijn idee dat Noa zich redelijk gemakkelijk met het spuitje liet voeren. In het begin zat er meer op Noa's rug, op de keukengordijnen en de vloer, maar na een tijdje werd ik handiger en begon Noa het normaler te vinden.

Eerst gaven we haar 8x per dag 2 spuitjes van 5 ml, maar op deze manier kreeg ze nooit haar rust en toen zijn we overgegaan op 4x daags 6 spuitjes met soms - wanneer ze wat sputterde - na 3 spuitjes even 5 minuten pauze.

Ik haalde altijd de punten van de spuitjes met een aardappelschilmesje eraf (oppassen dat er geen scherpe randjes aan zitten!) zodat je een open spuitje krijgt en je het voer niet zo dun hoeft te maken. En dan met een theelepeltje zes spuitjes vullen (is een beetje een gepruts, maar wanneer je het te dun maakt, loopt het er zo weer uit). Handdoek op het aanrecht, poes op de handdoek en mijn man hield Noa dan losjes van achteren vast. Maar wanneer je het alleen moet doen, is het misschien handiger om het op schoot te doen.

Een drinkfontein is een hele goede investering! Ik heb deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerb ... ats/145972 en die bevalt erg goed.
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Hoi Annet,

Dit is de drinkfontein die ik ook had gevonden, lijkt wel een goede te zijn. Ze is gek op stromend water.

Gisteren heeft ze ongeveer 15/20 gr, brokjes op en via de spuit ongeveer 40/50 gr.
Voeden via de spuit ging redelijk goed, maar ze was nog suf van de valium, vandaag lijkt ze een stuk frisser, dus ben benieuwd hoe het straks gaat. Ik zet ze in het reismandje, deksel eraf, grote handdoek erin, dan kan ze niet al te veel kanten op. Ik had nog een restje voer wat ze bij de DA hadden aangemaakt meegekregen en dat is zo dun dat ik het via de spuit kan opzuigen. Het is wat gespetter, maar daar hebben ze een wasmachine voor uitgevonden :-)

We houden vol.

Groetjes, Marina
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Nog even een vraag aan Sifra,

Je had het over Lactulose, maar bij de drogist verkochten ze dit alleen als siroop.
Is dat wat je bedoelt? Heb het nog maar niet meegenomen, siroop lijkt me niet geweldig, of wel?

Groetjes, Marina
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Wanneer het in een reismandje lukt is dat natuurlijk een hele goede oplossing (heb je dan geen last van de randen van de mand?).

Krijgt Max nu 40 gram vast voer of is het inclusief het vocht? In dat laatste geval zou ik wel proberen om de hoeveelheid op te voeren. Noa kreeg ongeveer 33 gram per keer (en dat dus 4x per dag) incl. vocht. Aan vast voer was dat ongeveer 100 gram (blikje Trovet is 85 gram en ze at op een dag 1 blikje plus nog een klein beetje van een volgend blikje). Maar Noa at in het begin totaal geen brokjes.

Nog niemand die zijn hulp met MijnAlbum heeft aangeboden :cry: dus ik ga kijken of ik er toch uit kan komen en de foto's kan plaatsen.

Zie nu je vraag over lactulose: ja, dat is een siroop en daar geef je 2x daags ongeveer 1,5 ml van (dierenarts heeft spuitjes van 2,5 ml. en die zijn erg handig want dan hoef je de bek niet zo ver open te doen) en dan merk je vanzelf aan de ontlasting of het teveel of te weinig is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Cerna schreef:Nog niemand die zijn hulp met MijnAlbum heeft aangeboden :cry: dus ik ga kijken of ik er toch uit kan komen en de foto's kan plaatsen.
De gebruikers met een oude account bij mijnalbum hebben een compleet andere interface dus kunnen helaas niet helpen bij het plaatsen van de foto's. Ik was echter wel onlangs de methode tegengekomen hier, hoe je de foto's individueel (op juiste grootte) hier weer in een post kan plaatsen. Maar dan moet je de foto's dus eerst in een album gezet te hebben.

Marina, fijn dat je Max kunt spuitjesvoeren. Ik hoop dat dat zo blijft. Ik hoop natuurlijk ook dat ze dan snel weer over de hobbel is en weer zelf gaat eten. Het scheelt in ieder geval een stuk dat ze zelf al een paar brokjes eet. Bowy heeft ook nog harde ontlasting maar gelukkig wel regelmatig (want ook lactulose in de mond spuiten is een drama bij haar). Maar ik heb het wel klaarstaan (in de vorm van de duurdere, maar exact dezelfde, laxatract). Enige voordeel van laxatract is dat er standaard een spuitje bij zit maar die kun je natuurlijk overal halen (even checken hoe groot de spuitmond is dat ie ook mooi op het flesje past). Misschien heeft de apotheek ook spuitjes zonder naald. (Want volgens mij kun je lactulose ook bij de apotheek krijgen i.p.v. drogist)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie