waardes nieren boven 1200

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door ErikPhilippus »

Ik denk dat het ook belangrijk is om de urine van Max te analyseren, met name op de aanwezigheid van eiwit. Als Max eiwit verliest via de urine kan een ACE-remmer (Fortekor, Semintra) worden ingezet om dit verlies te beperken, en de doorbloeding van de nieren te verbeteren.

Ook kan het zinvol zijn om de bloeddruk te bepalen: veel nierpatientjes hebben een te hoge bloeddruk. Met het medicijn Amlopidine (veilig voor de nieren) kan een hoge bloeddruk worden verminderd (< 160).

En goed dat je dit forum hebt gevonden. Ik weet sinds een week of 6 dat onze Bengaal Dali nierfalen heeft, en ik heb veel steun aan de mensen op dit forum, en alle informatie die hier te vinden is. Een assistent dierenarts had toen Dali doodleuk Meloxicam gegeven voor een ontstoken kies, en na een dag of vier las ik op dit forum dat dit echt verkeerd is. Anders was ik er gewoon mee doorgegaan, met alle consequenties van dien. Dus voor de goede orde: let op dat Max never nooit een NSAID pijnstiller (zoals Meloxicam) krijgt.

Zet 'm op, Max!
Groetjes,
Erik & Dali+Gaudi
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Wat ben ik blij met al jullie nuttige informatie :-)

Cerna, dat voer hou ik in gedachten, als ze het lust laat ik zeker van me horen.

Erik, stel jij voor om nu al de urine te laten analyseren? Of eerst maar eens lekker naar huis om tot rust te komen? En de bloeddruk? Als ik over 2 weken terug ga voor een nieuw bloedonderzoek, is dat vroeg genoeg om het dan te doen?

Groetjes, Marina
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door ErikPhilippus »

Natuurlijk eerst naar huis, en allebei tot rust komen. Uiteraard ben je enorm geschrokken, en vergis je niet: katten voelen dat. Het zou zo maar kunnen dat Max jou gaat troosten de komende dagen....

Wat je zou kunnen doen, is kijken of je ergens de komende dagen urine kunt opvangen. Kan met niet-absorberende korrels van KatKor, of - nog beter - in een klein schoon schaaltje (of pollepel) opvangen als ze gaat plassen. Vergt even geduld en wat handigheid, maar gaat wel. Urine dan wel zo snel mogelijk naar de dierenarts brengen voor analyse. En bloeddruk meten inderdaad over 2 weken, is vroeg zat.

Groetjes, en een knuffel voor Max
Erik
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Bedankt voor je lieve troostende woorden.

Groetjes, Marina en Max
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Sifra »

Een paar aanvullingen: niet alle soorten niervoeding zijn even goed. Hill's K/d en Royal Canin renal zijn in ieder geval goed. Verkrijgbaar via je dierenarts of online, bijv. bij Medpets. De andere merken zijn niet allemaal even goed.Toch heb ik er verschillende in huis, omdat nierpatiëntjes, zoals Rik al zei, van afwisseling houden. Voor nierkatten geldt: beter "slecht" voer, dan niet eten. Mijn dierenarts adviseert om ook over nierdieet ipakitine te strooien. Dat bestel ik in ieder geval online, dat scheelt bakken met geld.
Fortekor en Semintra hebben ook een bloeddrukverlagend effect. Kasper krijgt geen amplodine. Zijn bloeddruk is bij een bezoek aan de da hoger dan de Mount Everest, dus opmeten heeft geen zin.
Mijn eigen dierenarts vindt dat een meerdaagse opname voor een spoeling geen meerwaarde heeft ten opzichte van onderhuidse infusen. Toen Kaspers waarden torenhoog waren, ben ik 3 dagen achtereen naar de dierenarts geweest om hem een onderhuids infuus te laten geven. Dat was binnen een kwartier gepiept en daarna mocht hij lekker weer mee naar huis. De week daarna heeft hij weer 3 keer een infuus gehad. Dat werkte prima. Ik raad je aan om bij een volgende crisis ook om onderhuidse infusen te vragen.
Nierkatten hebben vaak een droge ontlasting. Daarvoor kan de dierenarts Laxatract voorschrijven. Dat is lactulose. Het flesje met het handige dopje voor plastic spuitjes gebruik ik nog steeds, maar de lactulose koop ik gewoon bij drogist of apotheek. Volgens sommigen heeft lactulose ook een ureum-verlagende werking, maar hier heb ik geen informatie over gevonden en in de bijsluiter wordt dit ook niet vermeld.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Ik verwacht dat de bloeddruk op dit moment niet zo'n heel groot probleem zal zijn. Ze is nog vrij jong en hoge bloeddruk i.c.m. nierfalen zie je meestal bij oudere beestjes. En als de oorzaak dus vergiftiging is (wat met zo'n hoge crea wel te verwachten is) dan is hoge bloeddruk dacht ik niet aan de orde. Blijvende nierfalen kan wel weer voor hogere bloeddruk zorgen maar in dit geval lijkt mij dat niet de oorzaak van het acuut nierfalen. Maar je kunt het natuurlijk wel even op het blaadje schrijven met "vragen voor de DA". (Maak zo'n blaadje anders weet je straks niet meer wat je moet vragen en aankaarten :))

Opvangen van urine ging hier met een juslepel. Een pol-lepel is volgens mij zo'n hele grote lepel. Je kunt van te voren de kattenbak-ingang afdekken met een handdoek. Als je dan op een gegeven moment ziet dat Max echt erop moet (moet je natuurlijk wel goed opletten) dan haal je de kap eraf en ga je er even rustig bij zitten. Als ze dan net op het punt staat te plassen (zithouding) steek je de juslepel onder d'r gat. Hopelijk blijft ze dan zitten en plast ze gewoon. Bowy slaagte een klein miauwtje en plaste de lepel vol. Wel beteurerd dat ze daarna niets onder te graven had :lol: Urine in een plastic potje en gelijk naar de DA brengen. Assistent kan het aannemen en verwerken (hoef je de DA niet voor te zien). Uitslag kun je meestal later die dag ophalen (dan heb je die dus ook weer op papier).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door ErikPhilippus »

Bloeddruk meten lijkt inderdaad op dit moment geen prioriteit te hebben, mede gezien de leeftijd van Max.

En inderdaad bedoel ik een juslepel... Mijn ervaring is dat je het onder de kont moet houden op het moment dat de kat net gaat plassen. Bij Dali kreeg ik dan weliswaar een verbaasde blik ("wat doe je nu toch, baasje?"), maar hij kon het niet meer stoppen ;-).

En wat betreft het onderhuidse infuus: ik doe dat zelf bij Dali. Ik heb 1 x geoefend samen met de DA, en het stelt echt niks voor. Ik snap het ook niet, maar klaarblijkelijk voelen ze niet of nauwelijks dat je een naald in het nekvel steekt. En ik zou toch denken als het bij Dali - een echte Bengaal - lukt, dan moet het bij wat rustigere soorten geen probleem zijn. Ik heb bij Dali met 3 dagen achter elkaar een infuus de bloedwaardes ook kunnen halveren. En is wel zo relaxed als je het thuis kan doen. Dus misschien is dat iets om in je achterhoofd te houden...

Fijne dag,
Erik
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Adriana »

ErikPhilippus schreef:of - nog beter - in een klein schoon schaaltje (of pollepel) opvangen als ze gaat plassen. Vergt even geduld en wat handigheid, maar gaat wel.
nog aanvulling misschien.. ;-) leg de juslepel rechtop bij de kattenbak dan kan ze eraan wennen. ze zijn vrij groot (voor een kat), vaak glimmend en als ze hem al vaker heeft gezien, zal ze er niet meer zo van schrikken.
en het potje ook in de buurt houden, dan kun je het gelijk overhevelen.
hier doe ik het ook wel met een wasmiddel-maatje. daar kan redelijk wat in en ik mag dicht in de buurt komen als ze plassen (want er staan een paar bakken op mijn toilet en soms doen we dat samen..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door ErikPhilippus »

Waar je het ook mee opvangt: het moet brandschoon zijn, en zeker geen resten van afwasmiddel o.i.d. bevatten, want dan is de meting van mogelijk aanwezige eiwitten niet meer betrouwbaar. Ook niet afdrogen met keukenrol waar parfum ofzo opzit.
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Nou urine opvangen op die manier hoef ik echt niet te proberen. Al mijn poezen zitten zo laag boven het grit dat daar echt geen juslepel meer onder past. :lol:
Wanneer je wilt dat urine gecontroleerd wordt, lijkt het me handiger om dat nu te doen, nu ze nog in de kliniek is. Een dierenarts is daar zoveel handiger in.
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Beste allemaal.
Ik zit te popelen, want over 2 uurtjes mag ik Max ophalen. Dan heeft ze haar laatste spoeling gehad.
Ze willen ons morgen vroeg nog even terug zien voor nogmaals een spoeling.
Met mijn waardeloze rug heb ik besloten om vanavond op de bank te gaan slapen, ik wil niet dat ze denkt dat ik haar weer verlaat. Ben ik nu erg gestoord bezig :-)
We slapen altijd samen boven, daar heeft ze een eigen stoeltje (lees: riante stoel met schapenvacht), maar nu ben ik bang dat ze haar nek gaat breken op de trap. Of zijn alle kattenpersoneelsleden zo gek?
Heb haar zo gemist afgelopen week.....

Groetjes, Marina
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Rik »

Nog twee laaaange uurtjes :)

Ben je echt bang dat ze zo zwak is dat ze de trap niet goed op of af kan? Ik heb hier voor Bowy 3 rieten stoeltjes met kussens op mijn slaapkamer staan. Daar slaapt ze altijd op (meestal op degene die bijna tegen mijn bed aanstaat).

Nee, je bent niet gek... er is hier meer personeel die in die situatie logeren op de bank :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Cerna »

Noa was maar twee dagen in de kliniek geweest en al die tijd heel timide. Terug naar huis zat ze van vreugde te jodelen in haar mandje. Thuisgekomen vloog ze van kamer naar kamer, trap op, trap af en maar jubelen (Noa kon heel hoog piepen wanneer ze opgewonden was), alle andere katten kregen kopjes en ze bleef de hele avond vlak bij ons. 's Nachts gezellig op mijn buik geslapen, dat had ze nog nooit gedaan maar werd vanaf dat moment vaste prik.

Het kan dus best wel meevallen met die zwakte van Max zodra ze weer thuis is!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door ErikPhilippus »

Nee hoor Marina, je bent niet gestoord. O, er zijn best mensen die vinden dat je doorschiet - maar niet hier op dit forum, waar je mensen vindt die zielsveel van hun beestje(s) houden. En dan doe je alles wat je hart je ingeeft. En als jij met Max op de bank wilt slapen - prima toch. Het zal zich vanzelf wel wijzen. Geniet van het weekend samen met Max!

Groetjes,
Erik, en een kopje van Dali & Gaudi:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Max
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 nov 2015 16:58

Re: waardes nieren boven 1200

Bericht door Max »

Blij, blij, blij

Max en ik zijn blij. We zijn weer bij elkaar.
Vandaag had ze weer valium gehad, bij thuiskomst liep ze als een zatlap door de kamer. Ik had al water neergezet en al het nieuwe voer zat nog in de tas. Toen we nog geen 5 minuten thuis waren stond ik bij het aanrecht alles uit te pakken en kwam ze naast me zitten, omhoog kijkend. Wil jij eten? Meteen een proefzakje open gemaakt en hoppa, madam begint te eten. Weinig, maar toch!!
Nu moest ik haar vandaag eigenlijk nog een portie blikvoer, eventueel uit de spuit, geven, maar mijn hemel dat beestje heeft een week niet geslapen denk ik en vooral mij heel erg gemist.
Ze is nu in het hoekje van de bank gaan liggen, maar de rest van de avond heeft ze heerlijk bovenop me liggen slapen, ronken, genieten. Dus de stress van dwangvoeren laat ik vanavond even achterwegen. Nu is het even tijd om bij te komen.

De waardes nog eens op een rij:
23-11-2015:
Ureum 60
Crea 1242

25-11-2015:
Ureum 32.2
Crea 611

27-11-2015:
Ureum 30
Crea 604

Tja, niet erg veel verder gedaald. Morgen vroeg nog één keer terug voor een extra spoeling.
We hebben ook nog Pronefra mee. De fosfaat remmer (?)

Erik, wat een mooie katten, het lijkt we een schilderij. Prachtig

Sifra, het infuus is inderdaad. onderhuids

Rik, heerlijk, iedereen even gek.

Ik denk dat ik ons tweetjes opsluit in de slaapkamer. Mijn trap is te glad, ze denkt dat ze alles kan :-)....dus niet, slaapkamer lijkt me in deze dronken situatie het veiligste. Ze dook vanavond ook meteen op de tulpen af, viel eerst van de poef en viel daarna van het tafeltje. Even een dagje uitstellen :-)

Groetjes, Marina en Max
Plaats reactie